Motor takelen ipv heffen

CXfan

MF'er
11 sep 2009
86
5
Goedemorgen,

Ik krijg waarschijnlijk een nieuwe schuur :)

Ik HAD een motorheftafel willen neerzetten, maar dat ding gaat zo in de weg staan (zeker als ik hem niet gebruik), dat ik een andere oplossing zoek. Verzinken in de vloer had gekund, maar als mijn motorhobby ooit stopt dan blijf ik achter met een gat in de vloer, dat vind ik zonde.

Ik zit nu te denken om een 1000kg-elektrische takel (zie afb.) aan het plafond te bevestigen om de motor op te takelen. Vervolgens zet ik een klein 1000kg-hefkarretje onder het blok, voor stabiliteit en borging (zie afb.). Mocht dat onvoldoende stabiliteit geven dan kan ik onder het voorwiel nog een klein heftafeltje neerzetten (zie afb.)

hbm-takel_zpsllk4n8zm.jpg


hbm-heftafel_zpsxmmwdxga.jpg


hbm-p-0017.jpg-325x280-b8abfebc88_zpslsyrmlra.jpg


De plafondbalken worden 70x175, dat is misschien onvoldoende, maar als ik de aannemer een dubbele balk laat plaatsen dan is dat misschien voldoende. Het geheel moet een draagkracht van zeg 700kg hebben. Ik denk dat ik een metalen U-profiel moet laten maken voor de bevestiging van de takel aan de plafondbalken (zie afb.).

takel_zpso96onmou.jpg


Ik ben benieuwd naar jullie meningen en heb allerlei vragen, zoals:
Zou de constructie sterk genoeg zijn?
Kunnen alle motoren opgetakeld worden?
Moet je de tank verwijderen om beschadiging door de kettingen/banden te voorkomen?
Zitten de kettingen/banden niet in de weg tijdens het klussen?
Hoe stabiel hangt/staat het geheel eigenlijk?
Enz.

Kortom: is mijn idee haalbaar?
 
Laatst bewerkt:
Ik zie persoonlijk het nadeel van dat gat in de vloer niet zo. Ik zou gewoon voor een fatsoenlijke heftafel gaan, die verzinken in de vloer en eventueel een kleine takel voor stabiliteit of deels optakelen van de motor, bijvoorbeeld als je aan de voorvork moet werken.
Moest je ooit die heftafel weg doen mik je dat gat in de vloer vol met beton of zand/cement (hier in België noemen ze dat stabilisé) en je gat is dicht.
 
Wat een omslachtig gedoe. Gewoon een tafel in de vloer en als je motorhobby ooit stopt ( :? ) dan laat je dat ding toch gewoon liggen? Als je het niet netjes vindt om dd vloer bij te werken tenminste, maar daar ga je je nu nog niet druk om maken zou ik denken.
 
Laatst bewerkt:
als je motorhobby ooit stopt ( :? )
Die opmerking zag ik natuurlijk al aankomen _O-

Er zijn een aantal redenen waarom ik twijfel aan verzinken. Een daarvan is dat ik dan gebonden ben aan een heftafel die minimaal 100cm omhoog kan. Die kosten 1700 Euro incl verzenden, minimaal. Dat vind ik veel te duur. Alle goedkopere modellen die ik ben tegengekomen kunnen hooguit 85cm heffen, na verzinken nog maar 65-70cm. Dat is te laag voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je de schuur gaat laten bouwen toch?
Kan je dan niet beter aan de aannemer vragen of hij op de plek waar jij aan je motor wilt gaan sleutelen (waarschijnlijk in het midden) een stalen i balk wilt plaatsen?

Aan de Balk kan je dan een loopkat monteren, en daar aan dan weer je takel.
loopkat-nieuw-zijkant.jpg


Of je koopt een takel die gecombineerd is met een loopkat (kan hij mechanisch heen en weer bewegen)
elektrische_takel_met_loopkat_ptocat_1200_msw_5_1.jpg
 
Je zou het óók zonder een complexe (dure) balk constructie kunnen maken.
Dus gewoon een dubbel houten balk zoals op je tekening. Die hoeft niet over de volle lengte aangebracht te worden. (lengte ongeveer 2 x de lengte van je motorfiets)

Zodra je je motorfiets gaat "takelen" zet je 2 steunen (vóór en achter je motorfiets) onder de dubbele balk. De bovenzijde van de steunen hebben een U vorm. Zou mooi zijn als deze om de dubbele balk passen. (kunnen ze niet omvallen als ze klem staan)
http://members.casema.nl/reusp/verbouwing/56.jpg

De twee steunen laten zich na gebruik, gemakkelijk in een hoekje van je garage opbergen.
 
Of je dan voor alles bij elkaar (Stalen balk, takel, extra kosten om bouw aan te passen) goedkoper bent als met een tafel die hoog genoeg heft? Daarbij, moet het per se een nieuwe tafel zijn? Is zoiets niet gebruikt te vinden?
 
in principe is elke motor te takelen maar hij is er niet voor ontworpen. zit er veel plastic aan dan zal je niet genoeg hebben aan banden of kettingen die zullen dan onherroepelijk schade aan kappen gaan maken of je moet een frame gaan gebruiken dat zorgt dat de banden niet omhoog naar de haak worden getrokken maar verticaal of zelfs naar buiten. en dat frame moet je ook weer ergens opslaan. dan zit je nog met de balans van de motor tijdens het heffen de lichtste kant zal eerder omhoog komen als de zware kant of je moet gaan spelen met de lengte van de hijsstroppen of de positie waar ze op de motor aangrijpen. kies je er voor om de motor scheef te takelen dan is het erg lastig om die dan op een tafel te zetten omdat hij er dan af wil glijden.
en als je gaat takelen laat de aannemer berekenen hoe hij de dakconstructie moet versterken dat is zijn vak. en hij denkt dan niet alleen aan het dak maar misschien moeten de muren en het fundament ook wel worden verandert.
persoonlijk zou ik een tafel in de vloer zetten dat werkt veel prettiger. en als je alles meerekent ben je waarschijnlijk goedkoper uit. zo'n tafel kan je altijd weer verkopen en een groot deel van de kosten terugkrijgen voor die bouwaanpassingen krijg je nooit meer iets terug.
 
Laatst bewerkt:
Een takel boven de heftafel is echt nog niet zo verkeerd. Daarom beide toepassen.

Onlangs blok in de fiets moeten hangen zonder takel.
Geen takel aanwezig. Dan is het toch wel martelen om dat kreng van 60kg(?) er in te hangen.

Verder ook aan de uitlaat moeten lassen om middenbok te kunnen blijven gebruiken.
Om dan meermaals te kunnen in- en uitklappen is fijn om motor iets te kunnen optillen.

Verder natuurlijk ook handig voor evt. uit takelen van motorblok uit de auto.
Verzuimd aan te brengen bij de bouw. Nu geleerd is foutje!

Ik zie probleem van heftafel die in de vloer blijft zitten niet zo erg.
Mijn heftafel is aan bovenzijde tranenplaat met aan zijkant schuin opstaande randjes van ca 2.5cm. Als je die helemaal in de grond zou laten zakken dan ligt tranen-oppervlak ca 2cm in de grond. Dat kan geen probleem zijn. Ook later niet!
Het enige waar ik iets voor zou moeten verzinnen is pneumatische bediening omhoog en voor afblazen tbv neerdalen tot in de vloer. Maar daar is wel iets voor te bedenken!
Eindresultaat is vlakke vloer met rood tranenplaat oppervlak in midden van ca 2.00x0.80m
 
Bedankt voor de vele reacties. Ik heb even wat meer tijd nodig om er goed op te reageren. Ik begin te twijfelen of ik wel moet gaan takelen. Misschien toch maar gewoon een heftafel verzinken in de vloer.

De heftafel in het linkje van @guzzigek had ik al gezien, het 703-type daar komt op zo'n 1600 Euro incl btw en bezorgen wat ik al zei. Als ik de lichtere 503 zou nemen (die kan max 500kg heffen) dan twijfel ik of het verstandig is om bijv. een Goldwing op te heffen. Zouden jullie dat aandurven?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de vele reacties. Ik heb even wat meer tijd nodig om er goed op te reageren. Ik begin te twijfelen of ik wel moet gaan takelen. Misschien toch maar gewoon een heftafel verzinken in de vloer.

De heftafel in het linkje van @guzzigek had ik al gezien, het 703-type daar komt op zo'n 1600 Euro incl btw en bezorgen wat ik al zei. Als ik de lichtere 503 zou nemen (die kan max 500kg heffen) dan twijfel ik of het verstandig is om bijv. een Goldwing op te heffen. Zouden jullie dat aandurven?

je kunt altijd extra steunen maken die je er onder schuift als de tafel op hoogte is. dan weet je zeker dat de tafel heel blijft en de cilinder niet overbelast raakt.
 
verschil tussen de 500 en 700kg is alleen de pomp. de voetpomp kan iets minder druk leveren bij een normaal gewicht van de bedienend persoon. de elektrisch aangedreven pomp kan wat meer druk leveren waardoor er meer gewicht op de heftafel kan. ik zou er gewoon even heen rijden en het uitproberen of je de goldwing omhoog krijgt. de tafel zelf kan het wel aan.
 
In mijn vorige woning had ik een takel, afgekeken bij een fietsenmaker.
Voor een paar euro gemaakt. Eerst met een handlier, later met een motor en wormkast van een lopende band.
Elke motor is op te takelen. Soms een beetje plastic verwijderen. Ik pakte hem meestal achter bij het zadel en voor bij het stuur.
Een voorvork verwijderen vind ik makkelijker in de takel. Je motor hangt stabiel en kan niet omvallen.
Onderkant van de motor is vrij, voor als je iets aan uitlaat of standaard moet doen.
Achterbrug en wielen verwijderen gaat heel makkelijk.
Versnellingsbak van motoren als een k100 verwijderen is geen probleem. Makkelijker dan op een tafel denk ik.

De motor gaat een beetje op en neer bij het sleutelen maar dat vind ik niet storend.
Fietsenmakers hebben geen heftafel, motorgarages hebben geen takel. Ik denk dat je met een takel alles kunt doen, sowieso is het beter dan niks.
Wel 2 hefpunten maken, anders gaat je motor draaien
 
Paar keer per week hangt bij mij een motor aan een lier. Voorkant of achterkant.

Snel en gemakkelijk.

Je kunt met 500 kg lier al af. Ev met een simpel schaarbokje er onder.
 
Als een takel handig zou zijn zou je ze in iedere garage terug zien.

voila! foto van een eerder project, heb een takel BOVEN mijn brug. soms wel handig.
0015feb50032161e65ec4e041a02e0b5ff

Moet wel zeggen dat ik de brugjes van oa datona niet echt ideaal gecontroleerd kunnen zakken.

met dat voet pedaal bedienen dan moet je bepaalde kracht zetten en dat gaat dan weer te snel waardoor je je voet er vanaf haalt met gevolg dat die brug na doet veren. ( zo een keer een enduro er vanaf gedonderd,zet motoren nu vast met spanbanden)

Mocht ik er ooit weer een aanschaffen dan ga ik voor een elektrische 1000% ZEKER :Y
 
Kraantje kun je mooi gebruiken voor veel doeleinden.
Je kunt voor je eigen motor een traverse op maat maken waarmee je hem altijd stabiel oppakt.
Ik zou gaan voor een takeltje met 2 snelheden, want met alleen een hoge snelheid moet je vaak tippen om de gewenste hijshoogte te bereiken. Vaak en snel tippen is iets waar je elektra niet zo van houdt.
Een elekrische kat zou ik weglaten, heb je niet veel aan op zo`n korte lengte met betrekkelijk weinig gewicht. Zou gewoon voor een duwloopkatje gaan. Veel wendbaarder en voor e.80,- ben je al klaar. Mocht je een compressor hebben staan bestaan er ook pneumatische takeltjes. Ideaal voor licht werk.
Let er wel op dat de constructie sinds 2013 aantoonbaar berekend moet zijn als je er een kraan aan hangt waar je bedrijfsmatig mee aan het werk gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan