accu ah

055-hrc

Rookie
18 jan 2015
1
0
Apeldoorn
Ik heb een wat betreft m'n accu.
De huidige accu is overleden en dus aan vervanging toe, er zit er nu 1 in van 8,6 ah, maar nu kan ik via m'n werk er 1tje meenemen van 7ah ( zou me €143,- schelen) maar kan dit wel?
Het gaat om een honda cbr 600rr 2003, met 6000k xenon.
Verder niks aparts wat veel van de accu trekt.
Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Met vriendelijke groet.
 
Een 7ah zal in de zomer waarschijnlijk prima werken, zolang de CCA waarde maar ongeveer gelijk is aan de originele accu.
Hogere temperaturen, wat dunnere olie en dus wat minder draaimoment nodig van de startmotor.

In de winter wordt het een ander verhaal. dan verliest een accu al een flink stukje capaciteit door de lagere temperaturen (-10-20%) en heeft de motor ook wat meer nodig ivm de kou. (dikke olie, langer starten ivm temperatuur)
Die combinatie zal ervoor zorgen dat het geheel dan al snel onderuit gaat.

Accu's voor cyclisch gebruik gaan heel snel kapot. Die zijn gemaakt om in stand-by gebruik te functioneren en incidenteel (diep) ontladen te worden. Bij gebruik als startaccu (van dezelfde capaciteit) gaan die vrij snel hemelen.
Maar met een beetje zoeken moet er best een wat goedkoper alternatief te vinden zijn.
Wel eerst even dagje aan de lader hangen om de accu 100% op te laden. In de motor lukt dat niet en het is veel beter voor de levensduur.
 
Ik heb ook een donkerbruin vermoeden dat die accu's van TS z'n werk al tweedehands zijn: Preventief gewisseld bij klanten, en worden met honderden tegelijk afgevoerd.

Soms kun je ze nog een tweede leven geven, in de modelbouw bijvoorbeeld. Maar motoren starten.... dat zal niet zonder slag of stoot gaan.
 
And_its_gone_original.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan