Fazer 600 1998 - Tik bij koude motor

14 mrt 2011
10
0
Ameide/Rotterdam
Hi all,

Ten eerste bedankt voor het lezen van mijn vraag. Klein achtergrondverhaal:
Ik heb sinds ongeveer 3 jaar mijn trouwe Yamaha Fazer 600 uit 1998. Topmotor, nooit kuren mee gehad en ruim 25.000 km mee gereden sindsdien. Inmiddels staat er ongeveer 70.000 km op de teller.

Nu sinds ongeveer 3 maanden heb ik een "tik" in mijn motor bij koud motorblok. Naarmate het blok warmer wordt, verdwijnt het "tikkende" geluid en loopt de motor gewoon normaal. Nu heb ik al meerdere onderwerpen gevonden waar dit wordt beschreven en kom ik tot 3 conclusies.

1. Mijn kleppen moeten worden gesteld
2. Mijn nokkenaskettingspanner is kapot
3. Mijn nokkenasketting is opgerekt en moet worden vervangen

Graag aan jullie de vraag hoe ik bovenstaande kan uitsluiten en ik de juiste conclusie kan trekken.

Als te maken heeft met de nokkenasketting, wordt het een dure grap en ga ik liever op zoek naar een andere motor. Indien het mijn kleppen zijn, wil ik prima de kosten maken om hem weer lekker te laten lopen. Maar jullie begrijpen natuurlijk dat ik niet eerst de kosten voor de kleppen wil maken om vervolgens tot de conclusie te komen dat mijn nokkenasketting ook moet worden vervangen ;)

Ik hoor graag van jullie!

Bedankt! :} :}

Peet
 
Bedankt! Goed terug te zijn ;)

Op basisonderhoud na (bandjes, remblokken, ketting etc.) ook altijd netjes elk jaar olie ververst, oliefilter vervangen en luchtfilter vervangen. Bij ontvangst van de fiets lekten de carburateurs, dus deze zijn toen helemaal gereviseerd. Helaas geen onderhoudshistorie van daarvoor, maar ik heb zelf nog nooit laten kijken naar kleppen/nokkenasketting. Gezien de km stand is namelijk voor beide wel eens tijd. Vandaar de vraag :)
 
Laatst bewerkt:
Zou ook een loszittende uitlaatpakking kunnen wezen dat kleppert.(kijken of er misschien een bout(en) los zit(ten) die iets aangedraaid moet worden.
Verder tja 70 k op de klok geen onderhoudshistorie bekend .
Zou ik ook die richting denken aan een klep(pen) of NAK(S).
Hoewel NAK(S) niet km gerelateerd is, is 70 K toch wel een interval.
kleppen stellen bij de Yammies is vaak 42000 km.(mag aannemen dat het al 1x is gedaan)
Beter is wel de onderhoudsintervallen na te leven het staat niet voor niets in je serviceboekje .
Het ligt er een beetje aan hoe is met de motor bereden.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie!
Loszittende bouten ga ik even dubbelchecken!

Is er geen manier om het uit te sluiten of het de naks of de ketting is, zonder het hele blok open te trekken? Zo niet, wat stellen jullie voor? Eerst kleppen laten doen, hopen dat het voorbij is, of aangezien hij dan toch al open ligt, gelijk de NAKS er ook bij te pakken? Zit vooral met de kosten van de reparatie versus de waarde van de motor in mijn hoofd.

Dank!
 
Hi all,

Loszittende bouten is niet het probleem. Kan iemand mij wellicht nog helpen met bovenstaande vraag?

"Is er geen manier om het uit te sluiten of het de naks of de ketting is, zonder het hele blok open te trekken? Zo niet, wat stellen jullie voor? Eerst kleppen laten doen, hopen dat het voorbij is, of aangezien hij dan toch al open ligt, gelijk de NAKS er ook bij te pakken? Zit vooral met de kosten van de reparatie versus de waarde van de motor in mijn hoofd."

Ben heel erg benieuwd.

Bij voorbaat dank!
 
die nokkensas ketting is ongeveer 70 euro.
op het moment dat de kleppen gesteld moeten worden (wat ze moeten) is die ketting nou ook weer niet het werk.

Op het moment dat je de klepspeling gaat meten valt een echt losse ketting wel op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan