Kawasaki VN1500 rookt

Stefanoss

Aprilia Tuono (R)
23 apr 2014
972
5
Oss
vandaag heb ik een Kawasaki VN1500 gekocht, met het probleempje dat hij iets wat rookt bij stationair en doortrekken!

zal het verhaal van voren af aan vertellen van de vorige eigenaar.

hij heeft deze motor een jaar geleden gekocht van een oude man die er nooit meer op reed,
waardoor deze een poos stil heeft gestaan,
echter na wat verse sap en een klein beurtje liep hij goed.

1000 km verder kreeg hij problemen met de carbs. hiermee begon het roken al volgens hem,
hij is er meteen mee na de garage gegaan waaruit bleek dat de carbs vervangen moesten worden,
had het erover iets met pakkingen en gasnaald maar hoe of wat wist hij niet precies.
deze vervangen en hij liep goed maar rookt nog steeds.
volgens de eigenaar van de motorzaak zouden er geen problemen zijn met de klepseals/kleppen of de zuigerveren.
zou komen door lang stilstaan en door de blok te spoelen en additief bij de brandstof zou het verholpen kunnen worden, de beste man had er geen zin meer in en deed hem in de verkoop!

eerste instantie gaf hij wat backfire en zwarte pluimen uit de uitlaat van de achterste cilinder en hij stonk ook vreselijk na de benzine, dit voornamelijk bij stationair en bij het wegrijden, ik dacht iets simpels als teveel brandstof of te weinig lucht, dus echter nog een probleem met de carbs.

maar ik zat net ff te spelen en als ik constant een toerental aanhoud en dan plots vol gas geef dan komt er af en toe een pluim blauw/wit rook uit uit beide uitlaten .
dit zou kunnen beteken dat olieschraap veren zitten vast of zijn kapot?

een bougie eruit kunnen halen omdat ik geen lange dop 18 had en bij deze wel bij kon met een gewone dop en waterpomp tang, en deze bougie was vet geslagen dus gewoon pik zwart!

ik heb wil wel een compresie meter betsellen om te kijken of er geen problemen zijn met de zuigerveren of de klepzittingen.

ben ook van plan het blok te spoelen en ook additief bij de brandstof te gooien !
tevens zit er 10w40 in en kroon schrijft als 1e advies 5w50 ofzo uit .
of zal dit weinig uitmaken denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
de kvs peil staat goed, en volgens de vorige eigenaar is de oliepeil niet gezakt na 3 a 3500 km!

dus zal het hem dan echt in de carberateur zitten zoiets?
 
Wit/blauwe rook is of kvs of olie, erg slecht voor de motor.
Dit kan komen door verschillende dingen zoals schade of niet goed werkende zuigerveren, zuiger, carter ontluchting en klepseals.
Roken bij vol gas is doorgaans de zuigerveren of zuiger.
Roken bij gas dicht is doorgaans de klepseals.

Zwarte rook is roet, dit kan door laag toerig rijden of door te rijk afgestelde carburatie ophopen in het uitlaatsysteem. Als er dan goed mee door gereden wordt, komen de roet deeltjes los door de hoge gas temperatuur en snelheid.

Net als bij mensen is roken niet goed.

Kwa olie betreft gewoon gebruiken welke de fabrikant voorschrijft..

Wat ik zou doen, is bougies vervangen, olie en filters vervangen, nieuwe benzine in de tank, carb schoonmaken en volgens specificatie van fabrikant stellen.
Daarna goed stuk gaan rijden met verschillende toerentallen. (200km snelweg, 80 wegen waar veel opgetrokken moet worden.) Het hele toeren gebied gebruiken.

Mocht dit niet helpen zou ik nieuwe zuigerveren steken mits de zuiger en cilinder er goed uit zien.
Als dan toch de kop eraf is, de kleppen inslijpen en nieuwe klep seals.
 
Dankje mastermie!

Zo heb ik een goede plan van aanpak, :}

Ik doe wel eerst het blok "spoelen"
En additief bij de brandstof om het proces te versnellen/vermakelijke.

Of zou dit niet veel effect hebben denk je?
 
als die naar benzine ruikt zou ik toch kijken of de vlotters goed zijn en dus idd de afstelling wel goed is.
dr kan benzine in je blok zitten, peil eerst maar olie.
al dat spoelen... :/ heb dat nooit gesnapt, maar ik snap wel meer niet :Y

zonder werkplaatshandboek zou ik dat ding ook wegbrengen laten ophalen.
 
Heb het vermoeden zoals hiervoor gezegd dat het blok wel eens vol met benzine heeft gestaan. De Carburateurs dichtgeslibd door het lange stilstaan, misschien slecht gangbaar gemaakt en weer een tijd stilgestaan. Denk idd ook dat er weleens nog benzine resten in je blok zit, is de olie donker ? In ieder geval rookt dat behoorlijk .
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een raar verhaal dat bij zo'n recente motor de hele carb is vervangen?

Begin eens met de standaardafstelling en een nieuw luchtfilter(!)..

Heb ik besteld, en daar ga ik mee beginnen :)

als die naar benzine ruikt zou ik toch kijken of de vlotters goed zijn en dus idd de afstelling wel goed is.
dr kan benzine in je blok zitten, peil eerst maar olie.
al dat spoelen... :/ heb dat nooit gesnapt, maar ik snap wel meer niet :Y

zonder werkplaatshandboek zou ik dat ding ook wegbrengen laten ophalen.

ik heb niet naar de olie gekeken in de zin van of er benzine tussen zit, wel staat de olie netjes op pijl.
en heb een engelse werkplaatshandboek op de computer staan :9

Heb het vermoeden zoals hiervoor gezegd dat het blok wel eens vol met benzine heeft gestaan. De Carburateurs dichtgeslibd door het lange stilstaan, misschien slecht gangbaar gemaakt en weer een tijd stilgestaan. Denk idd ook dat er weleens nog benzine resten in je blok zit, is de olie donker ? In ieder geval rookt dat behoorlijk .

door het peil glas heen oogt de olie niet donker,
maar ik zal vandaag of morgen even kijken of de olie niet dun is of dat er brandstof tussen zit.

tevens heb ik ook nieuwe olie en oliefilter besteld (olie die kroon oil voorschrijft en een K&n filter)
4 nieuwe bougies
2 nieuwe luchtfilters

en dan maar is kijken of hij het beter gaat doen :Y
 
Ik zou bovenstaande tips proberen en het advies van Martell gewoon negeren. Kost wat geld en moeite maar dan weet je tenminste verder nog niks :/

(ja indd want de tijd om zelf aan een motor te werken is voorbij?)

Ik zeg niet hoe het moet, maar wat ik zou doen in zijn geval.
Ik ga ook niet naar een motorgarage, veel te leuk om er zelf aan te klooien en het werkend te krijgen.

Martell,
Jij hebt toch een motorzaak? Ben je toevallig ook een goede monteur? Zou je misschien wat info willen geven?
 
Kleine update :

Vandaag de desbetreffende motorzaak kunnen bereiken en het volgende te horen gekregen:

De motor heeft 3 a 4 jaar stil gestaan met oude benzine in de tank en waarschijnlijk ook in de cilinders..
Advies was flink stuk rijden of motor spoelen!

De oude carburateurs lekte erg en hij had nog zo'n vulcan staan die pas heeft gelopen en nu voor onderdelen staat.
Echter hebben ze gewoon de carburateurs overgezet zonder te reinigen en af te stellen.

Morgen breng ik eerst de carburateurs weg om ultrasoon te laten reinigen.

Daarna motor flushen en brandstof additief erbij en dan het beurtje doen 8-)

Ben benieuwd ;)
 
gisteren bij Vos Oss aangekomen , bleek dat hun niet deden ultrasoon reinigen
terwijl ik een dag van te voren gebeld had B|

in iedergeval de pakkingen en o ringen besteld bij hun.

thuis aangekomen ben ik zelf de carburateurs gaan schoonmaken, bleek de carburateur van de achterste cilinder die het meeste zwart rookte, de stationair sproeier helemaal dicht te zitten en van de voorste zat bijna dicht.

De hoofdsproeier zat ook vuil in, dus alles los en en met remreiniger en compressor doorgeblazen O-)
ook bougies vervangen en alle 4 zo zwart als roet en het zat er vast op gekoekt.

luchtfilters vervangen die leken ook wel een beetje verzadigd vergeleken met de nieuwe.

nu wachten op een paar onderdelen van de carbs.. :Z
 
Maar dit gaat goed komen. En der zit wel smaak aan zo'n 1500..... Ik voel het achterwiel gewoon zoeken als ik het gas open trek. Geweldig.

En Martell is wel vaker asubtiel haha. Ff doorheen prikken, hij weet wel hoe het zou moeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan