Het grote GS-topic deel 31 - the story continues ..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een 800 verlagen gaat op dezelfde manier als de 650, je vervangt de linkstrips voor langere en steekt de voorpoten wat door. Je kan beginnen om te kijken of een laag zadel al voldoende uitkomst biedt.
Een motor verlagen is niet wenselijk als je nu al af en toe een stepje aan de grond rijdt, dus denk er nog even over na. Mijn vrouw is 1.65 of zo en die red het op d'r 700GS met enkel een laag zadel. Mijn 800 komt ze niet op, want die is voor haar echt te hoog en het zadel te breed.
 
Het ligt meer aan de lengte van je benen, maar de 800 kan je aan de voorzijde verlagen door de voorpoten 2 a 3 cm in de kroonplaat te laten doorzakken, tevens zijn er kortere binnenveren verkrijgbaar om nog meer te verlagen.
Achter kan ook met een andere veer gewerkt worden om te verlagen + met een laag zadel kom je ver ... hoe ver !?
Geen idee, daarvoor zou je moeten informeren bij de dealer of eens een praatje maken met bv Hyperpro !
 
Ik las overigens ook dat de F800GS te verlagen is. Zijn er hier mensen met ervaring daarmee? Vind de 800 namelijk een stuk mooier, maar het leek me geen goede motor voor mij aangezien ik wat kleiner ben :+ (171)

171cm? Laat die verlaagde 650GS dan maar voor wat het is. Volgens mij doe je jezelf geen plezier met een verlaagde F650GS.
Mijn vrouw is 168cm groot en rijdt met een F700GS met comfortzadel. Zij raakt nu al regelmatig de voetjes tegen de grond, denk dat je met zo'n verlaagde de bochten als een chopper moet nemen.

Ik zou gewoon een F800GS zoeken als ik jou was. Ik ben zelf 173cm en heb op het punt gestaan om een (hogere) F800GS adventure aan te schaffen. Gins prima, maar ik hoef dan ook niet zo nodig met beide voeten plat op de grond te kunnen.
 
Oh dat is een hele goede! Ga ik dan zeker even proberen! :)

Nog een goede: was vandaag ff bij de dealert (Harry Meijer in Badhoevedorp) en wat staat daar: een af fabriek verlaagde F800 GS met laag zadel.
De boxerdame ff laten plaatsnemen (om ff beeld te vormen, die is 1,67 met korte pootjes, zo ernstig kort dat de buurvrouw van 1,59 langere benen heeft....): kan net met de tenen bij de grond.
Met jouw 1,71 moet het dus zeker te doen zijn.
 
Op dit moment denk ik er (stiekem) aan om mijn R1200R-LC in te ruilen voor een R1200GS-LC.

Nu ben ik aan het verkennen en vooral aan te luisteren wat de geschiedenis is van de bekende GS.

Ik wil dan voor een model gaan van de "nieuwe" reeks, de LC versie.

Het eerste model/uitvoering heeft nogal wat kinderziektes gehad, als ik dat zo mag lezen. Zijn al deze kinderziektes daadwerkelijk opgelost?

Ik heb een model op het ook van januari 2014, kinderziekte vrij? Of toch nog een jongere...
Staat er ergens een overzicht van de kinderziektes en het moment dat ze verholpen zijn? (met data etc...)

Misschien al eerder gevraagd, maar ik heb geen tijd om de voorgaande vele topics geheel door te spitten.

Kan het kort samengevat worden door een kenner?

Voordelen die ik denk te behalen t.o.v. mijn huidige R1200R-LC is de betere zit positie. Rijkarakter zal denk ik grotendeels gelijk zijn omdat het blok gelijk is aan mijn R. Maar het sturen en beleven zal anders zijn. Ik heb volgende week een proefrit om kennis te maken met de GS.

Wellicht met de info die ik hier opdoe kan ik vragen stellen bij de proefrit.

Thx alvast.
 
Vanaf 2015 heeft de (gewone) GS het zwaardere vliegwiel, hetgeen zich vertaalt in een rustiger motorloop.

Ik heb de 2013 gehad en nu nog de 2015...

De 2013 was vinniger, maar in Dynamic modus niet zo prettig, omwille van zijn te grote zenuwachtigheid.

Mijn 2013 had haast geen kinderziektes, m'n 2015 is (tot dusver) probleemloos.

"Back to back" prefereer ik m'n 2015, omwille van zijn motorkarakter.

Ik heb slechts 1 keertje kort met 'n R1200R LC gereden, maar de zitpositie lijkt me volledig verschillend te zijn, hetgeen ook zijn weerslag heeft op de hele rijbeleving.
 
Laatst bewerkt:
Vanaf 2015 heeft de (gewone) GS het zwaardere vliegwiel, hetgeen zich vertaalt in een rustiger motorloop.

Ik heb de 2013 gehad en nu nog de 2015...

De 2013 was vinniger, maar in Dynamic modus niet zo prettig, omwille van zijn te grote zenuwachtigheid.

Mijn 2013 had haast geen kinderziektes, m'n 2015 is (tot dusver) probleemloos.

"Back to back" prefereer ik m'n 2015, omwille van zijn motorkarakter.

Ik heb slechts 1 keertje kort met 'n R1200R LC gereden, maar de zitpositie lijkt me volledig verschillend te zijn, hetgeen ook zijn weerslag heeft op de hele rijbeleving.

Als ik er voor ga dan wordt 't minimaal het 2014 model.

Ik ben wel benieuwd..

Weten jullie ook welke productie code de "kinderziekte vrije" GS heeft? Althans dat kan ik me bedenken zodra ze de GS'en hebben aangepast.

Ik begreep ergens dat de eerste productie tot ca. okt 2013 zijn geproduceerd. (welke code heeft die mee gekregen? )
 
Laatst bewerkt:
Elke jaargang heeft wel een aantal exemplaren met problemen : bvb. de waterpomp blijkt ook nog bij de jaargang 2016 soms problemen op te leveren...

Een jaargang wordt tot en met augustus van een productiejaar gefabriceerd : vanaf september wordt het volgende modeljaar geproduceerd.

Er is dus geen "kinderziekte-vrije" GS met een bepaalde code.

BMW past echter continu de productie aan, naarmate men kennis neemt van opgedoken problemen.

Daarvoor wacht men niet tot een volgend modeljaar... .

Vanaf september 2013 werd dus het model 2014 geproduceerd, maar nog steeds zonder zwaarder vliegwiel.

Het valt aan te nemen dat een GS van het modeljaar 2014 minder last zal hebben van "kinderziektes" dan het modeljaar 2013, zonder enige garantie, evenwel.

Een "echt" probleemloos model krijg je meestal pas op het einde van de productie van een bepaald model : zo is het oliegekoelde model, gefabriceerd vanaf 2004, pas écht zo goed als zonder fouten geraakt tegen het modeljaar 2010 ( en vervolgens tot en met 2012).

Daarbij, een tweedehandse motorfiets kopen houdt altijd een (extra) risico in : behoudens de gevallen, waarin een motorfiets boekhoudkundig is afgeschreven, is er meestal wel een (gegronde) reden, waarom iemand een nog jonge motor verkoopt...
 
Duidelijk verhaal slijkmoto.

Ik doe mijn kennis op om een gerust hart te krijgen. Zover het binnen mijn bereik/mogelijkheden ligt. Een keuze maken tussen een '13 of '14 hoort daar dus bij. Misschien wel het '15

Ik ga in ieder geval deze week een proefrit maken om te ervaren hoe de "zit" is.

Moet zeggen dat mijn R ook prima is... (luxe probleem dus :+ )

Maar ben nu een jaar verder en mijn kids en vrouw gaan geregeld achterop (niet te gelijk hoor ;) ) comfortabel zitten is een wens en ik denk dat dat met een GS wel zeker tot de mogelijkheden behoort. Daarnaast ben ik 1.86 met relatief langere benen, minder "opgevouwen" zitten is ook een wens.

Stukje sportiviteit, relaxt zitten en flexibiliteit is gewenst. Heb al gemerkt en ervaren dan ik zeer weinig in de stad rij. Dus de speelsheid van mijn R heb ik niet persé nodig. Langere afstanden en mooi bochtenwerk zijn de dingen die ik doe.

Nog tips om op te letten als ik de proefrit ga maken?

Het is een model van 28 - 01 -2014 met alle toeters en bellen. (behalve spaakwielen)


BTW, wat betreft dat zwaardere vliegwiel voor rustiger motorgedrag. Wordt dat niet automatisch geüpdatet " of is dat niet van dienaard dat dat niet gedaan wordt?
 
Dat vliegwiel vereist echt een heel andere constructie van het motorblok. Dat wordt dus niet geüpdatet.

Let er ook op : op de 2013 LC kan je achteraf geen "Schakelassistent Pro" meer laten bijplaatsen, de ECU is hiervoor niet geschikt. Vanaf 2014 kan het wel...
 
je heb genoeg lui die na 2 a 3 jaar een nieuwe willen vanwege kleur of uitrusting en ze de buurman of club of forum willen laten zien dat de zaken goed gaan.

maar idd mensen kunnen het ook doen omdat ze een motor kwijt willen met bepaalde problemen wat de dealer niet voor elkaar krijgt al zou je dan verwachten dat je heil dan elders gaat zoeken
 
je heb genoeg lui die na 2 a 3 jaar een nieuwe willen vanwege kleur of uitrusting en ze de buurman of club of forum willen laten zien dat de zaken goed gaan.

maar idd mensen kunnen het ook doen omdat ze een motor kwijt willen met bepaalde problemen wat de dealer niet voor elkaar krijgt al zou je dan verwachten dat je heil dan elders gaat zoeken

Is er een soort "nationale motorpas" waar je data kan vinden met de stand van zaken van de diverse motoren?
 
Is er een soort "nationale motorpas" waar je data kan vinden met de stand van zaken van de diverse motoren?

nee maar iedere dealer kan de doopcel van een BMW lichten en allerlei zaken boven water toveren.

maar als ie weet dat een bepaalde motor een probleem fiets is zal ie hem niet zo snel zelf willen verkopen, garantie en zo ....
 
nee maar iedere dealer kan de doopcel van een BMW lichten en allerlei zaken boven water toveren.

maar als ie weet dat een bepaalde motor een probleem fiets is zal ie hem niet zo snel zelf willen verkopen, garantie en zo ....


Dat is ook weer zo, en ze bieden 'm aan met de premium selection (twee jaar garantie)

De fiets die ik op het oog heb heeft 41K gedraaid, mag er vanuit gaan dat 'ie dan zijn tweede grote beurt heeft gahad en kan ik er voorlopig tegenaan. Ook hoor je wel eens dat een GS (boxer) pas bij 40K "ingereden" is.
 
Laatst bewerkt:
Dat was volgens mij code CRF1000L. :+



Zeg, vaandelvluchtige !!!!

Zal ik je wat griezelverhalen vertellen over een aantal HONDA's die een al te korte korte tijd onder mijn kont hebben doorgebracht ?

En, vermits je eega hier (wegens werkdruk) geen bijdragen meer levert, moeten wij, BMW-getrouwen, hier binnenkort een DETOX-loos bestaan gaan leiden ???

Vandaag een helm, morgen een identiek gekleurde rijstkoker... sic transit gloria mundi... -O-
 
Om maar even te spammen, deze wil ik wel, ook als Slijk Latijns blijft brabbelen. :P

Africa-Twin-Adventure-Sports-Concept-4b.jpg


Maar goed, ook met een ander merk brommert blijf ik mijn wijsheid over jullie uitstorten in dit topic. Belangrijkste reden is dat het AT-topic dood is en ik 7 jaar heb geïnvesteerd in het GS-topic onzinnig maken. *O*

Die helm Slijk, die zou ook best bij de nieuwe 1200 enduro passen. Ik bedenk het me net, dus nu heb ik weer een financiële uitdaging. -O-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan