TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
1. werkt alleen bij de computerstem (die niemand gebruikt) .....niet bij Bram ;(

Hans weet jij wanneer er een 'echte' firmware update komt?

Zijn er computerstemmen voor de Rider? Lijkt me logisch dat deze feature alleen bij computerstemmen werkt en niet bij opgenomen stemmen.

En niemand weet wanneer de volgende release is. Ook niet bij TomTom. Deze wordt pas ingeplanned als de interne en externe testen goed bevonden zijn.

gr M
 
Nu heb ik zelf ook een vraag; waar zijn de 4 langere schroeven voor die bij de montagesetje voor de motorsteun zitten?
[afbeelding]

Iemand een idee?

Dan heb ik nog een vraag:
Is het mogelijk om op de Rider zelf tussenpunten te verplaatsen?
gr. Peter

EDIT: een beetje extra info; dat is dus als je op de rider zelf een spannende route maakt. Dan tik je punten op de kaart aan en maakt ie er een kronkelroute van. Wat dan (vaak) gebeurt, is dat de punten naast de weg/in een zijweg staan.
 
Laatst bewerkt:
Hier in het filmpje van Hans wordt ook niet ingezoomd, en staan waarschijnlijk ook niet alle punten op de (juiste) weg:


Eigenlijk mag dat wel in het filmpje gemeld worden dat je de route moet controleren voordat je gaat rijden.
 
Hans weet jij wanneer er een 'echte' firmware update komt?

Nou... dit is echt wel een 'echte update' met tientallen grotere en kleinere bugfixes. Heel veel daarvan is 'onderhuids' en niet als zodanig zichtbaar. Maar je merkt wel dat ook het 'overall' functioneren van het toestel verbeterd is.

Het is ook niet zo 'dat dit het dan is'; er wordt as-we-speak alweer gewerkt aan een volgende update. Weet niet wanneer die uitkomt of wat daarin verbetert. Wel verwacht ik dat de omgang met POI's (symbolen) zal verbeteren; dat stond eigenlijk al op de planning voor deze update maar is uitgesteld.
 
Eigenlijk mag dat wel in het filmpje gemeld worden dat je de route moet controleren voordat je gaat rijden.

Tuurlijk: hoe nauwkeuiger je werkt (inzoomen) hoe beter het resultaat. In het filmpje gaat het even 'snel-snel', ook om te laten zien dat dat kán. Mijn ervaring in de praktijk is overigens dat dat meestal geen probleem is, ook al staan er punten naast de weg. Is er echter sprake van een doodlopende weg dan kan het zijn dat je een op en neer situatie krijgt. Ook dat komt niet heel vaak voor, maar het kan allicht wel.

Wat je bij dat 'snel-snel' werken wel kunt tegenkomen is de melding 'geen route mogelijk'. In dat geval heb je een punt geplaatst in een weg die afgesloten is en moet je dus even puzzelen welk punt de oorzaak is en dat verwijderen.

Ik had laatst zelfs iemand aan de telefoon die die melding kreeg met élke rondrit die hij maakte. Wat bleek? hij was vanachter z'n bureau aan het knutselen en woonde aan een weg die alleen toegankelijk was voor aanwonenden..

Ik ben voornemens in de TT videocursus nog een apart filmpje te maken over het plannen van een route in het toestel zelf, maar wacht daar nog even mee totdat er een FW aanpassing is geweest qua omgang met POI's (want ik denk dat dat een handige combinatie kan gaan zijn).
 
Voor degenen die de engelse taal beheersen kun je de status van de software en de updates beter volgen via het TomTom forum: New software v16.601 available for download in MyDrive Connect | TomTom Forum and Community

Die Mikko (TomTom medewerker en Forum 'eigenaar') legt redelijk veel uit en reageert best ok op de feedback. Biujvoorbeeld dat basis voor de nieuwe POI afhandeling er wel in zit met deze update, maar de functionaliteit nog niet. Dat stond er meteen al op 6 februari. De update werd trouwens een dag of 2 later apart aangegven in het Rider subforum (zie link huerboven). En dan krijg je dus meteen meer gerichter feedback en discussie.

Het is jammer dat de TT vertegenwoordiger hier het heeft laten afweten. Die had van mij best de reacties en info van Mikko mogen vertalen en hier plaatsen. Nederlands bedrijf toch wel.

gr Marten
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het met je eens dat Mikko z'n best doet, maar hij is overduidelijk door z'n bazen beperkt in z'n openheid. Los daarvan is de release info ook wel weer erg beperkt want wat houdt: "Various performance improvements and bug fixes have been implemented." nu eigenlijk in.

Ik heb overigens het hardop voorlezen van de verkeersinfo even aangezet in de auto, maar dat afraffelen gaat mij te snel en dan ben ik het (juiste?) spoor al weer snel bijster. Komt aan de ene kant omdat het volume van de ingebouwde speaker vrij zacht is en aan de andere kant omdat er allerlei wegnummers worden vermeld waarvan ik geen idee heb waar die zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zeker, maar beter iets dan niets.

Kijk, zowel G als TT communiceren beneden peil naar mijn mening:

1. Zij kunnen best wat meer info geven mbt de releases. Hans heeft het over tientallen verbeteringen. Nu is bij mij tientallen groter dan 40 - 50, maar ok, 20 een een tweetal tientallen. Maar het zegt net zo min wat als: verschillende performance verbeteringen.
2. Je ziet altijd en overal de vraag "zou er voor mijn toestel nog een update komen?" Beide bedrijven en ook anderen geven niets aan. Wat is er op tegen om bv te zeggen dat de 5100 serie geen updates meer krijgt. Als je nl Support belt, zijn die eerlijk en zeggen dat meteen. Mikko geeft dit trouwens alleen aan als hij gevraagd wordt.

Waarom zo geheimzinnig? TT is een groot bedrijf, daar mag wel wat meer uitkomen kwa communicatie.

Dus beste bazen, geef Mikko wat meer ruimte ;)
Worden we allemaal beter van.
 
Persoonlijk zou ik meer behoefte hebben aan een overzicht van 'is bekend, nog niet opgelost, maar wordt aan gewerkt'.

Simpelweg omdat je dan als gebruiker kun zien in hoeverre het zinvol is een bepaald probleem te melden of niet.

Tegelijk besef ik dat dat knap lastig is. Want waar ik het heb over 'tientallen' bedoel ik inderdaad >>50 'dingetjes' die het gros van de gebruikers niet eens gemerkt zal hebben c.q. zelfs niet kan plaatsen.
Qualitate qua mag ik een beetje meekijken in de beta omgeving en dan zie je dat heel veel bugs te maken hebben met heel specifiek gebruik, omgeving, taal of gekoppelde apparaten.

En dan denk ik dat TT het niet onaardig doet met de samenvatting op TomTom Support
 
Aan dat eerste hadden wij hier ook behoefte: zie de lijsten die we gemaakt hebben (meerdere malen dit initiatief genoemen en voorgekouwd in deze draadjes) en de vraag aan de TT meneer en mevrouw dat op te pakken. Nooit wat mee gedaan. Sorry hoor, gaat niet over jou, maar dat gaat men (TT) niet doen.

En dat is mijn kritiek: men zou best, zonder de winst of omzet te schaden meer info kunnen geven. Zoals die lijst.

Ik heb grote twijfels aan dat 'er wordt aan gewerkt'.
Voor de goede orde ik vind dat helemaal niet erg, maar laten ze eerlijk zijn en beloftes doen als ze ze ook gaan waarmaken. Dit doet me nl denken aan het bezoek (uit de US geloof ik) van Garmin aan Notter (WayPoint). Heel gps forum stond op zijn kop, hele pagina's beloftes, nooit meer iets van vernomen.
 
Bedankt,
Das wel jammer/lastig eigenlijk.
Dus voor het aantikken goed inzoomen dus.
Goed inzoomen ja.
In de praktijk begin ik altijd gewoon opnieuw aan een spannende route.
Dat corrigeren (cq verwijderen van route punten en nieuwe plaatsen) werkt nou ook niet erg overzichtelijk of gebruiksvriendelijk.
Met een nieuwe spannende route met een paar tussenpunten ben ik eerder klaar.
 
Dit doet me nl denken aan het bezoek (uit de US geloof ik) van Garmin aan Notter (WayPoint). Heel gps forum stond op zijn kop, hele pagina's beloftes, nooit meer iets van vernomen.

Yep, dat was één van de 'feestjes' die ik in vorig leven heb georganiseerd. Negen (!) jaar geleden: een sessie met 100 garmin-gebruikers in één zaal in dialoog met de directeur van Garmin Europe, Sean Biddlecombe en enkele productmanagers. Was zeer uitzonderlijk. En inderdaad: ze hebben toen een hele lijst met vragen en opmerkingen meegekregen.... waarop vervolgens nooit meer is gereageerd. Verklaring (maar geen excuus) was toen een ingrijpende organisatorische verandering.

Er is op Hèt WayPoint GPS Forum • Toon onderwerp - Inventarisatie vragen/thema's Expert Forum Outdoor en Hèt WayPoint GPS Forum • Toon onderwerp - Garmin meeting vorig jaar in Notter nog wel e.e.a. over terug te vinden.

Het uitblijven van verdere terugkoppeling was natuurlijk erg teleurstellend. Wat nog niet wil zeggen dat er niets met die dialoog gedaan is. Sterker: ik denk zelfs dat het 'ei' voor de omgang met tracks op die dag gelegd is (je herinnert je misschien nog dat één van de productmanagers op een gegeven moment heel enthousiast aan het schrijven was)... Daarmee is die sessie wellicht indirect zelfs van invloed geweest voor hoe de Rider anno vandaag met routes omgaat.

En daarmee het bruggetje terug naar TomTom. Want verder is die dag voor dit draadje natuurlijk amper relevant, behalve dan dat kennelijk ook andere fabrikanten moeite hebben op dit vlak zó te communiceren dat zelfs de meest kritisch gebruikers als jij en ik daarmee tevreden zijn.
 
Ik heb daar ook mijn twijfels over (of het alleen de software is). Kan het niet onderbouwen. Gewoon een onderbuik gevoel.
 
weet je dat zeker? heb je dat gecontroleerd of denk je dat?
Ja, in die zin dat dat het antwoord was van Hans op de pagina rondom het Boxtel verhaal.
Op mijn reactie dat dat rare gedrag in Boxtel (al kronkelend door 4 woonwijken) toch niks te maken had met de stippeltjes zei dat Hans bang was van wel. Hij had toen allang de bug besproken met TomTom. Ik heb dus geen reden daaraan te twijfelen.
Bovendien spreekt iedereen over een bug en niet over een kaartfout.

Het gaat dus om het algoritme dat stippeltjes wegen een veel hoge drempel krijgen en dat de Rider die dus vermijd als het kan.
 
Laatst bewerkt:
Bovendien spreekt iedereen over een bug en niet over een kaartfout.

Wat niet wil zeggen dat het toch een kaartfout kan zijn... Noem het een kaart-bug ;)

Wat me wel opvalt is dat Boxtel e.o. verhoudingsgewijs veel stippelwegen kent. Vergelijk maar eens met bijv omliggende gemeenten.

Ik hoor vanuit TT vooralsnog weinig duidelijkheid over e.e.a..

Wellicht dat het zinvol is toch een wat meer gestructureerde inventarisatie te doen van routes waarin het probleem zich manifesteert (ook buiten Boxtel ;))

Ergo
- je hebt een route in mydrive
- na overzetten naar het toestel wijkt de route duidelijk af van het origineel

Kom je dat tegen: mail dan graag de gpx (danwel de url van de route in mydrive) naar hans (at) mrgps.nl met als onderwerp 'boxtel-bug'). Geef daarbij ook aan bij welke plaats/straatnaam de afwijking zich manifesteert. Ik zal eea dan gebruiken voor aanvullende feedback richting TomTom.
 
Heren. Het probleem is duidelijk. Het probleem is voorgelegd aan TomTom. TomTom geeft aan blij te zijn met de duidelijke case (Boxtel) en te werken aan een oplossing. Dat was al enige pagina's geleden de stand van zaken.

Dat levert weliswaar geen garantie dat het opgelost wordt, maar op z'n minst de verwachting. De rest is herhaling van zetten.

Niet om te zeiken, maar ik ga hier geen energie meer in steken.
Ik gebruik de TT app lekker voor A->B. Heerlijk die gave uptodate verkeersinfo en flitsers.
Mbt routes heb ik de zaak reeds op orde.

Gr. Marten
 
Ergo
- je hebt een route in mydrive
- na overzetten naar het toestel wijkt de route duidelijk af van het origineel

Hmmmm, Het is niet specifiek dat het in MyDrive goed gaat en in je Rider niet. In MyDrive/MyRoute Gold krijg ik een route soms niet over een bepaalde weg (vrijwel altijd een stippelweg.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan