TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Je kunt je TT ook direct op de accu zetten, zoals je gedaan hebt. Er zit een zekering in de houder, dus daar moet je niet bang voor zijn. Een extra zekering mag natuurlijk, maar echt nodig is het niet.
Tegen eventuele corrosie inderdaad zo'n afdekkapje gebruiken, af en toe ( met een wattenstaafje) even wat WD40 en je hebt geen probleem. Corrosie kan ook optreden wanneer er geen stroom op staat, dus daarvoor moet je het niet veranderen.
Dus jij ziet er geen gevaar in om zo'n dun voedingskabeltje zo langs je draaiende balhoofd te geleiden richting je accu, en dan dat kabeltje niet te beveiligen met een zekering ?

Ik adviseer aansluiting bij het stadslicht of contactslot juist ook om te voorkomen dat je dat kabeltje langs het balhoofd moet leggen.

Heb een elektro achtergrond en mijn stelling is: geen risico nemen en gewoon deugdelijk aanleggen. Ook zorgen dat normaliter de kabel netjes vast ligt met ty-raps, om te voorkomen dat deze bekneld of beschadigd kan raken langs scherpe randen.
Waar velen juist klagen over de dikke kabelboom bij Garmin, acht ik het dunne TT kabeltje met stekkerdelen niet echt motorwaardig, zo kwetsbaar.

Ook zonder spanning op de houder kan er al corrosie op de pennetjes optreden. Wel spanning erop verergert dit echter wel en kan de pennetjes langzaam doen wegvreten, indien vochtig. In extreme gevallen zou het de houder zelfs flink kunnen beschadigen, bijv in combinatie met zeewater.

Af en toe behandelen met WD40 of contactspray wordt inderdaad aanbevolen.
 
M.i ook een goede oplossing is aanleg van een zgn BMW-contactdoos met een aansluiting naar de accu. In de + nabij de accu een zwevende zekering.
Houder voorzien van een BMW-stekker. Stekker eruit = houder spanningsloos.
Voordeel is dat de de aansluiting ook voor overige voeding kunt gebruiken, maar ook voor het inpluggen van een druppellader.
 


Je kunt je TT ook direct op de accu zetten, zoals je gedaan hebt. Er zit een zekering in de houder, dus daar moet je niet bang voor zijn. Een extra zekering mag natuurlijk, maar echt nodig is het niet.
Tegen eventuele corrosie inderdaad zo'n afdekkapje gebruiken, af en toe ( met een wattenstaafje) even wat WD40 en je hebt geen probleem. Corrosie kan ook optreden wanneer er geen stroom op staat, dus daarvoor moet je het niet veranderen.

Die zekering in de houder vraag ik me af waar die zit?
Nog niet kunnen vinden namelijk.


Heb het geheel en mijn led flitsers allebei afgezekerd met beide een eigen 1 ampère zekering.

Nog geen problemen gehad.
 
Dus jij ziet er geen gevaar in om zo'n dun voedingskabeltje zo langs je draaiende balhoofd te geleiden richting je accu, en dan dat kabeltje niet te beveiligen met een zekering ?

Ik adviseer aansluiting bij het stadslicht of contactslot juist ook om te voorkomen dat je dat kabeltje langs het balhoofd moet leggen.

Heb een elektro achtergrond en mijn stelling is: geen risico nemen en gewoon deugdelijk aanleggen. Ook zorgen dat normaliter de kabel netjes vast ligt met ty-raps, om te voorkomen dat deze bekneld of beschadigd kan raken langs scherpe randen.
Waar velen juist klagen over de dikke kabelboom bij Garmin, acht ik het dunne TT kabeltje met stekkerdelen niet echt motorwaardig, zo kwetsbaar.

Ook zonder spanning op de houder kan er al corrosie op de pennetjes optreden. Wel spanning erop verergert dit echter wel en kan de pennetjes langzaam doen wegvreten, indien vochtig. In extreme gevallen zou het de houder zelfs flink kunnen beschadigen, bijv in combinatie met zeewater.

