Kop Remklauwbout Rond

Capamike

MF veteraan
23 jun 2011
1.197
0
Zandvoort
Gisteren getracht mijn voorste remklauwen te demonteren op de gsxr1000 2007,
Alleen zaten die dingen zo godallejezus vast dat ik er maar 3 heb losgekregen.
Van de 4e en laatste bout is de kop nu zo goed als rondgedraaid..
Ik heb het nog geprobeerd met een 6kant-dop, geen succes.

Het stuur kan net niet genoeg draaien om recht in de kop te kunnen boren.
Hebben jullie tips? Ik ben namelijk ten einde raad..

G8jaU2.jpg


I6u7lb.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kan niet meer als beamen dat deze bout er gewoon uit gaat komen met een goed zeskantdop.

Ik ben bang dat Capamike met of zeer slecht gereedschap heeft gewerkt, of misschien wel een 1mm te groot stuk gereedschap op die bout is los gegaan.
 
ik snap wat je bedoeld, maar die bouten komen echt niet bij het remvloeistof reservoirtje in je rem zelf, anders kun je een dergelijk systeem niet luchtdicht krijgen (en dat is wel preferabel in deze situatie). En als je al aan het rondklieren bent met je remmen mss voor zekerheid zowieso remreiniger gebruiken achteraf (en ff je rem tijdje laten slepen als je weer rijd mss ofzo?). en natuurlijk niet dat ding volplensen met olie, maar een KLEIN drupje ;)
Kruipolie komt natuurlijk niet in je systeem. Maar volgens mij krijg je het in deze situatie never nooit op de plek waar je het wil hebben. Daar zit namelijk de remklauw. Dus die olie gaat ergens heen.....
 
Laatst bewerkt:
Ja gozers, laten we die vent helpen, afzeiken is iets te makkelijk.

Kijk eens goed naar de foto:

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/923/G8jaU2.jpg

Even op wat groter formaat. Het lijkt of de kop voor een deel rond is en ik denk ook dat het een speciale bout is zoals Mazda ook gebruikt, kop en ring lijken een geheel. Als daar wat corrosie onder zit kan hij behoorlijk klemmen.

Wat Martell zei (dacht ik): stukkie vijlen tot er een maat kleinere dop op past en als dat niet lukt is het handig als je kunt lassen. Je zet er een grote moer overheen en last hem aan de binnenkant vast. Dat heeft twee voordelen: het wordt heet en je hebt een goede grip.

Niet te heet maken, dus niet in een keer vastlassen maar in kleine stukjes en tussendoor laten afkoelen.
 
Ja gozers, laten we die vent helpen, afzeiken is iets te makkelijk.

Kijk eens goed naar de foto:

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/923/G8jaU2.jpg

Even op wat groter formaat. Het lijkt of de kop voor een deel rond is en ik denk ook dat het een speciale bout is zoals Mazda ook gebruikt, kop en ring lijken een geheel. Als daar wat corrosie onder zit kan hij behoorlijk klemmen.

Wat Martell zei (dacht ik): stukkie vijlen tot er een maat kleinere dop op past en als dat niet lukt is het handig als je kunt lassen. Je zet er een grote moer overheen en last hem aan de binnenkant vast. Dat heeft twee voordelen: het wordt heet en je hebt een goede grip.

Niet te heet maken, dus niet in een keer vastlassen maar in kleine stukjes en tussendoor laten afkoelen.
met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is het een 'flange bolt':
jethead.jpg
 
Laatst bewerkt:
oude ringsleutel eromheen en twee kleine lasjes erop en hij komt er zo vanaf. Bijkomend voordeel is de hitte die je erin stop, dat maakt het nog makkelijker.
 
Waarmee heb je dit eerst geprobeerd dan? Een waterpomptang?

Hup daar is Willem met de waterpomptang, de nijptang en de combinatietang... :9

Eerste poging was met een 12kant dop van wat achteraf een rukmerk blijkt te zijn.
Daarna met de 6kant dop en ratel zijn van KWB: bol.com | KWB Dopsleutelset - 1/2" - 23-delig

Dat ik geen topsleutelaar ben is gebleken, maar hier zijn zeker geen steeksleutels aan te pas gekomen :/
 
Laatst bewerkt:
lollige link van dat gereedschap , foto 1 is met bril , foto 2 zonder :P

wel een beetje eigenaardige doppen , geen recht toe recht aan zeskant.
nou zijn er tegenwoordig allerlei ultra soeper doepen turbogrip doppen, maar misschien heb je een maatje te groot gepakt ?

heet stoken , kruipolie, tijdje laten staan , hard tikken, allemaal proberen.
beetje olie kan je later gewoon wegpoetsen en schoonmaken hoor :Y

stahlwille_dop_zeskant_55_1.jpg
 
Sorry maar als ik dat zo lees?
materiaal CHROOM????

Waarom koop je in godsnaam een doppenset bij de appie heijn, terwijl er hier al zoveel gereedschaptopics voorbij zijn gekomen, waarin de hobbysleutelaar, de semi prof en de prof al zo vaak advies over gereedschap hebben gegeven....

als ik je een tip mag geven..
gooi de doppen 10-12-13-14-17 en 19 er uit , en vervang die direct door merkdoppen
 
lollige link van dat gereedschap , foto 1 is met bril , foto 2 zonder :P

wel een beetje eigenaardige doppen , geen recht toe recht aan zeskant.
nou zijn er tegenwoordig allerlei ultra soeper doepen turbogrip doppen, maar misschien heb je een maatje te groot gepakt ?

heet stoken , kruipolie, tijdje laten staan , hard tikken, allemaal proberen.
beetje olie kan je later gewoon wegpoetsen en schoonmaken hoor :Y

[afbeelding]

Dat zijn toch van die doppen die midden op de flanken aangrijpen i.p.v. op de hoeken? Bij zo'n uitgeholde boutkop dan weer niet zo'n ideaal gereedschap zoals op de foto van TS te zien.

Eerst dus een 12-kant, toen een 'flankendop'. Nu nog de gewone zeskantdop proberen dus. Onderaan de boutkop (t.p.v. de flens) zal 'ie nog wel de juiste vorm hebben denk ik.
 
lollige link van dat gereedschap , foto 1 is met bril , foto 2 zonder :P

wel een beetje eigenaardige doppen , geen recht toe recht aan zeskant.
nou zijn er tegenwoordig allerlei ultra soeper doepen turbogrip doppen, maar misschien heb je een maatje te groot gepakt ?

heet stoken , kruipolie, tijdje laten staan , hard tikken, allemaal proberen.
beetje olie kan je later gewoon wegpoetsen en schoonmaken hoor :Y

[afbeelding]


Kijk, hier krijg je iets mee los. Vooral bij de EERSTE POGING !

Uiteraard heb ik ze zelf ook.
 
Eerste poging was met een 12kant dop van wat achteraf een rukmerk blijkt te zijn.
Daarna met de 6kant dop en ratel zijn van KWB: bol.com | KWB Dopsleutelset - 1/2" - 23-delig

Dat ik geen topsleutelaar ben is gebleken, maar hier zijn zeker geen steeksleutels aan te pas gekomen :/

:') Precies dezelfde meuk ligt voor een kwart van de prijs in winkels met een ander stickertje erop. Ligt oa bij de Gamma in het schap.
 
Laatst bewerkt:
Kanten van de boutkop weer fatsoeneren.
Paar keer kruipolie spuiten en tijd geven voor intrekken.

Een paar ferme klappen op de kopse zijde boutkop om 'm te laten schrikken.
Een zeskant-dop die je in je slag-schroevendraaier kan zetten, en dan moet die haast wel loskomen.

Het vermoorden van je bout door afslijpen en/ of griptang kan je dan altijd nog doen.
Als laatste komt pas verhitten en uitboren. Maar das nie so fijn!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan