Iemand ervaring met synchroonmeter van motolab?

Stefanoss

Aprilia Tuono (R)
23 apr 2014
972
5
Oss
Zoals de titel luid,

Heeft er Iemand ervaring met de carburateur synchroon tester van motolab?

Synchroon tester voor 2 Cylinder o.a. BMW | Moto Guzzi | Honda CX500

Aangezien dit nodig is bij mij, zit ik eraan te denken om deze te kopen.

In iedergeval als hij doet wat hij moet doen!

Ik zal ze hopelijk niet vaak nodig hebben en een setje van +100,- vind ik net een beetje teveel van het goede.

Of ik mag er een van iemand lenen uit omgeving Oss, of iemand heeft zin om mij te helpen hiermee in Oss dat zou ook geweldig zijn :Y
 
Laatst bewerkt:
Jij moet vooral je goedkope meuk blijven gebruiken.
Ik doe mijnwerk liever constant van hoge kwaliteit.

Ieder zn ding en prijs. Maar ga aub niet doen alsof n student met n slangetje dezelfde kwaliteit geeft als n vakman met dito gereedschap.

Sterker nog, je weet niks, want je hebt nog nooit met iets anders gewerkt, wel?6
Toch heeft kapiteinkoek geen ongelijk, het soortelijk gewicht van olie is een factor 15 lager dan dat van kwik, elke mm afwijking van een kwikkolom betekent dus 15 mm bij gebruik van olie. Welke nauwkeuriger af te lezen/regelen is lijkt me duidelijk. Of iemand wel of niet met kwik heeft gewerkt heeft geen invloed op natuurlijke wetten. Die ''student met zijn slangetje'' zou dus wel eens een beter resultaat kunnen bereiken als een vakman met zijn mooie gereedschap.
 
Toch heeft kapiteinkoek geen ongelijk, het soortelijk gewicht van olie is een factor 15 lager dan dat van kwik, elke mm afwijking van een kwikkolom betekent dus 15 mm bij gebruik van olie. Welke nauwkeuriger af te lezen/regelen is lijkt me duidelijk. Of iemand wel of niet met kwik heeft gewerkt heeft geen invloed op natuurlijke wetten. Die ''student met zijn slangetje'' zou dus wel eens een beter resultaat kunnen bereiken als een vakman met zijn mooie gereedschap.
Met twee T-stukjes maak je met die slangen trouwens heel simpel een 4-cilinder apparaat.
 
Toch heeft kapiteinkoek geen ongelijk, het soortelijk gewicht van olie is een factor 15 lager dan dat van kwik, elke mm afwijking van een kwikkolom betekent dus 15 mm bij gebruik van olie. Welke nauwkeuriger af te lezen/regelen is lijkt me duidelijk. Of iemand wel of niet met kwik heeft gewerkt heeft geen invloed op natuurlijke wetten. Die ''student met zijn slangetje'' zou dus wel eens een beter resultaat kunnen bereiken als een vakman met zijn mooie gereedschap.

Ja dat is een beetje het punt dat ik probeerde te maken :P
Dat ik nog nooit met een kwikkolom heb gewerkt doet niets af aan de concepten zwaartekracht, dichtheid en druk. De opmerking over constante kwaliteit volg ik dan ook niet helemaal want het meet resultaat is voornamelijk afhankelijk van de dichtheid en zwaartekracht en de kwikkolom werkt volgens hetzelfde principe. Als er al sprake zou zijn van niet-constant resultaat dan geldt dat evengoed voor de kwikkolom.
Ik bespeur enige irritatie over het feit dat met 'goedkope meuk' en 'gepruts van de keukentafel' een beter resultaat behaald kan worden dan met een kwikkolom, tegen een fractie van de prijs.

Dat je als vakman geen zin hebt om een slangetje te vullen met olie en eventueel te zorgen voor wat demping snap ik best. Dat de winst die je haalt met olie tov kwik waarschijnlijk niet merkbaar is geloof ik ook best. Jammer genoeg wordt er nogal denigrerend gedaan over de slang met olie erin en dat is absoluut onterecht. Het meet resultaat is al snel beter dan dure instrumenten zoals de kwikkolom en dat voor de prijs van een biertje of 2.
 
Toch heeft kapiteinkoek geen ongelijk, het soortelijk gewicht van olie is een factor 15 lager dan dat van kwik, elke mm afwijking van een kwikkolom betekent dus 15 mm bij gebruik van olie. Welke nauwkeuriger af te lezen/regelen is lijkt me duidelijk. Of iemand wel of niet met kwik heeft gewerkt heeft geen invloed op natuurlijke wetten. Die ''student met zijn slangetje'' zou dus wel eens een beter resultaat kunnen bereiken als een vakman met zijn mooie gereedschap.
Dat laatste lijkt me sterk.
Maar dat staat los van het soortelijk gewicht, uiteraard.

Het aparte is, dat er niet een vloeistof is gekozen, die nog lichter is. Want volgens deze redenatie zou het daarmee allemaal nog nauwkeuriger kunnen :)
 
Ja dat is een beetje het punt dat ik probeerde te maken :P
Dat ik nog nooit met een kwikkolom heb gewerkt doet niets af aan de concepten zwaartekracht, dichtheid en druk. De opmerking over constante kwaliteit volg ik dan ook niet helemaal want het meet resultaat is voornamelijk afhankelijk van de dichtheid en zwaartekracht en de kwikkolom werkt volgens hetzelfde principe. Als er al sprake zou zijn van niet-constant resultaat dan geldt dat evengoed voor de kwikkolom.
Ik bespeur enige irritatie over het feit dat met 'goedkope meuk' en 'gepruts van de keukentafel' een beter resultaat behaald kan worden dan met een kwikkolom, tegen een fractie van de prijs.
De irritatie zit hem er in dat er gezegd wordt dat iets is, terwijl het niet zo is :)
Geloof me, ik heb geen belang bij de verkoop van gereedschappen, echt.

Kom morgen hier maar eens een motor synchroniseren.
Dan ga ik het daarna nog eens goed voordoen, deal?
Dat je als vakman geen zin hebt om een slangetje te vullen met olie en eventueel te zorgen voor wat demping snap ik best. Dat de winst die je haalt met olie tov kwik waarschijnlijk niet merkbaar is geloof ik ook best. Jammer genoeg wordt er nogal denigrerend gedaan over de slang met olie erin en dat is absoluut onterecht. Het meet resultaat is al snel beter dan dure instrumenten zoals de kwikkolom en dat voor de prijs van een biertje of 2.
Juist die laatste zin weer :')
Je hebt één dingetje in elkaar gezet, nog nooit een ander meetinstrument gezien, gehoord, vastgehad of geroken, en toch weet je al meteen dat....

Dan val je inderdaad in de categorie 'studentje'. Die hebben namelijk de eigenschap om snel iets beter denken te weten. Beetje de eigenwijsheid (ik herken het hoor ;) die daarbij hoort).

En niet alles vanuit theorie zal in de praktijk ook zo werkbaar zijn.

Waarom neem je niet een slangetje met een binnendiameter van 0,001mm? Wordt het nog zuiverderderder :)
 
Je brengt je motor naar een garage en ziet dat de monteur met een zelfgemaakte vacuummeter werkt.
Dat wil je niet als klant lijkt mij??
Je hebt ook hele mooie electronische vacuummeters, die meten ook meer dan alleen de onderdruk, en zijn erg nouwkeurig.
Maar voor de thuisknutselaar is een selfmade setje prima te doen hoor.
 
Dat laatste lijkt me sterk.
Maar dat staat los van het soortelijk gewicht, uiteraard.

Het aparte is, dat er niet een vloeistof is gekozen, die nog lichter is. Want volgens deze redenatie zou het daarmee allemaal nog nauwkeuriger kunnen :)
Is helemaal niet zo sterk als jij denkt :)
Met een lichtere vloeistof zou het idd nog iets nauwkeuriger kunnen, benzine bv. Bijkomend voordeel van benzine is dat de carb dit liever heeft dan olie als er ergens iets fout zou gaan (slangbreuk of zeer afwijkende carbs bv).
 
Je brengt je motor naar een garage en ziet dat de monteur met een zelfgemaakte vacuummeter werkt.
Dat wil je niet als klant lijkt mij??
Je hebt ook hele mooie electronische vacuummeters, die meten ook meer dan alleen de onderdruk, en zijn erg nouwkeurig.
Maar voor de thuisknutselaar is een selfmade setje prima te doen hoor.
Absoluut, tis iig beter dan zomaar wat draaien. En als de boel echt uit het lood staat, kun je er nog veel voordeel mee halen ook.

Gaat mij er om dat het wordt neergezet als 'beter' dan de andere meetinstrumten. En als je het daar niet mee eens bent, komt het omdat het thuisding erg goedkoop is. Of iets van die strekking :?

Overigens werk ik bijna altijd met die digitale, ook om de reden die jij aangeeft. En het is handzaam, dus werkt het fijn en snel.
 
Is helemaal niet zo sterk als jij denkt :)
Met een lichtere vloeistof zou het idd nog iets nauwkeuriger kunnen, benzine bv. Bijkomend voordeel van benzine is dat de carb dit liever heeft dan olie als er ergens iets fout zou gaan (slangbreuk of zeer afwijkende carbs bv).
ammonia is redelijk licht. En goedkoper per liter dan benzine.

edit, net ff opgezocht, is lichter dan benzine, ook dat nog :)
edit 2: oh nee, iets zwaarder :$ Ik keek naar benzeen ipv benzine...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De irritatie zit hem er in dat er gezegd wordt dat iets is, terwijl het niet zo is :)
Geloof me, ik heb geen belang bij de verkoop van gereedschappen, echt.

Kom morgen hier maar eens een motor synchroniseren.
Dan ga ik het daarna nog eens goed voordoen, deal?Juist die laatste zin weer :')
Je hebt één dingetje in elkaar gezet, nog nooit een ander meetinstrument gezien, gehoord, vastgehad of geroken, en toch weet je al meteen dat....

Dan val je inderdaad in de categorie 'studentje'. Die hebben namelijk de eigenschap om snel iets beter denken te weten. Beetje de eigenwijsheid (ik herken het hoor ;) die daarbij hoort).

En niet alles vanuit theorie zal in de praktijk ook zo werkbaar zijn.

Waarom neem je niet een slangetje met een binnendiameter van 0,001mm? Wordt het nog zuiverderderder :)
Ha nee, bij zo'n dun slangetje gaat de capillaire werking een te grote rol spelen, dat een handzaam apparaat handiger werkt ben ik met je /jullie eens, dat dit per definitie beter werkt niet.
 
Ha nee, bij zo'n dun slangetje gaat de capillaire werking een te grote rol spelen, dat een handzaam apparaat handiger werkt ben ik met je /jullie eens, dat dit per definitie beter werkt niet.
Waarom zou dat een probleem zijn?

Ik stel voor dat de hoeveelheid vloeistof wordt aangepast, en de slangen worden natuurlijk een paar meter per meetlengte; het moet immers zuiver.

Op welke manier zal die capillaire werking dan een probleem geven bij het meten?
 
Waarom zou dat een probleem zijn?

Ik stel voor dat de hoeveelheid vloeistof wordt aangepast, en de slangen worden natuurlijk een paar meter per meetlengte; het moet immers zuiver.

Op welke manier zal die capillaire werking dan een probleem geven bij het meten?
Omdat de doorsnede van een slang niet overal 100 % gelijk is, capillaire werking wordt hierdoor beïnvloed, maakt voor de lengte van de slang trouwens niets uit, of deze 10 mm2 of 100 mm2 is, vacuüm blijft gelijk.
 
Omdat de doorsnede van een slang niet overal 100 % gelijk is, capillaire werking wordt hierdoor beïnvloed, maakt voor de lengte van de slang trouwens niets uit, of deze 10 mm2 of 100 mm2 is, vacuüm blijft gelijk.
Dan moet je een slang kopen die wel zuiver is...

Maar snap je mijn idee eigenlijk wel?

En het is toch zo dat hoe groter de uitslag kan zijn, hoe zuiverder en preciezer een waarde afgelezen kan worden?

Dat was iig pas nog een argument...

Dus een doorzichtige slang met kleinere diameter, geeft grotere uitslag van de vloeistof, en daarmee een potentieel beter af te lezen waarde. 0,001mm is natuurlijk sterk overdreven, maar dunner dan een standaard slangetje moet toch wel kunnen? Is ook gewoon te koop her en der, niet veel duurder. Toch is daar niet voor gekozen. Raar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus een doorzichtige slang met kleinere diameter, geeft grotere uitslag van de vloeistof, en daarmee een potentieel beter af te lezen waarde.
Waarom denk je dat een dunnere slang een grotere uitslag geeft ? Omgekeerd zou het vlgs jou dus ook mogelijk moeten zijn met een twee keer dikkere tuinslang twee keer zo ver te kunnen spuiten ? Afgezien van wat kleine verliezen in een dunnere slang zit hier geen verschil in.
 
Ben zelf ooit ook met een zelfbouw ding begonnen, alleen voor een 4-pitter komen er gelijk al weer een aantal biertjes aan kosten bij voor T-stukjes etc. Dan nog M5 / M6 aansluitnippels zien te maken etc. Bij gebrek aan verdere tijd en zin dan maar dit projectje laten vallen.

Maar euh, even advocaat van de duivel }) : hebben de profs zelf al wel eens met een "slangetje-met-Action-olie" / "prutsding van de keukentafel" gewerkt? Pas iets mogen zeggen na een eerlijk vergelijk geldt voor beide kampen natuurlijk. ;)

Heel goed idee dus die Biker Sync-Off! O-)
 
Goede manometers werken perfect. Alleen kunnen veel mensen niet wennen aan het instellen van de demping. De carbtune kan onder bepaalde omstandigheden nogal onnauwkeurig zijn. Ik werk al mee dan 20 jaar met manometers met demping met heel goed resultaat.

:^

Zelfbouw is een prima oplossing voor de hobbyist die gratis tijd ter beschikking heeft en het niet erg vindt met zo'n plank of plaat te hannesen. Maar het is gewoon minder accuraat dan een officieel meetgereedschap. Bovendien is een vacuüm meter met een afleesbare, correcte schaalverdeling ook een diagnose gereedschap voor vele andere zaken. Of verklap ik nu het geheim van de smid?
 
Ben zelf ooit ook met een zelfbouw ding begonnen, alleen voor een 4-pitter komen er gelijk al weer een aantal biertjes aan kosten bij voor T-stukjes etc. Dan nog M5 / M6 aansluitnippels zien te maken etc. Bij gebrek aan verdere tijd en zin dan maar dit projectje laten vallen.

Maar euh, even advocaat van de duivel }) : hebben de profs zelf al wel eens met een "slangetje-met-Action-olie" / "prutsding van de keukentafel" gewerkt? Pas iets mogen zeggen na een eerlijk vergelijk geldt voor beide kampen natuurlijk. ;)

Heel goed idee dus die Biker Sync-Off! O-)
Ik ben 12 jaar geleden begonnen met dingen van en op een motor te schroeven.
Wphb er bij. Tweede gelijkend model motor er bij.
Internet er bij.
En ja, dan komt er ook een zelfbouw meter voor synchroon stellen om de hoek kijken :Y

Daarna opleiding motorfietstechnicus gaan doen, eerst hobby-matig gewerkt, toen part time zakelijk en een jaar of 6 terug full time zakelijk.

En natuurlijk had ik niet vanaf dag 1 een kwikkolom en digitale meter voor dit soort klussen. Was dat maar zo :)
 
Waarom denk je dat een dunnere slang een grotere uitslag geeft ? Omgekeerd zou het vlgs jou dus ook mogelijk moeten zijn met een twee keer dikkere tuinslang twee keer zo ver te kunnen spuiten ? Afgezien van wat kleine verliezen in een dunnere slang zit hier geen verschil in.
Omdat de wetten van de natuurkunde dat bepalen.

Maar goed, ik zit weer met iwab's in de clinch. Dat is altijd zonde van de tijd :')

Ik denk dat ik maar even de luchtfilterhuisjes van een VS1400 ga terugzetten, de carbs monteren en ze dan synchroon ga zetten....

Is er weer een klant blij vandaag :)
 
Omdat de wetten van de natuurkunde dat bepalen.

Maar goed, ik zit weer met iwab's in de clinch. Dat is altijd zonde van de tijd :')

Ik denk dat ik maar even de luchtfilterhuisjes van een VS1400 ga terugzetten, de carbs monteren en ze dan synchroon ga zetten....

Is er weer een klant blij vandaag :)
Oké

Vraag me evengoed af welke natuurkundige wetten jij bedoelt. Ik ken deze niet.
Maar stel, ik neem een bak met vloeistof en zet daar een dunne en een dikke buis in, geheel gevuld met diezelfde vloeistof en de bovenkant afgesloten. Ik trek beide buizen omhoog tot er ruimte tussen bovenkant buizen en vloeistof komt, bij welke buis is de hoogte <niveau bak> <niveau buis> vlgs ''jouw'' wet groter ?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 12 jaar geleden begonnen met dingen van en op een motor te schroeven.
Wphb er bij. Tweede gelijkend model motor er bij.
Internet er bij.
En ja, dan komt er ook een zelfbouw meter voor synchroon stellen om de hoek kijken :Y

Daarna opleiding motorfietstechnicus gaan doen, eerst hobby-matig gewerkt, toen part time zakelijk en een jaar of 6 terug full time zakelijk.

En natuurlijk had ik niet vanaf dag 1 een kwikkolom en digitale meter voor dit soort klussen. Was dat maar zo :)

Kijk, inderdaad recht van spreken dus ;)

Ik moet me voor nu nog redden met m'n carbtune en ooit, later als ik groot ben....
 
Kijk, inderdaad recht van spreken dus ;)

Ik moet me voor nu nog redden met m'n carbtune en ooit, later als ik groot ben....
Carbtune valt mi in dezelfde categorie als de home-made meters.
Het werkt, je krijgt resultaat, alleen niet optimaal.

Wel is een carbtune handzamer, en vaak zo geprijsd, dat iemand wel genegen is om het aan te schaffen.
 
Dan moet je een slang kopen die wel zuiver is...

Maar snap je mijn idee eigenlijk wel?

En het is toch zo dat hoe groter de uitslag kan zijn, hoe zuiverder en preciezer een waarde afgelezen kan worden?

Dat was iig pas nog een argument...

Dus een doorzichtige slang met kleinere diameter, geeft grotere uitslag van de vloeistof, en daarmee een potentieel beter af te lezen waarde. 0,001mm is natuurlijk sterk overdreven, maar dunner dan een standaard slangetje moet toch wel kunnen? Is ook gewoon te koop her en der, niet veel duurder. Toch is daar niet voor gekozen. Raar.
Hebben ze in Engelstalige landen een mooie uitdrukking voor : ''Back to school"". Neem je overigens helemaal niet kwalijk dat natuurkunde niet je ding is. Maar doe dan ook niet alsof je op dit gebied de wijsheid in pacht meent te hebben. Ga je niet redden. Sorry
 
Terug
Bovenaan Onderaan