Wat voor invloed heeft de compressieverhouding?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hallo allemaal. Als ik bij de specificaties van verschillende brommerds kijk wordt er meestal een compressie verhouding vermeld. Deze varieert tussen 8 en 12.
Welke invloed heeft een hoge of juist lage compressieverhouding?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Hoi,
Aad.
 
Ik denk dat je toch eens wat beter moet gaan onderzoeken waardoor een diesel aan pure zelfontbranding doet. Dat is niet echt doordat 't "koud" is in de cilinder(s).... Misschien dat de vraagstelling in de OP er wat mee te maken heeft :)

misschien sammie zijn post nog eens lezen en proberen te begrijpen wat hij wil zeggen ;)
een tip : niet alles wat brandt wordt even warm
 
Laatst bewerkt:
Maar daarmee zeg je toch dat compressieverhouding invloed heeft op de motorrem?

Nu ben ik informaticus, dus niet zo van de hardware, maar ruwweg komt het toch hier op neer:

  • Compressieverhouding is de verhouding tussen de grootte van de verbrandingskamer bij onderste punt van de zuiger en bovenste punt van de zuiger. Bij 1:14 wordt de inhoud van de verbrandingskamer dus 14 keer verkleind.
  • Bij gas dicht wordt de kamer "vacuum" gezogen, althans, de druk van het gas (lucht) dat er in zit als de zuiger bovenin zit wordt 14 keer verlaagd. (Want P*V/T is constant en we nemen maar even aan dat de T (van temperatuur) de bedrijfstemperatuur is en blijft, dus als het volume 14 keer groter wordt, moet de druk 14 keer lager worden)

Compressie en motorrem hebben dus wel degelijk met elkaar te maken.

De compressie bereikt de motor bij een bepaalde slag (onafhankelijk van de boring).

De boring is echter van belang voor de motorrem. Als je een 600cc 1-cilinder vergelijkt met een 600cc 4-cilinder zul je zien dat het totale oppervlak van de zuigers bij de 4-cilinder 2 keer zo klein is (als de slag gelijk is).

Bij gas dicht krijg je onderdruk in de cilinder (niet echt vacuum, maar onderdruk dus). Dit "trekt" als het ware de zuiger weer omhoog als deze omlaag beweegt en veroorzaakt dus het remmend effect. Maar aangezien dit bij een 4 cilinder op een twee keer zo klein oppervlak werkt is het remmend effect bij een 4 cilinder van 600 cc veel kleiner dan bij een 1 cilinder van 600 cc.

Mocht het bovenstaande volkomen onzin zijn, dan hoor ik het graag, maar zo heb ik altijd begrepen dat een 4-takt motor werkt.

Je zit er wel het dichtste bij van iedereen, alleen je waardes zijn theoretische waardes...
 
Maar daarmee zeg je toch dat compressieverhouding invloed heeft op de motorrem?

Nu ben ik informaticus, dus niet zo van de hardware, maar ruwweg komt het toch hier op neer:

  • Compressieverhouding is de verhouding tussen de grootte van de verbrandingskamer bij onderste punt van de zuiger en bovenste punt van de zuiger. Bij 1:14 wordt de inhoud van de verbrandingskamer dus 14 keer verkleind.
  • Bij gas dicht wordt de kamer "vacuum" gezogen, althans, de druk van het gas (lucht) dat er in zit als de zuiger bovenin zit wordt 14 keer verlaagd. (Want P*V/T is constant en we nemen maar even aan dat de T (van temperatuur) de bedrijfstemperatuur is en blijft, dus als het volume 14 keer groter wordt, moet de druk 14 keer lager worden)

Compressie en motorrem hebben dus wel degelijk met elkaar te maken.

De compressie bereikt de motor bij een bepaalde slag (onafhankelijk van de boring).

De boring is echter van belang voor de motorrem. Als je een 600cc 1-cilinder vergelijkt met een 600cc 4-cilinder zul je zien dat het totale oppervlak van de zuigers bij de 4-cilinder 2 keer zo klein is (als de slag gelijk is).

Bij gas dicht krijg je onderdruk in de cilinder (niet echt vacuum, maar onderdruk dus). Dit "trekt" als het ware de zuiger weer omhoog als deze omlaag beweegt en veroorzaakt dus het remmend effect. Maar aangezien dit bij een 4 cilinder op een twee keer zo klein oppervlak werkt is het remmend effect bij een 4 cilinder van 600 cc veel kleiner dan bij een 1 cilinder van 600 cc.

Mocht het bovenstaande volkomen onzin zijn, dan hoor ik het graag, maar zo heb ik altijd begrepen dat een 4-takt motor werkt.

Je zit wat mij betreft "akelig warm" , alleen 1 puntje waar je misschien wat vlug in was..., stel je hebt een eindcompressiedruk van 12 Bar, dan lees ik tussen de regels door dat met jouw rekenvoorbeeld de onderdruk dan weleens -12 Bar kan worden??? , nou hebben ze me op school veel trachten te leren (tevergeefs overigens) maar er is me toch iets bijgebleven dat minder als 1 bar onderdruk (is volledig vacuüm) niet kan.. toch ??
 
Bij gas dicht wordt de kamer "vacuum" gezogen, althans, de druk van het gas (lucht) dat er in zit als de zuiger bovenin zit wordt 14 keer verlaagd. (Want P*V/T is constant en we nemen maar even aan dat de T (van temperatuur) de bedrijfstemperatuur is en blijft, dus als het volume 14 keer groter wordt, moet de druk 14 keer lager worden)

Ideale gaswet (wet van Boyle en Gay-Lussac) geldt ALLEEN voor ideale gassen, het mengsel waar het hier over gaat is geen ideaal gas, ook lucht is dat niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De ideale vrouw bestaat ook niet, maar ze zijn vaak erg voorspelbaar. Net als gassen. Wat betreft de aanname dat de temperatuur gelijk blijft, daar ga je denk ik redelijk nat. Er gebeurt nogal wat kwa temperatuur in een cilinder.
 
Je zit wat mij betreft "akelig warm" , alleen 1 puntje waar je misschien wat vlug in was..., stel je hebt een eindcompressiedruk van 12 Bar, dan lees ik tussen de regels door dat met jouw rekenvoorbeeld de onderdruk dan weleens -12 Bar kan worden??? , nou hebben ze me op school veel trachten te leren (tevergeefs overigens) maar er is me toch iets bijgebleven dat minder als 1 bar onderdruk (is volledig vacuüm) niet kan.. toch ??

Dat is net niet helemaal goed. Het absolute nulpunt kwa druk is +/-0 bara (absoluut), in de praktijk bedoelen we vaak barg (gauge) als we het hebben over druk. 0 barg is 1 bara is ongeveer de atmosferische druk. De druk die twaalf keer zo laag is als atmosferisch is dan 1/12 bara, gelijk aan ongeveer -0,92 barg. Wat je daarnaast mee moet nemen is het feit dat de vlinderklep niet 100% dicht zit en dat je ook nog je inlaatklep en een aardig volume lucht hebt die meedoen met het feestje.

Motorrem heeft dus wel wat te maken met compressieverhouding. Maar het verschil tussen viercilinders en 1cilinders, daar zit blihi net mis, want je mag niet aannemen dat de slag gelijk is. Boring-slagverhouding kun je niet onbeperkt oprekken.
 
Laatst bewerkt:
Dat is net niet helemaal goed. Het absolute nulpunt kwa druk is +/-0 bara (absoluut), in de praktijk bedoelen we vaak barg (gauge) als we het hebben over druk. 0 barg is 1 bara is ongeveer de atmosferische druk. De druk die twaalf keer zo laag is als atmosferisch is dan 1/12 bara, gelijk aan ongeveer -0,92 barg. Wat je daarnaast mee moet nemen is het feit dat de vlinderklep niet 100% dicht zit en dat je ook nog je inlaatklep en een aardig volume lucht hebt die meedoen met het feestje.

Motorrem heeft dus wel wat te maken met compressieverhouding. Maar het verschil tussen viercilinders en 1cilinders, daar zit blihi net mis, want je mag niet aannemen dat de slag gelijk is. Boring-slagverhouding kun je niet onbeperkt oprekken.

Dat bedoel ik, (betreffende de luchtdruk dan) maar gelukkig heb ik meer verstand van verzekeringen euhhh iets anders dan.., compressieverhouding 17:1 (overdrijfmodus voor benzinemotor) en een kleppendiagram waarbij inlaat kleppen openen en sluiten 5 graden voor het bovenste punt en de uitlaatkleppen openen 10 graden na bdp en sluiten 10 graden voor bdp,waar sta je dan met je compressieverhouding??, en als je dit nu bij een 1 cilinder doet van 30.000 liter slagvolume met kleine in en uitlaatpoorten? zou je het dan meer of minder merken?, ik weet dat dit onmogelijke waarden zijn voor een verbrandingsmotor, maar als je iets niet helemaal goed begrijpt heb ik me aangeleerd om de uiterste waarden extreem te verleggen, dat schept (soms) wat duidelijkheid. :+

t
 
De ideale vrouw bestaat ook niet, maar ze zijn vaak erg voorspelbaar. Net als gassen. Wat betreft de aanname dat de temperatuur gelijk blijft, daar ga je denk ik redelijk nat. Er gebeurt nogal wat kwa temperatuur in een cilinder.

Juist.

Als je de temperatuur meeneemt (Boyle en Gay-Lussac) en je tekent en rekent het een en ander, dan krijg je het proces wat Nikolaus Otto beschreven heeft. Dit is een thermodynamisch proces en zo'n proces heeft een verhouding tussen ingaande arbeid en uitgaande arbeid. Die verhouding noemen we normaal gesproken het rendement.

Omdat er nogal wat benaderingen zitten om van de praktijk naar het theoretische Otto-kringproces te gaan, kloppen de uitkomsten van dit proces niet helemaal. Met name het warmteverlies tijdens het proces is een factor die het werkelijke rendement drukt (het proces gaat uit van geen warmteverliezen).

Overigens is dit een bekend thermodynamisch kringproces wat normaal gesproken in het kennispakket van een TU-er natuurkunde thuishoort.



Daarom noemen ze een viertakt ook wel eens een Otto-motor...
 
Laatst bewerkt:
Juist.

Als je de temperatuur meeneemt (Boyle en Gay-Lussac) en je tekent en rekent het een en ander, dan krijg je het proces wat Nikolaus Otto beschreven heeft. Dit is een thermodynamisch proces en zo'n proces heeft een verhouding tussen ingaande arbeid en uitgaande arbeid. Die verhouding noemen we normaal gesproken het rendement.

Omdat er nogal wat benaderingen nodig zijn om van de praktijk naar het theoretische Otto-kringproces te gaan, kloppen de uitkomsten van dit proces niet helemaal. Met name het warmteverlies tijdens het proces is een factor die het werkelijke rendement drukt (het proces gaat uit van geen warmteverliezen).

Overigens is dit een bekend thermodynamisch kringproces wat normaal gesproken in het kennispakket van een TU-er natuurkunde thuishoort.



Daarom noemen ze een viertakt ook wel eens een Otto-motor...

 
In de negentiende eeuw probeerden bijbelkenners elkaar op dezelfde manier af te troeven.

En is een prima manier om de partijen te prikkelen tot nóg beter nadenken over de materie!!, en een verborgen slinks onwaarheidje erin zetten is vaak een trigger om een dwaalspoor neer te leggen waardoor de andere partij zichzelf nog eens extra controleert !!
I love it :+
 
Laatst bewerkt:

Wet van boyle-gay lusac heb ik weleens proberen toe te passen, maar is me gewoon niet gelukt vanwege de ernstige temperatuur fluctuaties en het opnamevermogen van temperatuur naar de omgeving van de verbranding.
 
Wet van boyle-gay lusac heb ik weleens proberen toe te passen, maar is me gewoon niet gelukt vanwege de ernstige temperatuur fluctuaties en het opnamevermogen van temperatuur naar de omgeving van de verbranding.

Ja, het kringproces gaat uit van adiabaten en in een metalen cilinder met koeling is dat natuurlijk niet waar. Er zijn ooit probeersels geweest met clinders, zuigers en koppen van keramische materialen, maar daar hoor ik eigenlijk nooit meer iets van.

En motortechniek is voor mij een hobby. Voor de praktische invulling kan een alternatieve manier van uitleggen handiger zijn.
 
,waar sta je dan met je compressieverhouding?

Compressieverhouding en vullingsgraad zijn verschillende dingen.

De vullingsgraad is afhankelijk van druk. Als lucht plots moet stoppen zorgt de massa van deze bewegende lucht voor een kleine drukverhoging. Met de juiste afstemming maakt een motor daar gebruik van bij een bepaald toerental.
 
Compressieverhouding en vullingsgraad zijn verschillende dingen.

De vullingsgraad is afhankelijk van druk. Als lucht plots moet stoppen zorgt de massa van deze bewegende lucht voor een kleine drukverhoging. Met de juiste afstemming maakt een motor daar gebruik van bij een bepaald toerental.

Dit noem ik pulsedrukvulling, en is in een tegenwoordige motor niet meer weg te denken.
 
Wet van boyle-gay lusac heb ik weleens proberen toe te passen, maar is me gewoon niet gelukt vanwege de ernstige temperatuur fluctuaties en het opnamevermogen van temperatuur naar de omgeving van de verbranding.

full


bedoel je nu dat je je scheet probeerde aan te steken ? :? *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan