Iemand ervaring met synchroonmeter van motolab?

Stefanoss

Aprilia Tuono (R)
23 apr 2014
972
5
Oss
Zoals de titel luid,

Heeft er Iemand ervaring met de carburateur synchroon tester van motolab?

Synchroon tester voor 2 Cylinder o.a. BMW | Moto Guzzi | Honda CX500

Aangezien dit nodig is bij mij, zit ik eraan te denken om deze te kopen.

In iedergeval als hij doet wat hij moet doen!

Ik zal ze hopelijk niet vaak nodig hebben en een setje van +100,- vind ik net een beetje teveel van het goede.

Of ik mag er een van iemand lenen uit omgeving Oss, of iemand heeft zin om mij te helpen hiermee in Oss dat zou ook geweldig zijn :Y
 
Laatst bewerkt:
Als je 2 carburateurs hebt waarom dan geen poging doen met een olie gevulde slang? Kost je een euro of 3 en als het werkt dan werkt het. Bij de carbs van een GS500 kan je zonder demping zeer precies synchroniseren, als in preciezer dan 0,001 bar dus carbtune niveau.

Bij een GS500 schommelt het olie niveau zonder demping zo'n 1cm. Wat harder schommelen is geen bezwaar zolang je maar het niveauverschil enigszins kan inschatten. Zie ook deze post.

carbalanseerder1.jpg


Werkt hier al jaren uitstekend.
 
Als je 2 carburateurs hebt waarom dan geen poging doen met een olie gevulde slang? Kost je een euro of 3 en als het werkt dan werkt het. Bij de carbs van een GS500 kan je zonder demping zeer precies synchroniseren, als in preciezer dan 0,001 bar dus carbtune niveau.

Bij een GS500 schommelt het olie niveau zonder demping zo'n 1cm. Wat harder schommelen is geen bezwaar zolang je maar het niveauverschil enigszins kan inschatten. Zie ook deze post.

[afbeelding]

Werkt hier al jaren uitstekend.

Kapitein koek :}
Ga ik van de week mee aan de slag *O*
 
en als je aan kwik kan geraken om hem te vullen heb je ineens het allerbeste/meest precieze.
even op bezoek bij de tandarts dus ;)

Andersom, met slang wordt de meter preciezer als je een lichtere vloeistof gebruikt. Omdat voordeel te gebruiken moet je wel gaan dempen want een lichtere vloeistof zal makkelijker mee schommelen met de carbs.

Ik heb die van mij gevuld met vorkolie met een dichtheid van ~870kg/m3. Drukverschil bereken je/lees je af met de hydrostatische wet Δp = ρ * g * Δh
Een preciezere meter heeft een kleiner drukverschil Δp per hoeveelheid hoogteverschil Δh. Aangezien de zwaartekracht hetzelfde blijft is ρ de enige variabele om het druk verschil kleiner te maken.

Ter indicatie, 1cm hoogte verschil met 870kg/m3 olie is 0,00085 bar
Bij kwik heb je een dichtheid van 13546kg/m3 en is 1cm hoogteverschil 0,0133 bar.

Dempen gaat overigens makkelijk door de slang af te knijpen met bijv een lijmklem of een stukje hout.
 
Laatst bewerkt:
Andersom, met slang wordt de meter preciezer als je een lichtere vloeistof gebruikt. Omdat voordeel te gebruiken moet je wel gaan dempen want een lichtere vloeistof zal makkelijker mee schommelen met de carbs.

Ik heb die van mij gevuld met vorkolie met een dichtheid van ~870kg/m3. Drukverschil bereken je/lees je af met de hydrostatische wet Δp = ρ * g * Δh
Een preciezere meter heeft een kleiner drukverschil Δp per hoeveelheid hoogteverschil Δh. Aangezien de zwaartekracht hetzelfde blijft is ρ de enige variabele om het druk verschil kleiner te maken.

Ter indicatie, 1cm hoogte verschil met 870kg/m3 olie is 0,00085 bar
Bij kwik heb je een dichtheid van 13546kg/m3 en is 1cm hoogteverschil 0,0133 bar.

Dempen gaat overigens makkelijk door de slang af te knijpen met bijv een lijmklem of een stukje hout.

En gewone 10w40 ook nauwkeurig genoeg?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze set al jaren, ooit gekocht bij Safe Veenendaal.
Van synchroniseren gaat je motor veel mooier stationair lopen en hij pakt ook beter op.
Echt de moeite waard zo'n set.



full
 
Vanavond ff gauw een synchroon tester in elkaar geflanst.
En kon niet wachten totdat de laatste beetje olie uit de slang gezakt was waardoor de olie iets boven het afgetekende plek komt |(

Naja van de week testen en mocht het echt werken komt er een versie 1.1, gewoon een nette :9



 
Het is niet goedkoper en niet nauwkeuriger.

Pak een rekenmachine en zie voor uzelf.


En kon niet wachten totdat de laatste beetje olie uit de slang gezakt was waardoor de olie iets boven het afgetekende plek komt |(

Nice, het aftekenen is trouwens meer voor de mooi he dat draagt eigenlijk weinig bij aan het aflezen van het niveau verschil. Als je de carbtune richtlijn aanhoudt mag het niveauverschil binnen de 30cm zitten. Ik houd het meestal binnen een cm of 3. Minder kan ook maar goed 3cm is al een goede score en voor de rest ben ik te lui :P

P1010032.jpg


Meer plaatjes in deze post

Na verloop van tijd begint de olie trouwens vocht op te nemen en neemt het volume toe en kloppen je streepjes ook niet meer. Kan je eventueel voorkomen door de slang dicht te stoppen als je hem wegzet.
 
Laatst bewerkt:
Andersom, met slang wordt de meter preciezer als je een lichtere vloeistof gebruikt. Omdat voordeel te gebruiken moet je wel gaan dempen want een lichtere vloeistof zal makkelijker mee schommelen met de carbs.

jij hebt kwik nog niet geprobeert hè ;)

neem het maar van mij aan : hoe zwaarder de vloeistof hoe beter. net om de redenen die jij aanhaalt :
gaat veel minder schommelen
dus geen demping nodig
en ook geen kans op schuimvorming
 
Terug
Bovenaan Onderaan