Af en toe behandelen met WD40 of contactspray wordt inderdaad aanbevolen.


Als je elektro onderlegd bent dan bindt ik het vreemd dat je bang bent om een kabel langs het balhoofd te leggen??
De fabrikant legt er ook kabels langs.
Gewoon minimaal dezelfde lengte aanhouden en bij montage stuur volledig uitslaan beide kanten op.

Nog nooit problemen mee gehad zelfs niet met dunne led voedingskabels
 
vake-be-j-te-bange_design.png
 
Deze zit gesoldeerd op de printplaat van de houder en is niet zo groot (de printplaat is ook niet groot namelijk)
 
Overigens.

Gisteren weer een topdag met de 400 *O* . Een in BC gemaakte (gekregen) route via de Myroute-app geschikt gemaakt voor TT. En nagenoeg vlekkeloos gereden. De enige 2 puntjes waren wegen die gewoon niet toegankelijk waren voor autoverkeer en waar je met de motor wel tussen de betonblokken door kon.

Heel veel Garmin adepten gingen heel vaak de mist in. _O-

Gewoon Hulde voor de Combinatie van TT400 en Myroute-app :}
 
Als je elektro onderlegd bent dan vindt ik het vreemd dat je bang bent om een kabel langs het balhoofd te leggen??
De fabrikant legt er ook kabels langs.
Gewoon minimaal dezelfde lengte aanhouden en bij montage stuur volledig uitslaan beide kanten op.

Nog nooit problemen mee gehad zelfs niet met dunne led voedingskabels
Ik ben daar zelf absoluut niet bang voor maar weet ook niet hoe netjes anderen werken. Daarom dat ik adviseer: geen risico's nemen en deugdelijk aanleggen/bevestigen en afzekeren.
Langs het balhoofd kan wel gewoon, maar is niet nodig als je de voeding bij het stadslicht of contactslot aftakt.

Een dun kabeltje hoeft niet bezwaarlijk te zijn maar als er bijv een koppelingskabel bij het bewegen van het stuur overheen schuurt, dan is het een kwestie van tijd voor de kabelisolatie doorgesleten is.
Daarom toepassen van een zwevende zekering in de plus leiding, om de bedrading en de accu te beschermen bij sluiting.

Je moest eens weten wat ik in mijn leven al heb gezien van "hobby projecten". Levensgevaarlijke situaties, waarbij het toppunt toch wel was de bevestiging van tweelingsnoer (voor wandlampjes en stopcontact) op de lambrisering van een Belgisch cafe. Dit had men gedaan met spijkertjes, juist in het midden gespijkerd tussen de kopergeleiders door.
Verder zit ik meer in de industriële hoek en daar geldt ook: als het niet deugdelijk gemaakt of aangelegd is, gaat het in de regel niet lang zonder problemen mee.
 
Laatst bewerkt:
De enige 2 puntjes waren wegen die gewoon niet toegankelijk waren voor autoverkeer en waar je met de motor wel tussen de betonblokken door kon.

Heel veel Garmin adepten gingen heel vaak de mist in. _O-
Bedoel je daarmee dat de 400 (in de routebalk) aangaf dat er een versperring aan zat te komen en dat je met je motor daar dus wel langs kon ? (Er wordt toch geen onderscheid gemaakt tussen wegversperringen voor auto of motor ?) (En MyRouteApp houdt toch ook geen rekening met versperringen.)

En dat de Garmin rijders de omleiding volgden of zelf een andere weg namen ?
 
Laatst bewerkt:
Nee de TT en Myroute-app weigerde deze weg volledig in te gaan. Wat niet mag gebeurt gewoon niet bij TT. maar in Basecamp kan je dit wel gewoon plannen.

De garmin adepten hadden tal van andere problemen.
 
Nee de TT en Myroute-app weigerde deze weg volledig in te gaan. Wat niet mag gebeurt gewoon niet bij TT. maar in Basecamp kan je dit wel gewoon plannen.
Het ging dus niet om een tijdelijk afgesloten weg wegens werkzaamheden, maar meer een weg die niet geclassificeerd is voor (doorgaand) autoverkeer ?

(MyRouteApp houdt toch immers geen rekening met wegwerkzaamheden, vandaar de geadviseerde controle m.b.v. MyDrive, die wel alle versperringen laat zien. Of was dat nu alleen nodig voor routes gemaakt met BaseCamp ?)
 
Volgens mij negeert MyRoute bewust de blokaddes. Dit om van de voren plannen mogelijk te maken.
Het kan namelijk zo zijn dat je nu een route plant voor over 3 weken of nog verder. Er kan dus nu een weg geblokkeerd zijn maar over 3 weken meer. Je gaat dan een onnodige omweg (kan in het buitenland fors zijn) plannen.
 
Zelf zit ik ook meer in de industriële elektro, en voor continu bewegende kabeltjes gebruiken wij toch echt andere typen kabeltjes dan wat er standaard bij de tomtom zit. Dat kabeltje zou ik ook niet zomaar langs het balhoofd leggen. Zeker als onder invloed van vocht en weer (vooral zonlicht) de isolatie hard wordt en gaat scheuren kun je wachten op problemen.
 
Maar over wat voor termijn praat je dan, als het TomTom kabeltje gaat scheuren?
Ik neem aan dat het niet met 2 jaar gebeurt. Als de kabel het een TomTom leven ( lifetime) volhoud, dan vind ik het goed. (wilde gok, een jaar of 8)
Het hoeft in elk geval geen motorleven mee, het is geen productie machine waarbij stilstaan handen vol geld kost.

Ik denk altijd maar zo, doe lekker wat jezelf het beste uitkomt.
Ik had geen zin in aftakken van de verlichting of contactslot. Volgens de grote dealer waar ik de motor en later de navigatie gekocht heb, sloten zij het altijd rechtstreeks op de accu aan. (Dat is hier op MF een misdrijf, trouwens wel meerdere dingen).
Maar ik doe lekker wat ik zelf wil. Ik had al een rechtstreekse aansluiting op de accu zitten van mijn c-tec druppellader. Daar heb ik een verloop bij gekocht waar ik de TomTom op heb aangesloten. Als de druppellader eraan moet dan moet het zadel eraf en dan koppel ik de navigatie af (wat trouwens ook bij de houder kan van de rider 5), en ik koppel de druppellader aan. Of ik kan mijn telefoon opladen, als ik dat wil.
Er zat in het verloop wel een zekeringhouder met een 5A zekering. De plaatselijke elektroboer vond dat goed genoeg, Maar ik heb toch koppig gezocht naar moelijk te vinden zekeringen van 2 A. (Maar ik gok dat bij sluiting beide zekeringen ertoch uitvliegen, dus ook die in de houder)

Voordeel is dat de TomTom nooit af wil sluiten als ik ga tanken, of de motor gewoon uitzet. Nadeel is de lekstroom van 2mA, maar de startonderbreker trekt toch al 6mA wat in combinatie met de levensduur van de accu en druppellader toch al minder is.
De accu's sneuvelen ook te gauw. Maar dat komt volgens mij ook omdat ze tegenwoordig onderhoudsvrij zijn, hij ligt er ook schuin in, en standaard was het ook maar 7Ah. Dat werd al 8 en nu is het 9, en het is nog niks.
Maarja, er wil altijd wel iemand drukken.

Doe gewoon lekker wat je zelf wilt, als het maar redelijk degelijk word.
 
Laatst bewerkt:
Of het kabeltje nou lang genoeg meegaat of niet. Als je alleen vertrouwd op de zekering in de houder, is de heen en weer kabel tussen houder en accu dus niet afgezekerd. Als die dus doorslijt bij je balhoofd of ergens op een scherpe rand maak je kortsluiting. Dus een zekering in de plusdraad, zo dicht mogelijk bij de accupool. Dan zit je safe.
 
Maar over wat voor termijn praat je dan, als het TomTom kabeltje gaat scheuren?
Ik neem aan dat het niet met 2 jaar gebeurt. Als de kabel het een TomTom leven ( lifetime) volhoud, dan vind ik het goed. (wilde gok, een jaar of 8)

Doe gewoon lekker wat je zelf wilt, als het maar redelijk degelijk word.
Het soepel blijven van kunststof gebeurd door toepassing van weekmakers.
Door invloed van UV licht verdwijnen de (werking van) weekmakers.
Zwarte kabels en zwart kunststof zijn veel beter bestand tegen UV veroudering dan lichtgekleurde.

Het grootste deel van de TT voedingskabel is los leverbaar als accesoire.
Het stukje aan de Rider is niet uitwisselbaar, maar hoeft ook niet langs bewegende delen te zitten. Doe dat dan ook niet. Je kan dat stukje ook zoveel mogelijk uit het zicht monteren, waardoor zonlicht er ook minder invloed op heeft.
Qua veroudering zal het die 8 of 10 jaar wel doorstaan, er van uit gaande dat de motor niet het hele jaar pal in de zon staat.

Je hebt in ieder geval nu een twee ampère zekering als beveiliging voor je voedingskabel zitten dus dat is in orde.
Je had de 5 Amp zekering al vervangen door 2A en hebt dus wel degelijk nagedacht hoe je e.e.a. goed en veilig kon aansluiten.
Bij problemen met de Rider zelf verwacht ik dat de zekering in de houder er wel zal uitvliegen.
 
En ook dit setje van 173 Tantastochten van Promotor kun je zó in je Rider zetten..
Hans,

Het GPX-bestand van de Tanktasroutes is 17 MB groot. Met MyDrive uploaden gaat niet (ik krijg een foutmelding). Is er een beperking in MyDrive v.w.b. de bestandsgrootte?
 
probleem met die tanktas routes is dat er 173 in 1 file zitten. De TT kan daar niet mee over weg, Myroute-app ook niet.

Je kan ze in Basecamp laden en dan perstuk bekijken en opslaan als gpx
 
tweetal probleempjes vandaag ondervonden met de TTR40;
- eerste begon al voor het rijden: een drietal GPX tracks gemaakt in de Myrouteapp (op de TT map) en ingeladen via USB. Tijdens het importeren bleef de TTR enorm lang (30+ minuten) hangen op het scherm "tracks worden ingeladen". Op een gegeven moment was ik het zat (wilde gaan rijden :P) en heb ik 'm uitgezet en weer aan, alles werkte gewoon, en de tracks waren ook goed geladen. Bugje?

- tweede betreft het herrouteren tijdens het rijden. Paar wegafsluitingen/wegwerkzaamheden tegen gekomen en herrouteren ging vrij snel en kwam zonder moeite weer terug op de route. Laatste keer in Lelystad (Houtribweg) ging echter helemaal mis, apparaat bleef me lange tijd terug sturen naar het begin van de wegopbreking, terwijl ik stug door bleef rijden om verderop weer op de route te komen. Pas toen ik zelf weer de route had teruggevonden, werd deze weer opgepakt. Dit duurde circa 10 minuten, in die tijd moet het apparaat toch snappen dat ik niet terug wil naar dat punt!? Ik was positief verrast door de eerste paar keer, dat ging snel en perfect, maar deze laatste doet me vermoeden dat het probleem nog niet 100% is opgelost.

iemand hier ervaringen mee?

TTR heeft de nieuwste firmware en kaarten.
 
Of het probleem 100% opgelost is, geloof ik ook niet. Ze hebben waarschijnlijk een aantal dingen aangepast waardoor het probleem veel minder vaak voorkomt.
 
Wat dacht je van een SD-Kaart of USB-kabel
Ik vind het juist wel fijn om gewoon achter de PC routes klaar te zetten, zonder de TT op de bank aan de laptop en zodra ik de TT aanzet en via mijn telefoon met MyDrive laat syncen de routes in de TT te laten komen.

Dat was toch de gein achter dat hele syncen met MyDrive?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan