Ontbreken balanspijpjes aftermarket uitlaat

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.180
2.928
Erps-Kwerps
Ik wil een nieuwe uitlaat (compleet) onder mijn Bandit zetten. Nu viel mij op dat de originele uitlaat balanspijpjes heeft. En als ik naar veel aftermarket uitlaten kijk dan ontbreken die daar. Welke invloed heeft dat, want ik heb begrepen dat die pijpjes nogal een verschil maken in veel gevallen.

Met:

gsf1200.jpg


Zonder:

gsf-1200-gsf1200-bandit-1995-2006-oil-cooled-exhaust-downpipes-327-p.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je de flensen, bolt-on of slip-on?

Edit: Als dat het is, dan gewoon kijken wat voor type demper er nu onder zit en die bochtenset dan bestellen.

Of bedoel je de linkpijp? Anders de verkoper even informeren of die er bij zit. Soms zijn de plaatjes alleen maar als voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je de flensen, bolt-on of slip-on?

Edit: Als dat het is, dan gewoon kijken wat voor type demper er nu onder zit en die bochtenset dan bestellen.

Of bedoel je de linkpijp? Anders de verkoper even informeren of die er bij zit. Soms zijn de plaatjes alleen maar als voorbeeld.

Hij bedoelt de dwarse pijpjes tussen de bochten.Bovenste foto heeft er eentje tussen 2 en 3 en de onderste foto niet.
 
Mij lijkt het een soort vliegwiel principe, de ene uitlaat helpt de andere een beetje om de gassnelheid geleidelijk te houden. Of dat zorgt voor meer efficiënte of een verschuiving van het meest efficiënte gebied weet ik niet.
 
De manier waarop die balanspijpjes origineel zijn aangebracht is sowieso al erg twijfelachtig. In plaats van gewoon rechtdoor zou er een deel van de uitlaatgassen 2 haakse bochten vlak na elkaar gaan nemen?? en tussen 1/4 en 2/3 zit nog een groot verschil in de lengte van het stukje balanspijp ook, en de afstand tussen balanspijpen en 4-in-1 punt is ook nog eens behoorlijk verschillend. Dat kan niet veel gedaan hebben :+
 
De manier waarop die balanspijpjes origineel zijn aangebracht is sowieso al erg twijfelachtig. In plaats van gewoon rechtdoor zou er een deel van de uitlaatgassen 2 haakse bochten vlak na elkaar gaan nemen?? en tussen 1/4 en 2/3 zit nog een groot verschil in de lengte van het stukje balanspijp ook, en de afstand tussen balanspijpen en 4-in-1 punt is ook nog eens behoorlijk verschillend. Dat kan niet veel gedaan hebben :+
Het gaat om pulsen, drukverschillen, niet om stroming.
Hoewel ik ook niet denk dat je het in dit geval zult merken. Als de collector goed gebouwd is nemen de pulsen elkaar ook al mee.
Maar 90% van de aftermarket uilaten kost vermogen, dat zal in dit geval niet anders zijn.
 
Het gaat om pulsen, drukverschillen, niet om stroming.
Hoewel ik ook niet denk dat je het in dit geval zult merken. Als de collector goed gebouwd is nemen de pulsen elkaar ook al mee.
Maar 90% van de aftermarket uilaten kost vermogen, dat zal in dit geval niet anders zijn.

Bron van deze wijsheid?
 
Het heeft met overlapping te maken er is een moment in een viertakt dat de uitlaatklep nog gedeeltelijk open staat na de uitlaatslag maar de inlaatklep ook open gaat voor de inlaatslag en om nu wat extra tegendruk te krijgen zit dat balanspijpje er tussen zo beinvloeden dus de drukgolven dat er minder vers mengsel de uitlaat in kan schieten wat je rendement van benzine ten goede komt.
 
Het heeft met overlapping te maken er is een moment in een viertakt dat de uitlaatklep nog gedeeltelijk open staat na de uitlaatslag maar de inlaatklep ook open gaat voor de inlaatslag en om nu wat extra tegendruk te krijgen zit dat balanspijpje er tussen zo beinvloeden dus de drukgolven dat er minder vers mengsel de uitlaat in kan schieten wat je rendement van benzine ten goede komt.

Tja en aangezien er verder niets geregeld of bijgestuurd wordt, is dit alleen maar van toepassing bij een smal toerenbereik...

gooi er gewoon een andere onder, ga je niets van merken
 
Het gaat om pulsen, drukverschillen, niet om stroming.
Hoewel ik ook niet denk dat je het in dit geval zult merken. Als de collector goed gebouwd is nemen de pulsen elkaar ook al mee.
Maar 90% van de aftermarket uilaten kost vermogen, dat zal in dit geval niet anders zijn.

Ik denk dat je in de war bent met dempers. Ik heb daar namelijk ook een uitzending over gezien. Ze hadden een BMW R1200 GS en monteerden daar iedere keer een andere demper onder. Dan werd er een rit op de testbank gedaan om verandering in vermogen te testen en ook werd de geluidsdruk gemeten als ik me niet vergis. Bleek inderdaad dat nagenoeg alle aftermarket dempers minstens enkele procenten vermogensverlies veroorzaakten. Sommige zelfs tot 15% als ik me niet vergis. Waarschijnlijk ga je met een aftermarket uitlaat, hetzij enkel een demper, hetzij met een compleet systeem, toch vermogenswinst boeken als je ze daarna opnieuw laat afstellen.
Ook ik was tot voor kort in de veronderstelling dat het monteren van een andere uitlaat je sowieso vermogen kostte. Blijkbaar werkt dat bij een Bandit mkI toch anders en boek je daar bijna altijd wel wat winst aangezien ze enorm op de uitlaat geknepen zijn.
(ik lul nu ook maar even gemakshalve na wat ik hier op het forum al gelezen heb...)

Het heeft met overlapping te maken er is een moment in een viertakt dat de uitlaatklep nog gedeeltelijk open staat na de uitlaatslag maar de inlaatklep ook open gaat voor de inlaatslag en om nu wat extra tegendruk te krijgen zit dat balanspijpje er tussen zo beinvloeden dus de drukgolven dat er minder vers mengsel de uitlaat in kan schieten wat je rendement van benzine ten goede komt.

Persoonlijk denk ik eerder dat het juist andersom werkt. Als ze minder doorstroming willen veranderen ze de kleptiming wel. Ik denk dat je door die balanspijpen juist een betere doorstroming krijgt omdat de puls van de ene uitlaat de uitlaatgassen van de andere meetrekt en je zo meer vers mengsel in de cilinder trekt. (kort samengevat) Niet dat ik er verstand van heb maar dat lijkt mij het meest logisch.
 
Ooit geweten dat balanspijpjes toch wel nodig waren voor de perfectie.. waarom weet ik niet exact meer.
Dat je zelf een stalen pijp kan pakken met een flens en een demper eraan gelast, en het zaakje loopt goed volgens de bougie, dat kan altijd... (ervaring mee).
Dus -problemen- geeft het niet, hooguit een verschil in perfectie (afstelling, soepelheid enz).
Alles is pas goed als van inlaattraject tot uitlaattraject op elkaar is afgestemd en afgesteld. Elke flink aangepakte uitlaat ten opzichte van wat erop zat, zal jouw afstelling aardig beïnvloeden.
 
"Niet dat ik er verstand van heb"
Dat lijkt mij na je verhaal over meetrekken van uitlaatgassen (terwijl die juist expanderen )het meest logisch.

"niet dat jij er verstand van hebt", maar ...

... de uitlaat is meer dan een buis vol gassen die expanderen. het is ook een systeem waar allerlei akkoestische/drukgolven doorheen gaan, weerkaatsen, ... ook al is het geen expansiedemper voor een 2-takt.
 
Lees eens in de boeken van Paul Klaver. Die weet aardig goed uit te leggen, hoe het zit met drukgolven in het uitlaatsysteem en hoe dit de vulling van een cilinder bij een viertakt beïnvloedt.

Overigens het ontbreken van balanspijpjes bij een 4 in 1 wil niet zeggen, dat er geen rekening is gehouden met de drukgolven. De wijze waarop de bochten in de collector uit komen, kan voor hetzelfde effect zorgen. Op mijn originele 4 in 2 uitlaat zat een balanspijp, op mijn 4 in 1 niet. Toch loopt de motor daar meer dan uitstekend op.
 
Op het eerste plaatje is goed te zien dat bij een 4-cilinder uitlaat de balanspijpen zitten tussen 1-4 en 2-3, dus waar 360o krukasverdraaiing zit. Het begin van de uitlaatslag van de ene cilinder (1) komt aan het begin van de compressieslag van de bijbehorende cilnder (4) als uitlaatklep van cilinder 1 al iets open staat en de inlaatklep van cilinder 4 nog net iets open staat. De uitlaatdrukgolf zou dus doorstromen van vers mengsel de uitlaat in kunnen verhinderen.

Bij mijn BMW R65 zit de balanspijp ook tussen twee bochten en is er 360o krukasverdraaiing tussen de twee takten en geldt dus hetzelfde verhaal als bij de balanspijpen bij een viercilinder.
 
Op het eerste plaatje is goed te zien dat bij een 4-cilinder uitlaat de balanspijpen zitten tussen 1-4 en 2-3, dus waar 360o krukasverdraaiing zit. Het begin van de uitlaatslag van de ene cilinder (1) komt aan het begin van de compressieslag van de bijbehorende cilnder (4) als uitlaatklep van cilinder 1 al iets open staat en de inlaatklep van cilinder 4 nog net iets open staat. De uitlaatdrukgolf zou dus doorstromen van vers mengsel de uitlaat in kunnen verhinderen.

Bij mijn BMW R65 zit de balanspijp ook tussen twee bochten en is er 360o krukasverdraaiing tussen de twee takten en geldt dus hetzelfde verhaal als bij de balanspijpen bij een viercilinder.
Hoera iemand die het snapt en niet over het beter afvoeren van uitlaatgassen gaat roepen. :}
 
Ik denk dat je in de war bent met dempers. Ik heb daar namelijk ook een uitzending over gezien. Ze hadden een BMW R1200 GS en monteerden daar iedere keer een andere demper onder. Dan werd er een rit op de testbank gedaan om verandering in vermogen te testen en ook werd de geluidsdruk gemeten als ik me niet vergis. Bleek inderdaad dat nagenoeg alle aftermarket dempers minstens enkele procenten vermogensverlies veroorzaakten. Sommige zelfs tot 15% als ik me niet vergis. Waarschijnlijk ga je met een aftermarket uitlaat, hetzij enkel een demper, hetzij met een compleet systeem, toch vermogenswinst boeken als je ze daarna opnieuw laat afstellen.
Ook ik was tot voor kort in de veronderstelling dat het monteren van een andere uitlaat je sowieso vermogen kostte. Blijkbaar werkt dat bij een Bandit mkI toch anders en boek je daar bijna altijd wel wat winst aangezien ze enorm op de uitlaat geknepen zijn.
(ik lul nu ook maar even gemakshalve na wat ik hier op het forum al gelezen heb...)Persoonlijk denk ik eerder dat het juist andersom werkt. Als ze minder doorstroming willen veranderen ze de kleptiming wel. Ik denk dat je door die balanspijpen juist een betere doorstroming krijgt omdat de puls van de ene uitlaat de uitlaatgassen van de andere meetrekt en je zo meer vers mengsel in de cilinder trekt. (kort samengevat) Niet dat ik er verstand van heb maar dat lijkt mij het meest logisch.

Ik denk ook dat het om die test gaat, en ik heb een keer in motorrad een test van slip-on dempers gelezen die ze testen met db-killer en zonder naderhand afstellen. Ja dan gaat het je vermogen kosten. Een db-killer verstoord de stroming aardig :X
Maar mocht het om een andere test gaan lees ik die graag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan