Onvoldoende remkracht Honda CB750 F2

11 jun 2016
31
1
Eindhoven
Hallo mfers,

Na een tijdje zoeken heb ik de motor die ik zo graag wou, namelijk een Honda CB750 (F2 uit 78).
En aan de voorkant dus dubbele remschijf. Nu deed de voorrem het voor 0% aan de voorkant, dus heb ik de remvloeistof ververst en het systeem ontlucht. Toen bleek echter dat 1 van de 2 remklauwen lek was (deze lekte vloeistof en lucht via de ontluchtingsnippel, langs de schroefdraad).

Na wat beunen toch maar besloten een nieuwe remklauw te monteren. Deze remklauw lekt niet, dus ik heb alles weer gemonteerd en gevuld met vloeistof en ontlucht. Nu remt ie echter nog steeds niet naar behoren. De achterrem heeft meer remvermogen dan de voorrem :(

Ik gok dat er nog wel wat kleine luchtbelletjes in het systeem kunnen zitten, maar de remhendel staat gewoon goed op spanning. Als ik de remhendel in knijp zie ik ook aan beide kanten de blokjes en de remschijf bewegen!

Echter remt ie nu misschien voor 40% van de normale remkracht. De achterrem remt nog steeds beter...

Ik ga nu de remblokjes en de remschijf goed reinigen, want het zou kunnen dus er wat vettigheid op zit van de remvloeistof maar ik denk eigenlijk niet dat dat de oplossing is?

Na dat ik dit goed gereinigd heb zet ik de remhendel een nacht met een tie-rip (kabelbinder) vast (zoals hier eerder gelezen).

Ik verwacht echter dat dit niet gaat helpen om de remmen weer 100% te krijgen, want ze remmen echt dramatisch... Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ik ben redelijk ten einde raad na al 4 x ontluchten en de aanschaf van een nieuwe remklauw :( :(
 
Laatst bewerkt:
Op zich is het wel redelijk handig als je voorremmen inderdaad ook naar behoren functioneren... kan ooit wel eens handig zijn.
Als ik het zo lees lijkt het me dat je remmen wel goed ontlucht zijn want je geeft aan dat de remhendel goed op spanning staat. Kun je deze tot het stuur inknijpen of houd je met flink knijpen nog veel ruimte over tot de stuurstang (zoals het zou moeten horen). Als de remhendel niet zo ver in te knijpen is lijkt het me dat je wel voldoende druk op kan bouwen en het probleem dus eerder zit in de schijf of remblokken. Zijn je blokken soms wat glazig? Dat zou er voor kunnen zorgen dat het weinig frictie heeft met de schijf en de remkracht daardoor beperkt is.
 
Op zich is het wel redelijk handig als je voorremmen inderdaad ook naar behoren functioneren... kan ooit wel eens handig zijn.
Als ik het zo lees lijkt het me dat je remmen wel goed ontlucht zijn want je geeft aan dat de remhendel goed op spanning staat. Kun je deze tot het stuur inknijpen of houd je met flink knijpen nog veel ruimte over tot de stuurstang (zoals het zou moeten horen). Als de remhendel niet zo ver in te knijpen is lijkt het me dat je wel voldoende druk op kan bouwen en het probleem dus eerder zit in de schijf of remblokken. Zijn je blokken soms wat glazig? Dat zou er voor kunnen zorgen dat het weinig frictie heeft met de schijf en de remkracht daardoor beperkt is.

De blokken lijken me nog goed? 2 bokjes zijn nu schoonmaken heel donker grijs, en 2 andere blokjes zijn donker met wat goud kleur er doorheen. Ik weet niet wat beter is? Ik heb wat foto's gemaakt, misschien dan jullie kunnen zien of ze op zijn of niet? Lijkt mij van niet..
e7m2qx.jpg

29m5atu.jpg

308cn11.jpg

34nkz1k.jpg

2hojslt.jpg

2hojslt.jpg

2i6krc5.jpg


Zoals op een van de foto's te zien is, is er een hoekje afgebroken / afgebrokkeld van een remblokjes. Dit gebeurde toen ik um perongeluk liet vallen. Ik weet niet of dit normaal makkelijk afbreekt? Of is dit een teken dat ie niet meer goed is?
 
Gebruik je nog de originele remleidingen of ook vervangen met staalomvlochten leidingen? Ik mis dat nog in je verhaal of ik lees eroverheen :)
Ik gebruik de originele nog. Ik wil nu voor de zomer even alles redelijk origineel houden en zorgen dat ie veilig rijdt. In de winter ga ik um ombouwen tot café racer en dan waarschijnlijk ook staalomvlochten remleidingen monteren. Maar dat ik de originele remleidingen nog heb betekend toch niet dat ie nu zo slecht remt?
 
Nouja, lees bijv de diverse topics eens na daarover. Remleidingen hebben ook een levensduur. Als de remleidingen zo oud zijn als het jaartal in je openingspost ( las ik daar 1978?) zet het je toch aan het denken...
Trouwens. Je wilt veilig rijden zeg je? Vervang ze dan toch maar even. Sommige dingen moet je niet origineel willen houden :P
 
Laatst bewerkt:
Remleidingen van rubber moeten om de ongeveer 5 jaar vervangen worden, als je nog met de originele uit 78 rijdt loop je dus zo'n 7 service intervals achter :Y

En heb je de remklauwen uit elkaar gehad? is alles nog vrij te bewegen? anders even uit elkaar halen en de pennen opnieuw invetten en mss nieuwe rubber stof+keerringen monteren?
 
Nouja, lees bijv de diverse topics eens na daarover. Remleidingen hebben ook een levensduur. Als de remleidingen zo oud zijn als het jaartal in je openingspost ( las ik daar 1978?) zet het je toch aan het denken...
Trouwens. Je wilt veilig rijden zeg je? Vervang ze dan toch maar even. Sommige dingen moet je niet origineel willen houden :P
Ik heb de motor een paar weken geleden gekocht, dus weet eerlijk gezegd niet of en wanneer de remleidingen vervangen zijn... Is dat te zien of ze niet meer goed zijn?
Remleidingen van rubber moeten om de ongeveer 5 jaar vervangen worden, als je nog met de originele uit 78 rijdt loop je dus zo'n 7 service intervals achter :Y

En heb je de remklauwen uit elkaar gehad? is alles nog vrij te bewegen? anders even uit elkaar halen en de pennen opnieuw invetten en mss nieuwe rubber stof+keerringen monteren?
De pennen, rubbertjes en keerringen zorgen er toch vooral voor dat de remmen niet vast blijven zitten? Als ik de rem in knijp die ik de blokjes bewegen en ook weer terug gaan, dus daar is niets mis mee dan denk ik ?
 
Die remblokken zien er inderdaad nog goed uit. Dan zou het dus toch in het remsysteem moeten zitten. Staalomvlochten remleidingen is inderdaad beter maar kan volgens mij niet de (enige) oorzaak zijn dat de remkracht achter beter is dan voor.
Zou haast zeggen dat je de zuigers in de klauwen dan even moet controleren maar zo lang de remdruk goed is lijkt me dat daar het probleem toch niet hoeft te zitten. De blokjes drukken volgens mij hard genoeg tegen de schijf aan. Misschien toch iets van vet nog op de schijf/blokken?
 
Laatst bewerkt:
Die remblokken zien er inderdaad nog goed uit. Dan zou het dus toch in het remsysteem moeten zitten. Staalomvlochten remleidingen is inderdaad beter maar kan volgens mij niet de (enige) oorzaak zijn dat de remkracht achter beter is dan voor.
Zoals Daniel91 zegt zou ik denk ik dan toch de remklauwen uit elkaar halen en die zuigers controleren/reviseren.
Nee dat die staalomvlochten beter zijn weet ik ook, maar die rubberen leidingen houden toch immers ook gewoon de remvloeistof in de leiding? Het kan geen kant op, anders zou je toch lekkage zien?

Zuigers controleren/reviseren? Ik heb de zuigers er vandaag nog uit gehaald en zagen er allebei netjes uit... hoe zou zo'n zuiger de remkracht beïnvloeden dan? Die drukt toch alleen de blokjes tegen de schijf aan? De zuiger blijft niet vastzitten ofzo, dus ik snap er echt helemaal niks van :( :( :(
 
Zoals je kan zien had ik mijn bericht ook al aangepast. Er is inderdaad gewoon remdruk dus het probleem kan volgens mij echt alleen maar iets met de blokken of de schijven zijn. Althans je voelt dat je niet meer verder kan knijpen dus dan lijkt me dat het inderdaad in orde is. En als die zuigers er nog goed uit zien is ook dat verhaal bevestigd.
 
Oude rubber rem leidingen kunnen inderdaad behoorlijk invloed hebben op je remkracht. Maar heb je de schijven en de blokken al heel goed gereinigd na de lekkage? Rem vloeistof op je schijf en je blokken zorgen er zeker voor dat je remmen weinig tot niets doen, ondanks dat je rem druk goed is.

Flink inspuiten met remmen reiniger, en dan gewoon laten drogen.
 
Laatst bewerkt:
Oude rubber rem leidingen kunnen inderdaad behoorlijk invloed hebben op je remkracht. Maar heb je de schijven en de blokken al heel goed gereinigd na de lekkage? Rem vloeistof op je schijf en je blokken zorgen er zeker voor dat je remmen weinig tot niets doen, ondanks dat je rem druk goed is.

Flink inspuiten met remmen reiniger, en dan gewoon laten drogen.
Ja heb de klauw losgehaald en de blokjes en schijven grondig gereinigd en ingespoten met remmenreiniger, daarna weer even geprobeerd maar nog steeds geen remkracht.

Laat um nu even een nachtje drogen en heb een kabelbinder om de remhendel gedaan om nog wat evt lucht eruit te krijgen. Kijk morgen nog een keer, maar ben er bang voor.
 
Ik heb de motor een paar weken geleden gekocht, dus weet eerlijk gezegd niet of en wanneer de remleidingen vervangen zijn... Is dat te zien of ze niet meer goed zijn?De pennen, rubbertjes en keerringen zorgen er toch vooral voor dat de remmen niet vast blijven zitten? Als ik de rem in knijp die ik de blokjes bewegen en ook weer terug gaan, dus daar is niets mis mee dan denk ik ?
op de meeste remleidingen staat een jaartal, op die van mij stond 77 dus die waren al bijna 40 jaar oud.

En dat zorgt er inderdaad voor dat de rem vast blijft zitten, maar kan er (lijkt mij...) dus ook voor zorgen dat de rem vastzit in de niet-remmende stand, waardoor niet alle remdruk wordt omgezet in remkracht.
 
Ik gebruik de originele nog. Ik wil nu voor de zomer even alles redelijk origineel houden en zorgen dat ie veilig rijdt. In de winter ga ik um ombouwen tot café racer en dan waarschijnlijk ook staalomvlochten remleidingen monteren. Maar dat ik de originele remleidingen nog heb betekend toch niet dat ie nu zo slecht remt?

Voordat ik de post van de anderen las dacht ik ook meteen hieraan. Zelfs met goede remleidingen wordt het trouwens ook geen "demon on the brakes" (ik heb er 2 gehad).
 
Voordat ik de post van de anderen las dacht ik ook meteen hieraan. Zelfs met goede remleidingen wordt het trouwens ook geen "demon on the brakes" (ik heb er 2 gehad).
Dit is het eerste model van de CB750 met een dubbele schijfrem voor, wel apart dan dat het geen "demon on the brakes" is toch?
op de meeste remleidingen staat een jaartal, op die van mij stond 77 dus die waren al bijna 40 jaar oud..
Op de mijne staat: 'NCRN 1/8 40 , 77 SEAJ|40|'
Ook uit 77 dan?
 
Nee dat die staalomvlochten beter zijn weet ik ook, maar die rubberen leidingen houden toch immers ook gewoon de remvloeistof in de leiding? Het kan geen kant op, anders zou je toch lekkage zien?

Zuigers controleren/reviseren? Ik heb de zuigers er vandaag nog uit gehaald en zagen er allebei netjes uit... hoe zou zo'n zuiger de remkracht beïnvloeden dan? Die drukt toch alleen de blokjes tegen de schijf aan? De zuiger blijft niet vastzitten ofzo, dus ik snap er echt helemaal niks van :( :( :(
Van staalomvlochten worden je remmen niet ineens goed. Ik denk dat je ergens een luchtbelletje in je systeem hebt. De remmen van die oude Honda's waren al niet best, maar de jaren maken ze niet beter. Ik zou beginnen met de rempomp open maken en corrosievrij. met een verstopt retourgaatje kan je jezelf al uren bezig houden. Als je zeker weet dat alles spik en span is opnieuw vullen en ontluchten van onder af.
 
Dit is het eerste model van de CB750 met een dubbele schijfrem voor, wel apart dan dat het geen "demon on the brakes" is toch?Op de mijne staat: 'NCRN 1/8 40 , 77 SEAJ|40|'
Ook uit 77 dan?
Als ik mag gokken... :P is het een NCRN (Nichirin?) remleiding met 1/8" binnendiameter en 40" lang en inderdaad gemaakt in '77. Wat SEAJ betekent weet ik niet.

Van staalomvlochten worden je remmen niet ineens goed. ...
Maar wel merkbaar beter
 
Laatst bewerkt:
Met betere slangen verandert de remKRACHT helemaal niet. De ARBEID verandert wel. Als de zuigers gemakkelijk bewegen, doen de glijpennen dat dan ook.? En misschien verwacht je er teveel van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan