Hoe smeer ik dit wiellager?

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik ben bezig met wat verbeteringen aan mijn motor aanhangertje en het viel mij op dat het linker wiel soepeler/langer draait dan het rechter wiel. Rechts maakt ook net wat meer geluid. Ik wil de lagers gaan smeren maar ik weet niet hoe het werkt. Dit is mijn wielding;

aanhangeras.jpg


Er zit wel een soortement van nippel op maar deze is helemaal dicht. Bolvormige ding in het midden is van rubber. Wie weet hoe het moet?
 
Achter die rubber naafdop zit de moer. Als je die er af haalt trek je de hele naaf er zo vanaf. Dan kan je de lagertjes even schoonmaken of vervangen en weer lekker in het vet zetten.
Met de smeernippel vul je de ruimte tussen de beide lagers. Dan pers je het vanzelf ook in de open lagers. Nog een reden om de naafdop er af te halen, dan zie je het vet door het buitenlager komen.
 
Achter die rubber naafdop zit de moer. Als je die er af haalt trek je de hele naaf er zo vanaf. Dan kan je de lagertjes even schoonmaken of vervangen en weer lekker in het vet zetten.
Met de smeernippel vul je de ruimte tussen de beide lagers. Dan pers je het vanzelf ook in de open lagers. Nog een reden om de naafdop er af te halen, dan zie je het vet door het buitenlager komen.

:^

Openmaken. uitelkaar halen. schoonmaken, inspecteren, vervangen of opnieuw invetten. Klakkeloos dat ding voljoggeren is nutteloos. Het oude vet is vaak hard en krijg je niet weg met nieuw vet.
 
lager.jpg


Het zijn conische lagers en ging makkelijk uit elkaar. Binnenste lager was redelijk droog en er zat een kleine klodder vet in de ruimte tussen de 2 lagers.

Heeft het zin om hem straks helemaal vol te pompen of heeft dat geen toegevoegde waarde tov alleen de lagers netjes vol smeren?
 
volblaffen voorkomt dat er:
1 andere spullen inkomen als vet, en
2 dat het lager droog loopt. het lager zal hoe dan ook vet verliezen omdat er geen seal het vet tegenhoudt. het vet tussen de lagers zorgt er voor dat het vet alleen aan de buitenkant er uit kan en niet ook nog eens naar het midden. en het is een vet voorraad die heel lang het lager vol houd.
 
Gewoon volblaffen tot het er uit komt. :Y :+


Dat zij ze vanacht ook!


Het is best bijzonder om te zien hoe iemand zo voorzichtig kan wezen met het hoe en wat van het smeren van een lager :P voor me werk doe ik dat zo vaak daar denk je niet meer bij na.

Mijn persoonlijke richtlijnen zijn als volgt, afhankelijk van gebruik zal 1 keer per jaar doorsmeren met de nippel voldoende zijn totdat het lager versleten is. Na lange tijd niet smeren kan je het beter helemaal schoonmaken omdat het vet vastkoekt en dan kan het nieuwe vet niet meer overal heen. Vervolgens smeer je het lager zo goed mogelijk in met vet, monteer je de boel en smeer je het alsnog door met de nippel totdat het vet er rondom uit geperst wordt.
 
Nokkie vol KAN oververhitting veroorzaken bij bepaalde vetgesmeerde toepassingen.

Maar aangezien het hier om een laagtoerig aanhangerwieltje gaat zal dat hier niet gebeuren. Lekker volblaffen dus, net wat MasterTommy al zei!
 
Nu het uit elkaar ligt; nieuwe lagertjes.

Ja nu zit het alweer in elkaar :P Was inderdaad erg simpel dus als er nog een keer nieuwe lagers in moeten kan dat in een paar minuten.

Lagertjes vond ik er zelf nog prima uit zien. Geen beschadigingen, verkleuringen of vreemd gevormde rolletjes. De rechter kant die iets geluid maakte en langzamer draaide dan links kwam denk ik door het gebrek aan vet en wat zand aan het binnenste lager. Aan de achterkant van die lagertjes zit een rubber sealtje dat niet helemaal 100% afsluit. Dat rubber zorgt er ook weer voor dat het vet niet echt die kant op gaat bij het volpompen. Zal geen bezwaar zijn want ik heb ze beide volgespoten met een naald. Alles zit weer goed in het vet en het geluid is weg.

Dus dank allen :)

Nippels heb ik schoon geborsteld met een dremel en toen was dat kogeltje een stuk duidelijker zichtbaar :+


Het is best bijzonder om te zien hoe iemand zo voorzichtig kan wezen met het hoe en wat van het smeren van een lager :P voor me werk doe ik dat zo vaak daar denk je niet meer bij na.

Komt omdat ie dus volgend weekend mee op vakantie moet en problemen weten mij op dat soort momenten nu eenmaal te vinden. Beter even posten op MF voordat ik zo'n oud lijk uit elkaar haal.
 
Laatst bewerkt:
Een lager dat je hoort had al vervangen moeten zijn maw dat lager is versleten (maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten)

Hoe heb je de lagerspeling afgeteld?
Is het wel zo'n goed idee om alles vol te pompen met vet als er een seal is gemonteerd?
Vraag het eens na bij een automonteur want die hebben ervaring met deze lager constructie
 
Als ik een nieuw lager monteer en ik gooi er een paar zandkorrel in dan hoor je hem ook.

Lagerspeling heb ik afgesteld door ze vast te draaien tot het de hub weerstand ondervond en dan weer een tikje los zodat hij net aan soepel loopt.
 
en wel een nieuwe vetnippel gemonteerd neem ik aan of heb je het kogeltje even met een naald of kleine schroevendraaier gangbaar gemaakt. anders doet hij nog niet veel. Ik zou zelf gewoon de lagers volpakken met vet en monteren, meer niet. al dat overige vet doet niets behalve uitharden en klonteren.

benno
 
Weet ik. Ik denk alleen niet dat het lager geluid maakte vanwege slijtage maar vanwege het zand dat erin zat.
Hoe plausibel, een lager met zand er in zonder slijtage :?
Ik weet uit ervaring dat het niet plezierig is als je in het buitenland staat met stukken terwijl je van tevoren al wist dat het niet in ore was.
 
Als de APK meneer een wiellager hoort dan wordt de auto afgekeurd
(aan jouw of dat wel of niet onzin is)


Ik snap heus wel dat het lager niet wordt vervangen, en dat als het lager stuk loopt krijgt de constructie de schuld en jij hebt weer eens grote pech
 
Dat aanhanger lagertje maakt niet veel toeren en wordt niet zwaar belast, dus kan nog heel lang goed gaan, is geen garantie maar ik zou er niet zo bang voor zijn.
 
Als de APK meneer een wiellager hoort dan wordt de auto afgekeurd
(aan jouw of dat wel of niet onzin is)


Ik snap heus wel dat het lager niet wordt vervangen, en dat als het lager stuk loopt krijgt de constructie de schuld en jij hebt weer eens grote pech


Niet dus, als het lager voelbare speling heeft of voelbaar zwaar loopt is het afkeur. enkel Geruis is geen afkeur.
 
Laatst bewerkt:
Ach ja de mening van de APK keurdert :')
Ik ben 2x de weg op gestuurd met een doormidden gebroken voor veer na herhaaldelijk te melden dat er verschrikkelijke geluid uit ophanging kwam. Zelfde met een verrotte remklauw aan de voorkant, 2x gemeld dat het niet goed zat en toen ik de krassen een mm diep in de schijf zag zitten gingen ze nog eens goed kijken. Dat was bij twee verschillende garages.
Sindsdien doe ik het zelf wel want zo heb ik nog wel meer garage ervaringen. Hierdoor kan ik niet meer vertrouwen op monteurs als het gaat om veiligheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan