plaatwalsen

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Wie is er bekend met het walsen van plaat voor diverse toepassingen als tweetaktcilinders en uitlaatdempers?

Er zijn een aantal (HBM en soorgelijke) walsen op de markt die met dunne plaat overweg kunnen en ook conisch lijken te kunnen walsen.. Dus ik heb met HBM even contact op genomen om het een en ander te verifieren qua dikte etc (specs op de website leken niet helemaal juist) Krijg ik daarna het antwoord: met deze walsen kun je niet conisch walsen.. OK vreemd deze machines lijken toch wel vreselijk veel op de machines die geadverteerd worden bij de concurrent die claimt dat je er WEL conisch mee kunt walsen, want: verstelbare 3e rol...

Nu mijn vraag aan jullie... wie heeft er ervaring? en wat voor wals(en) moet ik in huis halen? Ik wil dus conisch kunnen walsen, kleine diameter halen en plaatdikte tot 1mm..
 
Kijken of je een Jorg kunt vinden,
Naar mijn iedee het beste plaatwewerkingsgereedschap dat er is.

Conisch walsen doe je op gevoel als je geen verstelbare achterrol hebt, gewoon tijdens het walsen een beetje omtrekken.
 
Ik heb deze.

HBM 2,5 x 300 mm. Plaatwals voor in de bankschroef

Daar heb ik o.a. deze uitlaten mee gemaakt.
full


De achterrol is verstelbaar maar zoals midlifecrisis aangeeft je moet de plaat tijdens het walsen toch wel wat omtrekken.
 
Ik heb deze.

HBM 2,5 x 300 mm. Plaatwals voor in de bankschroef

Daar heb ik o.a. deze uitlaten mee gemaakt.[afbeelding]

De achterrol is verstelbaar maar zoals midlifecrisis aangeeft je moet de plaat tijdens het walsen toch wel wat omtrekken.

Kijk, praktijk-ervaring! top :) ik zat idd aan zo'n 300 walsje te denken en dan ook gelijk een 600... voor als ik later nog eens een aantal uitlaatdempers wil maken (zit te denken aan wat handel hier in Noorwegen voor de caféracertjes..)
Waarom niet meteen alleen de 600 zou je dan denken?.. dan denk ik weer op mijn beurt.. de 300 heeft kleinere rolletjes .... en dus geschikter om wat kleinere radii te rollen (binnenpijpjes, collector-delen en de set twee-takt pijpen die ik binnenkort moet maken..)
 
Dat klopt.
Ik heb meerdere uitlaten laten walsen ondertussen en die kleine diameter is voor de meeste plaatwerkerijen een probleem.
Met die 300 zou dat wel lukken. Wat Leo ook al zegt: Omtrekken moet je toch.
 
Beetje conisch lukt wel met een gewone wals maar wil je meer conisch dan zal je toch een conische wals moeten hebben,net aangeschaft,nog niet gebruikt😇
Is gebruikt voor expansie uitlaten.
 
Beetje conisch lukt wel met een gewone wals maar wil je meer conisch dan zal je toch een conische wals moeten hebben,net aangeschaft,nog niet gebruikt😇
Is gebruikt voor expansie uitlaten.

en dan is de vraag is zo'n conisch HBM-achtige genoeg voor wat meer conisch... wat voor iets heb jij gekocht dan Gerard??
 
Er staan ook wel een paar op Marktplaats

Jup zag ik ook :)
Helaas is het voor mij niet zo makkelijk even te gaan kijken , laat staan er één op te halen haha.. ik zit in het buitenland.. dus het heeft de voorkeur om iets te laten bezorgen bij m'n ouders.. die het dan volgende maand weer deze kant op slepen met de camper B| O-)
 
Die conische wasjes vind je bijna niet nieuw,laat staan gebruikt.Heb er ook een tijdje om zitten te zoeken en toen werd deze door een kennis bij mij thuis afgeleverd. *O*
Piccie komt er aan......
 
Jup zag ik ook :)
Helaas is het voor mij niet zo makkelijk even te gaan kijken , laat staan er één op te halen haha.. ik zit in het buitenland.. dus het heeft de voorkeur om iets te laten bezorgen bij m'n ouders.. die het dan volgende maand weer deze kant op slepen met de camper B| O-)

Je moet op zoek gaan naar een vergelijkbare als de M555 en M751 maar dan kleiner,
een oude werkgever van mij had er een van 60cm breed en rollen van 30mm doorsnee,

bij bedrijfjes zoals echte ouderwetse loodgieters staan ze nog wel eens.
Dat conisch is naar mijn idee overdreven, ik maak tientallen verlopen per jaar van grote tot kleine, het zal soms even pielen zijn maar omtrekken lukt altijd wel.
desnoods maak je het verloop in 2 delen, je hebt dan alleen een extra las.
Ook een optie(misschien) de omtrek verdelen in gelijke delen en dan met de zetbank tig keer een aantal graden knikken, op het eind ben je ook rond.
 
Ik heb deze.

HBM 2,5 x 300 mm. Plaatwals voor in de bankschroef

Daar heb ik o.a. deze uitlaten mee gemaakt.[afbeelding]

De achterrol is verstelbaar maar zoals midlifecrisis aangeeft je moet de plaat tijdens het walsen toch wel wat omtrekken.

die heb ik ook, en met wat handigheid kan je daar iedere cone mee maken die je maar wil.
je moet hem toch steeds wat bijeen plooien om dicht te lassen en daarna klop je hem gewoon perfekt op een passende diameter buis.
 
Als het maar voor een enkele keer is kan je de conus ook met de hand vormen rond een pijp.
Zo heb ik het tenminste jaren gedaan.
Met een beetje oefenen krijg je perfect ronde conussen zolang je maar een goede uitslag hebt.
 
Als het maar voor een enkele keer is kan je de conus ook met de hand vormen rond een pijp.
Zo heb ik het tenminste jaren gedaan.
Met een beetje oefenen krijg je perfect ronde conussen zolang je maar een goede uitslag hebt.

Het idee is dat het niet voor een enkele keer gaat zijn... :)

net masjientjes maar besteld 305 en 610 :)

Thanks voor alle adviezen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan