Tankslot lekt regen, hoe te fixen?

SockPants

MF'er
27 jul 2011
204
0
Eindhoven
Hey allemaal,

Het slot van mijn tank laat regenwater door, waardoor er de hele tijd water in mijn benzine zit. Dan doet hij het dus niet (misschien dat een beetje wel kan, maar water zinkt dus dan krijgt hij alleen nog maar water).

Het lukt wel om de motor verder te repareren, dat is al 2x gelukt (gewoon de carbs doorblazen met een compressor tot alles eruit is en dan aangieren met echte benzine tot ie het weer doet, het is een oude Diversion dus hij kan wel wat hebben). Maar ik zou graag het probleem verhelpen zodat hij weer gewoon tegen regen kan. Kan ik het rubber vervangen? Is dat voldoende? Misschien komt het wel door de cylinder van het slot in plaats van langs de randen of zo. Het is best een hoop regen wat er in komt, van een hele emmer water die ik eroverheen gooide zat er een 200-300ml water in de tank of zo.
 
Zit het afvoergaatje toevallig verstopt met het een of ander?
zoiets:
paulrs.jpg

Dus het gaatje rechts van de volopening.
 
Zit het afvoergaatje toevallig verstopt met het een of ander?
zoiets:
[afbeelding]
Dus het gaatje rechts van de volopening.
Dat is een BMW tankdop, die heeft geen carburateurs. Bovendien gaat het bij deze foto om een extra gaatje boren zodat je hem makkelijker vol=vol kan tanken. Bij deze BMW's vervuilt het overloopslangetje waardoor het water (uit de buitenrand) niet weg kan.

On topic, tankdop geheel reviseren, alles schoonmaken en alle pakkingen vernieuwen.
 
Hier is aan de rechterkant het verdiept liggende gaatje te zien:

tank12.jpg


Dat moet met een pijpje door de tank lopen en onder de tank met een slangtje naar beneden afwateren. Kan ook zijn dat er een knik in het slangetje zit. Bij vervuiling van bovenaf met een stuk bowden binnenkabel doorprikken.
 
Tweede mogelijke oorzaak van water in je tank is een slechte afdichting van de rubber ring in de dop op de binnenrand van de tank. Dat speelt dan alleen als de motor op de zijstandaard zit. Het overloopgaatje zit dan aan de hoge kant. Bij regen komt er water in de goot te staan en is het niveau net wat hoger dan de rand en net wat lager dan het gaatje.
 
Hier is aan de rechterkant het verdiept liggende gaatje te zien:

[afbeelding]

Dat moet met een pijpje door de tank lopen en onder de tank met een slangtje naar beneden afwateren. Kan ook zijn dat er een knik in het slangetje zit. Bij vervuiling van bovenaf met een stuk bowden binnenkabel doorprikken.
Ik weet niet hoe Yamaha dat doet, maar in de tank kan ook een stukje slang zitten. Soms zit er ook een buisje. Het buisje, of het slangetje gaat ook wel eens rot. Gelukkig meestal onderaan zodat je tank al bij twee liter brandstof begint te pissen.
Pas met doorprikken op dat je dit interne deel niet lek maakt.
 
Het afvoerslangetje onder aan de tank zat inderdaad dubbel, dus het water bleef een beetje staan. Dan nog is het toch niet de bedoeling dat het de tank in loopt? Het rubber dicht dus niet heel goed af of zo.

Ik kan nu wel gewoon hopen dat het verholpen is maar wie weet sta ik straks weer ergens ver van huis stil met dat ding, dan fix ik het liever helemaal.
 
als dat slangetje dubbel zit kan het water niet weg. en ook al zou dat rubber perfect afdichten dan heb je nog elke keer bij het openen van de tank om te tanken dat al dat water wat om de tankdop heen staat in de tank valt. als het water weg kan zoekt het de makkelijkste weg en gaat dus door het slangetje omlaag. kan het water niet weg dan krijgt het water tijd om tussen de seal door te gaan en dan gaat het ook tussen de seal door. iets met druk en tijd.
ook je tank ventilatie zit waarschijnlijk in je tankdop en dat hoort een open verbinding te zijn met de buitenlucht. blijft er water rond de tankdop staan kan het dus via de ventilatie de tank in.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan