Wat voor invloed heeft de compressieverhouding?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hallo allemaal. Als ik bij de specificaties van verschillende brommerds kijk wordt er meestal een compressie verhouding vermeld. Deze varieert tussen 8 en 12.
Welke invloed heeft een hoge of juist lage compressieverhouding?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Hoi,
Aad.
 
Is toch eigenlijk heel simpel ?
Bij gas dicht krijgt de motor (bijna) geen mengsel zodat er bij de arbeidsslag haast niets te verbranden is. Zuiger wordt evengoed gedwongen naar beneden te gaan want deze wordt nu aangedreven door de motorfiets, door de onderdruk die hierdoor ontstaat wil je fiets wel afremmen.
 
2016-06-23%2010.59.35.jpg


2016-06-23%2010.59.55.jpg


2016-06-23%2011.00.04.jpg


Ik heb in dat boek niet echt een hoofdstuk over remmen op de motor gevonden, misschien dat het ergens zit weggemoffeld in het friction gedeelte of dat ze het niet belangrijk vinden hoe een motor als rem werkt omdat er van die ronde glimmende dingen bij de wielen zitten.

db
 
Hallo allemaal. Als ik bij de specificaties van verschillende brommerds kijk wordt er meestal een compressie verhouding vermeld. Deze varieert tussen 8 en 12.
Welke invloed heeft een hoge of juist lage compressieverhouding?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Hoi,
Aad.

mag ik dan vragen waarop de invloed betrekking heeft ?

invloed op mijn humeur omdat ik trots ben op een motor te rijden die technisch geavanceerd is met zijn CR van 1:13 ?
invloed op mijn humeur omdat het motorblok heet word (mede) door een hoger CR ?
 
Laatst bewerkt:
Motorrem bij een viertakt moet uit meerdere dingen bestaan.

Het verplaatsen van lucht (massa) kost energie. Meer compressie, meer aanzuig, meer energie..gasklep dicht, meer weerstand, volume in uitlaat is massa dus weerstand, restricties in uitlaat.

Zonder verbranding maar met open gasklep kan ik nog steeds niet rond lopen met mn motor. Comprimeren kost energie en verhoogt de temperatuur. Een beetje van die temperatuur raakt verloren. Daardoor zakt de druk iets en komt er minder mechanische energie terug? Net als de veren gebruikt in het blok?

Verder wat frictieverliezen bewegende delen in het blok, pompen e.d. En wat verliezen buiten het blok, strikt genomen geen motorrem.

My uneducated guesses anyway..
 
Hoe zou je het dan willen noemen. :?

Heel scherp , hartelijk bedankt voor het zorgvuldig doorlezen van mijn tekst.

de essentie ging mij erom; er word gevraagd wat de invloed is ( van CR )
wat is de invloed van geld op een mens ?

op wat voor vlak.. technisch , hoe een motor 'aanvoelt' , ook daar zijn weer gradaties en verschillende invalshoeken in ( comfort, verbruik, )

Het zou leuk zijn als er een onnvolledige vraag word gesteld dat men eerst een wedervraag stelt en niet gelijk gaat blaaten.

er word al 2 blz's gewauwelt waardoor een motorblok ( zo heet dat toch ? ;) ) lijkt op een stofzuiger als je gas dichtdraait.

maar/los daarvan, TS reageert niet meer.

full
 
Laatst bewerkt:
Motorrem bij een viertakt moet uit meerdere dingen bestaan.

Het verplaatsen van lucht (massa) kost energie. Meer compressie, meer aanzuig, meer energie..gasklep dicht, meer weerstand, volume in uitlaat is massa dus weerstand, restricties in uitlaat.

Zonder verbranding maar met open gasklep kan ik nog steeds niet rond lopen met mn motor. Comprimeren kost energie en verhoogt de temperatuur. Een beetje van die temperatuur raakt verloren. Daardoor zakt de druk iets en komt er minder mechanische energie terug? Net als de veren gebruikt in het blok?

Verder wat frictieverliezen bewegende delen in het blok, pompen e.d. En wat verliezen buiten het blok, strikt genomen geen motorrem.

My uneducated guesses anyway..
Mooi verhaal.

Begrijp er alleen niets van.
 
Wat ik niet niet helemaal begrijp is de relatie- is de er?- tussen compressieverhouding en hitte.
Mijn 1ste motor was een zijklepper uit '51 (ik ben zelf van '76)
Deze had een c.v van 1 op 5,1.
Het blok werd ook zeer heet(dat doen zijkleppers)want de verbranding heeft een laag rendement; Er wort dus relatief minder omgezet in arbeid en meer in hitte.

Maar hoog-gecomprimeerde motoren leveren meer vermogen, en hebben daarom grotere eisen aan de koeling? Je zou juist zeggen dat deze blokken 'koeler'zouden blijven..?
 
Wat ik niet niet helemaal begrijp is de relatie- is de er?- tussen compressieverhouding en hitte.
Mijn 1ste motor was een zijklepper uit '51 (ik ben zelf van '76)
Deze had een c.v van 1 op 5,1.
Het blok werd ook zeer heet(dat doen zijkleppers)want de verbranding heeft een laag rendement; Er wort dus relatief minder omgezet in arbeid en meer in hitte.

Maar hoog-gecomprimeerde motoren leveren meer vermogen, en hebben daarom grotere eisen aan de koeling? Je zou juist zeggen dat deze blokken 'koeler'zouden blijven..?



UUuuhhh waarom ontbrand een diesel???????

Heb je direct antwoord op je vraag :-)
 
Wat ik niet niet helemaal begrijp is de relatie- is de er?- tussen compressieverhouding en hitte.
Mijn 1ste motor was een zijklepper uit '51 (ik ben zelf van '76)
Deze had een c.v van 1 op 5,1.
Het blok werd ook zeer heet(dat doen zijkleppers)want de verbranding heeft een laag rendement; Er wort dus relatief minder omgezet in arbeid en meer in hitte.

Maar hoog-gecomprimeerde motoren leveren meer vermogen, en hebben daarom grotere eisen aan de koeling? Je zou juist zeggen dat deze blokken 'koeler'zouden blijven..?


Een zijklepper heeft in verhouding een zeer groot oppervlak aan verbrandingsruimte om warmte kwijt te raken aan de cilinderkop. Dit terwijl de kop zelf weinig meer is dan een plaatje materiaal met een gaatje voor een bougie en wat ribben voor koeling.

db
 
Wat ik niet niet helemaal begrijp is de relatie- is de er?- tussen compressieverhouding en hitte.

Elk volume dat warmer is dan heb absolute nulpunt (-273 graden) heeft een bepaalde hoeveelheid warmte. Door dat volume kleiner te maken, bijvoorbeeld de helft, is de druk twee keer zo hoog. En dezelfde hoeveelheid warmte energie, alleen dan twee x zo geconcentreerd ten opzichte van de omgeving, dus twee keer zo warm (in graden kelvin).

Stel dat je een volume met rook zou comprimeren dan zou die rook vast ook dikker worden.
 
Wat ik niet niet helemaal begrijp is de relatie- is de er?- tussen compressieverhouding en hitte.
Mijn 1ste motor was een zijklepper uit '51 (ik ben zelf van '76)
Deze had een c.v van 1 op 5,1.
Het blok werd ook zeer heet(dat doen zijkleppers)want de verbranding heeft een laag rendement; Er wort dus relatief minder omgezet in arbeid en meer in hitte.

Maar hoog-gecomprimeerde motoren leveren meer vermogen, en hebben daarom grotere eisen aan de koeling? Je zou juist zeggen dat deze blokken 'koeler'zouden blijven..?

een zij klepper uit 51, ontwikkeld waarschijnlijk VOOR WW2, kun je niet vergelijken met de moderne motoren, veelal omdat in die tijd je waarschijnlijk vraagtekens bij moest zetten wat de benzineboer je in die tijd in je tank miepte..

Materiaalkennis en ontwikkeling, raffinageprocessen, enz enz als het maar liep was het in die tijd al lang goed
 
te moeilijken die was weer te makkelijk

Maar daarmee zeg je toch dat compressieverhouding invloed heeft op de motorrem?

Nu ben ik informaticus, dus niet zo van de hardware, maar ruwweg komt het toch hier op neer:

  • Compressieverhouding is de verhouding tussen de grootte van de verbrandingskamer bij onderste punt van de zuiger en bovenste punt van de zuiger. Bij 1:14 wordt de inhoud van de verbrandingskamer dus 14 keer verkleind.
  • Bij gas dicht wordt de kamer "vacuum" gezogen, althans, de druk van het gas (lucht) dat er in zit als de zuiger bovenin zit wordt 14 keer verlaagd. (Want P*V/T is constant en we nemen maar even aan dat de T (van temperatuur) de bedrijfstemperatuur is en blijft, dus als het volume 14 keer groter wordt, moet de druk 14 keer lager worden)

Compressie en motorrem hebben dus wel degelijk met elkaar te maken.

De compressie bereikt de motor bij een bepaalde slag (onafhankelijk van de boring).

De boring is echter van belang voor de motorrem. Als je een 600cc 1-cilinder vergelijkt met een 600cc 4-cilinder zul je zien dat het totale oppervlak van de zuigers bij de 4-cilinder 2 4 keer zo klein is (als de slag gelijk is). (Edit: de diameter is twee keer zo klein, het oppervlak 4)

Bij gas dicht krijg je onderdruk in de cilinder (niet echt vacuum, maar onderdruk dus). Dit "trekt" als het ware de zuiger weer omhoog als deze omlaag beweegt en veroorzaakt dus het remmend effect. Maar aangezien dit bij een 4 cilinder op een twee keer zo klein oppervlak werkt is het remmend effect bij een 4 cilinder van 600 cc veel kleiner dan bij een 1 cilinder van 600 cc.

Mocht het bovenstaande volkomen onzin zijn, dan hoor ik het graag, maar zo heb ik altijd begrepen dat een 4-takt motor werkt.

Edit2: uiteraard is dit heel basis en theoretisch. Speling van kleppen en "lekkage" langs de cilinderwanden spelen allemaal mee. Ook kun je de slag niet gelijk houden als de boring verandert. Maar in de basis klopt dit verhaal dus.
 
Laatst bewerkt:
Neu, diesel is een andere brandstof en heeft een vrij 'koude' ontbranding... en ik snap je denkwijze wel-denk ik- maar ik bedoel mijn vraag/stelling anders..

Ik denk dat je toch eens wat beter moet gaan onderzoeken waardoor een diesel aan pure zelfontbranding doet. Dat is niet echt doordat 't "koud" is in de cilinder(s).... Misschien dat de vraagstelling in de OP er wat mee te maken heeft :)

En als je nog wat tijd over hebt dan moet je ook maar eens gaan kijken naar de rede waardoor een (jouw?) diesel op hol kan slaan (én HOE je dat "spel" dan weer kunt stoppen).

En anders pomp je je fietsbanden maar eens op met een normale fietspomp én pak je daarna de metalen cilinder van de fietspomp vast.....
 
Laatst bewerkt:
Heel scherp , hartelijk bedankt voor het zorgvuldig doorlezen van mijn tekst.

de essentie ging mij erom; er word gevraagd wat de invloed is ( van CR )
wat is de invloed van geld op een mens ?

op wat voor vlak.. technisch , hoe een motor 'aanvoelt' , ook daar zijn weer gradaties en verschillende invalshoeken in ( comfort, verbruik, )

Het zou leuk zijn als er een onnvolledige vraag word gesteld dat men eerst een wedervraag stelt en niet gelijk gaat blaaten.

er word al 2 blz's gewauwelt waardoor een motorblok ( zo heet dat toch ? ;) ) lijkt op een stofzuiger als je gas dichtdraait.

maar/los daarvan, TS reageert niet meer.

[afbeelding]

Ach wel nee valt wel mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan