TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
En al is iedereen het hier niet altijd met elkaar eens, het zou voor TT duidelijk moeten zijn dat we met zijn allen hun produkt willen verbeteren. Dat verdient respect en oplossingen !
 
Wat ik erger vind is het Dolomieten probleem van Athome, die eigenwijze TT weigert die snelle kortere route te nemen .

Ik had eigenlijk op een reactie gehoopt (bv van Hans?) op mijn eerdere bericht gisteren.

Myroute weigert de korte weg op de TTkaart tenzij gedwongen door enkele tussenpunten en de Rider 5 doet het op het toestel gewoon wel in de van A naar B modus.

Wellicht staat dat "probleem" los van wat hier besproken wordt? Of is er toch een connectie? Ik weet het niet.
 
Bovenstaand voorbeeld is ten westen van Borculo gemaakt.

Ik heb dat gevalletje even bestudeerd (http://bit.ly/2lm7vBK) maar wat daar gebeurt is misschien tijdens het plannen van een route wat verwarrend maar heeft vermoedelijk louter te maken met een hoge weerstand van sommige wegen ter plekke (vermoedelijk vanwege onverhard danwel beperkte toegankelijkheid).
Als je deze route bekijkt in MyRouteapp Gold is inderdaad opvallend dat TT ter plekke meer wegen laat zien dan Google maps of Here (met name het verlengde van de Muldersweg). Bekijk de situatie op de luchtfoto en de betreffende wegen lopen er echt wel (maar zullen hoogstwaarschijnlijk niet daadwerkelijk toegankelijk zijn).

Het geval Palafavera - Posalz zijn we, meen ik, ook eerder tegengekomen. Daar 'vertikt' mydrive die weg over te gaan. En zelfs toevoeging van een hele hoop via's lost dat niet op. Oorzaak is onduidelijk; kan cartografisch zijn, kan te maken hebben met verkeersinfo (afsluiting pas).

Switch je in MRA Gold naar HERE dan gaat de route wel goed. En bovendien: als je die route als track overzet naar het toestel wordt hij wél correct overgenomen.

Alleen:
Beide bovenstaande voorbeelden zijn GEEN 'Boxtel-cases'. Immers: bij de Boxtel-case gaat het erom dat een route op de PC vorm A heeft, maar eenmaal geïmporteerd in het toestel vorm B blijkt te hebben. Ergo: het gaat om de betrouwbaarheid van de track-import.

Met dat laatste is bijv bij Palafavera niets loos: zowel de omweg (obv de TT kaart) als de pasroute (obv Here) blijft in het toestel 1op1 gelijk.
 
Wil iemand eens kijken wat een Rider 4... doet indien je van Palafavera naar Polsalz wilt (dus op het toestel zelf). Pakt deze de korte weg net zoals de Rider 5 of toch de langere?
 
Laatst bewerkt:
Alleen:
Beide bovenstaande voorbeelden zijn GEEN 'Boxtel-cases'. Immers: bij de Boxtel-case gaat het erom dat een route op de PC vorm A heeft, maar eenmaal geïmporteerd in het toestel vorm B blijkt te hebben. Ergo: het gaat om de betrouwbaarheid van de track-import.

Als ik bij Boxtel op de Onrooi en de Gemondestraat een punt plaats en gebruik de GPX Route in de Rider 400 krijg ik de Rider gewoon over de gewenste route. Het plaatsen is wel plekkritisch. Als ik meer punten plaats wordt het vanzelf een rommel. Hoe meer punten hoe groter de puinhoop. Maar ja, dat heb ik al vaker gezegd. Dat is kenmerkend voor GPX Track en Rider 400.
 
Laatst bewerkt:
Ik had eigenlijk op een reactie gehoopt (bv van Hans?) op mijn eerdere bericht gisteren.

Myroute weigert de korte weg op de TTkaart tenzij gedwongen door enkele tussenpunten en de Rider 5 doet het op het toestel gewoon wel in de van A naar B modus.

Wellicht staat dat "probleem" los van wat hier besproken wordt? Of is er toch een connectie? Ik weet het niet.
Ik denk dat het antwoord al gegeven is, de Rider 5 maakt geen gebruik van de TomTom kaart.
 
Laatst bewerkt:
Als ik bij Boxtel op de Onrooi en de Gemondestraat een punt plaats en gebruik de GPX Route in de Rider 400 krijg ik de Rider gewoon over de gewenste route. Het plaatsen is wel plekkritisch. Als ik meer punten plaats wordt het vanzelf een rommel. Hoe meer punten hoe groter de puinhoop. Maar ja, dat heb ik al vaker gezegd. Dat is kenmerkend voor GPX Track en Rider 400.

Is boxtel nog steeds een probleem?

Pfff hoeveel andere voorbeelden zijn er nog meer gevonden?

Gaan we echt weer 5 pagina's wijden aan het feit dat er op een plek in niemandsland een route niet goed gaat?

Of geven we Hans munitie (voorbeelden die niet in de buurt van Boxtel liggen) om bij TT de dialoog aan te gaan over een eventueel structureel probleem?
 
Als je voorbeelden hebt. Graag. Ik heb ze legio mee gemaakt maar nooit zo extreem als het Boxtel voorbeeld.
Bij mij gaat meestal om een paar honderd meter die anders gaat. Vorig jaar in Canazei (Dolomieten) nog meegemaakt.
De Route in Myroute ging gewoon rechtdoor (net als bij de Garmin). Maar de Rider besloot, rechtsaf te slaan 150 meter verder linksaf, 150 meter verderop weer linksaf en aan het einde van de weg rechtsaf de eigenlijke route weer op.

Zelfde idee ook in Duitsland meegemaakt. MyRoute ging netjes over de doorgaande weg en bij de rotonde rechtsaf. De Rider ging iets eerder rechtsaf. Ook die is hier benoemd maar toen was ik een zeurpiet en moest niet zo zwaar tillen aan het probleem. Kon allerlei oorzaken hebben. Ook daar ging ik voor 300 meter door een woonwijk met hele nauwe straatjes (absoluut niet sneller).

MyRoute-app: De #1 alles-in-een routetool

Ik heb ook heel vaak gezegd dat GPX Route betrouwbaarder is dan GPX Track. Dit werd iedere keer weer aan de kant geschoven door een bepaald persoon. Helaas is Boxtel toch mijn bewijs dat GPX Route betrouwbaarder is. Domweg omdat die minder punten heeft en minder punten betekent gewoon minder kans op fouten.
 
Ik heb ook heel vaak gezegd dat GPX Route betrouwbaarder is dan GPX Track. Dit werd iedere keer weer aan de kant geschoven door een bepaald persoon. Helaas is Boxtel toch mijn bewijs dat GPX Route betrouwbaarder is. Domweg omdat die minder punten heeft en minder punten betekent gewoon minder kans op fouten.

Yep, en die 'bepaalde persoon' blijft dat aan de kant schuiven omdat die stelling gewoon niet juist is.

Dat neemt niet weg dat ik met je eens ben dat het voorkomt dat de trackimport leidt tot afwijkende route, de Boxtel case laat dat zien. Als je van dergelijke situaties legio voorbeelden hebt dan zie ik de top 10 daarvan graag tegemoet. Maar dan als concrete gpx met duidelijke aanduiding.
 
Ik heb ze meerdere keren meegemaakt afgelopen jaar maar kan ze niet reproduceren. Als ik ze onderweg tegenkom en kan ze later weer terug vinden. Meld ik ze maar dat duurt nog even.
 
Laatst bewerkt:
Vooral andere software. Kaartverschillen weet ik niet.
Rider 5 en Rider 400 zijn niet met elkaar te vergelijken. 2 totaal verschillende toestellen.
 
Laatst bewerkt:
Is dat zo? Welke kaart hebruikt de Rider 5 dan? Heb ik iets gemist?
Ja al eerder kwamen we tot de conclusie dat de specifieke Rider 4xx kaartproblemen niet op de oudere Riders voorkomen en de wegendekking (lees navigeren) meer lijkt op die van Google Maps.
(Hans heeft zelf zoiets ook wel eens gesuggereerd maar niet echt concreet)
Inderdaad een totaal andere generatie toestellen.
 
Laatst bewerkt:
Is dat zo? Welke kaart hebruikt de Rider 5 dan? Heb ik iets gemist?
Als ik mij goed herinner, was de kaart in mijn laatste Rider van Navteq.

Mocht je denken dat je toch een TomTom kaart in je V hebt, bekijk dan bijvoorbeeld in MyDrive je woonplaats. Als je ditzelfde doet in de kaartweergave van je V, moet dit (afgezien van je kaart layout) 1 op 1 hetzelfde zijn. Dus waterpartijen, (stippel)wegen :X en bebouwing. Als dit niet zo is, heb je dus geen TomTom kaart in je V..
 
Een rider 5 zet die gpx toch om naar een itn route en dus gedwongen over die weg?
Dat is dan toch de reden dat n rider zich niet bedenkt? Hij kan niet anders.

Of vergis ik me nu?
 
@bommep:
Navteq is in 2008 overgenomen door TomTom. Zijn in principe dus dezelfde kaarten. Heb je de kaarten in de Rider 5 geupdate dan zijn ze zeker hetzelfde...
 
Klopt, nogmaals gecontroleerd.
De kaarten in de Rider5 zijn TomTomkaarten en komen overeen met de TomTomkaarten in Myroute(gold).
Wel zie ik hier en daar sporadisch een eigenaardigheid: in het toestel (Rider5) staan kleine weggetjes of fietspaden weergegeven met een paarse streepjeslijn. In Myroute staan die weggetjes resp. fietspaden gestippeld.
Maar nu het typische: sommige wegen staan in Myroute gestippeld waar je met de auto wel door mag, zij het met beperking, bv plaatselijk verkeer/aanwonenden waar die in het toestel (Rider 5) niet als zodanig zijn gemarkeerd. Komt op het eerste gezicht niet vaak voor, maar het is er soms wel.
Maar kaart in toestel is wel degelijk dus TomTom.
Vreemd blijft dit wel, nogmaals ook gezien "berekeningsverschil Palafavera".
Het lijkt erop dat er in de Myroutekaart te veel wegen zijn voorzien van stippels.
 
Laatst bewerkt:
Navteq is in 2008 overgenomen door TomTom. Zijn in principe dus dezelfde kaarten.

Het zit net even anders, maar komt op hetzelfde neer.

Voor de volledigheid en 'ter leering ende vermaeck':

Navteq werd in 2008 voor iets van 8 miljard overgenomen door Nokia. Dat was niet heel verstandig want nadat Microsoft Nokia overnam werd Navteq in 2015 als 'Here' voor 2,7 miljoen verkocht aan Audi/BMW/Daimler.
Here levert ondermeer kaarten aan Garmin, maar niet aan TomTom.

In 2007/2008 was er een kleine oorlog tussen Garmin en TomTom waarbij Garmin aanvankelijk 2,3 miljoen bood voor Teleatlas maar TomTom uiteindelijk aan het langst eind trok met een overnamesom van 2,9 miljard.

Gezien de actuele beurswaarde van TomTom lijkt ook dat laatste bedrag wat aan de erg hoge kant maar het bezit van Teleatlas wordt door analisten gezien als 'belofte voor de toekomst'. Zie bijv Financieel | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl

Hoe dan ook: kaarten vormen 'groot geld'. Garmin werkt met Here en koopt z'n kaarten in. TomTom werkt met Teleatlas en is daar eigenaar van.

Een rider 5 zet die gpx toch om naar een itn route en dus gedwongen over die weg?

Klopt. Wat de Rider 5 doet met een track is dat hij viapunten plaatst op de plekken waar die track een zijweg cq kruispunt passeert. Vervolgens wordt de feitelijke route van punt naar punt op basis van de routeringsinstellingen van het toestel berekend.
Dat zou een prima methode zijn, ware het niet dat een track ook net iets naast de weg kan lopen. Dat kan komen doordat een track onnauwkeurig is opgenomen, maar ook door verschil in kaartkalibratie (lees: de getekende ligging van de wegen). Ook al is de kaartbron gelijk (Teleatlas) dan nóg kan het zijn dat de kaartkalibratie net iets anders is. Ook bij Garmin zie je dat, in het verschil tussen de zumo660 (NT) en de latere Zumo's die met NTU kaarten werken.

En da's sterker van invloed dan je zou denken want daardoor zullen veel viapunten op zijwegen komen te staan. Of, als de route onder een snelweg doorgaat, óp de snelweg ipv eronder.
Dat is de reden dat gpx import in de Rider5 in de praktijk eigenlijk onbruikbaar is.

De rider400 doet dat, door projectie, veel, veel, veel beter. Dat is ook dé reden dat TT in mijn ogen met de overgang naar de rider4xx een grote sprong heeft gemaakt.
Maarrr daarbij zal echt naar elke 'meter' van de route gekeken worden. Ziet hij daarbij een stukje dat cartografisch niet 'kan' dan is hij gedwongen een alternatief te vinden. Als je met minder via's (in ITN of gpx-route) werkt dan in een track kan het zijn dat dat stukje niet 'gezien' wordt (cq anders geïnterpreteerd) en lijkt dat mindere aantal via's een voordeel.
In werkelijkheid is de track preciezer maar daarmee ook gevoeliger voor (kaart)fouten. Die fouten komen weliswaar niet vaak voor, maar als je er tegen aan loopt zijn ze knap storend.

Het lijkt erop dat er in de Myroutekaart te veel wegen zijn voorzien van stippels.

Mee eens. Het lijkt erop dat er toch een klein verschil is tussen de kaart in Mydrive en de kaart in het toestel. En dat in Mydrive sommige wegtypes verkeerd geïnterpreteerd zijn. Mede daarom zoek ik naar voorbeelden van de "boxtel-case' om te kunnen zien of ook daar de oorzaak in stippels zit.
 
Klopt. Wat de Rider 5 doet met een track is dat hij viapunten plaatst op de plekken waar die track een zijweg cq kruispunt passeert.

Dat is inderdaad heel erg slecht. Een gebruiker van ITN routes met ook maar een klein beetje ervaring weet dat hij nooit viapunten moet plaatsen op kruispunten of rotondes (en voldoende in moet zoomen om in ieder geval zijwegen zichtbaar te maken zodat dat niet per ongeluk gebeurt).

Wel is het zo dat als iemand toch graag ITN wil gebruiken hij beter af is met een Rider 5 dan met een Rider 4... De functionaliteit is in dat geval van de Rider 5 gewoon beter; heb ik gemerkt door samen te rijden met iemand met andere Rider.
Wel kunnen de routes prima 1:1 gemaakt worden voor beide Riders in ITN-modus.
 
Oke, als gebruiker van een good old Zumo 550 volg ik ook al even dit draadje. Flinke discussie hier.

Ik gebruik dus een 550 en maak de routes met Basecamp. Mijn maatje is deze winter overgestapt van een Zumo 340 naar een TomTom rider 410. Voorheen was het delen van routes nooit een probleem. We zorgden voor de vakantie dat we allebei op dezelfde kaartversie zaten. Ik NT en hij de NTU versie, dus voor overdracht naar het toestel nog even een herberekening op het juiste kaart materiaal doen zodat niet in het toestel een herberekening plaats vind, en nooit problemen met verschillende routes gehad.

Nu hij dus een TomTom heeft weet ik niet wat de beste manier is om een met Basecamp gemaakte route zo identiek mogelijk in de Rider 410 te krijgen.

Uit de voorgaande discussie maak ik op dat omzetten naar een track en dan exporteren naar gpx een betere optie is dan de route zonder omzetting naar gpx te exporteren.

Ik heb beide getest, en daarna de gpx files in Mydrive geïmporteerd. De track lijkt 100 % overeen te komen met de route in Basecamp, de niet omgezette route wijkt behoorlijk af.

De track loopt op veel plaatsen net naast de wegen op het Mydrive kaart materiaal, de niet omgezette route volgt logischerwijs wel netjes de wegen.

Ik heb nog niet kunnen testen wat er gebeurd als ik de track nu in de Rider laad. (Niet bij de hand) Nu begrijp ik dat als ik de track in de Rider laad er weer gerekend gaat worden en ik voor verrassingen kan komen te staan als de route niet netjes de wegen volgt.

Is het dan beter in Mydrive de route zodanig aan te passen dat hij wel weer overeenkomt met de route in Basecamp en deze dat te uploaden naar de Rider? Overigens lukt het mij (nog) niet wijzigingen aan te brengen in een geïmporteerde route met behulp van Mydrive. Nieuwe route lukt wel.
 
Laatst bewerkt:
Onder geïmporteerde track boven geïmporteerde route niet als track.
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan