TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Uit de voorgaande discussie maak ik op dat omzetten naar een track en dan exporteren naar gpx een betere optie is dan de route zonder omzetting naar gpx te exporteren.

Ik heb beide getest, en daarna de gpx files in Mydrive geïmporteerd. De track lijkt 100 % overeen te komen met de route in Basecamp, de niet omgezette route wijkt behoorlijk af.

Helemaal juist, en tevens een mooie illustratie van waarom ik de track adviseer.

Over de afwijking die je vervolgens ziet hoef je je niet druk te maken. Dat de route niet exact over de weg loopt heeft hier louter te maken met iets afwijkende kaartkalibratie.
Als je een route in NTU maakt en vervolgens bekijkt in NT zult je een soortgelijk effect zien, ondanks dat het beiden op Here kaarten is.
Dat komt doordat, zowel de rider als de zumo deze route zullen importeren op basis van 'projectie' en geen viapunten naast de weg zullen zetten oid. Ik heb dat verschil toegelicht in de video op

Dat de route na import echt 100% intact blijft is nooit 100% te garanderen. Maar dit is wel de meest zekere manier en de kans op een 100% overeenkomstige route vele malen groter dan de kans op afwijking.
 
Bedankt voor je antwoord Hans. Video bekeken en het is mij verder duidelijk. Uitwisseling via track gaat het dus worden.

Ben benieuwd of we veel afwijkingen gaan krijgen. Verder is het bij ons toch dat de voorrijder bepaald en verder met wat gezond verstand zal het wel goed komen. ;)
 
Voor wie a.s donderdag of vrijdag naar de motorbeurs gaat:
Kom wellicht even kijken in het Refuel Café in HAL 7. Daar geef ik op beide dagen driemaal een gratis toegankelijke snel-cursus route maken 2.0. 

Met daarin aandacht voor MyDrive, Routeyou.com en, vooral: MyRouteApp.

Voor mee info: zie https://www.mrgps.nl/mrgps-op-motorbeurs-utrecht/
 
Hans, wat is jouw mening over de beste manier van pairen van een GPS (in mijn geval Tomtom 410), Android smartphone en Sena headset? en, waarom is dat de aan te raden manier

CaseStudy_1.jpg


CaseStudy_2.jpg


CaseStudy_3.jpg


schijnt ook nog een 4e optie te zijn waar ik geen plaatje van heb
 
Laatst bewerkt:
Het is deels een kwestie van trial en error, maar het tweede model lijkt het meest voor de hand liggend. Met daarnaast wellicht óók een paring tussen telefoon en headset, maar dan puur A2DP, voor het afspelen van muziek (da's dan misschien dat vierde plaatje ;))
 
Je tomtom moet ook nog zijn internet ergens vandaan halen Dus optie 2 is 't meest logisch (tenzij je sena het internet door gaat geven aan je tomtom, maar dat is niet zo volgens mij).

Volgens mij kunnen (de meeste) telefoon maar met 1 apparaat pairen. Dus óók nog aan je headset verbinden én de tomtom werkt niet. De tomtom kan wel telefoongesprekken en volgens mij ook gewoon muziek doorgeven. Dus optie 2...
 
Je tomtom moet ook nog zijn internet ergens vandaan halen Dus optie 2 is 't meest logisch (tenzij je sena het internet door gaat geven aan je tomtom, maar dat is niet zo volgens mij).

Volgens mij kunnen (de meeste) telefoon maar met 1 apparaat pairen. Dus óók nog aan je headset verbinden én de tomtom werkt niet. De tomtom kan wel telefoongesprekken en volgens mij ook gewoon muziek doorgeven. Dus optie 2...
Inderdaad plaatje 2 volgens de normale werkwijze van Garmin.
Overigens kan niet iedere Sena rechtstreeks een navigatie en en een gsm aan. Indien wel dan kan wellicht direct muziek luisteren. (De Rider zelf kan geen muziek doorgeven dacht ik ?)
Maar inderdaad, de Rider moet ook zijn data krijgen via de tethering functe van de gsm.
 
Gisteren op de beurs ook een Rider gekocht. Hoe hebben jullie deze aangesloten, op de koplamp oid?

Je moet een plusdraad zien te vinden die via het contact loopt. Veel motoren hebben een accesoiresdraad. Met die koplamp moet je even kijken wat je doet. Het moet niet zo zijn dat de stroom naar de TomTom stopt als je grootlicht aandoet.
 
Laatst bewerkt:
@hans, leuke presentatie donderdagmiddag op de beurs! En leuk om je even de hand te schudden na afloop. Ik denk er nu sterk over om MyRoute-app eens te gaan proberen. Soms is het best nuttig om vooraf een route te maken.
 
Dus dan gewoon aftappen van zowel de plus als de min van de verlichting? En noet ik hier nog een extra zekerig tussen plaatsen?


Mag altijd, maar is niet noodzakelijk. Er zit een zekering in de houder. Er zijn mensen die het zekerheidshalve wel doen, ikzelf heb het niet gedaan. Maar ik heb hem ook rechtstreeks op de accu aangesloten. Ik wil niet dat ie op reis bij iedere stop in slaapstand gaat. Bovendien gaat ie nu aan, wanneer ik hem monteer, en kan ik al een route ingeven, koppelen, of wat ik ook wil, zonder dat ik mijn contact al aan moet zetten. Maar ook dat is weer een keuze die ieder voor zich maakt.
 
Of rechtstreeks vanaf de accu (met een zwevende zekering in de + nabij de accu). En als je dan een stopcontact monteert (bv een zgn BMW-stopcontact) heb je een stroomvoorziening voor allerlei dingen die je ook nog eens kunt gebruiken om een druppellader op aan te sluiten.
 
Er zit een kabel met zekering rechtstreeks vanuit de accu avan de vorige eigenaar, ook voor zijn navi. Denk dat ik die ga gebruiken. Echter lijkt het me handig er een schakelaar tussen te zetten voor als ik de houder er niet op heb. De contactpunten in de stekker liggen dan bloot en mocht ik in een regenbui terecht komen.. Dan kan ik de spanning afsluiten op de stekker als ik de houder eraf heb. Hoe denken jullie hier over?
 
Er zit een kabel met zekering rechtstreeks vanuit de accu avan de vorige eigenaar, ook voor zijn navi. Denk dat ik die ga gebruiken. Echter lijkt het me handig er een schakelaar tussen te zetten voor als ik de houder er niet op heb. De contactpunten in de stekker liggen dan bloot en mocht ik in een regenbui terecht komen.. Dan kan ik de spanning afsluiten op de stekker als ik de houder eraf heb. Hoe denken jullie hier over?

Je bent beter dat je de houder permanent plaatst. Het stekkertje om los te koppelen is op zijn minst lamentabele kwaliteit te noemen. Ik weet niet hoe lang dat aan/afkoppelen gaat overleven. Bij Waypoint kun je een setje kopen, met een bescherm-antiverblinding folie voor de TT( heeft ie wel nodig) en een rubber afsluitdop, om over de houder te doen. Dan kan die altijd blijven zitten en is beschermd tegen corrossie. Ik heb over dat prutsstekkertje een krimpkousje zitten, daardoor kan er geen water bij en is het ook beschermd.
 
Waypoint heeft dat setje nu op de beurs in de aanbieding van 25 voor 15 euro.
Ik ben trouwens niet zo'n fan van een permanente houder. Mijn nav's sluit aan via een tulp-chasis stekker of een waterdichte usb. Ik zou dus dat stekkertje vervangen door een nette verbinding die overal te koop zijn.
Daarnaast zijn er zat gevallen waarbij de houder als deze onder spanning blijft de accu na verloop van tijd leegtrekt. Zumo's hebben de neiging om bv het Canbus systeem wakker te houden en dan dus ook lege accu. Ik zou de houder losgooien.
 
Waypoint heeft dat setje nu op de beurs in de aanbieding van 25 voor 15 euro.
Ik ben trouwens niet zo'n fan van een permanente houder. Mijn nav's sluit aan via een tulp-chasis stekker of een waterdichte usb. Ik zou dus dat stekkertje vervangen door een nette verbinding die overal te koop zijn.
Daarnaast zijn er zat gevallen waarbij de houder als deze onder spanning blijft de accu na verloop van tijd leegtrekt. Zumo's hebben de neiging om bv het Canbus systeem wakker te houden en dan dus ook lege accu. Ik zou de houder losgooien.

Is natuurlijk ook een optie. Dat leegtrekken van de accu heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt, alleen wanneer je de TT erop laat, en hij in slaapstand is :?
De houder erop laten of niet lijkt mij ook ervan af te hangen hoe vaak je de TT gebruikt. Ik rijd vrij veel, en ik gebruik hem bijna altijd. Al was het alleen al voor de verkeersinfo en de flitscamera's :(
Ik heb geen zin dat ding elke keer weer te monteren, maar kan me voorstellen, wanneer je hem niet frequent gebruik, dat je dat niet erg vindt.
 
Zumo's hebben de neiging om bv het Canbus systeem wakker te houden en dan dus ook lege accu. Ik zou de houder losgooien.
Dat geldt alleen voor Zumo's met een omvormer in houder of snoer. En dan is het juist de load sensing functie die de CANbus openhoudt. Diezelfde functie zorgt ervoor dat bij rechtstreeks aansluiten op de accu de houder nauwelijks vermogen vraagt als er geen apparaat inzit. Rechtstreeks op de accu is dan ook met geen enkele navigatie een probleem.
 
Het ging even om verschillende manieren aansluiten. Via de Canbus is 1. We weten niet om welke motor het ging. En menig 550 houder is naar de kloten gegaan, vanwege corrosie van de pennen doordat men die dingen altijd op 12V te liet staan aan de accu. Hoezo geen enkele navigatie.... Weet je nog? Op het GPS forum en dat we dan zeiden: insmeren met vaseline helpt. Hetgeen ik trouwens nog steeds doe.

Mij maakt het niet uit wat je doet, ik koppel de houder los van de 12V als de nav er niet inzit. Of je de houder ook af haalt mag ook zelf bepalen.
 
Laatst bewerkt:
De motor betreft een Yamaha MT-03. De vorige eigenaar had al een kabel rechtstreeks op de accu geplaatst, met een extra zekering ertussen. Ik ga maandag kijken voor een stuurschakelaar welke ik tussen deze kabel en de kabel van de TT zet. Aangezien ik de TT niet altijd gebruik, wil ik hem ook kunnen demonteren, incl houder. Het geeft mij dan toch een beter gevoel om de stroom af te kunnen sluiten, ipv daar een losse stekker hebben hangen met continu spanning.
 
Terecht. Die stekker kan wel onder spanning blijven, hoewel op mijn 1150 GS de permanente 12V contactdoos ook veel te vaak groene uitslag heeft. Maar dat is effe poetsen en invetten en klaar. De houder pennen vernagelen kost meer ;)
 
De motor betreft een Yamaha MT-03. De vorige eigenaar had al een kabel rechtstreeks op de accu geplaatst, met een extra zekering ertussen. Ik ga maandag kijken voor een stuurschakelaar welke ik tussen deze kabel en de kabel van de TT zet. Aangezien ik de TT niet altijd gebruik, wil ik hem ook kunnen demonteren, incl houder. Het geeft mij dan toch een beter gevoel om de stroom af te kunnen sluiten, ipv daar een losse stekker hebben hangen met continu spanning.
De reeds aanwezige kabel met zekering zou je inderdaad via een stuurschakelaar kunnen aansluiten.
Persoonlijk zou ik de houder niet telkens demonteren. Heb mijn houder qua kijkhoek afgesteld zodat ik de minste last van spiegeling heb of te weinig contrast. Anders moet je iedere keer die houder weer afstellen.
Gewoon laten zitten en een Essential Kit kopen voor nu €15 bij Waypoint met daarin beschermkapjes en een screen folie lijkt me het makkelijkste.

Ikzelf heb bij mijn motor de voeding van het stadslicht in de koplamp afgetakt. In ieder geval na het contactslot. Wel een zwevende zekering ertussen gezet. De zekering in de houder is niet uitwisselbaar en beschermt jouw bekabeling ook niet. De zekering dient zo dicht mogelijk bij de voedingsbron te zitten (in mijn geval de koplamp)

Als je de houder laat zitten is het wel beter dat deze spanningsloos gemaakt kan worden als je niet rijdt. Daarom is stadslicht of stuurschakelaar ok.
Niet alleen om leegtrekken van de accu te voorkomen maar ook om oxidatie aan de contactpennen te voorkomen als hier spanning op staat en de houder nat wordt waarbij een zeer kleine stroom tussen de pennetjes kan gaan lopen die wel zorgt voor (groene) aanslag en invreten van de pennetjes.
De Rider 4xx heeft daar weinig last van. Zumo's wel meer. Pennetjes dan schoonmaken met contactspray of WD 40 en wat inspuiten/smeren met vaseline.
Als je in regen rijdt zonder Rider is een Essential Kit kapje wel aanbevolen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan