yamaha tandwiel en ketting (spanning) vraag

CryptoCake

Rookie
21 jun 2016
27
0
Bergen op Zoom
Beste MF-ers,

Ik heb sinds kort een Yamaha FZ6 Fazer uit 2007 overgekocht van zijn eerste eigenaar. De beste man heeft het beestje in eerste instantie gebruikt voor woon- werkverkeer, daarna sporadisch gebruikt (paar keer mee naar Frankrijk gereden). 9 jaren + 36k op de teller verder ben ik de gelukkige die het beestje mag gaan vertroetelen.

Nu is het zo dat er nog steeds de originele ketting en tandwielen op zitten. Na wat zoekwerk heb ik begrepen dat je o.a. moet kijken naar de staat van de tandjes, + aan de achterkant van de ketting moet trekken om in ieder geval geen blote tandjes te kunnen zien.
Dit is dus niet het geval (of ik trek niet hard genoeg aan de ketting) en het tandwiel ziet er naar mijn idee nog redelijk uit.

Ik weet alleen niet of ik de spanning van de ketting moet meten wanneer de motor op de middenbok staat, of juist niet... Want als hij op de middenbok staat kan ik vanuit het midden, de ketting zonder al te veel moeite tegen de achterbrug aan duwen... Zonder middenbok heb ik het nog niet geprobeerd.
 
Als je op de site van Yamaha eens even de handleiding van je fiets download ;)

Yamaha Gebruikershandleidingen - Yamaha Motor Europe, branche Nederland

Heh dat was inderdaad ook een optie nu je het zegt :+

Ik lees dus dat hij toch wel op de middenbok moet, alleen zal de ketting toch niet goed gespannen staan gezien het feit ik met het draaien van de wiel, geen enkele stand kan vinden waarop de ketting het strakst gespannen staat...

Zal zo even de spanning opmeten... ben nu wel redelijk benieuwd.
 
Dat stukje over waar de ketting het strakst staat, is omdat kettingen soms niet overal gelijk slijten, en op sommige punten dus langer of korter is. Als je dat niet hebt, is dat alleen maar goed.
 
Dat stukje over waar de ketting het strakst staat, is omdat kettingen soms niet overal gelijk slijten, en op sommige punten dus langer of korter is. Als je dat niet hebt, is dat alleen maar goed.

Ah dat verklaart een hoop. Heb net de spanning gemeten, waar volgens de handleiding de spanning tussen de 45 en 55mm moet zijn, meet ik tot hart van 1 schakel 70mm :/

Denken jullie dat na 9 jaren + 36k het verstandig is om maar meteen de boel te laten vervangen? Of zal ik hem aanspannen (is nog ruimte over) en verder rijden?
 
Eerst spannen,kmstand wil niet alles zeggen. Sommige originele kettingen en kettingwielen zijn van een uitmuntende kwaliteit. Zeker als deze ook nog eens goed gesmeerd is geweest/blijft.
 
Wat je misschien sowieso even kunt doen is het kapje bij je voorste kettingwiel loshalen en al het overtollige vet en andere zooi er achter vandaan halen. Van het achterste kettingwiel kun je de status vrij gemakkelijk bepalen doordat dat ding vol in het zicht zit, het voorste kettingwiel zie je meestal niet zitten terwijl dat kettingwiel wél het hardste slijt.

Meestal gaat het kettingwiel aan de achterzijde twee kettingwielen aan de voorzijde mee, ook al worden ze vaak beide gelijktijdig mét de ketting vervangen.
 
Ah dat verklaart een hoop. Heb net de spanning gemeten, waar volgens de handleiding de spanning tussen de 45 en 55mm moet zijn, meet ik tot hart van 1 schakel 70mm :/

Denken jullie dat na 9 jaren + 36k het verstandig is om maar meteen de boel te laten vervangen? Of zal ik hem aanspannen (is nog ruimte over) en verder rijden?
Ik denk dat het best een idee is :)
9 jaar, 36000 km en een tijdje met een te lage kettingspanning gereden; dan is het geen straf om te denken aan een nieuwe.
Maar ik wil ook niet direct roepen: nieuw, vervangen.

Probeer eens zelf de ketting op de juiste spanning te zetten, adhv het boek. Daarna weet je al weer wat meer.
 
Zover ik het weet is hij altijd goed gesmeerd geweest, ziet er ook nog goed uit moet ik zeggen. Ik zal aankomende week beginnen met het spannen van de ketting (dinsdag ontvang ik m'n momentsleutel), zoals ik het kan zien is dit nog nooit gebeurd. De borgmoer zit helemaal aan het uiteinde van het schroefdraad. Dus dan klopt het inderdaad wat je zegt @Martell, een tijdje gereden met een te lage kettingspanning.

Zal dan ook meteen kijken naar het voorste tandwiel! Die kan ik inderdaad niet zomaar zien.
 
Ik moet dan toch de wielasmoer op een juiste manier kunnen vastzetten? Geen idee nog hoe het gevoel is van het vastzetten, ben bang dat ik hem zonder momentsleutel te slap of te strak vastzet.
Ja, ik dacht eigenlijk wel dat je de asmoer bedoelde ;) als je hier geen gevoel voor hebt is een momentsleutel bij juist gebruik misschien beter. Gebruik zo'n ding zelf zeer zelden.
Vind het wel een beetje vreemd dat je moer op het einde van je asschroefdraad zit, normaal heb je nog wat schroefdraad over, wellicht ook een aandachtspuntje, ergens een vulbus/ring ooit verkeerd gemonteerd misschien.
 
Ja, ik dacht eigenlijk wel dat je de asmoer bedoelde ;) als je hier geen gevoel voor hebt is een momentsleutel bij juist gebruik misschien beter. Gebruik zo'n ding zelf zeer zelden.
Vind het wel een beetje vreemd dat je moer op het einde van je asschroefdraad zit, normaal heb je nog wat schroefdraad over, wellicht ook een aandachtspuntje, ergens een vulbus/ring ooit verkeerd gemonteerd misschien.

Heb net even gekeken maar ik heb het helemaal verkeerd gezien... Geen idee waar ik met m'n hoofd zat maar de borgmoer zit dus niet helemaal aan het einde :) :
full
 
Ik zou (persoonlijk) bij die fiets alleen even het voorste kettingwiel controleren en goed schoonmaken.... Bij de volgende "grote" beurt, waarbij ook de klepspeling gecontroleerd (en meestal niets meer dan dát) moet worden, de gehele set laten vervangen door liefst een originele Yamaha set (@50K Km's) .

Het is een FZ6, géén R6 welke "iets" harder aan de ketting sleurt als de berijder dat wenst!!
 
Laatst bewerkt:
Het is gelukt! Voorste tandwiel gecontroleerd (goed!), ketting en tandwielen gepoetst, ketting met Kroon oil racinglube ingesmeerd, ketting gespannen (praxis verkocht dus ook een momentsleutel! :o ) en omdat het goed weer was meteen maar de rest van de fiets gepoetst :+ oh en m'n bagagedrager eraf gehaald (nu toch geen nut voor).
full
 
er zit een schakel wat vast , op de foto te zien op de rand van je band.
de zijstandaard wijst er naar :)

op de foto oogt de ketting wat straks, meet de ketting op meerdere punten ; aantal keren wiel stukje draaien
 
Laatst bewerkt:
er zit een schakel wat vast , op de foto te zien op de rand van je band.
de zijstandaard wijst er naar :)

op de foto oogt de ketting wat straks, meet de ketting op meerdere punten ; aantal keren wiel stukje draaien

Het was me niet eens opgevallen, bedankt! Ik zal kijken of ik het eruit kan krijgen. Ik ging ervanuit dat het overal hetzelfde was, nadat ik gisteren overal een grote afwijking zag... Maar nu net op jouw advies op meerdere plekken gemeten en hij zit op z'n strakst op 35mm :/ dat wordt opnieuw spannen!
 
Laatst bewerkt:
Ziet er verder goed uit (al is het lastig beoordelen zo). Zou hem sowieso inderdaad was losser spannen haha, al weet ik niet hoe je terecht bent gekomen op 35 en 40 mm als je hem tussen de 45 en 55 moest hebben haha.
 
Ziet er verder goed uit (al is het lastig beoordelen zo). Zou hem sowieso inderdaad was losser spannen haha, al weet ik niet hoe je terecht bent gekomen op 35 en 40 mm als je hem tussen de 45 en 55 moest hebben haha.
Ik heb een vervelende wielasmoer ;( als ik hem vast probeer te zetten dan draait de tegenovergestelde moer mee en verschuift hij. Wiel klemmen tussen de benen, met een tang de andere wielasmoer vast proberen te houden, en met een belachelijk lange momentsleutel de boel proberen vast te zetten zonder dat er maar iets verschuift :( de borgmoeren voorkomen alleen dat het wiel naar achteren toe gaat, maar niet naar binnen toe...

Heb ondertussen gisteren avond nog een poging gewaagd en meet ondertussen tussen de 40mm en 45mm... Was het spuugzat dus zal vandaag, als het droog is, nog een keer meten. Als iemand tips heeft, graag!

Een van de borgmoeren is trouwens verrot... Krijg hem er niet helemaal af, dan draait hij door. Krijg hem alleen strakker :( ben bang dat ik het schroefdraadje verkl**t als ik hem er helemaal af wil halen om te vervangen.
 
Als je een dikke schroevendraaier tussen het kettingwiel en de ketting steekt en dan het wiel draait trek je het wiel naar voren. Als je de sleutel naar voren trekt heb je ook minder kans dat je het wiel naar achter trekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan