Schokbrekers uit China

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
twee jaar geleden met de opbouw van mijn caferacer onderstaande schokbrekers gekocht.

1.jpg


voor die prijs durfde ik de gok wel te wagen.
heb ze gemonteerd 1x op het zadel gedrukt wat en ramp!
toen helemaal hard gezet maar nog steeds een fietspomp.

conclusie was:
ziet er van een meter afstand goed uit maar afwerking is echt chinees, de veer veel te slap en demping is er niet.

ik heb toen hagon emulsie schokbrekertjes op maat laten maken.
ongeveer 3x de china prijs (dus nog niet duur) maar wel goed!
 
Zat voor een opknap Radian ook te kijken naar andere schokdempers.
Deze zijn behoorlijk aangevreten door roest en zijn hun chrome look verloren.

Ik weet dat ik 320mm moet hebben. Wat echter bijzonder is, als ik rond zoek op eBay kun je meestal een check doen of die op je motor past. En bij alle zeggen ze dat ze niet passen.

Enige verschil tussen schokbrekers die ik voor kan stellen is de maat van de uiteindes.
Deze gaan op de Radian over bussen heen die vast zitten op het frame. Onderaan zitten ze (net als plaatje hierboven) tussen 2 plaatjes op de achterbrug.
Zijn die ook anders of is dat universeel? De maten staan er meestal namelijk niet bij.

Of los je dat op met dat setje verschillende rubbers Kornfed?

Iemand aanrader waar en welke ik zou moeten kopen met low budget?
Kleur liefst chroom of zwart.
 
Laatst bewerkt:
Ik had precies hetzelfde. De FT komt nergens voor in de lijstjes.
Ik heb bij deze schokbrekers de originele rubbers van de oude gebruikt.
Er zitten genoeg rubbers bij overigens om ze passend te krijgen.
De schokbrekers die ik heb zijn er ook in chroom.

Overigens ben ik dik tevreden over deze schokbrekers.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Klopt, scheelt weer wat euro's hoewel ik ze ergens nog goedkoper ben tegen gekomen weet alleen niet meer waar.
En deze komen uit Duitsland dus zeker geen mogelijk gedoe met invoerkosten.

Toch gevonden: Uit de UK nu kan het nog goedkoop!
Frame & Suspension :: Suspension :: Shock Absorbers :: Universal :: Universal Motorcycle Shock Absorbers - 325mm (12+3/4")
Is omgerekend ongeveer 85 euro

Was al bij PayPal om te bestellen en zie opeens 104€ staan.
Die prijzen die ze aangeven zijn EX BTW.
Moest er even 15 pond belasting en 14 pond shipping over betalen.

De duitsers hebben de chrome niet maar zal wel even navragen.
Deze sla ik even over _O-
 
twee jaar geleden met de opbouw van mijn caferacer onderstaande schokbrekers gekocht.

[afbeelding]

voor die prijs durfde ik de gok wel te wagen.
heb ze gemonteerd 1x op het zadel gedrukt wat en ramp!
toen helemaal hard gezet maar nog steeds een fietspomp.

conclusie was:
ziet er van een meter afstand goed uit maar afwerking is echt chinees, de veer veel te slap en demping is er niet.

ik heb toen hagon emulsie schokbrekertjes op maat laten maken.
ongeveer 3x de china prijs (dus nog niet duur) maar wel goed!

Kijk hier eens...
Als je contact met ze opneemt en verteld voor wat voor fiets het is en hoe zwaar je zelf bent kunnen ze het zo in elkaar zetten dat je precies krijgt wat je nodig hebt...
 
Bedankt voor de tip!
Ik heb ze inderdaad een mail gestuurd en hij heeft chrome schokbrekers voor mij. Hij maakt de ogen op maat voor mijn fiets. 50 pond en 19 pond verzendkosten.
Ga ze daar bestellen! Die duitsers kunnen de chrome look niet leveren. Ben benieuwd!

edit, foto bijgevoegd;
 
Laatst bewerkt:
Echter supersnelle service van Tec!
Bedankt voor de aanrader!

Goede communicatie en maandag verzonden, vandaag al in huis!
Kreeg er zelfs extra rubbers en bussen bij maar die had ik gelukkig niet nodig.
Na half uurtje kloten zitten ze er al onder;
full


Echt super blij mee!
 
Doei Oma!

Maar ik ben toch benieuwd naar ervaring van mensen die ze hebben gemonteerd.
Gezien er best veel motoren naar cafe racer e.d. worden gebouwd, zullen er vast mensen zijn die soortgelijke schokbrekers hebben gemonteerd.
 
Dan bedoel ik de schokbrekers uit China.
Zoals deze rfy dingen.
126-320-mm-shocks-shock-absorber-rfy-top-eye-down-fork.jpg


Nu lees ik dat deze dingen te reviseren valt.
Nieuwe olie (meer olie) erin, en de luchtdruk in orde zien te krijgen, schijnen ze het best aardig te doen.
klusje wat je evt zelf kan doen.

Maar goed, ben nog steeds benieuwd naar de ervaringen hier.
En nee ik houd ook niet van CTT (chinese tering troep) maar niet alles uit china is slecht.
T ding waarop ik nu typ zal ook wel uit china komen :P
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij hebben die RFY dingen op een gegeven moment een hele mooie reputatie opgebouwd vanwege het afbreken van het onderste montagepunt. Verder is alles dat hier staat van toepassing:

https://cx500forum.com/forum/technical-help-forum/28113-thoughts-rfy-rear-shocks.html

Persoonlijk, als het toch allemaal vanuit de doos gereviseerd moet worden.. Knap ik liever een setje oude Koni's op. Is alleen minder stoer zonder die piggyback reservoirtjes, maar rijdt als een speer en gaat na revisie ook gewoon 25 jaar mee.
 
iemand die iets koopt bij Alie express en het op zijn motor monteert moet dat helemaal zelf weten. Maar vermeld het erbij als je bijvoorbeeld je motor verkoopt dan kan die persoon zijn bedenkingen nemen of hij ermee akkoord gaat. Het gaat tenslotte wel om iemands leven.
Wat mij tegen het borst stuit is echter dat je overspoelt wordt door technische nep artikelen met gerenommeerde merknamen erop afgebeeld, die bijna niet van echt te onderscheiden zijn maar wel spontaan kunnen afbreken als je net een bocht neemt moet remmen of in stuurt. Bij nep NGK bougies en iridium bougies doen al verhalen dat de electrode afbreken en in je blok terecht komen of gewoon spontaan afbreken tijdens aandraaien of hitte van het blok. NGK heeft zelfs een pagina uitgegeven om nep en echt te onderscheiden. Ook diverse Nederlandse sites met onderdelen halen rechtstreeks de troep uit China maar verkopen het voor 4x de prijs als zijnde top producten. Nog even en je kunt alleen nog rechtstreeks bij de fabriek bestellen om te zorgen dat je geen prul in en op je motor zet. In China kunnen ze ook heel goed spul maken als je maar betaald maar dat is vaak het probleem geld. Liever 4 tientjes voor schijfremmen dan 300 euro uitgegeven.
 
iemand die iets koopt bij Alie express en het op zijn motor monteert moet dat helemaal zelf weten. Maar vermeld het erbij als je bijvoorbeeld je motor verkoopt dan kan die persoon zijn bedenkingen nemen of hij ermee akkoord gaat. Het gaat tenslotte wel om iemands leven.
Wat mij tegen het borst stuit is echter dat je overspoelt wordt door technische nep artikelen met gerenommeerde merknamen erop afgebeeld, die bijna niet van echt te onderscheiden zijn maar wel spontaan kunnen afbreken als je net een bocht neemt moet remmen of in stuurt. Bij nep NGK bougies en iridium bougies doen al verhalen dat de electrode afbreken en in je blok terecht komen of gewoon spontaan afbreken tijdens aandraaien of hitte van het blok. NGK heeft zelfs een pagina uitgegeven om nep en echt te onderscheiden. Ook diverse Nederlandse sites met onderdelen halen rechtstreeks de troep uit China maar verkopen het voor 4x de prijs als zijnde top producten. Nog even en je kunt alleen nog rechtstreeks bij de fabriek bestellen om te zorgen dat je geen prul in en op je motor zet. In China kunnen ze ook heel goed spul maken als je maar betaald maar dat is vaak het probleem geld. Liever 4 tientjes voor schijfremmen dan 300 euro uitgegeven.

Precies, zelf ben ik er ook sceptisch over. Vandaar dat ik dit topic even heb opgezocht.
Maar, we zijn vaak wel napraters, vooral als het 1 keer niet goed gaat.
Iedereen heeft de buik ervan vol, maar nergens ervaring mee.
Dat er veel namaak uit China komt is bekend, en dat het lastig is om het onderscheid te kunnen maken is ook verdomd lastig!!

Mijn ervaring met alie is simpel, kleine elektronica dingen wil ik er wel kopen, het meeste elektronica spul komt immers uit china.
Mijn beste ervaring zijn bobine's :t
Op de XS1100 zijspan zitten alie bobine's :? Ja want de oude zijn niet kapot maar de bougiekabels zijn poreus en slaan door bij vochtig weer, helaas zijn de kabels in de bobine's gegoten en kan je deze niet loshalen en vervangen.
Nieuwe zijn slecht te vinden en had al wat lopen kloten met 2ehandsjes. Dus voor iets meer dan 4 tientjes 2 bobine's uit china laten komen. (hebben zelfs bougiekabels met een exta mantel eromheen)
Heb er nu 5 a 600km mee gereden, en afgelopen zaterdag nog een gehandicapten rit, in totaal met 3 personen op de motor. En geeft geen klap mis, motor loop weer als een zonnetje.
Het kan dus wel ;)

On topic,
De alie express ohlins, zien er mooi uit (op de foto) Maar daar staat ook wel bij dat je ze niet kan afstellen, dus nep (goh sherlock) Maar van die RFY dingen kan ik weinig vinden.
Niet dat ik ze nodig ben, staat wel mooi natuurlijk, wellicht iets voor in de toekomst of niet.
Hoewel, de vooras van het span heeft net splinter nieuwe hagons gekregen ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan