Stekker uit stekkerhuls halen

Mantos

MF'er
8 nov 2010
58
0
Akkrum
Omdat de stekkerhuls van mijn spanningsregelaar gaar is wil ik die vervangen. Stekker en draden zelf zijn nog goed, dus wil graag de stekkers uit de stekkerhuls halen. Bij het 'mannetje' gaat dat erg makkelijk, door met een kleine schroevendraaier langs de stekkertjes te drukken heb je ze er zo uit. Bij het 'vrouwtje' zie ik echter niet hoe ik de stekkers er uit kan halen. Iemand tips? Het gaat om zo'n stekkerhuls: Alles voor de motorrijders Ma_raboda Home page
 
Laatst bewerkt:
kijk bijvoorbeeld eens op dit plaatje:
mc4-connector-4-polig-transparant.jpg


zit dus een clipje aan de bovenkant.
Als het echt niet lukt kun je altijd de draadjes afknippen en nieuwe stekkertjes monteren.
Heb er nog wel een paar liggen die ik dan voor je in een envelop kan duwen
 
Heb de stekker dr maar af geknipt.. Stekkertjes er daarna met geweld uitgehaald om te kijken. Zaten niet van die nokjes op, gewoon plat. Weet nog steeds niet hoe het nu precies in de stekkerhuls zat, maargoed ik zet dr wel ff nieuwe stekkers op.

Hoe knijp ik zulke stekkertjes vast? Met een gewone krimptang?
 
gek!

Ik heb het inderdaad gewoon met een krimptang gedaan en met hulp van een gewoon platbek tangetje. je moet natuurlijk zorgen dat die stripjes over elkaar heen vouwen (dit is met alleen een krimptang maar gekloot)

P.S.

Je weet nog wel hoe de draadjes in je stekker zaten toch?
Noteer het meteen of maak goede foto's.
 
Laatst bewerkt:
Niet prutsen maar meteen een geschikte tanggebruiken. een krimptang voor niet geisoleerde amp stekkers.
Ik denk dat dat een mc4 tang heet.
 
Ik krijg die stekkertjes altijd prima dicht met een gewone punttang. Komt er meer trekbelasting op dan zet ik er nog een soldeerbout op en laat er een druppeltje tin in vloeien waar de draad is ingeklemd.
 
Ik krijg die stekkertjes altijd prima dicht met een gewone punttang. Komt er meer trekbelasting op dan zet ik er nog een soldeerbout op en laat er een druppeltje tin in vloeien waar de draad is ingeklemd.

Je moet alleen opletten met soldeer, het trekt in het koper (capilaire werking) en maakt de kabel (draad) hard. Hierdoor is de kans op breken juist groter ipv kleiner. Tenzij je extra maatregelen neemt.

Gewoon een goede tang gebruiken dan weet je zeker dat het goed gaat. Hoe gaat het gezegde ook alweer:
Goed gereedschap is het halve werk. :W

Marc
 
Niet prutsen met een ongeschikte tang.
Dat is op den duur vragen om problemen! (Overgangsweerstand in krimpverbinding.)

Dan beter netjes solderen, en uitkijken met het onder de isolator kruipen van de tin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan