Kawasaki Versys 650 - kettingspanning 'ineens' te strak

Boemba5

Die hard MF'er
7 jun 2012
717
0
Achterhoek
Hallo allemaal,

Iemand die mij kan helpen of dit probleem kent? Ik ben dit weekend naar Frankrijk op en neer geweest (1600km) in het mooie weer van afgelopen dagen B| en net voordat ik gisteren thuis kwam en merkte ik een 'tik' in de motor. Niet echt hoorbaar, wel voelbaar in de stepjes, de frequentie was gelijk aan de snelheid waarmee ik reed. Thuis gekomen de motor nagelopen en ontdekt dat de ketting onwijs strak staat :? Ik snap echt niet hoe dit kan, iemand een idee waardoor de ketting uit zichzelf strakker kan gaan staan? Hij is afgesteld met de normale speling en daarna niet meer aangepast.

Extra info: het gaat om een Versys 650 uit 2015 met 12 000 km op de teller. De week voor vertrek heb ik een scott oiler gemonteerd. We hebben erg slecht weer en vieze wegen gehad, een paar stukken off road geweest (kan er niks mee te maken hebben lijkt me). Uit de ketting zijn veel O-ringen verdwenen aan 1 kant (als je achter de motor staat links). Aan de achteras (positie)/stelbouten, voor- en achtertandwiel is niks opmerkelijks te zien. Het laatste stuk van de rit ging over de Duitse autobahn, waar iets meer gas gegeven heb dan normaal O-) (lijkt me ook niet relevant, maar dan is in ieder geval het hele verhaal compleet).

Ik wil morgen sowieso contact opnemen met de dealer (die zijn vandaag gesloten) om te kijken of zij een idee hebben of dat dit eventueel onder de garantie valt. Maar ik ben benieuwd of iemand hier dit probleem kent of nog een tip heeft waar ik even naar moet kijken of wat het zou kunnen zijn.. Ik kan de ketting wel weer opnieuw stellen, maar het voelt niet lekker om er daarna mee verder te rijden zonder de oorzaak te kennen (sowieso dat er nieuwe op zou moeten vanwege de schade die ontstaan is) :/
 
Een meervoud aan O-ringen weg? Ik gok dat er gesmeerd is met iets waar niet opstond 'tast o- en x-ringen van aandrijfkettingen niet aan'. En ja, motorolie sloopt de boel ook.

Op de fles olie die geleverd werd bij het scottoiler systeem staat niks, maar ik mag aannemen dat die gewoon geschikt is.De spuitbus die ik daarvoor gebruikte staat op dat het geschikt is voor kettingen met O-/X-/Z-ringen.
Motorolie is niet op de ketting gekomen (er lekt niks) en ik heb het ook niet gebruikt om de scottoiler te vullen. Toch verklaart dat ook nog steeds niet dat aan één kant de ringen verdwenen zijn. Het lijkt me dat (ook al zit de scottooiler gemonteerd tegen het tandwiel) wel de hele ketting gesmeerd zal worden..

Ik ga straks de dealer bellen, ik houd jullie op de hoogte. In ieder geval al heel erg bedankt voor het meedenken allemaal :)

Dealer gebeld en het is natuurlijk lastig om door de telefoon een conclusie te trekken. Er was niets bekend over een productiefout van deze ketting bijvoorbeeld. Mogelijk dat slijtage van het voortandwiel een rol heeft gespeeld. Van de week ga ik even langs zodat ze de motor kunnen bekijken. Ik ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt:
Gisteren avond de motor weggebracht. De dealer vond het niet vreemd om met deze km-stand een ketting al te vervangen, dat komt wel vaker voor. Hij had een aannemelijke verklaring voor de 'ineens' zo strakke ketting; mogelijk door slecht scharnierende schakels. (de ketting ''vouwt zich op'' en wordt zo korter) Die slecht scharnierende schakels zijn weer te verklaren door het ontbreken van de o-ringen. Maar daarmee blijft nog wel de vraag 'waarom aan één kant?'.

Hiervoor gaat hij contact opnemen met Kawasaki, misschien dat zij dit kennen/eerder van gehoord hebben.
Ikzelf wil nog een balletje opgooien bij Scott Oiler, baat het niet dan schaadt het niet.. (mogelijk dat er wat mis is met de bijgeleverde olie?)

Nieuwe ketting en tandwielen zijn besteld, dus als het beetje mee zit kan ik morgen de motor weer ophalen :]
 
Mijn vermoeden is dat de ketting al schade heeft gehad toe het wiel er scheef in zat. Dan drukt het achter tandwiel de ketting scheef waardoor er druk op je o-ringen heeft gestaan.. Je heb het wiel weer recht gezet maar het kwaad was al geschied. Zonder die o-ringen krijg je veel meer wrijving waar door de ketting zeik heet word en als het ware aan elkaar smelt.. Als de ketting dan niet goed meer scharnierd gaat hij erg strak staan.. Je mag denk God op je knieën danken dat hij niet gebroken is..
 
Ik heb een aannemelijke verklaring van ScottOiler ontvangen:

Yes! We have seen this on many times 650 Versys (and also ER6 models) made from 2009 onwards. We haven’t seen any for a long time, though -you are the first for more than two years.

This happens on models with DID chains and sprockets that are made in Thailand (the chains do not say “JAPAN” on every third link). It usually happens at about 6-9,000km.

It is not a compatibility problem with our oil and the O-rings. It is a huge force that makes this happen.

On chains and sprockets we have examined, it appears that the front sprockets are very soft and wear very quickly - until the chain no longer fits them, and a perfectly adjusted chain starts to get tighter – until the suspension cannot compress. Every time you ride over a bump on the road, the chain is trying to bend the swing arm to the left and the sprocket teeth push the rollers over to the left side plates, and the side plates squeeze out the O-rings (see photos).

We have seen a few customers supplied with a new (original) chain set under warranty from Kawasaki - and the same thing happened again.

Changing to any good quality chain and sprocket set - from any well known brand – (RK, CZ, Regina, Tsubaki, Renthal, - or Japanese DID) will solve this problem.

Dus er komt een andere kettingset onder dan de originele.
Bij belangstelling voor de foto's wil ik nog wel even proberen deze hier te uploaden;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan