Advies volgorde

Kendd

Rookie
14 jun 2016
18
0
Arnhem
Hallo allen,

Ik heb een maand of twee geleden een 99 r6 gekocht met een kapotte tweede versneling. Deze hebben we vervangen en hij schakelt weer als een zonnetje. De vorige eigenaar had, omdat de tweede versnelling versleten was en bij hoge toeren uit de versnelling schoot, de gaskabel geknepen zodat er niet veel meer dan 5000-6000 toeren gemaakt kan worden.

De motor heeft zeker vanaf eind vorig jaar stil gestaan alvorens ik hem 1,5 maand geleden gekocht heb. Ook is het hele blok dus uit elkaar geweest. Wel voorzien dus van nieuwe olie.
Nu is het probleem dat hij in lage toeren soms ietsjes inhoud en bij hogere toeren dan weer netjes oppakt. Zelfde geld voor stationair lopen, als hij erg warm is wil hij nog wel eens dusdanig zakken dat hij afslaat.

Ik verdenk in eerste instantie niet iets met de cilinders hoewel dat nog wel eens voorkomt bij deze blokken. Ik heb echter vol vermogen verder over het hele toerenbereik, niet gehad dat hij op een cilinder minder loopt, en als hij uitvalt start hij wel gewoon weer wat ook tegenstrijdig is als de cilinder echt kapot zou zijn.
Ik denk zelf aan of de carbs, vies en/of niet helemaal synchroon. Omdat deze dus een tijd stil gestaan heeft en ook nog eens niet vol op toeren heeft gereden door het knijpen. Het zou ook zeker kunnen dat de motor niet goed afgesteld is op de open uitlaat en iets te arm loopt.
Er zit nu en flesje forte 1 in in de hoop dat dat de boel een beetje schoonmaakt.

Wat adviseren jullie als volgorde indien de forte niet helpt? Eerst carbs ultrasoon laten reinigen en stellen en daarna evt afstellen van de motor? Of eerst afstellen proberen? De carbs zagen er prima uit toen het blok uit elkaar lag maar heb de sproeiers en naalden verder niet goed bekeken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!

Zoiets vermoed ik ook ja. Wellicht dat de forte dit al op kan lossen. Als dit niet werkt is het denk ik verstandiger eerst de carbs te laten reinigen en syncen en dan pas evt de motor te laten stellen ofniet?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!

Zoiets vermoed ik ook ja. Wellicht dat de forte dit al op kan lossen. Als dit niet werkt is het denk ik verstandiger eerst de carbs te laten reinigen en syncen en dan pas evt de motor te laten stellen ofniet?
Als t dicht zit, helpt die forte meestal niet meer.

En de rest:
reinigen
klepspeling 100% goed
synchroon zetten
en dan verder.
 
Forte lijkt in ieder geval iets te doen. Waar normaal rond 92 graden de toeren begonnen te zakken en hij (dreigde) uit te vallen heb ik hem nu tot 104 zien gaan. Op 104 daalde hij echter wel weer naar de 1000 toeren en met een dot gas (snel open en dichtdraaien) viel hij stil.

Wel een spannend momentje meegemaakt net. Stoplicht met snelheidsflitser en rood licht flitser sprong op oranje en was bang het niet te halen. Iets te veel achterremdruk plus het feit dat ik een nieuwe diablo rossa 3 die net 60km erop heeft zitten resulteerde in een flinke piep, 10 meter rubber op het asfalt en een zwabberende fiets. Weer wat geleerd..
 
Mensen behalen de beste resultaten als de forté even zijn werk kan doen: weekje inwerken zeg maar.

Ik hoop dat het werkt. Controleer ook even op valse lucht: Een inlaatrubber die niet helemaal jofel is of slechte klem kan ook heel rare gedragingen teweegbrengen.
 
Mensen behalen de beste resultaten als de forté even zijn werk kan doen: weekje inwerken zeg maar.

Ik hoop dat het werkt. Controleer ook even op valse lucht: Een inlaatrubber die niet helemaal jofel is of slechte klem kan ook heel rare gedragingen teweegbrengen.

Ik rijd de tank ook bij lange na niet in een week leeg met dit weer. Dus er is tijd om goed in te werken.

Hoop dat dat het oplost. Moet zeggen dat het feit ik geen onderhoudshistory heb van de motor ik dus ook geen idee heb of de kleppen gesteld moeten worden, en de carb gesynced, schoongemaakt en evt ook gesteld moet worden. Maakt het lastig te bepalen wat ik wel of niet nu moet (laten) doen.
Als ik alles zou laten doen ben ik zo 600+ euro armer schat ik. Wel erg veel geld voor deze motor, aan de andere kant als het nodig is is het nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan