Wederom HISS ellende... XL1000VA Varadero

Tempico

MF veteraan
31 mei 2003
3.926
0
Losser Overijssel
Na 3 jaar zonder problemen begint mijn het HISS systeem op mijn Dero weer moeilijk te doen.
Ik heb eerder problemen gehad:

HISS storing? ( varadero 2004 )

Het probleem bleek toen in de stekker van de pulse generator te zitten.
Deze bleek slecht contact te maken.
Dit is gefixt en sindsdien geen problemen meer gehad....tot 2 weken terug.
Het is eigenlijk hetzelfde verhaal.
De startonderbreker gaat er soms niet af als je de motor op contact zet.
Het gebeurt heel willekeurig.
Soms met koude motor , dan weer met warme motor.
En soms ook dagen geen last. :?
Het probleem is te om te zeilen door de motor dan gewoon te starten (slaat dan niet aan) en dan weer van contact af en er weer op.
Dan werkt het systeem wel weer.
Dealer heeft de sleutels opnieuw ingeleerd en kon verder niets vinden.
Hij denkt aan de antenne ring om het contactslot.
Maar waarom pakt hij hem dan wel als de motor een keer rond gestart is?

Iemand tips of suggesties waar nu weer te zoeken?
 
Laatst bewerkt:
Dit is een "bekend" probleem met de specifiek de Varadero. Bekend tussen aanhalingstekens want ik weet niet of anderen het probleem ook kennen. Ik heb exact het zelfde 2 of 3 keer meegemaakt.

HISS ring was toen vernieuwd, kabelboom nagekeken, ECU meerdere malen getest/onderzocht maar niets te vinden en het probleem bleef aanwezig. Uiteindelijk is het opgelost door de HISS uit te schakelen middels een ECU flash. Helaas niet echt de meest ideale of goedkope oplossing, maar het werkte in ieder geval wel.

Eerst even controleren of de ring of kabelboom een draadbreuk heeft.
 
Ik heb al wat gegoogeld en het blijkt inderdaad een bekend euvel te zijn.
De meesten hanteren het foefje wat ik ook gebruik.
De sleutelring en de ignition sensor worden veelal genoemd als dader.
Maar om zo alles klakkeloos te gaan vervangen?? :?
Dat "ecu flashen" heb je daar trouwens wat meer info over?
 
ECU flashen is het herprogrammeren van je ECU, vergelijkbaar met het chiptunen van auto's. Bij sommige Honda's is het op die manier mogelijk om het HISS systeem uit te schakelen, is echter wel vrij prijzig (enkele honderden euro's).
 
Ik heb persoonlijk alleen deze storing gemerkt bij mijn Varadero wanneer ik de motor inschakel wanneer deze op zijn jiffy staat en deze geheel opstart op zijn jiffy (brandstofpompje ect). Wanneer je deze recht zet en dan wil starten kan die zo nu en dan niet aan slaan, startmotor gaat wel rond etc, koud-warm, maakt niet uit. Even aan-uit is voldoende om dit te verhelpen.

Het gekke is dan wel, starten terwijl die op de jiffy staat gaat dan eigenlijk altijd goed. Ook als je hem pas aan zet wanneer die al recht staat en dan start.

Ik denk eerder dat dit niet door de HISS wordt veroorzaakt maar net als bij de eerste PAN van Honda door de kantelsensor. Deze heeft een Vara toch ook :?

Kijk eens of dit ook voor jouw geld, ben best benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Op het moment is er niets aan de hand dus ook niets te proberen. -O-
Hij doet het bij mij zowel als hij op de middenbok of zijstandaard staat of als ik er zelf opzit.
Ik heb afgelopen dagen heel wat forums doorgespit en ook maar eens een paar andere dealers gebeld en gevraagd naar hun ervaringen.(Is de ziektewet toch nog ergens goed voor O-) )
Die zoeken t allemaal in de bedrading van de antennering of de ring zelf.
Het rare is dat ze allemaal zeggen dat de ignitionsensor geen invloed heeft.
Terwijl je dat wel veel op forums leest.
Toen ik de eerste keer problemen had bleek t wel in de stekker van die sensor te zitten.
Als ik daar mee rommelde begon ging de motor ineens wel van de startonderbreker af.
Stekker was verweerd en zag er niet lekker meer uit.
De stekker heb ik toen verwijderd en doorgesoldeerd en sindsdien geen problemen weer tot nu.
Dus ergens klopt er iets niet in het verhaal.

Helaas heb ik geen wph van de Dero uit 2004 dus ik kan ook geen schema volgen. -O-
 
Hallo Tempico,

Hier bij Varadero van 2008 exact hetzelfde probleem zoals jij die beschrijft in je posting.
Ook alles wat bedrading betreft "nagelopen "helaas zonder resultaat.
Mocht er nog iemand met een oplossing komen dan hoop ik dat hij hier geplaatst wordt, elke keer als ik moet starten dan heb ik toch wat een raar gevoel in de onderbuik. '(
 
Vanuit mijn ervaring met de auto komt dit probleem bekend voor en zit het veelal in de stekker.
Wat je zou kunnen proberen is stekker los, keer of 4 ronddraaien en dan terug stoppen.
Dan staat er iets meer spanning op de verbinding waarbij de pennetjes tegen elkaar aangedrukt worden.

Mij ook onbekend is of je een aparte immobilizer hebt of dat de verbinding van ferriet ring direct naar de ECU gaat, maar als je een aparte startonderbreker hebt zou je kunnen overwegen om de stekker (met dan 2 draden) open te kunnen maken (klemverbinding) en heel voorzichtig de vrouwtjeskant iets dicht te knijpen zodat het mannetje beter aansluiten en dus contact maakt.

Er zit een transponder in je afstandsbediening, ik heb ook wel eens gezien dat ze soms los liggen en kunnen verschuiven. De transponder moet erg dicht bij de ferriet kern zitten wil deze uitgelezen kunnen worden. Soms kan metaal het signaal storen en kan je de kern iets verplaatsen (lees dichterbij / hoger), het is RFID dus erg storingsgevoelig.

Hoewel ik jouw sleutel niet ken, kunnen sommige modellen ook open, je zou als alternatief op het flashen de transponder ook permanent op de ferriet ring (of erg dichtbij) kunnen lijmen.
Als het probleem daarin zit heb je effectief ook geen startbeveiliging meer en zou je van het probleem af moeten zijn. Wanneer de sleutel dicht gelijmd zit word dat lastiger maar niet onmogelijk :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan