Olie in luchtfilter Honda Transalp

commuter

MF'er
30 sep 2015
149
0
Van de week met een vriend wezen kijken naar een goedkope Transalp (volgens mij uit "91 met iets van 50.000 km), zag er in orde uit en start goed dus gekocht.

Eenmaal thuis zagen we oliedruppels hangen aan het luchtfilterhuis, en toen we het "kraantje" van het luchtfilter open draaide lag de stoep vol olie...

Is natuurlijk iets via de carterontluchting.

Volgende oorzaken zijn al uitgesloten:
-Te veel olie in het blok (blokje stond haast droog toen we thuis kwamen).
-Koelvloeistof in het blok

Van de week even een compressietest doen want dan kunnen we de zuigerveren uitsluiten.

Wat zouden nog meer oorzaken kunnen zijn? Misschien een vaak voorkomend issue bij dit model?

Bedankt,
Berend
 
Laatst bewerkt:
Dat verschil zie je wel. Olie die al jaren in een luchtfilter staat stof te happen ziet er iets anders uit als een verse guts...
Geen idee of het mogelijk is om de carterontluchting even los te trekken en de motor dan te laten draaien. Op die manier kun je zien of het inderdaad van daar komt en in welke mate.
 
Nee, het is geen oude olie. Na grofweg 50km rijden zit het aftapbuisje weer vol en mag er weer wat olie in het blok. Valt gewoon niet mee te rijden zo.

Ik kan mij geen andere weg bedenken dan de carterontluchting.
 
Ik heb dit met mijn ntv 650 (bijna t zelfde blok) ook gehad. Wat er bij mij ook bij zat was extreem slecht lopen op de choke met koude motor. Echt vanalles en overal gezocht maar niks kunnen vinden, uiteindelijk het blok gewisseld
 
Alle pakkingen nalopen en wellicht vervangen. Zou dan ook gelijk ff koppelingsplaten+veertjes erbij pakken als de boel toch los moet.

Dat vind ik wel een vreemde tip, er lekt niks naar buiten Door het blok en wat heeft de koppeling er mee te maken?

het hebben van olie in het luchtfilter huis komt door of te hoge carter druk of te veel vacuüm in je inlaat kanaal of wat ik ook wel eens bij een africa twin heb gelezen (hier op het forum) was te ver verouderde olie, na een wissel van de olie was het voorbij, hier zou ik eerst voor gaan als ik geen historie van de motor zou hebben
 
Dat vind ik wel een vreemde tip, er lekt niks naar buiten Door het blok en wat heeft de koppeling er mee te maken?

het hebben van olie in het luchtfilter huis komt door of te hoge carter druk of te veel vacuüm in je inlaat kanaal of wat ik ook wel eens bij een africa twin heb gelezen (hier op het forum) was te ver verouderde olie, na een wissel van de olie was het voorbij, hier zou ik eerst voor gaan als ik geen historie van de motor zou hebben
Niks natuurlijk maar als je toch onderdelen gaat bestellen en aan de klus gaat is het een kleine moeite, dat is ook wat de schrijver bedoeld maar jou ontgaat. Geeft niets....
 
Niks natuurlijk maar als je toch onderdelen gaat bestellen en aan de klus gaat is het een kleine moeite, dat is ook wat de schrijver bedoeld maar jou ontgaat. Geeft niets....

Gelukkig maar.

@halflive
Nee bij een alp en een twin is het gewoon een buisje die boven op de kleppendeksel zit en in het luchtfilter zit dan een foampje
 
Ja, ik denk ook dat het de zuigerveren zijn. Olie is inmiddels al helemaal ververst :p.

Vriend van me is in plaats van naar de HBM te rijden voor een compressiemeter (a 25 euro) naar Motoport gereden |( waar ze iets tegen hem gezegd hebben over dat ze met een camera in de cilinder willen gaan kijken... Geen flauw idee wat ze daarmee verwachten te zien... Misschien iets met de oppervlakteruwheid van de cilinderwand waardoor de zuiger niet goed meer smeert? Lijkt mij geen oorzaak kunnen zijn.

By the way... De vorige eigenaar beweerd de koppeling onlangs te hebben vervangen. Er zit inderdaad een verse pakking in. Dit is wel door een beun gedaan want de imbus op de koppelingsdeksel is dol... Zou hij hier iets hebben kunnen verziekt? Oliekanaal verstopt -> overdruk.
 
Dus eigenlijk kan het alleen bij je zuigers vandaan komen, aangezien er verder niks in je motorblok zit om druk te creëren.
Wat je zou kunnen proberen om te kijken of het vacuüm is of druk, is de leiding van je luchtfilterhuis afhalen en in een flesje doen, als het er dan nog in loopt dan komt het Door druk in je blok aangezien je vacuüm van je inlaat niet het flesje zit.
Of sla ik hiermee de plank mis?

@tmoons, ik snap dat het dan handig is meer te verwisselen maar ik zou eerst het probleem proberen te vinden voor je zomaar alles gaat bestellen, een alp kost geen drol meer, zou jammer zijn dat je voor 300 euro spullen besteld terwijl het blok mss wel de kliko in kan
 
Ja, ik denk ook dat het de zuigerveren zijn. Olie is inmiddels al helemaal ververst :p.

Vriend van me is in plaats van naar de HBM te rijden voor een compressiemeter (a 25 euro) naar Motoport gereden |( waar ze iets tegen hem gezegd hebben over dat ze met een camera in de cilinder willen gaan kijken... Geen flauw idee wat ze daarmee verwachten te zien... Misschien iets met de oppervlakteruwheid van de cilinderwand waardoor de zuiger niet goed meer smeert? Lijkt mij geen oorzaak kunnen zijn.

By the way... De vorige eigenaar beweerd de koppeling onlangs te hebben vervangen. Er zit inderdaad een verse pakking in. Dit is wel door een beun gedaan want de imbus op de koppelingsdeksel is dol... Zou hij hier iets hebben kunnen verziekt? Oliekanaal verstopt -> overdruk.

Lijkt me onlogisch aangezien je ventilatie uitkomt in een drukloos deel van het blok (boven de nokkenas) ookal zou er ergens iets dicht zitten dan nog heb je in je kleppendeksel geen druk, wat je dan krijgt is dat er iets kapot gaat Door geen smering

Edit: die imbus is alleen op je krukas te kunnen draaien bij kleppendtellen, als je die in het midden bedoelt dit is alleen een dopje met een o-ring, die zijn vaak dol, en niet echt nodig aangezien je je blok ook met het wiel kan draaien met kleppendtellen
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me onlogisch aangezien je ventilatie uitkomt in een drukloos deel van het blok (boven de nokkenas) ookal zou er ergens iets dicht zitten dan nog heb je in je kleppendeksel geen druk, wat je dan krijgt is dat er iets kapot gaat Door geen smering

Edit: die imbus is alleen op je krukas te kunnen draaien bij kleppendtellen, als je die in het midden bedoelt dit is alleen een dopje met een o-ring, die zijn vaak dol, en niet echt nodig aangezien je je blok ook met het wiel kan draaien met kleppendtellen
Helemaal drukloos is het niet. Als de zuigers naar beneden gaan loopt de carterdruk op, ook boven in de kop. Natuurlijk afhankelijk van de krukas. Als alletwee de drijfstangen op dezelfde kruktap zitten zal de druk meer varieeren dan wanneer ze op twee tappen zitten.
 
eerst goed warm rijden, olie verversen en dan eens flink lang op zijn flikker geven. Uitroken dat ding. Goede kans dat het probleem over is.
 
Is er niet zoiets als garantie? Als jij een defect product koopt kun je daar de eigenaar niet voor aansprakelijk stellen? Volgens mij is dit iig wel zo met bedrijven tot een x tijd, dus misschien ook met particulier?
Scheelt je misschien een hoop gelazer. Zal iemand hier je vast en zeker precies kunnen vertellen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan