Oer tuono ketting probleem

nukem

Die hard MF'er
2 jan 2009
714
0
Brummen
Vandaag een nieuw tandwiel kettingsetje gemonteerd op mijn oer tuono (2003). Alles goed en wel totdat ik de speling op mijn ketting afstelde en controleerde. De speling is niet overal gelijk ( gaat van +/- 25mm speling naar strak). Alles weer losgehaald en geconstateerd dat de wiellagers gaar zijn. Mijn vraag is of de variatie in speling op de ketting als oorzaak de wiellagers zijn. Ik denk het wel maar vind het zo veel.. De wiellagers lopen zwaar en hakkerig maar als ik de as door het wiel heen steek voel ik nagenoeg bijna tot geen speling.
Gemonteerd zijn een D.I.D. ketting 525 ZW nogwat(zonder zwaar lopende schakels= nieuw) met JT tandwielen (nieuw).
Als er andere oorzaken bij jullie bekend zijn hoor ik het graag.
 
Ik zou haast zeggen dat de speling op het lager inderdaad de oorzaak kan zijn van de variatie op de kettingspeling. Stel het achterwiel maar eens een millimeter of twee á drie naar achter en zie wat het resultaat op je kettingspanning is. Een erg slecht wiellager kan ook dergelijke schommelingen in het wiel teweegbrengen.
 
Een lager moet ook als je hem met je vinger draait gewoon soepel lopen. En vergeet ook het kettingwieldragerlager (scrabble) niet te controleren. Dat doe je het beste met het wiel en drager erin, steekas vast op moment en dan het kettingwiel proberen heen en weer te wrikken met de hand. Als daar speling op zit heb je daar een duidelijke oorzaak.

Overigens kan het ook zijn dat het achterkettingwiel gewoon met een paar pinnen in een rubber schuift in de velg zelf. Dan heb je dus geen los lager voor het kettingwiel.
 
Leg even een winkelhaak o.i.d. haaks op je achterbrug net niet tegen je kettingwiel aan. Rondje draaien en je ziet zo of er een afwijking bestaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan