TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
TomTom zou het zelf ook kunnen testen. Zoek een stippelweg op en probeer een route te maken. Vaak gaat dit niet goed, terwijl Traffic info hier geen reden voor geeft. Dus probleem in de routering.

Hier een voorbeeld:

uc


Om van punt 1 naar 2 te komen is "recht" omhoog (SP251) de meest logische oplossing. Zowel als kortste of snelste en volgens mij zelfs met instelling kronkelroute (is in de Dolomieten).
Maar dat doet MyDrive/ MyRoute Gold niet omdat een groot gedeelte van de SP251 als stippelweg is aangeduid.
 
Hm, bij mij gaat met Myroute(gold) de route wel "rechtstreeks" (via Palafavera) naar Posalz.
In de Rider 5 evenzo...
 
Gebruik je wel de TomTom kaart. Ik ben niet bekend of het probleem ook in de Rider 5 zit. De Rider 5 heeft namelijk andere software.
 
Inderdaad. Het probleem zijn echt die stippels. Alle wegen waar geen stippels op staan in de Dolomieten (in die regio), doen de 3 kaarten (Here, Google en TomTom) hetzelfde. Zodra er een weg met stippels in de route zit, zal alleen TomTom daar gaan afwijken.

Hans vroeg mooi om cases. Maar deze zijn heel makkelijk te maken. Simpel, iedere verharde weg met stippels (dus niet de wegen met grijze lijnen) zal problemen opleveren.
 
Helaas niet elke weg met stippels staat garant voor problemen, sterker nog gisteren in Almere werd gewoon een busbaan (vol met stippels) op de route gezet.
 
Gebruik je wel de TomTom kaart. Ik ben niet bekend of het probleem ook in de Rider 5 zit. De Rider 5 heeft namelijk andere software.

Dat is het gekke eigenlijk; Met Google Maps, Here-kaart, Open Streetmap en Michelin wordt de korte route getoond in Myroute. Met de TomTomkaart de omweg; maar in de Rider 5 (met uiteraard TomTomkaart.....) de korte route.

De route over de SP251 (dus de korte route) kan wel worden afgedwongen in de TTkaart in Myroute door het plaatsen van extra tussenpunten.
 
Laatst bewerkt:
Zien jullie de stippeltjes ook in het toestel?
Ik zie ze nl wel in Myroute op de TomTomkaart, maar niet in het toestel.
 
In MyDrive/MyRoute Gold krijg ik een route soms niet over een bepaalde weg (vrijwel altijd een stippelweg.

Dat hoeft niet per se een fout te zijn en kan bijvoorbeeld te maken hebben met seizoensafsluiting, bijvoorbeeld van Alpen passen.

Waar het bij de 'Boxtel-bug' om gaat is dat een route in mydrive na importeren in het toestel veranderd blijkt te zijn. Daar was in deze zeeerrr lange draad meermaals sprake van en leidde bij enkelen zelfs tot de conclusie dat 'gpx zo onbetrouwbaar is dat je beter itn zou kunnen gebruiken'.
Ik persoonlijk heb die conclusie altijd te zwartwit gevonden. De 'Boxtel Bug' is echter een duidelijk voorbeeld van dergelijke onbetrouwbaarheid.

Als dat echter een heel lokaal dingetje is dat zich slechts bij 1 op de 1000 routes voordoet is het amper nader onderzoek waard. Ik ben het zelf in de praktijk nooit tegengekomen, maar de dialoog in deze draad was er vrij stellig in dat het echt een probleem is. Vandaar dat ik nu toch wil proberen wat andere voorbeelden in beeld te krijgen.
 
In de Rider op dit stuk niet.
Als ik in MyRoute een GPX op dit stuk maak gebaseerd op de Google of Here kaart, Gaat de Rider wel gewoon over de weg.
 
Maar Hans, kun jij enigszins verklaren waarom in Myroute (gold) op de TTkaart de lange route wordt gekozen en in het toestel (Rider 5 met uiteraard TTkaart) de korte route?
 
Dat waren geen seizoensafsluitingen. Aangezien dit probleem in Augustus ook aanwezig was. Ik ben daar begin September geweest en heb in de aanloop veel ruzie met de TomTom kaart gehad om deze stippellijnen. Het waren altijd de stippelwegen die het probleem gaven.
Daarnaast is iemand anders van dit forum ergens in Mei ook in dit gebied geweest en had geen problemen. Na melding van mijn problemen en heeft hij/zij zijn gemaakte routes nog een bekeken en ook hij/zij had daar ook problemen die er in Arpil/Mei niet waren.

Ik had de problemen daarvoor ook niet ervaren in Duitsland en Nederland maar de Dolomieten ten oosten van Bolzano (Bozen) heeft genoeg van dit soort wegen en daarom had ik zoveel van die problemen. De SP251 zat in de meeste routes van die week. Daarom kan ik deze er zo makkelijk bij pakken.

Daarom, zoek een stippelweg (waar dan ook) en success is vrijwel gegarandeerd.
 
Als ik in Nederland kijk (achterhoek eens door gesnuffeld) blijken vrijwel alle wegen met een stippels een weg met een beperking te zijn.
- Doodlopende weg
- Niet voor auto's en/of motoren.

Boxtel is daar tot nu toe een uitzondering op. Je kan het dus ook op een kaartfout gooien.
 
Laatst bewerkt:
Met wat tussenpunten ziet het er in MyRoute als volgt uit :

KLIK

Exporteer je die naar TT Mydrive dan trekt die een rare rechte lijn.
(Hij maakt alleen een route, geen track)

Na cloud sync heb je een prima route in je Rider , snap niet hoe het kan ??
 
Bij Boxtel blijkt ook dat groene puntjes een HOGE weerstand hebben, Plaats je punten 1 en 2 dichter bij elkaar dan gaat hij uiteindelijk wel over de groene stippels ! (Door Kasteren)

Grijze stippels zijn echt fietspaden o.i.d

KLIK
 
Laatst bewerkt:
Nee, geen kaartfout Athome, want het rare gedrag in de woonwijken daarna, werd er ook aan gelinked.
Ik vind dus dat het issue nu gebaggitaliseerd wordt. Net alsof het niet meer bestaat.
Dat is handig voor TomTom, kunnen ze over tot de orde van de dag.

En TomTom was nog wel zo blij met de feedback. Sorry hoor, ze komen er vast mee weg, terwijl velen hier allemaal weer voorbeelden gaan aandragen.

Waarom dat idoote gedrag in Boxtel?! Het is een bug en ze verrekken het om op te lossen.
En dan via Hans (?) hier de gemoederen sussen door meer info te vragen.

Mijn mening: ik vind het bijzonder teleurstellend en niet kunnen.

Ik zou idd de itn aanraden, want ook al is het 1 op 100, je kunt er niet op vertrouwen.

gr Marten
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg direct een foutmelding.
De Rider wil inderdaad wel over die weg. Als je MyRoute op Here of Google zet, wordt gewoon de gewenste route gemaakt en kan je deze gewoon naar de Rider exporteren. De Rider zal dan ook over de SP251 gaat routeren.

MyDrive geeft met alle routes die niet in MyDrive zelf gemaakt zijn rechte lijnen tussen de punten.
 
Ik heb het verhaal nog even terug gelezen. Iemand die daar woont gaf al aan dat de gestippelde weg inderdaad beperkingen heeft voor gemotoriseerd verkeerd. Dat verklaar de stippels op de kaart.

Echter hoe de Rider de omleiding maakt is en blijft vreemd, verre van logisch. Echter minder hoe punten er op het "verboden" weggedeelte staan, hoe minder vreemd de omleiding wordt.

Een track heeft heel veel punten en daarmee dus ook heel veel punten die op de "verboden" weg liggen. I.p.v de route te verleggen, lijkt het er heel sterk op dat de Rider per punt gaat bepalen waar deze naartoe verschoven moet worden.
 
...

Echter hoe de Rider de omleiding maakt is en blijft vreemd, verre van logisch. Echter minder hoe punten er op het "verboden" weggedeelte staan, hoe minder vreemd de omleiding wordt.

...

Dus: geen kaartfout, maar een bug in de software.
 
Eigenlijk vind je dit gedrag iedere keer terug als je tracks direct van internet in de Rider plaatst. Punten die net te ver van de weg af liggen kunnen voor rare uitspattingen zorgen.
 
Nee, geen kaartfout Athome, want het rare gedrag in de woonwijken daarna, werd er ook aan gelinked.
Ik vind dus dat het issue nu gebaggitaliseerd wordt. Net alsof het niet meer bestaat.
Dat is handig voor TomTom, kunnen ze over tot de orde van de dag.

En TomTom was nog wel zo blij met de feedback. Sorry hoor, ze komen er vast mee weg, terwijl velen hier allemaal weer voorbeelden gaan aandragen.

Waarom dat idoote gedrag in Boxtel?! Het is een bug en ze verrekken het om op te lossen.
En dan via Hans (?) hier de gemoederen sussen door meer info te vragen.

Mijn mening: ik vind het bijzonder teleurstellend en niet kunnen.

Ik zou idd de itn aanraden, want ook al is het 1 op 100, je kunt er niet op vertrouwen.

gr Marten

Hans sust de gemoederen niet en Hans is niet TomTom!!

Hoeveel routes rij jij per jaar en hoeveel zouden er misschien niet precies gaan zoals je gepland had?

En als ze niet gaan zoals gepland, heb je dan een klote route gehad?

De bug wordt hier weer zo ontzettend opgeblazen...... ga gewoon lekker rijden en laat je zo af en toe eens verrassen ;)
 
De bug wordt niet opgeblazen. Na terug lezen, blijkt dat de reden van omleiden duidelijk was. Het gaat om de manier dat het omleiden gebeurt. Dat dit door Boxtel is op zich zelf ook nog niet eens het probleem maar wel dat je daarvoor eerste alle straten van een woonwijk moet berijden.

Mooie verassingen zijn niet erg maar het effect van Boxtel heb ik ook een bloedhekel aan. In Nederland doe ik er alles aan om geen bebouwde kom te hebben en moet je ineens half Boxtel door.
Dat ik onderweg een weg in moet en 100 meter later weer terug doordat een punt niet goed op de weg stond, kan ik knap chagrijnig van worden.

Als ik routes van anderen krijg die dat jaar al meerdere keren door anderen probleemloos gereden zijn, verwacht ik van de software/kaart dat ik die routes ook 100% probleemloos kan rijden en dus geen afwijkingen (wegopbrekingen daar gelaten). Sorry dat is de autist in mij.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de route maakt rechts van Boxtel door Kasteren naar Liempde met 2 punten, is het probleem direct veel minder extreem. Er wordt dan een meer logische route door Boxtel gemaakt. Dat komt simpel en alleen omdat er geen routepunten op de "verboden" weg (stippelweg) ligt. Een track met veel punten op de "verboden" weg zou in principe dezelfde omleiding moeten geven. Maar hoe meer punten er op het "verboden" stuk staan, hoe krankzinniger de omleiding wordt.
 
De bug wordt niet opgeblazen. Na terug lezen, blijkt dat de reden van omleiden duidelijk was. Het gaat om de manier dat het omleiden gebeurt. Dat dit door Boxtel is op zich zelf ook nog niet eens het probleem maar wel dat je daarvoor eerste alle straten van een woonwijk moet berijden.

Mooie verassingen zijn niet erg maar het effect van Boxtel heb ik ook een bloedhekel aan. In Nederland doe ik er alles aan om geen bebouwde kom te hebben en moet je ineens half Boxtel door.
Dat ik onderweg een weg in moet en 100 meter later weer terug doordat een punt niet goed op de weg stond, kan ik knap chagrijnig van worden.

Als ik routes van anderen krijg die dat jaar al meerdere keren door anderen probleemloos gereden zijn, verwacht ik van de software/kaart dat ik die routes ook 100% probleemloos kan rijden en dus geen afwijkingen (wegopbrekingen daar gelaten). Sorry dat is de autist in mij.

We hebben boxtel, 1 voorbeeld en nu is ineens dit 'probleem' gigantisch. Zoals Hans al aangaf ... kom maar met meer voorbeelden om het probleem die grote te geven die jullie denken dat het is. Ik zou als TomTom ook niet de software aanpassen voor alleen Boxtel :N

Voor de autisten onder ons, wegen veranderen, routes daardoor ook, autistisch als ik ben mijd ik Boxtel al jaren. Is het niet vanwege de vele flitspalen, is het wel om de slechte friet die ze daar verkopen. Een ander trekje wat ik heb is dat ik altijd voor het rijden een route naloop.... ook mijn eigen routes die ik eerder gemaakt en gereden heb. Van anderen doe ik dat zeker, vertrouw niemand wat betreft mijn motorplezier ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan