ZZR1200 reparatie verslag

KleurenSmurf

MF'er
2 nov 2013
151
2
Dordrecht
Ik heb september 2015 naast mijn betrouwbare NC700S een mooie ZZR1200 aangeschaft, voor de fun.
full


Na de eerste spannende maanden merkte ik dat het olieverbruik met 1 liter per 1000 km wat aan de hoge kant was. Echt roken deed hij niet maar als ik met draaiende motor stilstond dan rook je hem wel. Bij compressiemeting (met rubber op het bougiegat) was de variatie 9,5-10,5. Met olie via het bougiegat ging het naar 10,5-11,5. Daarom in januari besloten om 'Forté Motor Flush' te gebruiken om eventueel vastzittende zuigerveren los te krijgen. Dat bleek niet het gewenste resultaat te hebben. ;(

Tijd voor betere metingen:
full
totaal andere waarden dus :?
Klepspeling en compressie meten (nu met de goeie adapter op de meter). Dan blijft natuurlijk de adapter onder in het bougiegat vastzitten :(
full

Ook nog gemeten hoe goed de luchtdruk wordt vastgehouden. Leuk om te weten, maar in combinatie met de andere meetgegevens levert het geen eenduidige conclusie. :?
full

Toch maar verder demonteren dan. Het advies is om het blok er onderuit te halen. Ik volg sommige adviezen op. Bij de ZZR1200 is dat nog een hele uitdaging met allemaal de losse slangen en slangetjes. De blokbevestiging wilde ook al niet helemaal meewerken. :N
full

full
 
Uiteindelijk staat het blok op de werkbank
full

Kop is er gauw genoeg vanaf. Verbrandingsruimte is behoorlijk geblakerd.
full

full
Ik meen toch zeker te weten dat ik niet te langzaam rij. De zuigerveren zijn wat ingesleten maar vallen nog net binnen de specificaties. Ik zie verder geen andere bijzonderheden. Ondertussen is het bijna juni en ik moet er tussenuit. In de eerste 2 weken van juni (tijdens vakantie) besluit ik definitief in nieuwe zuigerveren e.d. te investeren. Klepzitting en -geleiding moet ik nog bekijken maar ik hoop met eventueel inschuren van de kleppen klaar te zijn. Verder e.e.a. natuurlijk schoonmaken. Zuigers.
full

Ik krijg nog het advies de cilinders te honen zodat de nieuwe zuigerveren weer goed aansluiten. Honen.
full
Bij cilinder 1 valt me op dat de vlekken in de cilinder niet weggaan met honen. Uiteindelijk blijkt de bovenste laag toch beschadigd en bij flink inzoomen zie ik iets dat op een scheur lijkt. ;(
full

full

full
 
Naar aanleiding van je opmerking wat gelezen over nikasil. Ik denk dat ik het het beste kan vergelijken met een hard anodiseer laag (achteraf wel logisch). Repareren dan wel mogelijk. *O* Ik lees dat het rond de €1000 gaat kosten. -O- Dat is niet veel minder dan een nieuw cilinderblok. :X
 
Er zullen vast allerlei (keramische) coatings zijn voor cilinders maar nicasil ken ik voornamelijk van 2 takt.
Maar sinds die tijd heb ik daar de verdere ontwikkelingen niet in gevolgd.

Denk dat een JanBros daar wel wat meer over weet, maar die zal vandaag wel iets anders aan het doen/kijken zijn ;)

voor echt duidelijke foto's van metaal zou ik zorgen voor een continue lichtbron en (dus) geen flits gebruiken.

op de 2 foto's zou je zeggen dat het materiaal van de cilinders anders is als van het blok, maar niet overduidelijk 'losse' busssen.

full


Heb je gekeken of er overmaat zuigers te krijgen zijn ?
niet dat je dat moet doen , maar dan zijn de cilinders op te boren en zal er (hoogstwaarschijnlijk) geen coating gebruikt zijn.

Wat meer oplossings gericht :

https://www.boonstraparts.com/nl/on...-(zonder-aanbouwdelen)-[m]-2002&ID=B10000H0OK

ik heb voor meer dan 400 euro mijn transmissie gerepareerd terwijl ze voor 425 een motorblok hadden liggen, waar de transmissie aan vast zit :/ , ander model motor hoor, maar voor het voorbeeld ;)

hiermee hou je wat reserve onderdelen over :)
 
Als het nicasil is heb je het met het honen al onbruikbaar gemaakt. Maar wat voor materiaal het is durf ik niet te zeggen.
Volgens het kawasaki service manual mag er gehoond worden. Het enige wat ik weet van Nikasil vond ik hier. En hier nog iemand die beweert dat honen de enige mogelijke bewerking is :?

op de 2 foto's zou je zeggen dat het materiaal van de cilinders anders is als van het blok, maar niet overduidelijk 'losse' busssen.
Ik ben nog eens goed gaan kijken. Maar het lijkt echt uit 1 materiaal te zijn gemaakt. Ik kan dat met foto's niet echt bewijzen. Dat er een laag op zit daar ben ik niet zeker van. Maar ik vind dat ergens wel aannemelijk.
Heb je gekeken of er overmaat zuigers te krijgen zijn ?
niet dat je dat moet doen , maar dan zijn de cilinders op te boren en zal er (hoogstwaarschijnlijk) geen coating gebruikt zijn.
Er zijn inderdaad nog 2 overmaat zuigers te krijgen. Mag ik hebben voor slechts €260,00 :+ Honen schat ik in op €200,00.

Wat meer oplossings gericht :

https://www.boonstraparts.com/nl/on...-(zonder-aanbouwdelen)-[m]-2002&ID=B10000H0OK

ik heb voor meer dan 400 euro mijn transmissie gerepareerd terwijl ze voor 425 een motorblok hadden liggen, waar de transmissie aan vast zit :/ , ander model motor hoor, maar voor het voorbeeld ;)

hiermee hou je wat reserve onderdelen over :)
Blokje voor de ZZR kost daar slechts €900. Niet te duur maar toch wel veel. Op ebay nog een alternatief gevonden.
 
Ik heb de prijs hiervoor opgevraagd. Ze vragen €989 totaal incl alles. Dat is goedkoop :Y . Maar als ik het afzet tegen de prijs van een hagelnieuwe (€1360) dan zou ik toch weer gaan twijfelen.

Het verschil met een tweedehands (€179) ten op zichte van repareren is dan weer een aanvaardbaar risico. Tenslotte was mijn ZZR ook al niet nieuw toen ik hem kocht.
 
Omdat je het losse blok in handen hebt kan je dat toch goed beoordelen? Bovendien kan je via Ebay ook nog aan de koper om detailfoto's en statements vragen.


Dat spreekt in dit geval voor zichzelf. Eerst, of foto's vragen, of liever nog gaan kijken.

Nog even over het eventueel dure repareren, de originele laag komt er dus uit op den duur. Ik zou meer vertrouwen hebben in een gerepareerde/vernieuwde set cylinders van ATM, dan in een gebruikte set.
Maar ja, dat prijsverschil is echt zo gigantisch.... dus ik snap het helemaal.
 
Toch heb ik het idee dat er heel veel dingen door elkaar gehaald worden bij boren/honen en de aan en afwezigheid van een nicasil laag.

Een laag zoals nicasil is zo dun dat degene die de cilinder boort en hoont moet weten welke tolerantie hij (indien nodig) aanhoud.

er zullen ook aluminium cilinders zijn die niet opgeboord kunnen worden en dus de nicasil laag verwijdert moet worden , indien versleten, en vervangen.
hierbij word dan niet niet gehoond of geboort en gaat er dezelfde maat zuiger in.

dit lijkt me het meest logische bij 2takt .

Of het noodzakelijk is om na het boren en honen en het plaatsen weer opnieuw een nicasil laag aan te brengen bij het motorblok van TS ( TopicStarter/Kleurensmurf ;) ) dat weet ik niet en zou ik graag horen van iemand die reviseert :Y
 
je kan gerust "reeds gebruikte nicasil" even snel opnieuw honen, gewoon om weer het bekende patroon te hebben om wat olie vast te houden op de cylinderwand. maar dus alleen even op en neer, zodat je de diameter niet aanpast.

een nicasil laag is te dun om geboord te worden. versleten ? laten verwijderen (het zuurbad in) en een nieuwe erin.

iedere nicasil cylinder kan opgeboord worden naar overmaten, zolang er maar genoeg "vlees" is en je overmaat zuigers kan vinden ;) te diepe groef bv : ofwel laten lassen en originele maat weer, ofwel grotere boring/zuiger erin.
 
Laatst bewerkt:
Toch heb ik het idee dat er heel veel dingen door elkaar gehaald worden bij boren/honen en de aan en afwezigheid van een nicasil laag.

Dat word er al snel want velen onder ons denken meteen aan honen als het over cylinders gaat.
Boren is naar bijna de maat brengen, en honen is de final touch.


Een laag zoals nicasil is zo dun dat degene die de cilinder boort en hoont moet weten welke tolerantie hij (indien nodig) aanhoud.

Dat weten de vakmannen als ATM dus wel.

er zullen ook aluminium cilinders zijn die niet opgeboord kunnen worden en dus de nicasil laag verwijdert moet worden , indien versleten, en vervangen.
hierbij word dan niet niet gehoond of geboort en gaat er dezelfde maat zuiger in.

?

dit lijkt me het meest logische bij 2takt .

Volgens mijn bescheiden kennis hebben 4T en 2T exact hetzelfde Nikasil laagje..

Of het noodzakelijk is om na het boren en honen en het plaatsen weer opnieuw een nicasil laag aan te brengen bij het motorblok van TS ( TopicStarter/Kleurensmurf ;) ) dat weet ik niet en zou ik graag horen van iemand die reviseert :Y

Dit laatste klopt niets van.
Na boren en honen is de cylinder klaar.
 
Moet de laatste regel niet: "Na boren, coaten en honen is de cilinder klaar" zijn?
Die had ik ondertussen besteld en zaterdag ook mogen ontvangen. Netjes met bijbehorende zuigers en zuigerveren.
full

Uitlaatkleppen ingeslepen.
full

Bijna klaar. Moest met het duimpje omdat ik was vergeten een tooltje te regelen. Die inlaatkleppen heb ik heel licht met fijn slijpmiddel gedaan.
full
De klepgeleiders had ik nagemeten en die bleken nog ruim binnen de specificaties te liggen

Tot mijn eigen verbazing stond de cilinderkop zondagmiddag gereinigd en voorzien van nieuwe klepsteelpakkingen klaar op de werkbank. Tijd om de cilinder weer op het blok te zetten. Na 3 uur prutsen gestopt. Hij blijft iedere keer hangen op de schaapveren. 's Nachts bedacht dat ik misschien eens moet proberen de schraapveren met papier en plakband in de groef te dwingen..
 
Moet de laatste regel niet: "Na boren, coaten en honen is de cilinder klaar" zijn?
boren honen coaten. De cilinder wordt op maat gemaakt waarna de paar micron Nicasil hem afmaken. Misschien dat er daarna geruwd wordt, maar zeker niet gehoont.

Tijd om de cilinder weer op het blok te zetten. Na 3 uur prutsen gestopt. Hij blijft iedere keer hangen op de schaapveren. 's Nachts bedacht dat ik misschien eens moet proberen de schraapveren met papier en plakband in de groef te dwingen..
Eigenlijk moet je een zuigerveerklem hebben. Wij hebben het laatst bij een 100mm zuiger met een strook kunststof en ty raps gedaan. Maar een (cola) blikje met een slangklem gaat ook heel goed. Lekker in de olie zetten zodat je klemband soepel naar beneden kan glijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan