Luchtbellen radiator 99 r6

Kendd

Rookie
14 jun 2016
18
0
Arnhem
Hallo allen,

Een maand geleden hebben we de versnelling van mijn r6 vervangen waarbij dus alles los geweest is en ook alle vloeistoffen vernieuwd zijn.
Bij het monteren van nieuwe remblokken vandaag en het controleren van alle vloeistoffen kwamen we er achter dat de radiator al weer goed leeg was en het resevoir ook. Bij het vullen een aantal weken geleden leek alle lucht er uit te zijn, dit hebben we gedaan door rustig de motor te laten draaien tot er geen luchtbellen meer te zien waren.
Dit keer bleef er lucht tevoorschijn komen.

Erg vreemd dat na 2 weken de koelvloeistof al weer dusdanig laag is. Nu las ik een post waarin uitgelegd werd ook tijdens het draaien goed in de slangen te knijpen om alle lucht er uit te krijgen. Dat gaan we proberen.
Een ander verschijnsel is dat de vloeistof na 10min stationair draaien van koude start af al 80-85 graad is. Dat lijkt me wel bizar snel zo hoog.
Ook heeft de motor een probleem met stationair draaien als hij warm is, wil soms uitvallen of verschijnselen van verzuipen vertonen waardoor wegrijden bijna niet gaat. Moet het gas goed open trekken tot hij weer vermogen geeft, hij moet er een soort van doorheen. Starten (koud of warm) moet ook altijd gepaard gaan met gas bijgeven. Nog een raar verschijnsel is een dip in toeren (soms tot bijna uitvallen) als ik de motor op de jiffy warm laat draaien en dan rechtop zet.

Lang verhaal en ik snap niet makkelijk te antwoorden maar heeft iemand een idee of het koelvloeistof probleem met de andere mankementjes te maken kan hebben? En wat er evt mis kan zijn met de lucht in de koelvloeistof.

Cilinder compressietest nog niet gedaan en (nog) geen reden gehad om het cilinderwand probleem te verdenken. Als hij rijdt rijdt hij verder perfect en loopt hij mooi.
 
Uiteindelijk wel. Een cilinder stopt er niet zomaar helemaal mee hoor dan moet het al flink erg zijn. Ik durf er bijna geld op te zetten dat jouw cilinderwand kapot is.

Kan je beschrijven hoe een kapotte clininderwand deze verschijnselen zeer wss veroorzaakt? Niet dat ik je niet geloof of het probleem uitsluit. Maar de technicus die aan mijn fiets sleutelt is niet overtuigd. En ik zelf heb de know-how niet om die vernanden te leggen.
 
Kan je beschrijven hoe een kapotte clininderwand deze verschijnselen zeer wss veroorzaakt? Niet dat ik je niet geloof of het probleem uitsluit. Maar de technicus die aan mijn fiets sleutelt is niet overtuigd. En ik zelf heb de know-how niet om die vernanden te leggen.

Lucht in koelsysteem-> cilinderwand.
Heel snel warm-> cilinderwand.
Stationair uitvallen warme motor-> cilinderwand.

Airbox vult zich met uitlaatgassen, daardoor stikt hij. Trek de slang van de carterontluchting aan de achterkant van de airbox er maar af, zul je zien dat hij daar uit rookt en ook weer stationair wil blijven lopen.
De technicus moet even compressie meten of met een cameraatje in de cilinders kijken, dan zal hij mijn verhaal waarschijnlijk bevestigen.
 
Lucht in koelsysteem-> cilinderwand.
Heel snel warm-> cilinderwand.
Stationair uitvallen warme motor-> cilinderwand.

Airbox vult zich met uitlaatgassen, daardoor stikt hij. Trek de slang van de carterontluchting aan de achterkant van de airbox er maar af, zul je zien dat hij daar uit rookt en ook weer stationair wil blijven lopen.
De technicus moet even compressie meten of met een cameraatje in de cilinders kijken, dan zal hij mijn verhaal waarschijnlijk bevestigen.

Bedankt voor de uitleg! Zal het voorleggen
 
Het probleem met het lucht is gevonden. Lekke oliepakking van de waterpomp. Dat heeft dus niet met de cilinders te maken.

Feit dat hij slecht start, uitvalt, vermogen soms mist in lage toeren (alleen wegrijden eigenlijk) en choke niet reageert blijft. Heb hem naar een dealer gebracht en die is ook niet overtuigd of het een cilinderwand probleem is.
Hij verdenkt toch iets met de carb waardoor hij veel te rijk loopt. Hij gaat peilen wat ik er voor kan krijgen in huidige staat en heeft aangeboden even naar de carb te kijken (kosteloos)
Dit is overigens de dealer waar ik hem vandaan heb die er ook erg van baalt omdat hij hem in geval van cilinderwand probleem nooit aan me had verkocht. Verkoopprijs krijg ik zowiezo van m terug als ik wil.

Even afwachten dus
 
Het probleem met het lucht is gevonden. Lekke oliepakking van de waterpomp. Dat heeft dus niet met de cilinders te maken.

Feit dat hij slecht start, uitvalt, vermogen soms mist in lage toeren (alleen wegrijden eigenlijk) en choke niet reageert blijft. Heb hem naar een dealer gebracht en die is ook niet overtuigd of het een cilinderwand probleem is.
Hij verdenkt toch iets met de carb waardoor hij veel te rijk loopt. Hij gaat peilen wat ik er voor kan krijgen in huidige staat en heeft aangeboden even naar de carb te kijken (kosteloos)
Dit is overigens de dealer waar ik hem vandaan heb die er ook erg van baalt omdat hij hem in geval van cilinderwand probleem nooit aan me had verkocht. Verkoopprijs krijg ik zowiezo van m terug als ik wil.

Even afwachten dus
lekke oliepakking van de waterpomp :?
Hoe kan er lucht in de waterpomp komen zonder dat er water uit komt?
De druk in de pomp is hoger dan de druk er buiten.
Heeft hij de compressie nog niet gemeten? Dat is veel minder werk dan de carburateurs reinigen.
 
Met gasgeven liep de coolant letterlijk uit de waterpomp. Gewoon een stroom vloeistof dat zo op de grond donderde waar we allemaal bij stonden. En er zat olie bij.

Hij gaat de carb niet schoonmaken. Alleen openmaken en kijken of hij in eerste instantie wat geks kan zien.
 
Ja gaat hij ook doen. En ik wil ook een compressietest laten doen als de kosten niet te hoog zijn. Zonder dat is er niks zinnigs over te zeggen en blijft alles speculeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan