Waarmee smeren bij wiellager vervangen

29 jun 2016
31
0
Ik ben bezig met het vervangen van de wiellagers bij het voorwiel en lees dat je moet smeren. Waar precies en met welk smeermiddel? Ik heb kopervet maar wil best smeermiddel kopen alleen welke moet ik dan kopen en waar moet ik het allemaal smeren? De nieuwe wiellagers hebben rubberen afdichtringen aan beide kanten van de wiellagers.
 
Dat scheelt. De boel ligt nu toch los, moet ik de as of spacers nog smeren met iets? Ik wil de binnenkant van de as nog schoonvegen met een tandenborstel, zou ik er nog remmenreiniger in moeten spuiten of beter WD40 de boel schoonmaken?
 
In het WPHB staat hoe je dit klusje moet klaren
Een kant van de lagers hoort open te zijn en er is ook een volgorde van plaatsen van de lagers (los en vast lager) en er is een bepaalde hoeveelheid vet dat je in het wiel moet aanbrengen
 
Er is echt veel dat je op minder goede manieren kan doen bij dit klusje en er is maar 1 goede manier om dit klusje te doen
Doe jezelf en de motorfiets een plezier en zorg voor een WPHB (vast wel ergens te dowwnloaden)

Er horen lager in met maar aan 1 kant een afdichting (jouw voorganger had net niet genoeg kennis van zaken)
 
In het WPHB staat hoe je dit klusje moet klaren
Een kant van de lagers hoort open te zijn en er is ook een volgorde van plaatsen van de lagers (los en vast lager) en er is een bepaalde hoeveelheid vet dat je in het wiel moet aanbrengen

hoe kun je dat weten als je nog niet weet welke motor het is?
Bij mij zitten ook 2RS lagers, wat bedoel je met los en vast lager?

Misschien heb ik ergens niet opgelet op school. Zou je het dan uit willen leggen ipv verwijzen naar een boek?
 
Ik heb er nu een gevonden bedankt, met grease, welk vet bedoelen ze dan. Kan ik dat met WD40 vervangen?

@DAF40: Ja de 6302-2RS wordt ook aangeboden door onderdelenboer voor deze motor maar er zat 6302-2RSH in, ik weet niet of en wat het verschil is tussen die twee?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nu een gevonden bedankt, met grease, welk vet bedoelen ze dan. Kan ik dat met WD40 vervangen?

@DAF40: Ja de 6302-2RS wordt ook aangeboden door onderdelenboer voor deze motor maar er zat 6302-2RSH in, ik weet niet of en wat het verschil is tussen die twee?

Ja het verschil is een betere seal, de rsh is bijvoorbeeld beter bestand tegen een hogedrukspuit, hoewel ik het uit m'n hoofd zou laten op je lagers te spuiten.
Die H maakt niet uit dus.
 
Er is 1 van de twee lagers dat vast op zn plek blijft zitten (het vaste lager) en het andere lager kan een beetje in de passing heen en weer schuiven ivm het uitzetten en krimpen van de naaf (het losse lager)(dit is in de techniek een heel veel voorkomende constructie )
Ik weet niet welke kant het vaste lager is maar dat staat in het WPHB vandaar dat is daar naar toe verwijs

Ook bij DAF400 weet ik niet om wat voor motorfiets het gaat maar ik ben er redelijk zeker van dat ook bij jouw motor lagers met aan 1 kant een afdichting horen
 
Thx ga dat zo bij de bouwmarkt halen.

Er is 1 van de twee lagers dat vast op zn plek blijft zitten (het vaste lager) en het andere lager kan een beetje in de passing heen en weer schuiven ivm het uitzetten en krimpen van de naaf (het losse lager)(dit is in de techniek een heel veel voorkomende constructie )
Ik weet niet welke kant het vaste lager is maar dat staat in het WPHB vandaar dat is daar naar toe verwijs

Ook bij DAF400 weet ik niet om wat voor motorfiets het gaat maar ik ben er redelijk zeker van dat ook bij jouw motor lagers met aan 1 kant een afdichting horen

Beide lagers die eruit kwamen waren 6302-2RSH. Dus dat verschil tussen losse en vaste lager, ik ben van plan ze beide gewoon vast te tikken tot ik hoor dat ze vast zitten. Hoe moet het anders dan?
 
@Gixxer-harry: Je zei kijk in het werkhandboek, dus ik kijk erin en daar staat ook 6302 en met bevestigen niks over losse en vaste lagers. Dan vraag ik me af hoe dat zit met die losse en vaste lagers wat jij zei. Kun je toch wel begrijpen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan