TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ligt het aan mij of zijn er meer die het idee hebben dat de snelheidslimieten minder accuraat zijn dan voorheen?
 
Voor degenen die MyRouteApp willen overwegen:

Kreeg vandaag weer een email met aankondiging nieuwe functionalteiten.
Namelijk een undo-functieknop en een centrale bibliotheek voor routes en tracks.
Ze blijven wel stevig doorontwikkelen daar.
Zie filmpje
. (aanrader)

Op hun site staat een overzicht met functonaliteiten voor de gratis en de Gold versie, en ook de prijsmogelijjheden. https://www.myrouteapp.com/nl/pricing

------------------------------------------
Verder eenmalig toch even een samenvatting van de MyRouteApp aankondiging.
Denk dat het toch wel een helder verhaal is:
(Trouwens binnenkort komt er een echte MyRouteApp navigatie App voor de smartphone)


"Door liefhebbers, voor liefhebbers…

…Dat is MyRoute-app en ook de basis van ons bestaan.
Gratis routeplanners zijn er in alle soorten en maten, maar alleen met MyRoute-app kun je routes maken in de officiële kaarten inclusief routeberekening van TomTom, Here (Garmin) én Google Maps. En er is zeker geen enkele andere routeplanner te vinden waarmee je de verschillende routeberekeningen heel simpel met elkaar in één kaart kan tonen en aanpassen, en dat op PC, MAC, tablet, iPad, iPhone én smartphone! De liefhebber van routes maken, delen en rijden weet wel waarom dat zo belangrijk is!

Twee belangrijke nieuwe functionaliteiten…

Omdat we zelf ook liefhebber zijn luisteren we graag naar onze trouwe gebruikers. We luisteren niet alleen, we ondernemen ook actie, daarom presenteren we met gepaste trots deze 2 nieuwe functionaliteiten:
UNDO-knop: klik op deze knop en de laatste bewerking wordt ongedaan gemaakt. Dat klinkt heel eenvoudig, maar geloof ons, dit was bepaald geen eenvoudige implementatie!
Routes in bibliotheek: de ‘Trackbibliotheek’ heet voortaan gewoon ‘Bibliotheek’. Dit omdat nu behalve gereden tracks ook gemaakte routes worden getoond in de bibliotheek. Dat gaat zo: als je een route hebt gemaakt kun je links bij routeinformatie de route publiceren. De gepubliceerde route komt in het activiteitenoverzicht én nu dus ook in de bibliotheek! Andere gebruikers kunnen je route makkelijk vinden en overnemen. Laten we met zijn allen alleen onze interessante routes publiceren, dan bouwen we gezamenlijk aan de beste en leukste routebibliotheek voor de echte liefhebber!
Bovenaan de mail een korte video-instructie met uitleg over deze 2 nieuwe functionaliteiten."
---------------------------------------
Hopelijk komt er nu een fatsoenlijke openbare bibliotheek met mooie routes.
Dat automatisch openbaar publiceren van al die halve routes, rondjes om de kerk en woon-werk ritjes (vooral dus opgenomen tracks met smartphones), was nu niet zo'n geweldig idee.
Nu kun je uitgebreid filteren.

Ik geloof dat ik pas las dat een van de MyRouteApps programmeurs sinds kort zijn motor rijbewijs heeft.
Toch knap dat ze dan in een jaar tijd zo'n route planner ontwikkeld en gebouwd hebben met zinvolle, praktijkgerichte functies.
Daar kan TomTom nog wat van leren. Keken die maar zo wat onder de gebruikers leeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de mijne nog in de kast liggen. Iemand interesse om die over te nemen?

Ik viel trouwens et echt steil achterover van het lezen dat je moet betalen om de app te gebruiken. Ik zal geen nieuwe rant plaatsen, maar ik koop nooit meer iets waar TomTom op staat.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag voor 't eerst een rit met de TT 410 (aan telefoon en een Sena 20s). Werkt erg fijn (net als mijn TomtTom go 5100)!

Wat onhandige dingen:
-de handschoenen (gerbing verwarmd) moeten uit om 't scherm te bedienen. En bij file en een nieuw routevoorstel moet je op 'ja' klikken. Dat kan dan niet onderweg. Of zou hij ook met gesproken instructies overweg kunnen?
-mijn houder trilde nog wat te veel, maar dat heeft met mijn eigen beugeltje te maken. Dat is een plaatje zonder hoekverbinding erin, dat trilt/tordeert nog te veel.
-mijn telefoon is aan de TT verbonden (voor verkeersupdates). Kan de TT muziek (spotify!) doorgeven aan de headset?

Probleem is dat bijna alle touchscreens op geleiding reageren. Capatitief. Je handschoen geleid niet of niet voldoende staticiteit van je vingers naar het scherm.

Stik wat geleidend garen door je vingertop van je handschoen en je scherm reageert weer.
Bij mijn "gewone winter" handschoenen werkt het.
Geleidend garen
 
Je onderbouwing is weggevallen MIOB. Welke TomTom app moet je voor betalen?


Hm, ik haal blijkbaar de myroute app en Mydrive door elkaar. Excuses.

De fietserbond heeft trouwens een uitstekende fietsrouteplanner (gratis) online beschikbaar met meerdere profielen (natuurfietsroute, snelle route, wielrenroute, fietsknooppuntenroute etc... en dan nog veel extra opties om voorkeuren aan te geven). Gratis dus hè. Het zou mooi zijn als 1 van de motornavigatiefabrikanten ook eens zoiets zou proberen.


ANyway: Voor de advertentie: Hoe zie ik of ik een 40 of 400 heb? zik heb er trouwens een uiterst handge extra stuurklem bij waarmee je hem op allerlei buisvormige dingen kunt klemmen.
 
De doos?

MyRoute-app Basic is gratis, maar dat zou je wel niet bedoelen.

Heb je nog een prijs in gedachte?
Die Rider is volgens mij zgan.
 
Laatst bewerkt:
Hm, ik haal blijkbaar de myroute app en Mydrive door elkaar. Excuses.

Het zou mooi zijn als 1 van de motornavigatiefabrikanten ook eens zoiets zou proberen.

Anyway: Voor de advertentie: Hoe zie ik of ik een 40 of 400 heb?
MyRouteApp Gold is inderdaad niet gratis.
De gratis versie kun je ook gebruiken maar dan heb je niet de geweldige voordelen/ mogelijkheden die de Gold versie heeft.
Volg die links eens en kijk naar het filmpje. Dan kun je zelf een indruk krijgen. Er is ook een filmpje waarin ze het gelijktijdig gebruik van meerdere kaarten (Here/Google/TomTom) gebruiken. En evt diverse overlays, o.a. de Michelin wegenkaart met daarop groene wegen (zoals op de papieren kaart).
Je kan met MyRouteApp in de winter routes voorbereiden door de Alpen voor je Rider door gebruik te maken van de Here kaart en seizoens afsluitingen uit te schakelen, en daarna, evt na toevoeging van enkele routepunten, deze route omzetten en routeren over de TomTom Kaart.
MyRouteApp is totaal niet met MyDrive te vergelijken. MyDrive is handig voor de cloud synchronisatie en de real-time verkeers informatie. Een MyRouteApp route kun je ook rechtstreeks via MyDrive naar je Rider of TomTom auto navigatie sturen.
EDIT: nieuwsbrief met uitleg en Youtube link over MyRouteApp "MultiMapping" : Het GROTE voordeel van ‘Multi-mapping’
En ook het forum waarop veel onderwerpen met interessante onderworpen: Discussies : Ondersteuning

En als je kijkt wat voor energie ze erin gestoken hebben om goede praktijk tools te integreren waar je ook daadwerkelijk dankbaar gebruik van kunt maken.
Als je een Rider kunt kopen voor zeg maar minimaal €300, dan is aanschaf van een software navigatie oplossing zoals MyRouteApp toch niet het grote probleem. Daar begint het echte motor plezier pas mee, als je toch graag routes maakt of gewoon van anderen overneemt.
Als je een auto koopt moet je daar toch ook iedere week benzine in gooien..., en motorrijden is ook niet gratis.
Binnenkort ook nog een echte navigatie App voor je smartphone erbij.

MyRouteApp kun je niets verwijten. Die leveren waar voor hun geld.
TomTom blijft daar enigszins achter en heeft duidelijk andere prioriteiten dan goede navigatie software voor op de pc te maken.
Vandaar de gratis Tyre Pro licentie die je bij de Rider krijgt.
Die mag je ook onbeperkt gratis gebruiken maar routeert wel over Google Maps.

Toestel type staat ook op de doos. Die heb je toch nog wel... ?
Bij toestel informatie kun je je geheugenruimte opvragen.
Een 40 heeft 8GB en een 400/401 heeft 16 GB geheugen.
Trouwens je toestel informatie staat er ook gewoon af te lezen.
Kijk onder instellingen, en dan helemaal naar rechts: toestel info (of zoiets)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag lekker zitten sleutelen. De vorige eigenaar van de motor heeft denk ik ook een tomtom gehad kwam de heel kort afgeknipte draadjes tegen. Dus deze los gesoldeerd en de nieuwe er op, inderdaad op de stadslichtjes. Thx voor de tips
 
Ik heb de mijne nog in de kast liggen. Iemand interesse om die over te nemen?

De fietserbond heeft trouwens een uitstekende fietsrouteplanner (gratis) online beschikbaar met meerdere profielen (natuurfietsroute, snelle route, wielrenroute, fietsknooppuntenroute etc... en dan nog veel extra opties om voorkeuren aan te geven). Gratis dus hè. Het zou mooi zijn als 1 van de motornavigatiefabrikanten ook eens zoiets zou proberen.

Misschien goed om eerst even je toestel uit de kast te halen en de mogelijkheden te verkennen alvorens al te stellige uitspraken te doen.

De grap is: wat de fietsersbond doet zit feitelijk al 'ingebakken' in de Rider - via de optie 'spannende route'. Daarnaast kun je diezelfde optie gebruiken via de (gratis) online planner mydrive (van TomTom zelf).

Die 'scenic' voorkeur in de tomtom kaart zit ook in MRA, maar dan in de Gold versie. MRA Gold heeft een stuk meer mogelijkheden dan Mydrive en is in mijn ogen zeker de uitgave waard. Maar wil je dat niet dan zul je met de gratis MRA, de gratis MyDrive, de gratis routeyou.com of de gratis kurviger.de al een heel end komen.

In de video op
krijg je een aardige indruk van de kracht van MRA Gold.
 
Probleem is dat bijna alle touchscreens op geleiding reageren. Capatitief. Je handschoen geleid niet of niet voldoende staticiteit van je vingers naar het scherm.

Stik wat geleidend garen door je vingertop van je handschoen en je scherm reageert weer.
Bij mijn "gewone winter" handschoenen werkt het.
Geleidend garen

Dat garen heb ik wel liggen, maar dat durf ik niet door mijn elektrisch verwarmde handschoenen te naaien. Dat geeft wel erg grote kans op kortsluiting.
 
Dit weekend weer gereden met de Rider 400. Wat een fijn apparaat. Heb inmiddels ook een goedkoop bluetooth headseatje gekocht en die in mijn helm ingebouwd (BT-S2 van Aliexpress). Was vooral bedoeld om te praten met anderen en om muziek te luisteren. Had de headset daarom alleen gepaired met mijn telefoon maar plotseling kreeg ik ook de route-instructies van de Tomtom door mijn headset. De muziek stopte, ik kreeg de instructie en toen ging de muziek weer verder.

Bij mijn weten heb ik de headset niet gepaired met de Rider. Kan het zo zijn dat de Rider dit doet via m'n iPhone? Dat de Rider de aangesloten headsets automatisch van de telefoon overneemt?
 
Heb weer een vraag;
Bij het met de USB kabel overzetten van routes krijg je de vraag: welke routes importeren
Heb toen 2 van de 6 routes aangevinkt, en die staan ook tussen mijn routes.

Maar hoe krijg ik nu die andere 4 erbij? Want ik kan ze nergens meer vinden.

gr.Peter
 
De Rider opnieuw opstarten. Dan komt de vraag opnieuw. Bij de volgende keer de Rider opstarten komt vraag weer en daarna weer, etc. Tot vervelends toe.
Routes overzetten via MyDrive heeft deze eigenschap niet.
 
Dan blijft de vraag nog steeds komen. De bestanden wordt na import niet verwijderd door de Rider. Daardoor blijft de vraag komen
 
Ik heb een vraagje over het gebruik van de routes. Ik heb een aantal Gpx bestanden in de tomtom staan. Wanneer ik deze wil gaan rijden berekent hij de route naar de beginplaats. Dit gaat allemaal goed totdat ik ook echt op het beginpunt aankom, dan is hij de route kwijt omdat ik "op plaats van bestemming" ben. Als ik vervolgens de route nogmaals aanklik dan gaat ie volgens mij weer opnieuw de route naar het startpunt berekenen en vrvolgens is ie alles weer kwijt omdat ik al op het startpunt ben. Het is dus onmogelijk om een route te rijden terwijl dit eerder wel mogelijk was, zelfs zonder de route opnieuw te selecteren op het startpunt.
Iemand een idee wat dit zou kunnen verhelpen?
De TomTom 410 die ik gebruik is helemaal up to date.
 
Laatst bewerkt:
dan is het start en eind nagenoeg gelijk. je rijd dus naar eind en de route is klaar vlg de TT.

oplossing. in een route de punten anders plaatsen, of in de TT kiezen voor rijden naar beginpunt.
 
Ja dat klopt wel het beginpunt is precies hetzelfde punt als het eindpunt. Het vreemde is dat het met alle routes zo is, ook met de routes die ik eerder wel gereden heb. Ik betwijfel of de routepunten anders plaatsen zal werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan