TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat bedoel ik dus. Jammer dat er geen degelijke software achter mydrive hangt die GPX files automatisch convert zodat je route identiek is aan een tyre/basecamp o.i.d. route. Nu moet je zoals Hans aangeeft eerst door een externe converter halen om de routepunten over te nemen.

Maar zoals je aangeeft staat het nog in de kinderschoenen, hopelijk zien we snel uitbreiding van het bestaande pakket.
 
Waarom zou je dat willen?

De rest rijdt toch achter je aan ;)

Haha, even zonder geheid, dat is exact waarom het gaat. Er zitten wat tempo verschillen tussen de rijders, waardoor het erg handig is als je allemaal dezelfde route hebt.

Nu is de workaround allemaal tegelijkertijd op dezelfde punten de spannende route aanmaken, maar dat is echt monnikenwerk.. -O-
 
Ligt er helemaal aan hoe je het bekijkt. Heb zelf ook meerdere jaren met een 350 gereden. Op sommige punten is de 350 beter en op andere de Rider 400 weer. Gemiddeld gezien zijn ze gelijkwaardig maar de Rider is net wat beter op de Europese smaak toegespitst
 
Als ik het allemaal :X zo lees was mijn Garmin 350 zo gek nog niet....


Over een weekje of 2 weet je zeker dat de TomTom veel beter is als de 350 :Y

En veel wat je de afgelopen pagina's leest is bevindingen van nieuwe gebruikers die meteen de max wil gebruiken van functies die in ontwikkeling zijn. Het 'probleem' van routes moeten converteren is alleen als je ze via mydrive naar de tomtom wil zetten. Doe je dit met een usb kabeltje is er geen converter nodig. Waarbij tomtom pas net bezig is om die cloud functie uit te breiden.... Oftewel dat komt goed, net zoals veel eerdere punten al goed zijn gekomen.
 
Misschien niet de juiste plek, maar zijn er ook mensen die met tomtom go rijden zonder een rider navigatie systeem te gebruiken? lijkt mij een vrij goeie optie. Ben van plan om dit op een tablet in mijn tanktas te gaan gebruiken. iemand ervaringen mee?
 
Misschien niet de juiste plek, maar zijn er ook mensen die met tomtom go rijden zonder een rider navigatie systeem te gebruiken? lijkt mij een vrij goeie optie. Ben van plan om dit op een tablet in mijn tanktas te gaan gebruiken. iemand ervaringen mee?

Er zijn er ook die het op hun phone hebben staan, gaat ook goed!
 
Misschien niet de juiste plek, maar zijn er ook mensen die met tomtom go rijden zonder een rider navigatie systeem te gebruiken? lijkt mij een vrij goeie optie. Ben van plan om dit op een tablet in mijn tanktas te gaan gebruiken. iemand ervaringen mee?

Ik heb een tijd mijn telefoon als navigatie gebruikt, werkt prima, alleen kan een telefoon erg warm worden als de zon schijnt, zal met een tablet niet veel anders zijn? Mijn telefoon is daardoor een keer kapot gegaan, totaal oververhit. Maar als je af en toe eens rijd, zal de tomtom go op je tablet prima werken. Ik heb ondertussen een echte tomtom (410) gekocht en ben daar superblij mee, werkt echt superfijn. Met zo een mount op je motor, ideaal!
 
Over een weekje of 2 weet je zeker dat de TomTom veel beter is als de 350 :Y

En veel wat je de afgelopen pagina's leest is bevindingen van nieuwe gebruikers die meteen de max wil gebruiken van functies die in ontwikkeling zijn. Het 'probleem' van routes moeten converteren is alleen als je ze via mydrive naar de tomtom wil zetten. Doe je dit met een usb kabeltje is er geen converter nodig. Waarbij tomtom pas net bezig is om die cloud functie uit te breiden.... Oftewel dat komt goed, net zoals veel eerdere punten al goed zijn gekomen.

Daarnaast heeft TomTom een aantal dingen flink op de kop gezet.
- Het overzetten van een route via USB gaat net iets anders dan wat je verwacht (gebaseerd op andere apparaten).
- Menustructuur is wezenlijk veranderd waardoor oude Rider gebruikers weer moeten wennen.
- De nieuwe Rider gaat anders met POI's om
- Bij TomTom is een GPX altijd een track in tegenstelling tot Garmin.

Daar staat tegenover dat naar mijn mening de navigatieaanwijzingen van TomTom beter zijn dan die van Garmin.
Live Traffic nog niet door een anderen geëvenaard is.
TomTom veel minder moeite heeft met herberekenen tijdens het rijden van een route dan Garmin (kan niet eens uitgeschakeld worden). Met de laatste firmware lijkt het er weer op in tegenstelling tot de laatste paar firmware versies.
 
Dat bedoel ik dus. Jammer dat er geen degelijke software achter mydrive hangt die GPX files automatisch convert zodat je route identiek is aan een tyre/basecamp o.i.d. route. Nu moet je zoals Hans aangeeft eerst door een externe converter halen om de routepunten over te nemen.

Maar zoals je aangeeft staat het nog in de kinderschoenen, hopelijk zien we snel uitbreiding van het bestaande pakket.
Zoals DenCoupe ook al stelt: Je wilt te veel tegelijk.
MyDrive is pas een paar weken op het niveau waar het nu zit.
Het begin van routes maken is er, meer niet.
Wel is de cloud synchronisatie functie al voor velen handig gebleken.
TomTom breidt MyDrive stapsgewijs uit. Heb geduld daarmee.
Als je een jaar terug kijkt, toen werkte de software van de Riders zelf nog niet naar behoren. Er zijn in een jaar een stuk of vier Firmware updates geweest voor het oplossen van bugs/tekortkomingen en toevoegen van de goede werking van functionaliteiten. Zo is het heel lang ellende geweest om een GPX route (track) terug op te laten pakken na een omleiding.
Het werkt nog niet perfect, maar als ze dit wel kunnen perfectioneren dan zou er geen reden meer zijn om nog een Garmin te moeten kopen om een route 1 op 1 af te kunnen rijden.

Er zijn diverse wensenlijsten op de fora wat de mensen graag veranderd of verbeterd willen zien aan de Rider. TomTom bepaalt echter geheel zelf wat ze aanpassen en toevoegen aan functonaliteiten en doet daar geen enkele uitspraak of toezegging over.
Gebleken is wel dat TomTom graag nieuwe features toevoegt of lanceert.
Waarschijnlijk uit marketing overwegingen, om vooral zo veel mogelijk mensen warm te krijgen met nieuwe gadgets. Zie ook de spannende route, deze functie is door TomTom zo verzonnen en uitgewerkt (nadat Garmin ook al wel zoiets had dat overigens niet zo goed werkt, curvy roads of zo)
Echter die spannende route werkt nog lang niet perfect en gebruiksvriendelijk. Je zit een hele tijd te klooien voor je een uitgebreide spannende route ingegeven hebt, waarbij je regelmatig foutief geplaatste viapunten weer moet verwijderen omdat het zo'n gepriegel is.
Maar op de doos staat wel: inclusief spannende route functie.
(Je kan ook met twee tikken al een spannende route maken, maar dan zul je wel regelmatig bebouwde kom tegenkomen, en moet je er ook niet van opkijken dat als je een afslag mist, de Rider gaat herberekenen er een compleet andere route uit komt. (Het blijft inderdaad wel een spannende route)).

Jij wilt waarschijnlijk Garmin GPX routes in je Rider laden maar dat zijn gewoon twee verschillende werelden. (Je legt toch ook geen Volkswagen motor in een Opel..)
Een BaseCamp route werkt perfect in een Garmin.
TomTom heeft het GPX gebruik afgekeken bij Garmin omdat ze ook wel zien dat de fanatieke route rijders hun routes in GPX opslaan. (En met MapSource of BaseCamp maken).
Helaas doet TomTom dus niets met de extra route informatie die Garmin toevoegt aan hun GPX route bestanden, welke die routes juist zo uniek maken.

Tweede probleem is dat alle routes op internet voor/door Garmin gemaakt zijn en berekend over de Garmin/Here kaart.
Wil je dezelfde route in je Rider, dan moet je de Garmin route laten herberekenen over een TomTom kaart, om routeafwijkingen vanwege kaartverschillen te voorkomen.
Dit kan het gemakkelijkste met MyRouteApp Gold.
Die ondersteunt zowel beide kaarten, alsmede de Google Maps kaart.
Je kan over en weer herberekenen en zelfs gecombineerd gebruik maken van systeem/kaarteigen eigenschappen.
Door de TomTom spannende route te gebruiken, en daarna herberekenen over de Garmin kaart, kun je een spannende route voor je Garmin maken.
Door een TomTom route een keer te laten herberekenen over de Garmin kaart en daarna terug naar TomTom, kun je in de winter al wel je bergpas-routes voor de komende zomer maken. Wel telkens je routes aanpassen en fool-proof maken. Dat is gewoon een noodzakelijke stap die nodig is en waarbij velen misschien denken dat ze daar wel aan voorbij kunnen gaan.., niet dus ! (Op de MyRouteApp website staan duidelijke en informatieve filmpjes daarover.)

De MyRouteApp Gold kost wel LifeTime €75 of €100, maar dan heb je ook veel en mooie mogelijkheden bij elkaar. En ook MyRouteApp is nog nieuw en wordt in hoog tempo doorontwikkeld met nuttige en handige features.

Verder kan je routes maken met Tyre Pro, wat je gratis bij je Rider krijgt.
Dit programma werkt ook goed en blijft up to date, maar heeft gewoon niet de mogelijkheden en features die MyRouteApp wel heeft.
Zo werkt Tyre alleen met Google Maps kaarten.
Bij inlezen in de Rider kunnen altijd interpretatie fouten ontstaan van de route. Immers Google Maps versus TomTom kaart.
Daarom dat gebruik van tracks aanbevolen wordt omdat die nog het meest een juiste routeverloop interpretatie opleveren.
De routes kan je ook rechtstreeks vanuit Tyre of MyRouteApp naar je Rider sturen over een USB kabel, of je exporteert ze als GPX en zet ze handmatig met de verkenner in je Rider of SD kaartje.

Ik spreek hier overal over routes maar voor de Rider is vooral gebleken dat tracks het beste resultaat opleveren. Routes als tracks opslaan dus. (Zitten sowiso met Tyre en MyRouteApp beiden in het GPX bestand. De track importeren in je Rider dus)
 
Laatst bewerkt:
Misschien niet de juiste plek, maar zijn er ook mensen die met tomtom go rijden zonder een rider navigatie systeem te gebruiken? lijkt mij een vrij goeie optie. Ben van plan om dit op een tablet in mijn tanktas te gaan gebruiken. iemand ervaringen mee?
Net een ritje van 7000 km met de telefoon (2e kans Samsung S5) achter de rug en uitermate tevreden.
- Scherm is stukje groter als dat van de Rider.
- Scherm net zo goed leesbaar als de Rider, ook bij zonlicht.
- MP3 afspelen is geen probleem
- Heb een appje (CamSam) meedraaien voor flitspalen voor de landen die TT niet of slecht ondersteunt. Hoor je een geluidje en een symbooltje met afstand in beeld bij een flitspaal.
- Telefoon zat met een waterdichte cover (Lifeproof) muurvast in een standaard Brodit houder. Zowel de cover als de houder absorberen ook de nodige trillingen/schokken.
- Ondanks een temp van 35 graden en ondanks de cover geen oververhitting meegemaakt.
- Bediening met handschoenen is slecht, maar dat is de Rider ook.
 
Maar als de software/kaart van MyDrive alleen een begin en eindpunt overneemt van een te importeren GPX route dan zal de GPS hetzelfde laten zien als ik ze direct via USB in zou laden? Daar gaat het mij om, dat je voor sommige routes een converter moet gebruiken alvorens ze juist worden weergegeven als track.
Hans heeft het wel eens uitgelegd in deze video en dat de GPX tussen TomTom en Garmin niet helemaal hetzefde zijn.

Zie: In de derde video gaat het over het verschil tussen het ITN routeformaat en het GPX routeformaat ;)

Maar misschien is het zinvol om alle delen eens te bekijken 1 - 4 :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb, als die-hard Garmin aanhanger, recent een TomTom Rider 40 aangeschaft omdat ik een aantal voordelen in dat apparaat zie t.o.v. de Garmin, vooral binnen NL. Ook was ik (vooral) benieuwd naar de omgang met tracks omdat die mogelijkheid het automatisch herberekenen feitelijk een beetje omzeilt cq. de pijn verzacht.

Maar waar ik nu tegen aanloop is volgens mij nog een bug. Bij het importeren of converteren van een track, door mij geplaatst op de microSD, blijft de Rider maar malen. Continu draait het cirkeltje dat aangeeft dat-ie bezig is en als ik dat na dik een uur maar eens onderbreek, het GPX bestand is tenslotte slechts 94kb, dan blijkt het bestand na de herstart al tussen de routes te staan.

Iemand anders daar ook ervaring mee? En wellicht een idee wat ik eventueel fout doe?
 
Ik heb, als die-hard Garmin aanhanger, recent een TomTom Rider 40 aangeschaft omdat ik een aantal voordelen in dat apparaat zie t.o.v. de Garmin, vooral binnen NL. Ook was ik (vooral) benieuwd naar de omgang met tracks omdat die mogelijkheid het automatisch herberekenen feitelijk een beetje omzeilt cq. de pijn verzacht.

Maar waar ik nu tegen aanloop is volgens mij nog een bug. Bij het importeren of converteren van een track, door mij geplaatst op de microSD, blijft de Rider maar malen. Continu draait het cirkeltje dat aangeeft dat-ie bezig is en als ik dat na dik een uur maar eens onderbreek, het GPX bestand is tenslotte slechts 94kb, dan blijkt het bestand na de herstart al tussen de routes te staan.

Iemand anders daar ook ervaring mee? En wellicht een idee wat ik eventueel fout doe?

Dit heb ik 2 weken terug ook meegemaakt, had hem na 5 minuten al onderbroken... En idd ze stonden er op.
 
Heb ik ook eens meegemaakt. Maar dan zonder SD kaart. Blijkbaar zit er iets raars in de route waardoor de Rider zich verslikt o.i.d. Na de herstart is de route inderdaad gewoon aanwezig en bruikbaar
Gebruik overigens geen SD kaart meer. Je kan ook rechtstreeks op de Rider je routes zetten (geen SD kaart dus). Daarnaast kan het via de cloud d.m.v. van MyDrive. Vooral deze laatste vind ik erg prettig werken.

Wanneer je de routes op een SD-kaart zet, blijft de Rider bij iedere start zeuren dat er wat geïmporteerd kan worden. Volgens mij is bij kopieren naar de Rider zelf ook zo. (of is dit opgelost)
Bij kopieren via MyDrive heb je dit niet. De route staat gewoon tussen alle andere routes.
 
Iemand anders daar ook ervaring mee? En wellicht een idee wat ik eventueel fout doe?

Herken ik inderdaad ook; heb het verschillende keren gezien, maar niet de vinger op de oorzaak kunnen leggen. Kwestie van ontkoppelen en vervolgens blijkt de route er gewoon in te staan.

Kom het de laatste tijd echter niet meer tegen; simpelweg omdat ik alles via mydrive doe; en dat werkt uit de kunst.

Qua gemopper over routes die veranderen etc.: kern van de zaak is dat je het toestel het juiste moet voeren. Als je je routes op de juiste manier maakt met MyDrive, myrouteapp, Tyre of zelfs basecamp komt de route meestal 1op1 over in het toestel.

Als je een kant en klare gpx of gdb downloadt weet je niet wat er in zit. Je kunt erop gokken dat het goed gaat, maar het is verstandig om tevoren even te checken c.q. te converteren met genoemde tool.

Trek ook niet te snel de conclusie dat het 'niet goed' gaat maar verdiep je even in de achterliggende logica.
 
Herken ik inderdaad ook; heb het verschillende keren gezien, maar niet de vinger op de oorzaak kunnen leggen. Kwestie van ontkoppelen en vervolgens blijkt de route er gewoon in te staan.

Kom het de laatste tijd echter niet meer tegen; simpelweg omdat ik alles via mydrive doe; en dat werkt uit de kunst.

Qua gemopper over routes die veranderen etc.: kern van de zaak is dat je het toestel het juiste moet voeren. Als je je routes op de juiste manier maakt met MyDrive, myrouteapp, Tyre of zelfs basecamp komt de route meestal 1op1 over in het toestel.

Als je een kant en klare gpx of gdb downloadt weet je niet wat er in zit. Je kunt erop gokken dat het goed gaat, maar het is verstandig om tevoren even te checken c.q. te converteren met genoemde tool.

Trek ook niet te snel de conclusie dat het 'niet goed' gaat maar verdiep je even in de achterliggende logica.

Ik maak soms zelf routes met myrouteapp (gold) op de tomtom kaart en soms gebruik ik routes die ik download van internet, deze upload ik naar de myrouteapp en loop hem dan na op de tomtom kaart, nooit problemen mee gehad en de route gaat an precies dan zo als ik hem heb gemaakt of nagelopen.
 
Vandaag een ritje gedaan. Heb in tweede helft eens gelet op hoe precies de locatie is van de Rider (pijl) t.o.v de kaart en de werkelijkheid.

- Deze varieert enorm. Globaal gezien loopt deze iets achter maar dat is niet storend. Er zijn momenten dat de GPS pijl overeenkomt met de werkelijkheid (volgens de kaart in de Rider). In de open lucht zijn deze momenten er vaker dan onder een bladerdak. Wat op zich logisch is.

Verder heb ik gemerkt dat je werkelijke snelheid t.o.v de toegestane snelheid van invloed is op de afwijking. Rij duidelijker sneller dan toegestaan, heeft de Rider ook een veel sterkere neiging om achter te gaan lopen en lijkt dan ook iets meer achter te gaan lopen. Zoals gezegd niet echt een issue. Hierdoor heb ik wel de indruk gekregen dat de Rider niet constant de GPS satelieten check over de positie. De positie lijkt veel meer berekend te worden dan gemeten. Deze indruk wordt versterkt doordat de snelheid die de Rider aangeeft niet zo nauwkeurig is. Kleine variaties in snelheid die je teller feilloos weergeeft worden door de Rider lang niet altijd opgemerkt.

Dan afslagen en rotondes. Hier wordt heel vaak over geklaagd. Na meerdere keren geobserveerd te hebben wat de Rider nu eigenlijk doet, ben ik tot de conclusie gekomen dat op momenten dat er een witte pijl in je route komt (afslagen, rotondes dus), de Rider bij het raken van de witte pijl overgeschakeld naar een vast ingestelde snelheid voor die situatie. Dat de Rider juist bij afslagen en rotondes veel achter gaat lopen komt simpelweg omdat we te snel de afslagen en rotondes nemen. Wanneer ik een rotonde in de eerste versnelling rustig neem, blijft de Rider vrijwel gelijk lopen. Pak ik de rotonde in de tweede versnelling op dubbele snelheid loopt de Rider direct al achter en gaat steeds verder achterlopen naarmate ik de rotonde verder neem.
Wanneer je op een rechte weg een afslag voorbij rijdt, zie je dit gebeuren. Zodra je navigatiepijl de witte pijl in je scherm raakt, zie het dat het verschuiven van het scherm vertraagt. Ben je over de witte pijl (en dus de afslag voorbij gereden), gaat het verschuiven van het scherm direct weer sneller en zal de Rider je weer bij halen.

Heb tevens een tijdje zonder gesproken aanwijzingen gereden en ook dit lijkt een effect te hebben. Zonder gesproken aanwijzingen lijkt het er sterk op dat de Rider beter overeenkomt met de echte positie (kleinere verschillen). Het verschil bij afslagen en rotondes blijft wel gewoon bestaan
 
Vandaag een ritje gedaan. Heb in tweede helft eens gelet op hoe precies de locatie is van de Rider (pijl) t.o.v de kaart en de werkelijkheid.

- Deze varieert enorm. Globaal gezien loopt deze iets achter maar dat is niet storend. Er zijn momenten dat de GPS pijl overeenkomt met de werkelijkheid (volgens de kaart in de Rider). In de open lucht zijn deze momenten er vaker dan onder een bladerdak. Wat op zich logisch is.
.........
Je stelling dat je positie op de kaart berekend wordt, is zeer aannemelijk maar acht ik niet absoluut bewezen. Het achterblijven kan namelijk ook een rekencapaciteits probleem zijn.
Zeker gezien je laatste vermelding dat zonder geluid rijden ook de afwijking vermindert, sterkt die mogelijkheid.
Verder deel ik wel je mening hoor dat je positie deels berekend/voorspeld wordt.
Wel knap staaltje onderzoek en beredenerings vermogen :)
 
een achterlopende pijl van mijn TT-R40 heeft mij op vakantie half Fraize (Vogezen) doen doorrijden. puur omdat Miep te vroeg zei dat ik rechtsaf moest. had ze het 3 tellen later gezegd, dan had ik op de goeie weg gezeten.

dus: niet storend? mwoah, ik vond van wel.
 
Als een bepaalde mogelijkheid het niet soepel doet mag je best wel zeggen dat het niet goed is. Een routine die niet goed afsluit zonder juiste melding en dan na een nood ingreep toch gedaan heeft wat verwacht werd valt daar ook onder. Kunnen wij van leren en TT ook (h o p e l i j k).
 
Wat ik ook jammer vind is het rigoureus meedraaien van de kaart met elk klein knikje in de weg. Dat is m.i. niet functioneel. Door de kaart richting af te laten hangen van twee punten ipv het punt alleen waar je je volgens de rider bevindt maakt het rustiger. Het extra punt zou dan wat verder naar voren moeten liggen (bv 30 mtr voor je). En de lijn door die twee punten bepaald dan de kaartrichting.
 
Je stelling dat je positie op de kaart berekend wordt, is zeer aannemelijk maar acht ik niet absoluut bewezen. Het achterblijven kan namelijk ook een rekencapaciteits probleem zijn.
Zeker gezien je laatste vermelding dat zonder geluid rijden ook de afwijking vermindert, sterkt die mogelijkheid.
Verder deel ik wel je mening hoor dat je positie deels berekend/voorspeld wordt.
Wel knap staaltje onderzoek en beredenerings vermogen :)

Zodra je een tunnel in gaat is je GPS signaal weg maar je pijl blijft wel voortbewegen. Je positie wordt in de tunnel berekent en dat gaat zeer hoogst waarschijnlijk op basis van de gemiddelde snelheid die je had voordat je die tunnel in ging. Ga je in een tunnel maar eens flink versnellen of afremmen, dan zie je duidelijk dat de pijl later of eerder de tunnel uitkomt.

Hetzelfde gebeurt na een afslag. Direct na de afslag loopt de Rider behoorlijk achter. Afhankelijk van je versnelling en GPS-ontvangst heeft de Rider een bepaalde tijd (afstand) nodig om weer "gelijk" te lopen.
Als het puur op basis van GPS-ontvangst zou zijn, zou de pijl een stukje verspringen. Het inlopen gaat echter vloeiend.
Ik gok dat je positie een combi is van GPS-ontvangst en berekenen. In welke mix weet ik niet maar, wederom een gok, vanwege energie verbruik wordt dit denk ik gedaan.
 
een achterlopende pijl van mijn TT-R40 heeft mij op vakantie half Fraize (Vogezen) doen doorrijden. puur omdat Miep te vroeg zei dat ik rechtsaf moest. had ze het 3 tellen later gezegd, dan had ik op de goeie weg gezeten.

dus: niet storend? mwoah, ik vond van wel.

Dit rijm ik niet.
De pijl loopt achter maar Miep was te vroeg. Dat zou betekenen dat deze voorliep. Wat eigenlijk niet voorkomt. In beste situatie loopt de Rider gelijk aan je eigen positie maar meestal iets tot iets meer dan iets achter,
Ik herken het probleem echter wel. Heb het ook wel eens meegemaakt dat een aanwijzing op een raar moment komt en daarmee een verkeerde afslag nam. TomTom is hier overigens wel beter dan Garmin. Daar heb ik dat soort dingen vaker meegemaakt.
Naar mening hoort dit bij het leren rijden met een Navigatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan