TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, niet die vraag!!! Stuur maar gewoon altijd naar de route, zo dicht mogelijk erbij. Weer een extra keuze :N


Straks wil je ook nog de vragen krijgen, pontjes vermijden, snelwegen vermijden, wat voor soort route.

De TomTom blinkt uit in eenvoud. Route start daar waar motor start. Niet 100 km verderop. En wat hans zegt, als je tussendoor afwijkt, wil je zo snel mogelijk naar je route, zonder dat je gevraagd wordt of je naar je startpunt wil navigeren.

Leer gewoon eens werken met wat je hebt, het is allemaal vrij logisch. Straks wordt de TT gelijk aan Garmin, dan zijn we pas echt ver van huis
 
Straks wordt de TT gelijk aan Garmin, dan zijn we pas echt ver van huis

Oneens! Tijd voor de knuppel in het hoenderhok.

Het is helemaal niet verkeerd om de goede dingen van Garmin over te nemen. En geloof mij, dat zijn er nog steeds heel wat. De tijd dat de Tomtom intuïtief en simpel was, ligt met het huidige menu en de veel te kleine knopjes inmiddels ver achter ons.

Grootste probleem blijft in mijn ogen de onvoorspelbaarheid als je bijv. met een GPS track probeert mee te rijden in een groep. Want laten we wel zijn, met de introductie van het track als instrument heeft TomTom getracht dit probleem op te lossen terwijl het apparaat alleen maar geschikt was voor een van A naar B route door een leuk gebied. Ik weet wel dat je door het plaatsen van nog meer via-punten het ding datgene kan laten doen wat primair de bedoeling is, maar dan schiet je m.i. je doel voorbij.

Vergeet niet, als je een route maakt op de TomTom, dan kun je een track daarvan feilloos rijden met een Garmin hetgeen je andersom echt niet gaat lukken.
 
Grootste probleem blijft in mijn ogen de onvoorspelbaarheid als je bijv. met een GPS track probeert mee te rijden in een groep. Want laten we wel zijn, met de introductie van het track als instrument heeft TomTom getracht dit probleem op te lossen terwijl het apparaat alleen maar geschikt was voor een van A naar B route door een leuk gebied. Ik weet wel dat je door het plaatsen van nog meer via-punten het ding datgene kan laten doen wat primair de bedoeling is, maar dan schiet je m.i. je doel voorbij.

Vergeet niet, als je een route maakt op de TomTom, dan kun je een track daarvan feilloos rijden met een Garmin hetgeen je andersom echt niet gaat lukken.
Dit probleem is onderkend en wordt opgelost...

De track werkt vele malen beter als ITN. Dit is voor TomTom nieuwe stof en ze moeten nog wat bugjes eruit halen. En dat zijn het bugjes. Hoewel de gevolgen wel rete irritant kunnen zijn.
 
Oneens! Tijd voor de knuppel in het hoenderhok.

Het is helemaal niet verkeerd om de goede dingen van Garmin over te nemen. En geloof mij, dat zijn er nog steeds heel wat. De tijd dat de Tomtom intuïtief en simpel was, ligt met het huidige menu en de veel te kleine knopjes inmiddels ver achter ons.

Grootste probleem blijft in mijn ogen de onvoorspelbaarheid als je bijv. met een GPS track probeert mee te rijden in een groep. Want laten we wel zijn, met de introductie van het track als instrument heeft TomTom getracht dit probleem op te lossen terwijl het apparaat alleen maar geschikt was voor een van A naar B route door een leuk gebied. Ik weet wel dat je door het plaatsen van nog meer via-punten het ding datgene kan laten doen wat primair de bedoeling is, maar dan schiet je m.i. je doel voorbij.

Vergeet niet, als je een route maakt op de TomTom, dan kun je een track daarvan feilloos rijden met een Garmin hetgeen je andersom echt niet gaat lukken.

En daar verschillen we van mening, wat ook niet erg is. Mijn perceptie van in een groep rijden is dat er 1 voorrijder is en de rest volgt. Of jouw route dan links aangeeft terwijl de groep naar rechts gaat is niet van belang (tenzij je eigenwijs bent)

En qua intuïtief, ik start mijn routes op en begin te rijden. Heb ik honger neem ik een willekeurige afslag naar een dorp/plein. Zet de TT af en na het eten zet ik hem weer aan en begin te rijden. Heb ik nog niets hoeven doen hetzelfde geldt voor tanken, tenzij het qua voorraad van de brandstof krapjes wordt dan duik ik het menu in, maar dat is niet anders als met Garmin, daar moet je ook aangeven dat je naar een pomp wil.

overigens kun je de volgorde van het menu ook aanpassen, zodat je 'veel' gebruikte knoppen vooraan kunt zetten. dan valt het klikken of swipen wel mee is mijn ervaring.
 
Voor jouw doel is de TT Rider reeds prima. Achter de voorrijder aanrijden doe ik ook, maar het is rete-irritant als jij en hij verschillende routes hebben en dan is er altijd wel iemand die naar voren rijdt en de boel stilzet.

Maar ik ben bang dat Erik gelijk heeft:

Track intepretatie = intepretatie, TT houd het recht voor af te wijken. Zolang de originele tracklijn niet getoond wordt, weet je niet of de Rider afwijkt. Ik heb de moed opgegeven dan men dat ooit gaat doen. Op dit punt is de Garmin Zumo beter.

Bugje? BUG!! Het stippeltjes gedoe is een schande (de mooiste weggetjes wegpoetsen uit je route en tegelijkertijd daarvoor in de plaats zoveel woonwijken en drempels presenteren) en blijkbaar geen bugje, maar een BUG. Want anders was ie allang gefixed (5 maanden) en hierboven lees ik dat er wel een nieuwe firmware uitkomt, maar dat er grote twijfels zijn of de stippeltjes bug dan reeds opgelost is.
 
Oww... jongens... Gaan we nu alweer zo'n discussie voeren... wat een ge(k)leuter.

Even voor de helderheid:
Het stellen van de vraag 'wilt u het beginpunt of zo snel mogelijk naar de route' lijkt me een hele mooie. En inderdaad: bij de zumo 550 en 660 krijg je die vraag.

Maarrr... als je 'nee'zegt op die vraag wordt er helemaal geen route naar de route berekend! De garmin toont dan gewoon die route (die bijvoorbeeld 100 km verderop ligt) en verder zoek je het zelf maar uit. Ik kan dat onmogelijk 'beter' noemen dan wat de Rider hier doet.

Nee... de rider doet het gewoon prima. Brengt je naar het dichtstbijzijnde punt van de route. Wil je dat niet, dan moet je even twee keer op het scherm tikken om aan te geven dat je naar het beginpunt gestuurd wilt worden. Het enige probleem is dat je dat laatste even moet weten.
Net zo goed als dat je even moet weten dat je motor niet start als je de sleutel niet eerst omdraait.

Dat dat misschien nóg makkelijker zou kunnen wil niet zeggen dat het een fout c.q. probleem is.
 
En over draaien gesproken, blijf er maar omheendraaien ;)

.....

Grootste probleem blijft in mijn ogen de onvoorspelbaarheid als je bijv. met een GPS track probeert mee te rijden in een groep. Want laten we wel zijn, met de introductie van het track als instrument heeft TomTom getracht dit probleem op te lossen terwijl het apparaat alleen maar geschikt was voor een van A naar B route door een leuk gebied. Ik weet wel dat je door het plaatsen van nog meer via-punten het ding datgene kan laten doen wat primair de bedoeling is, maar dan schiet je m.i. je doel voorbij.

Vergeet niet, als je een route maakt op de TomTom, dan kun je een track daarvan feilloos rijden met een Garmin hetgeen je andersom echt niet gaat lukken.
 
Laatst bewerkt:
Jongens laten we svp bij de les blijven, ik ben het met Hans eens dat het erg op geleuter begint te lijken. Ik vind de 410 prima werken, het enige wat ik mis en waarin de Garmin zeker beter in is zijn de offroad tracks. In een groep rijden doe ik nagenoeg nooit en als het dan een keer voorkomt zet ik de TT uit of besteed er geen aandacht aan.
 
Kan geleuter zijn, maar een aantal personen zorgen wel voor een beeldvorming. Daar mag best een positief geluid tegenover staan.

Noem het geleuter, noem het laten horen van ervaringen.

Ben wel blij met Hans, toch degene die heel objectief aangeeft wat de een doet en de ander....
 
Offroad zal zeer hoogst waarschijnlijk ook het gebied van Garmin blijven (niets is zeker).
Sorry, gaat niet over off-road, lees de opmerking van TenCats zorgvuldig.

En het is ook geen gezeur.
Ik zeur wel, want ik heb het hier al vanaf het begin over. :)

Ik blijf ook nog even zeuren, ondanks dat ik voor mij het probleem heb opgelost.
 
Je moet wel met je tijd meegaan Hans, ik heb keyless....

Ofschoon een beetje off topic ben ik benieuwd wat er gebeurd als er iemand op je (reeds gestarte) motor wegrijd terwijl jij de keycard in je zak hebt? Of als je zelf wegrijd zonder keycard bij je. Is het dan zo dat de motor blijft doordraaien (rijden) totdat deze uitgezet wordt en dan pas niet meer gestart kan worden? Of werkt het anders?

Wordt er een waarschuwing getoond zodra de key niet langer in de nabijheid is?
 
Laatst bewerkt:
Ofschoon een beetje off topic ben ik benieuwd wat er gebeurd als er iemand op je (reeds gestarte) motor wegrijd terwijl jij de keycard in je zak hebt? Of als je zelf wegrijd zonder keycard bij je. Is het dan zo dat de motor blijft doordraaien (rijden) totdat deze uitgezet wordt en dan pas niet meer gestart kan worden? Of werkt het anders?

Wordt er een waarschuwing getoond zodra de key niet langer in de nabijheid is?
Hij blijft draaien zolang hij gestart is. Er verschijnt een waarschuwing dat de sleutel niet in de buurt is. (teken voor de rechtmatige eigenaar om linea recta naar huis te gaan om de sleutel alsnog te halen.) Zonder sleutel krijg je hem niet alsnog aan.
Anders dan met die motor die je met een sleutel gestart hebt, waar vervolgens iemand anders op wegrijdt, die kan je natuurlijk altijd weer starten, de sleutel zit er immers in.

ontopic: Tomtom woohoo!
 
Laatst bewerkt:
Hij blijft draaien zolang hij gestart is. Er verschijnt een waarschuwing dat de sleutel niet in de buurt is. (teken voor de rechtmatige eigenaar om linea recta naar huis te gaan om de sleutel alsnog te halen.) Zonder sleutel krijg je hem niet alsnog aan.
Anders dan met die motor die je met een sleutel gestart hebt, waar vervolgens iemand anders op wegrijdt, die kan je natuurlijk altijd weer starten, de sleutel zit er immers in.

ontopic: Tomtom woohoo!

Behalve onrechtmatige eigenaars had ik ook een partner of kameraad voor ogen die even je motor (met toestemming) leent maar wie je de keycard vergeet mee te geven.

Thanks voor de uitleg. Verder met de veul belangrijkere TomTom onderwerpen!
 
Laatst bewerkt:
Nee... de rider doet het gewoon prima. Brengt je naar het dichtstbijzijnde punt van de route. Wil je dat niet, dan moet je even twee keer op het scherm tikken om aan te geven dat je naar het beginpunt gestuurd wilt worden. Het enige probleem is dat je dat laatste even moet weten.

Als je aan de sleutel draait dan is het meteen duidelijk dat je de motor er niet mee kan starten. Bij de rider is het niet meteen duidelijk dat hij de route ergens anders dan in het begin begint en het is ook niet meteen duidelijk hoeveel hij van de route afhaalt. Slecht vergelijk.
 
Ik denk dat de vraag zoals de Zumo 550/660 deze stelt, een fraaie oplossing is.
"Wilt u naar het startpunt navigeren?"
- Ja. Dan ga dus volgens de standaard navigatie instellingen van je toestel naar het startpunt.
- Nee. De Rider navigeert naar een punt dichtbij volgens de standaard navigatie instellingen van je toestel.

Er is dan veel onduidelijkheid verdwenen, denk ik.
Had daar even niet bij stilgestaan en opgeschreven maar dat is natuurlijk ook zoals ik het bij de Rider zou verwachten (die navigeert altijd. Je hoeft niet zelf de route op te gaan zoeken.)

Het zou inderdaad duidelijker zijn dan nu.
 
Nee, niet die vraag!!! Stuur maar gewoon altijd naar de route, zo dicht mogelijk erbij. Weer een extra keuze :N

De TomTom blinkt uit in eenvoud.
Route start daar waar motor start. Niet 100 km verderop. En wat hans zegt, als je tussendoor afwijkt, wil je zo snel mogelijk naar je route, zonder dat je gevraagd wordt of je naar je startpunt wil navigeren.

Is het zo dat de TomTom uitblinkt in eenvoud ??

Het was S-Fury in ieder geval niet duidelijk en met hem vele anderen.
Die allereerste vraagstelling is zeker niet hinderlijk en voorkomt zeker onduidelijkheid.
Zie ook S-Fury's route voorbeeld naar Cochem en de uitwerking die dat bij hem had.

Het gaat hier niet over personen maar over inhoud (vraag, antwoord, en mogelijke betere oplossing)
Zoals Athome het volledig opschreef en MrTenCats het beargumenteerde, kan ik het alleen maar volmondig mee eens zijn.

Daarbij, als je wat minder handelingen wilt moeten verrichten (minder vragen wilde je toch..), zou het al een vooruitgang zijn als het toestel nu eens altijd zou rekenen met het ingestelde routerings profiel. (Waarbij je ook nog eens een spannende route kan reproduceren).
Nu moet je zelf iedere keer weer het menu (met te kleine toetsen) induiken en hem laten herberekenen terwijl dat totaal overbodig zou moeten zijn. Of zeg ik nu weer iets raars ?
 
Laatst bewerkt:
Zie ook S-Fury's route voorbeeld naar Cochem en de uitwerking die dat bij hem had.

Helemaal mee eens. Als de TT bij activeren van een route de vraag zou stellen wat je wilt zou dat voorkomen worden. Je zou TomTom kunnen vragen dat aan te passen. Persoonlijk zou ik dat wel een goede actie vinden. Maar dan heb je de kans dat er weer een ander opspringt die het irritant vindt dat ie telkens die vraag moet beantwoorden.

Het omgekeerde zou ook kunnen: dat het toestel je standaard naar het startpunt brengt, maar dan krijg je exact dezelfde discussie met iemand die na het tanken terug wil naar de route.

Maw: het is dus nooit voor iedereen goed, dat wordt een eindeloze discussie.

Oplossing is even de handleiding lezen of, in dit geval, het filmpje bekijken dat ik plaatste. (kijk nog maar eens even: dit is de ingewikkelde handeling waar de discussie over gaat:
)

Ben je daar niet toe bereid dan moet je helemaal niet zo'n apparaat kopen. :]
 
Welnee, je kan dat natuurlijk integreren door een vinkje ergens aan of uit te zetten. Iedereen happy :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan