Ketting reinigen

Raymenn

Rookie
21 jun 2016
9
1
Zuid-Hollamd
Hallo,

Heeft er nog iemand een (paar) goede tips om hoe de ketting mooi schoon te krijgen?
Ik ben zelf eigenlijk opzoek naar de meest goedkope en kettingvriendelijke oplossing. Waarom goedkoop?; nou, ik hou van poetsen (hobby en tijdverdijf). Minimaal één keer per week gaan mijn Thundercat onder de douche, en dan pak ik ook alles mee, ook de ketting dus.

Om nou elke 2 weken een bus kettingreiniger te halen á +/- € 16,- per bus, én dan nog is naar de motorzaak ervoor moeten rijden, 18 KM heen en 18 Km terug, dat moet makkelijker en goedkoper kunnen, dacht ik dus!

Ik heb het zelf al op twee manieren geprobeerd, en deze bleken dus niet zo geslaagd te zijn:

- Met remreiniger: (Action, ongeveer € 2,- per bus) Geen goed idee! Blijkt dus dat de rubberen ringen in de ketting uitdrogen en de levensduur ervan aanzienlijk kan verkorten

- Gasolie (diesel): (Litertje bij de pomp € 1,50 ongeveer) Op zich geen slecht spul. Diesel (GEEN BENZINE!!) Bevatt een hoge olie waarde waardoor het geen schade aanricht aan de rubberen onderdelen én reinigt super goed! Perfecte idee! Dacht ik dus... Tot dat ik na het reinigen met Diesel me ketting afspoot en zag wat voor mooie kleurtjes er over de hele straat dreven... Blij dat de Politie het niet zag anders was het een gevalletje milieu delict, daar heb je heeeel veeeel bussen kettingreiniger voor.

Daarom wend ik me naar jullie. Heeft er iemand nog ideeën, tips & trucs?

Thanks, ik zie ze heel graag tegemoet.

Groeten Raymond
 
Welkom!

En al eens gezocht op forum? Ongetwijfeld dat iemand al tips heeft gegeven op dit mega forum :)

Heb nog geen motor dus zou niet weten.... Maar diesel klinkt goed en zolang je geen politie treft geen probleem :)
 
Je spuit een halve bus kettingreiniger leeg per keer :?

Ik hou ook graag van poetsen, maar mijn ketting pak ik echt bijna nooit mee. Soms doe ik wat reiniger op een doekje en maak ik de buitenkant van de schakels een beetje netjes (ik heb een groene ketting), zodat het weer blinkt.
 
ja daar is een hele makkelijke oplossing voor. een kettingsmeersysteem op je motor zetten. echt de ketting wordt nooit meer vies hoef je hem ook niet schoon te maken. vuil en olie blijven niet plakken maar slingeren er gewoon vanaf. hoef je allen je motor nog maar schoon te maken maar dat deed je toch al.
 
Om te reinigen kun je ook WD40 gebruiken maar NIET om te smeren. Onderzoek (op you tube te zien)heeft aangetoond dat de o ringen niet worden aangetast.
Maar elke 2 weken de ketting schoonmaken is erg overdreven. Ik houd de boel ook altijd mooi blinkend, maar elke 2 weken komt een beetje dwangmatig over...
 
- Gasolie (diesel): (Litertje bij de pomp € 1,50 ongeveer) Op zich geen slecht spul. Diesel (GEEN BENZINE!!) Bevatt een hoge olie waarde waardoor het geen schade aanricht aan de rubberen onderdelen én reinigt super goed! Perfecte idee! Dacht ik dus... Tot dat ik na het reinigen met Diesel me ketting afspoot en zag wat voor mooie kleurtjes er over de hele straat dreven... Blij dat de Politie het niet zag anders was het een gevalletje milieu delict, daar heb je heeeel veeeel bussen kettingreiniger voor.

Groeten Raymond

Of het raadzaam is om je ketting elke week te reinigen laat ik even in het midden. Maar als je het al doet kun je gewoon kettingreiniger gebruiken. Aangezien je hem elke week reinigt kan z'n ketting toch nauwelijks vuil zijn, en hoef je maar weinig reiniger te gebruiken.
Een goedkoop alternatief is dan petroleum/kerosine/lampenolie. Ik zou persoonlijk de lampenolie links laten liggen aangezien ze daar nog wel eens andere producten bij willen doen. Zuiverste is dus petroleum/kerosine. Als ik trouwens afga op de geur van kettingreiniger is petroleum ook het hoofdbestanddeel daarvan. En die grote gekleurde ogen op het water moet je er maar voor lief bij nemen. Die ga je altijd hebben aangezien je het vet van je ketting oplost, en ook dat veroorzaakt die ogen.
Moest je je er om ecologische redenen toch niet lekker bij voelen dan ga je gewoon naar een wasstraat. Je reinigt daar je ketting en spuit de motor, en ook je ketting dus, af met de hoge druk spuit. De afwatering aldaar is voorzien van olie- en vetafscheiders en dus vervuil je het milieu niet.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!

Aller eerst neem me niet kwalijk, ik ben nieuw op dit forum en moet de weg nog even vinden. Ik had al gezocht (geprobeerd) maar kwam niet echt bij zoek resultaten, dus 'schuurman92' bedankt voor je links. Ik ga er meteen op kijken.

'HeeroYuy'
Elke weer de ketting reinigen is juist goed, zolang deze maar direct gesmeerd word nahet reinigen (wat ook gebeurd!) Ik gebruik hier S100 voor.

'Lady X'
Zoals ik zei, het is hobby en tijdverdrijf. Of terwijl, ik vind het leuk om te doen. Daarbij rij ik elke dag met de Thundercat, door modder wind en weer. Met het weer hier in Nederland hebben we modder en regen genoeg :P Zal dus niet helemaal een overbodige luxe zijn om met regelmaat de hobby (tevens in een bepaalde zin onderhoud = smeren) uit te voeren.

Daarbij moet ik zeggen dat ik de smeerpunten goed gesmeerd weet te houden, maar een ketting vervangen ben ik geen ster in. 2,5 maandje terug laten doen en dat kostte me € 275. Dit kostenplaatje wil ik graag zo lang mogelijk uitstellen, dus ook daarom schoonhouden en smeren. :)

Geeft lampolie niet hetzelfde effect met de mooie kleurtjes op de tegels?

Wel allemaal bedankt voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen !
 
Hoezo verbazen mensen zich over 1x per week een ketting schoonmaken? Dat is toch volstrekt logisch?
Een ketting schoonmaken doe je voor de looks, aangezien hij na 2km rijden weer goor is moet je hem dus heel vaak schoonmaken.
Een ketting schoonmaken met het idee de levensduur te verlengen is onzin want; weer goor na 2km.

Voor een ketting heb je dus 2 opties je maakt hem óf heel erg vaak schoon óf helemaal niet. Alles daartussen in is leuk voor het gevoel of voor de parttime-patser maar meer nut heeft het niet.

Schoonmaak-believers krijgen de groeten van mijn nog redelijke ketting met 90k km op de klok en 0 schoonmaakbeurten.
 
Zo ziet de ketting eruit na 2,5 maand. Door weer, wind blubber en regen. Elke dag in gebruik, voor woon-werk en daarbij de toer ritjes
full
 
Petroleum (oftewel kerosine). Goedkoop, geen raar kleurtje en niet schadelijk voor je O-ringen.

Persoonlijk maak ik de ketting 2-3 x per jaar schoon (ik rijd 10000-12000 km per jaar) en dan gebruik ik gewoon zo'n spuitbus en een oude tandenborstel.
 
Hoezo verbazen mensen zich over 1x per week een ketting schoonmaken? Dat is toch volstrekt logisch?
Een ketting schoonmaken doe je voor de looks, aangezien hij na 2km rijden weer goor is moet je hem dus heel vaak schoonmaken.
Een ketting schoonmaken met het idee de levensduur te verlengen is onzin want; weer goor na 2km.

Voor een ketting heb je dus 2 opties je maakt hem óf heel erg vaak schoon óf helemaal niet. Alles daartussen in is leuk voor het gevoel of voor de parttime-patser maar meer nut heeft het niet.

Schoonmaak-believers krijgen de groeten van mijn nog redelijke ketting met 90k km op de klok en 0 schoonmaakbeurten.

Dank je :)
 
Lekker schoon, houd ik wel van. Ben er de laatste tijd nog niet aan toe gekomen maar normaal gebruik ik gewoon een bokkepoot kwast en een bakje diesel om de ketting te reinigen. Ik doe het niet om de 2Km maar wel met enige regelmaat. Het is inderdaad een vorm van tijdverdrijf en verder is het voor m'n eigen gevoel.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Aller eerst neem me niet kwalijk, ik ben nieuw op dit forum en moet de weg nog even vinden. Ik had al gezocht (geprobeerd) maar kwam niet echt bij zoek resultaten, dus 'schuurman92' bedankt voor je links. Ik ga er meteen op kijken.

'HeeroYuy'
Elke weer de ketting reinigen is juist goed, zolang deze maar direct gesmeerd word nahet reinigen (wat ook gebeurd!) Ik gebruik hier S100 voor.

'Lady X'
Zoals ik zei, het is hobby en tijdverdrijf. Of terwijl, ik vind het leuk om te doen. Daarbij rij ik elke dag met de Thundercat, door modder wind en weer. Met het weer hier in Nederland hebben we modder en regen genoeg :P Zal dus niet helemaal een overbodige luxe zijn om met regelmaat de hobby (tevens in een bepaalde zin onderhoud = smeren) uit te voeren.

Daarbij moet ik zeggen dat ik de smeerpunten goed gesmeerd weet te houden, maar een ketting vervangen ben ik geen ster in. 2,5 maandje terug laten doen en dat kostte me € 275. Dit kostenplaatje wil ik graag zo lang mogelijk uitstellen, dus ook daarom schoonhouden en smeren. :)

Geeft lampolie niet hetzelfde effect met de mooie kleurtjes op de tegels?

Wel allemaal bedankt voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen !

waarom zou je dat uberhaupt doen.. na het rijden ff smeren, poetslap er goed overheen halen en hij blijft ook schoon en blinkend. zou niet weten waarom je er met water en schoonmaakmiddel overheen wilt gaan, kan nooit goed zijn voor de rubbertjes tussen de schakels en voor de schakels zelf (lijkt me dat ze gaan roesten zonder het vet wat er in zit gekookt).
en een halve bus per keer :? :? :? ik doe misschien wel 2 jaar met een bus van 10 euro ofzo. ketting gaat nu zon 15k km mee en hoop hem nog wel 10k km mee te laten gaan.

maar ieder z'n meug, leef je uit en gooi er een halve bus per keer tegenaan 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan