LiquidPiston X Engine

winshots

Die hard MF'er
28 dec 2003
971
8
Oldambt
Nieuw motor-ontwerp: de LiquidPiston X Engine.

492e85064186739f07bef0994455461b.png


The LiquidPiston X-mini engine is a rotary engine but with "a fundamentally different thermodynamic cycle, architecture and operation," the LiquidPiston website says. The X-mini engine operates on a "compression-ignition HEHC (high-efficiency hybrid cycle)," an improved thermodynamic cycle that helps enable max fuel efficiency. The engine's two basic moving parts, the shaft and the rotor, allow it to come in a compact size and operate with little vibration or noise, the Connecticut-based company says.
Twee bewegende delen, drie verbrandingskamers, dubbelzijdige elliptische rotor waar het brandstofmengsel en de uitlaatgassen vanaf de zijkant doorheen gaan, multi-fuel.
Kleiner, lichter, krachtiger dan zuiger- of Wankel-motoren, en het ziet er nog goed uit ook...

X-Mini_TwoAngles4.jpg


Heeft inmiddels acht jaar ontwikkeling in zich verwerkt, men schat dat hij over twee jaar productie-rijp is.

Animatie van de opbouw en de werking: LiquidPiston X Engine de LiquidPiston on Vimeo

Lijkt me een hele mooie ontwikkeling, zeker ook voor motorrijwielen!
 
Aha, we gaan hier verder.


Ingenieus apparaat! Maar ik heb toch ook het gevoel dat ik naar een wankelmotor 2.0 zit te kijken.

wankelmotor = 8-vorm kamer met 3-hoekige rotor.
Liquidpiston = 3-hoekige kamer met 8-vorm rotor.

Het grote verschil zit 'm in de rotor gestuurde ademing.


Als ze dit commercieel verder kunnen ontwikkelen hebben ze goud in handen.
 
Respect dat iemand toch weer het geniale ontwerp van een wankel motor principe op pakt en verbetert.

Maar eerst maar eens zien of ze het hoge brandstof verbruik en olie verbruik onder controle kunnen krijgen.
Iig geen problemen meer met het opbranden van de bougies want deze werkt volgens het principe van een dieselmotor mbv zelfontbranding.
Aan de andere kant met een dikke vette turbo er op heb je wel een mega krachtei ter beschikking.
 
Laatst bewerkt:
Perfect voor motorfietsen toch?
Dwars voorin in het frame hangen, met één punt naar onderen, intake aan de voorkant (ram-air?), exhaust naar achteren en de krukas ligt ook al in lijn voor een cardan.
 
Laatst bewerkt:
Respect dat iemand toch weer het geniale ontwerp van een wankel motor principe op pakt en verbetert.

Maar eerst maar eens zien of ze het hoge brandstof verbruik en olie verbruik onder controle kunnen krijgen.
Iig geen problemen meer met het opbranden van de bougies want deze werkt volgens het principe van een dieselmotor mbv zelfontbranding.
Aan de andere kant met een dikke vette turbo er op heb je wel een mega krachtei ter beschikking.

Hij is al ontwikkeld in zowel een diesel- als een benzine-variant.
 
Ik ben nog veel benieuwder hoe ver ze zijn met de emissie en euro normen. Als het daar niet aan voldoet is het ding niet inzetbaar en dus zo goed als waardeloos helaas.
Beroerder als een zuigermotor kan bijna niet. Anders gewoon lucht bij de uitlaatgassen mengen en wat uitlaatgas terugleiden naar de inlaat.
Maar het grootste bezwaar is volgens mij de afdichting, net als bij de oorspronkelijke Wankel motor. Maar ik laat me graag overtuigen, misschien kan het met keramische materialen tegenwoordig wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan