ZZR1200 reparatie verslag

KleurenSmurf

MF'er
2 nov 2013
151
2
Dordrecht
Ik heb september 2015 naast mijn betrouwbare NC700S een mooie ZZR1200 aangeschaft, voor de fun.
full


Na de eerste spannende maanden merkte ik dat het olieverbruik met 1 liter per 1000 km wat aan de hoge kant was. Echt roken deed hij niet maar als ik met draaiende motor stilstond dan rook je hem wel. Bij compressiemeting (met rubber op het bougiegat) was de variatie 9,5-10,5. Met olie via het bougiegat ging het naar 10,5-11,5. Daarom in januari besloten om 'Forté Motor Flush' te gebruiken om eventueel vastzittende zuigerveren los te krijgen. Dat bleek niet het gewenste resultaat te hebben. ;(

Tijd voor betere metingen:
full
totaal andere waarden dus :?
Klepspeling en compressie meten (nu met de goeie adapter op de meter). Dan blijft natuurlijk de adapter onder in het bougiegat vastzitten :(
full

Ook nog gemeten hoe goed de luchtdruk wordt vastgehouden. Leuk om te weten, maar in combinatie met de andere meetgegevens levert het geen eenduidige conclusie. :?
full

Toch maar verder demonteren dan. Het advies is om het blok er onderuit te halen. Ik volg sommige adviezen op. Bij de ZZR1200 is dat nog een hele uitdaging met allemaal de losse slangen en slangetjes. De blokbevestiging wilde ook al niet helemaal meewerken. :N
full

full
 
boren honen coaten. De cilinder wordt op maat gemaakt waarna de paar micron Nicasil hem afmaken. Misschien dat er daarna geruwd wordt, maar zeker niet gehoont.Eigenlijk moet je een zuigerveerklem hebben. Wij hebben het laatst bij een 100mm zuiger met een strook kunststof en ty raps gedaan. Maar een (cola) blikje met een slangklem gaat ook heel goed. Lekker in de olie zetten zodat je klemband soepel naar beneden kan glijden.

Ik heb een pvc pijp verzaagt. Werkte perfect en kostte niks (had die toch nog liggen)

Marc
 
boren honen coaten. De cilinder wordt op maat gemaakt waarna de paar micron Nicasil hem afmaken. Misschien dat er daarna geruwd wordt, maar zeker niet gehoont.Eigenlijk moet je een zuigerveerklem hebben. Wij hebben het laatst bij een 100mm zuiger met een strook kunststof en ty raps gedaan. Maar een (cola) blikje met een slangklem gaat ook heel goed. Lekker in de olie zetten zodat je klemband soepel naar beneden kan glijden.


Geruwd?
En hoe denk je dat dat gedaan word? Precies, met een hoonapparaat.
 
1.8 mm gemeten. Volgens het Kawasaki WPH is dat makkelijk zelf te corrigeren met een freestooltje a €370,00. Iemand die toevallig liggen? :+

Ondertussen wel het cilinderblok gemonteerd gekregen met PVC pijp.
full
 
Maar goed, het blok wat nu gemonteerd is, is incl coating , dus dat vraagstuk lijkt me klaar.
Is het geen idee om de cilinderkop weg te brengen en de kleppen in te laten slijpen ?

tenzij iemand weet dat je dit met een mini gootsteen ontstopper, slijppasta, wierook, een dansje en wat bier ook kan doen :)
 
En hoeveel wordt er dan weggehoont? Eventjes een veerbelaste hoonsteen er door trekken om te ruwen is geen honen bij mij, dat is opruwen.
De cilinder wordt gehoont voordat de Nicasil laag er in komt.

een veerbelaste hoonsteen _O-
als je dat zou zien bij een bedrijf dat cylinders van nieuwe coating voorziet, kan ik maar één advies geven : RUN FORREST, RUN !!!
 

vanaf 3 minuten is de cylinder gegoten, en kan je alle bewerkingen zien. wat zou het laatste zijn ?


Ja Jan, sommige willen er echt niet aan.

Gelukkg heb ik er helemaal geen verstand van! _O-
Bij ons in de werkplaats i Schiedam staat een collega de hele dag cylinders te honen vanaf 20cm diameter. Die gast kan uren vertellen over allerlei soorten gewenste resultaten en ruwheden. Heel interresant! Maar de bewerking is nog steeds honen hoor.

O-)
 
Maar goed, het blok wat nu gemonteerd is, is incl coating , dus dat vraagstuk lijkt me klaar.
Is het geen idee om de cilinderkop weg te brengen en de kleppen in te laten slijpen ?

tenzij iemand weet dat je dit met een mini gootsteen ontstopper, slijppasta, wierook, een dansje en wat bier ook kan doen :)
Ik voel wel wat voor dat bier en het dansje....in die volgorde :+

Verder zag ik wel heil in het tooltje dat in het WPH staat. Dat is gewoon een stukje gereedschap van Kawasaki. Het is nieuw te duur voor eenmalig gebruik en tweedehands kon ik het niet vinden. Eigenlijk vind ik het vreemd dat niemand zich daaraan waagt, terwijl de meesten hun hand er niet voor omdraaien om aan de remmen, ketting en achterbrug te 'prutsen' :?.

Uiteindelijk weet de Huybers in Schijndel waar hij het kan laten bijwerken voor 'een paar tientjes'. In mijn eigen regio kwam ik niet echt verder.

Het is geen straf om morgen en overmorgen weer eens wat anders dan woon-werk te :]
 
Klepzittingen zijn niet helemaal bijgewerkt zoals ik had gehoopt. De zittingen uitlaatzittingen zitten nu tegen het maximum. De kop is wel tot in de puntjes schoongemaakt. :}
full

ook de uitlaatpoort is helemaal blank. Goed voor de doorstroming.
full


Alles netjes in elkaar gezet met Molybdeendisulfidevet en olie.
full

Voor het vet heb ik met laten adviseren dat donker kogelagervet goed is. Olie kon ik niet aankomen. Dat blijk je zelf te moeten maken door olie met vet te mengen 1:10.
full
 

vanaf 3 minuten is de cylinder gegoten, en kan je alle bewerkingen zien. wat zou het laatste zijn ?
Hoeveel wordt er nu weggehoont? Dat maakt voor mij het verschil tussen honen en opruwen. Dus niet mekkeren over het gereedschap, maar kom nu eens met maten. Dan hebben we het nog eens over het verschil tussen honen opruwen en ontbramen.
 
Hoeveel wordt er nu weggehoont?

zoveel als nodig om de juiste speling zuiger/cylinderwand te bekomen.
hoeveel dat is, zal je aan iemand moeten vragen die dat als beroep doet. Maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken ;)

en ik kan mis zijn, maar volgens mij gebruiken ze ander gereedschap om eerst de cylinder op maat te boren (kotterkop).
 
Rijden? Tja.... alles verder in elkaar geschroefd en bij het synchroniseren (klik) waren er nog geen problemen *O* . Ben er dinsdag mee naar werk geweest (2x40km). Mijn schenen werden nogal heet :? , dus uit tijdgebrek heb ik ervoor gekozen om zaterdag met de NC700 op reis te gaan.

Twee weken later maar eens gekeken waarom het zo heet werd: geen koelwater meer. Vullen levert een hoop gesputter en geknoei op. ;( Ik weet zeker dat ik de kop goed heb aangetrokken. Er wordt gesuggereerd dat er dan toch ergens een scheurtje zit. -O- De tijdsdruk is er nu vanaf. Ik voel er wel wat voor om het blok in z'n geheel te vervangen. Eerst sparen.
 
Rijden? Tja.... alles verder in elkaar geschroefd en bij het synchroniseren (klik) waren er nog geen problemen *O* . Ben er dinsdag mee naar werk geweest (2x40km). Mijn schenen werden nogal heet :? , dus uit tijdgebrek heb ik ervoor gekozen om zaterdag met de NC700 op reis te gaan.

Twee weken later maar eens gekeken waarom het zo heet werd: geen koelwater meer. Vullen levert een hoop gesputter en geknoei op. ;( Ik weet zeker dat ik de kop goed heb aangetrokken. Er wordt gesuggereerd dat er dan toch ergens een scheurtje zit. -O- De tijdsdruk is er nu vanaf. Ik voel er wel wat voor om het blok in z'n geheel te vervangen. Eerst sparen.


-O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan