TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik hoor altijd de vergelijking maken tussen Garmin en TT. Ik moest vanmorgen naar Brussel, een perfecte gelegenheid om nog maar eens beide navigatiesystemen ( Nüvi 68 en TT400, even oud, dus +/_ dezelfde generatie) eens in de auto te installeren en te vergelijken. Ik weet, de Garmin is auto, maar de TT kan voor beide gebruikt worden, dus zijn ze best te vergelijken volgens mij.

- De voorgestelde routes kwamen min of meer overeen, de berekeningstijd van TT is merkelijk sneller.

-Herberekenen van de route doen ze allebei snel, maar meestal is de TT net iets vlugger.

-Wegwerkzaamheden geeft TT zeer nauwkeurig aan, bij Garmin zijn ze dikwijls niet gekend.

-Bij files geeft Garmin files aan die allang opgelost zijn, actuele files kent hij dikwijls dan nog niet. Fileberichtingeving bij TT is meestal tot op 50 meter nauwkeurig.

-Afslagen en afritten geeft TT eerder en duidelijker aan.

Ik weet dat TT ook zijn negatieve kantjes heeft, maar bij navigeren van A naar B wint de TT voor mij toch duidelijk op punten.
 
Dan zul je weer moeten uitleggen waar dat vinkje staat en wat de functie er van is. Iedereen zeuren *O*


Daar hebben we een handleiding voor, die iedereen natuurlijk ontzetten goed doorleest ;)
En anders ken ik ene mrgps die daar beslist een mooi filmpje van maakt :+

Maar ik denk dat dat wel de mooiste oplossing is, gewoon een extra schuifje in het route instellingen scherm.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, A naar B is de TT gewoon ijzersterk en staat boven de overige navigatiesystemen.

Wat betreft recreatief gebruik liggen de kaarten anders. Hierbij zijn Garmin en TT lastiger te vergelijken. Op papier kan de Garmin alles van de Rider kan (andersom niet). Maar de Garmin doet het over het algemeen allemaal anders. Dit betekent dat ze allebei hun eigen sterke en zwakke punten hebben maar dat ze slecht tegen elkaar weg te strepen zijn, zodat er eigenlijk geen duidelijke winnaar overblijft. Het hangt vooral af hoe het apparaat gebruiken wil.

Voor de grote groep denk ik zelf dat de Rider toch net wat beter (geschikter een beter woord) uit de bus komt.
 
Hoe voorkom ik dat ik bij een spannende route de steden ontwijk.
M'n 350LM had volgens mij een optie om steden te mijden.
Ben ik bij de TT400 nog niet tegengekomen.
 
Een spannende route gaat juist door de steden omdat de route daar spannend is.
- Veel verkeer
- Veel bochten/afslagen
- Internettende fietsers
- Spelende kinderen die zo de weg op rennen.

Hoe spannend wil je het hebben. :+ :]

Zonder gekheid. Het is helaas is niet mogelijk om stedelijk gebied te vermijden. Dit is tevens een doorn in het oog van iedereen de functie gebruikt. Maar helaas heeft TomTom dit nog steeds niet opgelost.
 
Hoe voorkom ik dat ik bij een spannende route de steden ontwijk.
M'n 350LM had volgens mij een optie om steden te mijden.
Ben ik bij de TT400 nog niet tegengekomen.

Wordt lastig, zoiets te implementeren in een navigatiesysteem. De vraag zal altijd blijven welke wil je wel vermijden en welke niet. Ik heb al verschillende toeren gedaan. Sommige steden had ik liever vermeden, andere steden bleken dan weer pareltjes van binnensteden te hebben, die ik eigenlijk niet had willen missen,en waar ik anders nooit geweest was.
 
Wordt lastig, zoiets te implementeren in een navigatiesysteem.

Klopt. Het is lastig, maar niet onmogelijk. De wegenkaart kent een kenmerk als 'built up' area en in principe kun je daardoor in de algortmes de weerstand daarvan verhogen.

Ik ben zelf de 'geestelijk vader' van de OnRoute Motorkaart (voor Garmin) en daar is een trucje ingebouwd waardoor je met 'vermijd tolwegen' de weerstand van bebouwde kom kunt verhogen (over handleiding gesproken ;)).

Alleen: als je start of eindigt in bebouwde kom kan dat weer problemen opleveren. Daarom werden in de motorkaart de kenmerken van uitgaanswegen aangepast. Dat was mogelijk omdat het een aparte kaart is (die je ook apart moet kopen); bij de Rider gebeurt alles in één kaart en ligt dat daardoor mogelijk wat lastiger.

Die instelling 'vermijd tolwegen' werkte an sich erg goed, maar misschien zelfs té goed. Want ook kleine dorpjes worden dan vermeden terwijl dat voor de variatie in de route (en het tegenkomen van tankstations) wel van belang kan zijn. Ergo: het kan ook nadelen hebben.

Of TT dit nog gaat finetunen weet ik niet. Zoniet: zelfs als je een route in het toestel plant is het een redelijk koud kunstje om een extra viapunt te plaatsen om te zorgen dat je niet door bijv centrum Utrecht geleid wordt.

Daarbij twee tips:
a. je hoeft bij het plaatsen van via's niet te wachten tot het toestel uitgerekend is op de vorige plaatsing
b. mochten door de volgorde van invoer de via's in verkeerde volgorde komen te staan dan kun je die volgorde eenvoudig aanpassen.

Als je dat niet kent: zie
 
Ik hoor altijd de vergelijking maken tussen Garmin en TT. Ik moest vanmorgen naar Brussel, een perfecte gelegenheid om nog maar eens beide navigatiesystemen ( Nüvi 68 en TT400, even oud, dus +/_ dezelfde generatie) eens in de auto te installeren en te vergelijken. Ik weet, de Garmin is auto, maar de TT kan voor beide gebruikt worden, dus zijn ze best te vergelijken volgens mij.

Ik weet dat TT ook zijn negatieve kantjes heeft, maar bij navigeren van A naar B wint de TT voor mij toch duidelijk op punten.
Weet niet hoe het met jouw Nuvi gaat maar gebruik van mijn Zumo 660 in de auto vond ik een ramp. Bij Rotterdam zuidwaarts over de A16 stuurt hij me de parallelweg op (in de file dus) om aan het einde weer de hoofdrijbaan op te sturen. Echt op zijn Amerikaans |(

Gebruik in de auto een oude generatie TT GO met de Belgica skin. Die vind ik de fijnste kleuren hebben en was vroeger de standaard instelling. (En mag het niet hardop zeggen maar hij is ook gemakkelijk tijdens rijden te bedienen)
Heb ook de Rider 400 er broederlijk naast gehad.
Berekenings snelheid en verkeersinfo in inderdaad heel goed op de 400. (Maar bediening wat minder, de Go blinkt dan ook uit in eenvoud)
(Heb voor mijn Go nog een apart service abonnement afgesloten voor de verkeersinformatie. (€50/jr, tijdens een aktie €30), maar ik zit dan ook veel op de weg.)

Gemiddeld gezien werkt TT inderdaad beter in de auto, zeker in Europa.
Verder wil ik de uitleg van Athome ook beamen.
(Enkel voor vormvaste GPX routes met een groep voorrijden gebruik ik vooralsnog liever de Zumo. Die kan ik ook tijdens het rijden bedienen. In mijn eentje pak ik de TT400)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds een paar weken ook een Tomtom410. Ik heb er nog niet mee op de motor gereden ivm de pekel op de weg. Wel in de auto gebruikt, en daar werkt ie mooi.
Waar nu wel tegenaan loop is de verbinding met de telefoon voor de TomTom services. Ik moet elke keer als ik in de auto stap op mijn Samsung S6 de bluetooth-tethering opnieuw inschakelen. De samsung schakelt die schijnbaar zelf weer uit. Heeft iemand daar een oplossing voor?
 
Er is een app die dat doet voor je. en anders is het idd steeds weer aanzetten en toestemming geven, irrtant is het wel

zoek eens op Tethering Toggler maar er zullen er wel meer zijn
 
Ik heb sinds een paar weken ook een Tomtom410. Ik heb er nog niet mee op de motor gereden ivm de pekel op de weg. Wel in de auto gebruikt, en daar werkt ie mooi.
Waar nu wel tegenaan loop is de verbinding met de telefoon voor de TomTom services. Ik moet elke keer als ik in de auto stap op mijn Samsung S6 de bluetooth-tethering opnieuw inschakelen. De samsung schakelt die schijnbaar zelf weer uit. Heeft iemand daar een oplossing voor?

Doet de telefoon standaard inderdaad, ik heb een widget op mijn homescreen staan waarmee ik dit inschakel. Moet je in de store even zoeken naar bluetooth tethering.
 
Ff vraagje:

heb de TT40. Maar heb 1 irritatiepunt. Als je onverhoopt je route afsluit tijdens een geprogrammeerde route, stuurt hij mij weer naar het beginpunt. Heb geen zin om 1000x op "tussenstop overslaan" te drukken voordat hij mij weer vooruit stuurt. Zie ik iets over het hoofd?
 
Dan gebruik je een itn route? Die via-punten moeten idd allemaal bezocht worden.
Beter is de gpx track te gebruiken.


Ik had reactie van Hans nog niet gezien.
 
Laatst bewerkt:
Weet niet hoe het met jouw Nuvi gaat maar gebruik van mijn Zumo 660 in de auto vond ik een ramp. Bij Rotterdam zuidwaarts over de A16 stuurt hij me de parallelweg op (in de file dus) om aan het einde weer de hoofdrijbaan op te sturen. Echt op zijn Amerikaans |(
Iets gelijkaardigs heb ik al bij verschillende Garmins vastgesteld. Stuurt je over een uitrit, om je dan bij de aansluitende oprit terug naar de snelweg te sturen. Zelfs een keer meegemaakt dat ie me de uitrit voor een benzinestation op wilde sturen, om langs het benzinestation weer de snelweg op te gaan.
 
Iets gelijkaardigs heb ik al bij verschillende Garmins vastgesteld. Stuurt je over een uitrit, om je dan bij de aansluitende oprit terug naar de snelweg te sturen. Zelfs een keer meegemaakt dat ie me de uitrit voor een benzinestation op wilde sturen, om langs het benzinestation weer de snelweg op te gaan.
Doet mijn BMW auto navigatie ook. Op A15 ruit Rotterdam-Zuid word ik iedere keer over de parallelbaan geleid vanaf de A4 naar de A29, terwijl de hoofdrijbaan ook prima kan.
Oplossing is te stoppen met slimheid van apparaten te verwachten en ouderwets weer zelf na te denken :+
 
of je ITN route niet afsluiten, zie geen reden waarom je dat zou willen doen ?

Soms gaan dingen wel eens prongelijk. Of bijvoorbeeld als je een heel stuk route moet overslaan door een afgesloten weg :( of een deel van de route uit je hoofd weten en nét een ander weggetje pakken waar je 30km verder achter komt als je het niet meer weet. Zo zijn er tal van redenen waarom dat zou kunnen gebeuren.

Ik heb geen idee welk type bestand ik gebruikte. Maar zal het vanavond eens nakijken.
Bedankt voor de hulp alvast!
 
Of bijvoorbeeld als je een heel stuk route moet overslaan door een afgesloten weg :(

Juist dat soort situaties zijn bij ITN-routes lastig. Dan zijn viapunten immers verplicht om te bezoeken en zul je ze handmatig moeten overslaan als je, bijvoorbeeld door omleiding, sommige punten zou missen.

Als je rijdt met een track (gpx) gaat dat allemaal een stuk makkelijker. In de derde video op TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS vind je nadere uitleg over het technische verschil tussen itn en gpx.
 
Laatst bewerkt:
Doet mijn BMW auto navigatie ook. Op A15 ruit Rotterdam-Zuid word ik iedere keer over de parallelbaan geleid vanaf de A4 naar de A29, terwijl de hoofdrijbaan ook prima kan.
Oplossing is te stoppen met slimheid van apparaten te verwachten en ouderwets weer zelf na te denken :+

:) :) gelijk heb je. De eerste keer trap je erin, de tweede keer misschien. daarna heb je het ding wel door. Maar het blijft wel een raar gegeven.
Maar is de BMW navigatie ook geen garmin? Bij de motoren iig wel ;)
 
Maar is de BMW navigatie ook geen garmin? Bij de motoren iig wel ;)

Correct. De BMW Navigators zijn in basis gelijk aan de Garmin Zumo. De huidige Navigator V is vergelijkbaar met de zumo590, de aangekondigde Navigator VI met de Zumo 595.

Routeren via een parallelweg c.q. op/afrit komt in essentie voort uit een kaartfout; het kan zijn dat het in een bepaalde situatie na een kaartupdate vanzelf verdwijnt. Het effect zul je daarnaast het vaakst zien bij instelling op 'kortste route', en combinatie met een flauwe bocht naar rechts. Dan is immers de 'binnenbaan' net iets korter dan de buitenbaan en dat levert de wiskundige verklaring.

Ook bij TomTom zal zo iets nu en dan voor kunnen komen, maar ik heb de indruk dat je het bij Garmin vaker tegenkomt.

In algemene zin geldt allicht, zoals hierboven al opgemerkt, dat bottom-line navigatie een wiskundige benadering van de werkelijkheid is. Meestal gaat dat verbluffend goed, maar soms is een beetje gezond verstand wel handig ;)
 
Haha hans, je bent echt een wandelende vraagbaak. Wat zou dit forum zijn zonder jouw vakkundige uitleg?
Waarvoor in ieder geval mijn ultieme Dank!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan