Wat voor invloed heeft de compressieverhouding?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hallo allemaal. Als ik bij de specificaties van verschillende brommerds kijk wordt er meestal een compressie verhouding vermeld. Deze varieert tussen 8 en 12.
Welke invloed heeft een hoge of juist lage compressieverhouding?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Hoi,
Aad.
 
Neen. Compressieverhouding ligt vast door de constructie van de motor. De druk in de cilinder kan je wel wijzigen door een turbo.

Een turbo perst de lucht samen waardoor de lucht al heet de cilinder in gaat. In de cilinder wordt het mengsel nog een keer gecomprimeerd, wat tot een bepaalde temperatuur mogelijk is.

Daarom wordt er een intercooler op benzine-turbo-tjes gemonteerd. Zodat de lucht na comprimeren door de turbo weer afkoelt naar normale waardes.
 
Als je het probleem vanuit een natuurkundig standpunt bekijkt, dan kun je inderdaad iets zeggen over het rendement van een verbrandingsmotor. Vanuit de thermodynamica is er een heel algemeen toepasbaar model voor "heat engines" opgesteld. Het idee achter dit model is dat je een motor kunt beschrijven als een apparaat dat bestaat uit een warme bron en een koude bron. De motor zorgt ervoor dat warmte stroomt van de warme naar de koude bron. Tijdens dit proces zorgt de motor ervoor dat een gedeelte van de stromende warmte wordt omgezet in arbeid. Een ideale benadering van dit model beschrijft dan de maximale efficientie vam de heat engine. Het rendement kan namelijk worden verhoogd door twee dingen: de warme bron warmer makem of de koude bron kouder i.e. het absolute temperatuur verschil tussen de warme en koude bron moet worden vergroot.

Echte verbrandingsmotoren werken onder normale atmospherische omstandigheden zodat de koude bron niet gemakkelijk omlaag kan worden gebracht. Gelukkig kan de warme bron wel (veel) warmer worden gemaakt door het gas te comprimeren. Daarom is een hoge compressie voordelig voor het rendement van de verbrandingsmotor.

Naast de puur thermodynamische benadering van het probleem is de verbrandingsmotor natuurlijk onderhevig aan allerlei limitaties, waardoor de compressieverhouding natuurlijk niet alleen invloed heeft op het rendement van de motor.

Hier staat wel wat van waarheid, maar het ideale rendement wordt natuurlijk gehaald door zoveel mogelijk van je warmte om te zetten in NUTTIGE arbeid....

Kijk b.v. naar de ontwikkeling van verwarmingsketels ...van gooi er maar wat in als de boel maar warm wordt, naar VR en HR, waarbij de uitlaatgassen naar bijna de inlaatgastemperatuur gaan...dat noem je rendement..

En wat vind jij een "ECHTE VERBRANDINGSMOTOR" en waarom hebben we deze OTTOmotor allemaal in de motor liggen..heel simpel , de onrendabele brandstof is voor een prikkie voor handen, dat de regeringen het uitmelken bepaald de prijs, maar ze zijn ECHT veel rendabeler te maken, maar daar zit niemand op te wachten, is een economisch probleem
 
Hier staat wel wat van waarheid, maar het ideale rendement wordt natuurlijk gehaald door zoveel mogelijk van je warmte om te zetten in NUTTIGE arbeid....

Kijk b.v. naar de ontwikkeling van verwarmingsketels ...van gooi er maar wat in als de boel maar warm wordt, naar VR en HR, waarbij de uitlaatgassen naar bijna de inlaatgastemperatuur gaan...dat noem je rendement..

En wat vind jij een "ECHTE VERBRANDINGSMOTOR" en waarom hebben we deze OTTOmotor allemaal in de motor liggen..heel simpel , de onrendabele brandstof is voor een prikkie voor handen, dat de regeringen het uitmelken bepaald de prijs, maar ze zijn ECHT veel rendabeler te maken, maar daar zit niemand op te wachten, is een economisch probleem

Mee eens. Een warmere bron geeft de mogelijkheid meer warmte om te zetten in mechanische energie. "Echte verbrandingsmotor" is misschien wat een ongelukkige woordkeuze, maar ik bedoel dat verbrandingsmotoren niet ideaal werken zoals aangenomen in de modellen. Het is ook vanzelfsprekend dat de mensheid gebruikt maakt van zo'n product waarmee de aarde ons tijdelijk van voorziet.
 
De motorrem bij een tweetakt is minder goed omdat een deel van de remmende werking verloren gaat doordat de uitlaatpoort open staat gedurende een aantal graden.

dus er zijn er die zeggen dat compressie geen motorrem teweeg brengt, terwijl jij nu zegt dat een 2-takt minder op de motor afremt omdat hij maar +/- een halve slag heeft om echt compressie te maken.


volgens mij is mijn punt daarmee bewezen 8-)
 
Laatst bewerkt:
dus er zijn er die zeggen dat compressie geen motorrem teweeg brengt, terwijl jij nu zegt dat een 2-takt minder op de motor afremt omdat hij maar +/- een halve slag heeft om echt compressie te maken.


volgens mij is mijn punt daarmee bewezen 8-)
Ik had verwacht dat jij mijn woord verdraaierij wel zou begrijpen
 
dus er zijn er die zeggen dat compressie geen motorrem teweeg brengt, terwijl jij nu zegt dat een 2-takt minder op de motor afremt omdat hij maar +/- een halve slag heeft om echt compressie te maken.


volgens mij is mijn punt daarmee bewezen 8-)

Hier wordt de expertise van twee mensen die het eigenlijk nog niet helemaal snappen tegen elkaar afgewogen. waardoor een van de twee partijen zij gelijk haalt??, beide zijn iig fout.
 
Even gewoon uit nieuwsgierigheid:

Bij gas los draait de krukas en daarmee de nokkenas(sen) toch nog gewoon? En gaan dus de kleppen ook nog gewoon open en dicht? Alleen omdat er geen mengsel wordt ingespoten (bij injectie) vindt er geen ontsteking plaats.
Het afremmen op de motor komt toch door de wrijvingsweerstand, luchtweerstand en massatraagheid die zuigers, krukas en nokkenassen ondervinden?

Ik ben verder geen techneut, maar wel altijd geïnteresseerd in de techniek dus hopelijk praat ik niet wederom peop...
 
Ik rem meestal door de voorrem in te knijpen..., owja, achterrem ook soms.. _O-
Maar zonder dollen Ruud, je hebt gelijk, compressiedruk, daar rem je niet op af, laat ze hier maar gissen, je hebt al genoeg gezegd betreffende de gaskleppen. :Y

achterrem?

toevallig heb ik er met een maatje (rensdw) vanavond naar dat natuurfenomeen staan kijken, maar we kwamen er niet uit. We konden wel iets vinden wat leek op extra ballast, maar meer niet. Wil je even uitleggen wat dat is, en hoe dat dan precies werkt?
 
Hier wordt de expertise van twee mensen die het eigenlijk nog niet helemaal snappen tegen elkaar afgewogen. waardoor een van de twee partijen zij gelijk haalt??, beide zijn iig fout.

Leg dan uit hoe het wel zit.....

In mijn optiek werkt het als volgt, maar knoop me er niet aan op als ik er naast zit:P : bij dichte gaskleppen wordt er tijdens de inlaatslag een lage druk gecreëerd in de cilinder, deze lage druk wordt (zoals normaal wel gebeurd) door het gebrek aan aanzuigen van buitenlucht niet aangevuld met atmosferische druk en zal dus lager zijn dan eenzelfde situatie met gaskleppen open. Deze lage druk creëren kost energie en net voordat de inlaatklep weer sluit is deze weerstand het hoogst. Deze lage druk verklaard ook waarom een motor soms olie verbrand na gas dicht omdat de lage druk olie aanzuigt. Bij de compressieslag zal er ipv druk opgebouwd de druk weer naar een normaal niveau gebracht worden omdat er geen lucht (mengsel) is aangezogen.

Een carburateur zal hier minder last van hebben dan injectie omdat een carb over een idle circuit beschikt en dus altijd een klein beetje mengsel doorlaten, plus de gaskleppen staan altijd een beetje open omdat zo het stationair wordt afgesteld. Met injectie is het dicht is dicht en heb je meer motorrem, er wordt ook geen brandstof meer ingespoten. Dit wordt in de ECU afgeregeld dus je kan meer of minder motorrem programmeren.

Ik kan me voorstellen dat een motor met een klein inlaatkanaal en hoge compressie meer last heeft van motorrem, immers hoe kleiner het luchtvolume waarmee je begint (bij dezelfde boring X slag) hoe lager de druk zal zijn na de inlaatslag.

In het geval dat de motor niet meer ontbrand (killswitch aan bijvoorbeeld) dan veranderd het verhaal met gesloten gaskleppen niet maar met open gaskleppen wel. de Motorrem zal dan minder zijn naarmate de gaskleppen verder geopend worden maar nu wordt er wel lucht aangezogen tijdens de inlaatslag en zal er dus wel druk opgebouwd worden. NU kom je tot de conclusie dat een motor met een hogere CR hier meer weerstand zal geven als een motor met lage CR. Wat denk ik nog veel meer uitmaakt is of het een 1,2,3,4 of 6 cilinder is.
 
Laatst bewerkt:
Hier wordt de expertise van twee mensen die het eigenlijk nog niet helemaal snappen tegen elkaar afgewogen. waardoor een van de twee partijen zij gelijk haalt??, beide zijn iig fout.

dat diegenen die beweren dat compressie niets doet bij het afremmen op de motor het volgende dan maar eens uitleggen :

* bij gasklep dicht wordt er niets aangezogen en kan er dus ook geen compressiedruk gemaakt worden. waarom blijft een motor dan draaien op vrijloop ? dan is de gasklep ook dicht (toch zo dicht als mogelijk), en zonder voldoende compressie gaat die echt niet blijven draaien.
* een ZX10 van 2006 heeft bv een uitlaattiming van 292° : gaat open op 66° voor ODP, en sluit pas
46° na BDP. maw tijdens het 1ste kwart van de inlaatslag kan er langs de uitlaat ook aangezogen worden, en daar staat geen bijna volledig gesloten gasklep.
* waarom remt een 1cylinder 600 zoveel harder af op de motor dan een 600cc 4-cylinder ? 4 cylinder heeft nogtans meer inertie (veel zwaardere krukas), veel meer wrijving (veel meer lagers, veel groter raakoppervlak zuigers/cylinders) en moet veel meer klepveren indrukken ?
 
Ik had verwacht dat jij mijn woord verdraaierij wel zou begrijpen

soms ben je gewoon zo cryptisch dat ik geen flauw benul heb wat je nu eigenlijk wil bedoelen
a050.gif
 
dat diegenen die beweren dat compressie niets doet bij het afremmen op de motor het volgende dan maar eens uitleggen :

* bij gasklep dicht wordt er niets aangezogen en kan er dus ook geen compressiedruk gemaakt worden. waarom blijft een motor dan draaien op vrijloop ? dan is de gasklep ook dicht (toch zo dicht als mogelijk), en zonder voldoende compressie gaat die echt niet blijven draaien.
* een ZX10 van 2006 heeft bv een uitlaattiming van 292° : gaat open op 66° voor ODP, en sluit pas
46° na BDP. maw tijdens het 1ste kwart van de inlaatslag kan er langs de uitlaat ook aangezogen worden, en daar staat geen bijna volledig gesloten gasklep.
* waarom remt een 1cylinder 600 zoveel harder af op de motor dan een 600cc 4-cylinder ? 4 cylinder heeft nogtans meer inertie (veel zwaardere krukas), veel meer wrijving (veel meer lagers, veel groter raakoppervlak zuigers/cylinders) en moet veel meer klepveren indrukken ?

* Blijft niet draaien injectie stopt met inspuiten!
Een carb blijft wel draaien maar idd, vanwege het gebrek aan compressie vindt er geen ontbranding plaats.
*Massatraagheid, de complete airflow in de uitlaat zou moeten omkeren voor die ene cilinder?
*Durf ik niet zo goed te zeggen, maar bij een 600 single is de slag veel langer en het weerstandsmoment (moment als in: tijd) veel langer, terwijl je bij een 600 heel veel kleine remmetjes hebben die soepeler aanvoelen en netto minder weerstand opleveren.
 
* Blijft niet draaien injectie stopt met inspuiten!
Een carb blijft wel draaien maar idd, vanwege het gebrek aan compressie vindt er geen ontbranding plaats.
*Massatraagheid, de complete airflow in de uitlaat zou moeten omkeren voor die ene cilinder?
*Durf ik niet zo goed te zeggen, maar bij een 600 single is de slag veel langer en het weerstandsmoment (moment als in: tijd) veel langer, terwijl je bij een 600 heel veel kleine remmetjes hebben die soepeler aanvoelen en netto minder weerstand opleveren.

1/ wil jij nu beweren dat het afremmen op de motor fundamenteel anders is bij injektie als bij carburatoren ??? of dat gaskleppen voor 100% dicht gaan bij injektie ???
2/ afremmen op de motor doe je niet in 1 omwenteling van de krukas, maar soms ettelijke seconden lang, dat zijn honderden tot duizenden omwentelingen afhankelijk van je begintoerental bij het afremmen. waarom zou dat niet kunnen omkeren ? er is immers geen reden waarom er een constante flow richting uitlaatdemper in stand gehouden zou worden.
3/ als je ervan uit gaat dat er niets gecrompimeerd wordt, zit je met onderdruk, die de zuiger weer omhoog zou trekken. Als wat je zegt over weerstandsmoment en tijd klopt, is ook de geleverde arbeid van die ondruk groter, wat dus de initiele grotere weerstand grotendeels teniet doet. Volgens mij moet het dus iets anders zijn ;)
 
Naar mijn idee heeft een 2 takt over het algemeen, dynamisch pas een hoge compressie als de resonantie uitlaat gaat werken.

Begin nu te snappen hoe ze uit 2 liter met 2,zoveel bar laaddruk 1000pk halen met zo'n slakkenhuis erop.

1 cilinder vs 4 cilinder motorrem: boring/slag en timingoverlap?
 
Laatst bewerkt:
Weer een onzin verhaal, je remt niet af op je compressie!!!!!!!!!!
Ga eerst eens nadenken wat er gebeurt als de gaskleppen dicht gaan.
zo moeilijk is dit toch niet??

Maar zonder dollen Ruud, je hebt gelijk, compressiedruk, daar rem je niet op af, laat ze hier maar gissen, je hebt al genoeg gezegd betreffende de gaskleppen. :Y

Hier wordt de expertise van twee mensen die het eigenlijk nog niet helemaal snappen tegen elkaar afgewogen. waardoor een van de twee partijen zij gelijk haalt??, beide zijn iig fout.

:?


Leg dan uit hoe het wel zit.....

:^ (want we willen hier wat leren).
 
Terug
Bovenaan Onderaan