Vragen over zelf USB-aansluiting maken

JeroenJK

MF'er
29 mei 2016
30
0
Hallo,

Ik wil graag mijn iPhone op het stuur zetten met een houder (nog even kijken wat dat wordt. Een echte goeie (RAM oid) of een chinese van eBay / DealExtreme), maar wil hiervoor eerst een USB aansluiten maken op of ergens onder het stuur.

Ik heb hier een aantal vragen over:

  • Als ik zo'n USB aansluiting (bijv. http://www.ebay.com/itm/2-1A-1A-Mot...ash=item5685b51be5:g:NPoAAOSw3mpXIB1f&vxp=mtr) direct op de accu aansluit, hoe groot moet de zekering dan zijn? Iets van 3A zodat ik iets boven de 2.1A zit, of echt gewoon 2.1A? (Deze van eBay heeft standaard 20A 230V zekering, lijkt me wat veel ...)
  • Hoe bouw ik er een zekering in? Ik heb nog nooit iets met zekeringen gedaan, maar las hier iets over "zwevende zekering", bijv. dit: http://www.onlinewatersportshop.nl/images/zwevende-zekeringhouder-1105104dc8f007e08a3.jpg. Is dat wat ik nodig heb, en kan ik daar dan de goeie zekering in doen? (vorige vraag)
  • Als die altijd is aangesloten, kan de accu dan leeglopen door het lampje wat erop zit, of gebruikt dat heel weinig stroom? Of kan ik het best een schakelaar er tussen zetten? Ik las ergens dat ik hem op de voorlamp kon aansluiten (de + kant), maar dan brand die zekering toch door, of heb ik dat fout?

Een zekering beschermt toch ook tegen kortsluiting (door bijv water of iets anders), als het in het circuit van de zekering gebeurt, en dus niet daarvoor?

Ik weet nog niet of ik zoiets van eBay koop of een 12V lader van de action en daar zelf wat kabeltjes en een zekering inbouw. En dan alles met krimpkous waterdicht maken.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Je kan m direct op de accu aansluiten met een zekering en schakelaar of aansluiten op bv de verlichting zodat de usb t alleen doet als je motor aanstaat. Als je het direct op de accu aansluit zonder onderbreking loopt je accu leeg ook als je de usb poort niet gebruikt omdat er een transformatortje inzit die van 12 naar 5 v omzet. Snel zal het niet gaan. Heb een paar uur meerdere telefoons opgeladen en motor startte als een zonnetje.
Ik heb zelf direct op de accu met een zekering ertussen. Als ik de oplader niet gebruik haal ik de zekering er uit en ontlaadt de accu dus ook niet meer. Ik gebruik een 5A zekering. Ik heb zelf deze besteld. Erg tevreden over
Add-A-Circuit Blade Fuse Holder with 10A Blade Fuse - Black (Size M)
12V to 5V 3A USB 2.0 Vehicle Car Power Converter - Black
 
Laatst bewerkt:
je kunt het gewoon hier bestellen. Veel goedkoper en als je netjes werkt heb je ook geen los hangende spaghetti aan je motor.
Ik heb net vorige maand eentje op mijn Z1000 1977 gezet.
De + kabel aansluiten op de + naar je licht, dan is ie meteen geschakeld via je lichtschakelaar en de - gewoon naar massa. Een extra zekering heb je helemaal niet nodig omdat je licht ook via een zekering loopt en aangezien het om 5V en 1 tot 1,5A gaat is de zekering van je licht voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb laatst wat setjes besteld op aliexpres, ik heb mee rotgezocht om de juiste units te vinden, maar uiteindelijk geslaagd. De usb-connector komt als geassembleerd geheel incl stekker om hem te ontkoppelen (ipv schakelaar) zodat je accu niet leegloopt. Bovendien is de USB aansluiting eenvoudig met tieraps te bevestigen. De smartphonehouder is ook goed en trillingsdempend.

Buy Products Online from China Wholesalers at Aliexpress.com

Buy Products Online from China Wholesalers at Aliexpress.com
 
@Robberobbe Dat is inderdaad gewoon dezelfde, maar dan goedkoper en veeeel snellere verzending. Ik denk dat ik daarvoor ga. Als deze snel kapot is bouw ik zelf wat met de links van @motorgek!

@Benno123 Ik had niet anders verwacht .. Het blijft apple ...... :(

@lennart0r Waterdicht, lijkt me ook wel handig. Wanneer ik op de motor stap gaat het vaak net regenen... :(

Wat ik me wel afvraag: Hoeveel Ampere is de zekering van de koplamp? Hoeveel Ampere zal de koplamp zelf maximaal gebruiken? Is dit samen met het opladen van een telefoon genoeg? En als ik 2 USB apparaten erin doe (1A + 2.1A + koplamp A)?

Ik ga zelf ook even kijken in de technische handleiding van de motor, misschien staat het daarin.
EDIT: Dit staat er:

Headlight:
Type Semi-sealed beam
Bulb 12 V 55 W x 2/55W (Hi / Lo)

Wat betekent dit? Groot licht = 55W en normaal licht is ... ?
Hebben deze trouwens beiden een eigen aansluiting / zekering?

Domme vraag: Als groot licht aanstaat, staat de normale dan uit? Ik zie ze namelijk zelf niet als ik rij :$
 
Laatst bewerkt:
Als je je stadslicht als schakeling gebruikt kun je daarmee een relais schakelen. De accuspanning loopt dan via dit relais naar de usb-lader. Gevolg: lader werkt alleen als contact aan staat en stadsverlichting brandt. zo heb ik het op mijn R1100S ook geschakeld.
 
Ben er zelf een half jaar geleden ook mee bezig geweest.
Zodra ik de verlichting aanzet heb ik spanning op mijn aansteker aansluiting.
Ik heb een relais aangesloten op het achterlicht. (niet het remlicht)
Het relais schakeld dus in waneer ik het licht aanzet.
De voeding naar de aansteker komt dan direct van de accu.

Hierzo hebben we er meer woorden aan vuil gemaakt.
Schakeling, foto's, uitleg.

Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)
 
je kunt het gewoon hier bestellen. Veel goedkoper en als je netjes werkt heb je ook geen los hangende spaghetti aan je motor.
Ik heb net vorige maand eentje op mijn Z1000 1977 gezet.
De + kabel aansluiten op de + naar je licht, dan is ie meteen geschakeld via je lichtschakelaar en de - gewoon naar massa. Een extra zekering heb je helemaal niet nodig omdat je licht ook via een zekering loopt en aangezien het om 5V en 1 tot 1,5A gaat is de zekering van je licht voldoende.


Handig en als er dan storing is in je USB lader heb je ook geen licht meer.

Nee, altijd los zekeren en via contact schakelen deze dingen. Rechtstreeks op de accu gaat op lange termijn problemen geven.

Zekering voor zo'n USB lader is 2A voldoende. De USB lader levert 2,1+0,5 = 2,6 Ampere bij 5 Volt, dat is dus 5x2,6 = 13 Watt. Bij 12 volt is dat 13/12 = 1,1 Ampere. Een zekering van 2A is dus voldoende, maar 5A of 10A kan ook hoor, zolang je bedrading maar dik genoeg is. Het doel van de zekering is om ervoor te zorgen dat die als eerste smelt als er problemen zijn.

Aangezien je, blijkens de vragen, niet precies weet wat Volt, Ampere etc. zijn en je eigenlijk ook niet zo goed weet hoe je dit moet aansluiten zou ik gewoon kiezen voor de simpele oplossing: Laat het de motorzaak doen. Zij kunnen zo'n USB lader ook wel leveren en aansluiten. Je bent wat duurder uit, maar bespaart je de ellende later.

PS. Kijk voor de grap eens in de verschillende sleutelblunder topics over hoe mensen zelf met elektra aan de gang zijn geweest....
 
Handig en als er dan storing is in je USB lader heb je ook geen licht meer.
Net als wanneer het lampje doorbrand of corrosie in de stekker, draadbreuk, sluiting. Ja, je voegt iets toe, maar voor een USB stopcontact hoef je van mij geen relais en extra zekeringen in te bouwen. Ook een relais kan sluiting maken.
 
Heb vandaag voor iemand anders hetzelfde gedaan als bij mij. Heb er hier ook nog een schakelaar toegevoegd. Rood en blauw gaan direct op de accu. Deze usb aansluiting is voornamelijk voor een navigatiesysteem dat maar zelden gebruikt wordt. Maar het kan natuurlijk ook gebruikt worden om je telefoon op te laden.
full
 
Heb vandaag voor iemand anders hetzelfde gedaan als bij mij. Heb er hier ook nog een schakelaar toegevoegd. Rood en blauw gaan direct op de accu. Deze usb aansluiting is voornamelijk voor een navigatiesysteem dat maar zelden gebruikt wordt. Maar het kan natuurlijk ook gebruikt worden om je telefoon op te laden.
[afbeelding]
Waarom niet gewoon een verlichtingsdraad opgezocht "licht aan de oplader of navigatie gaat aan "stop je en contact uit dan gaat licht uit en is alles spanningloos zo simpel kan het zijn :]
 
heb zelf ook een beetje geprutst, van de action een USB lader gehaat die in de sigaret aansluiting kan van de auto, gewoon een draad aan de + en -, oogjes er aan, en op de batterij aangesloten, zit een schakelaar op dus maak me niet te druk dat de batterij leeg gezogen wordt. Beetje tape om de zooi bij elkaar te houden en klaar :+ Zit onder de buddy seat en in plastic, dus water maak ik me niet druk om, is toch alleen bedoeld voor de navigatie die ik alleen gebruik met mooi weer :] Kabel voor het laden zelf loopt gewoon onder de motor door en zit vast aan de telefoon mount bij mijn stuur, nog niks over te klagen, heeft al een aantal regenbuien overleefd toen hij aanstond. :]

OEx1Lr8.png
 
Heb vandaag voor iemand anders hetzelfde gedaan als bij mij. Heb er hier ook nog een schakelaar toegevoegd. Rood en blauw gaan direct op de accu. Deze usb aansluiting is voornamelijk voor een navigatiesysteem dat maar zelden gebruikt wordt. Maar het kan natuurlijk ook gebruikt worden om je telefoon op te laden.
[afbeelding]
Beter gebruik je soepel draad i.p.v. vd draad.
Ik ben benieuwd hoelang die schakelaar blijft werken als hij wat vochtig word.
 
Ik heb wat besteld op eBay en MiniIntheBox. Als ik wat heb gemaakt laat ik het weten door hier te posten. Eerst maar eens heeel veel geduld hebben ... 20 Jul - 12 Aug komt het binnen

Bedankt voor alle tips iedereen!
 
Ik heb ook wat veel accessoires op de xf zitten, en heb alles met behulp van Vetpriester zijn genialiteit een schemaatje kunnen maken, inclusief een makkelijke terminal block waar je alles kan aansluiten (gewoon + en - aan de juiste kant schroeven).

DLR%20ACC%20schakel_zpsvoswnok4.png


Heb nog 2 extra aansluitingen voor 12v zitten (inclusief voltmeter) die ook via contact schakelbaar zijn.
Toch wel eerst kijken hoeveel je generator van je motor kan leveren aan wattage, want daar heb ik mij een klein beetje in vergist (lampen trekken teveel wattage, en batterij loopt langzaam maar zeker leeg).

Dit schema is voor elke motor geschikt om een geschakeld accessoireblok te maken.
 
Waarom niet gewoon een verlichtingsdraad opgezocht "licht aan de oplader of navigatie gaat aan "stop je en contact uit dan gaat licht uit en is alles spanningloos zo simpel kan het zijn :]

De motor waar dit opkomt zitten deze kabels een beetje verstopt. Om er bij te komen moet je kappen losschroeven etc. Ook hoeft de usb aansluiting niet altijd aan te staan als de motor aanstaat. Dit is dus de meest simpele aansluiting die mogelijk is.

Beter gebruik je soepel draad i.p.v. vd draad.
Ik ben benieuwd hoelang die schakelaar blijft werken als hij wat vochtig word.
Waarom?
Dit draad is soepel. Is niet 1 harde kern maar allemaal verschillende kernen.
Schakelaar is aan of uit. Niet veel bijzonders. Zal t ook prima doen als ie vochtig is. En als er kortsluiting komt dan zit er een zekering tussen.
T is geen rocket science mensen.
 
De motor waar dit opkomt zitten deze kabels een beetje verstopt. Om er bij te komen moet je kappen losschroeven etc. Ook hoeft de usb aansluiting niet altijd aan te staan als de motor aanstaat. Dit is dus de meest simpele aansluiting die mogelijk is.Waarom?
Dit draad is soepel. Is niet 1 harde kern maar allemaal verschillende kernen.
Schakelaar is aan of uit. Niet veel bijzonders. Zal t ook prima doen als ie vochtig is. En als er kortsluiting komt dan zit er een zekering tussen.
T is geen rocket science mensen.

nee, dat gaat helemaal goedkomen _O- Je vraagt je bijna af waarom ze spatwater en waterdichte schakelaars maken.

maar op den duur zullen de contactjes in dat goedkope schemerlampschakelaartje van ellende wegrotten.
 
nee, dat gaat helemaal goedkomen _O- Je vraagt je bijna af waarom ze spatwater en waterdichte schakelaars maken.

maar op den duur zullen de contactjes in dat goedkope schemerlampschakelaartje van ellende wegrotten.

De schakelaar zit onder het zadel bij de accu. Veel water zal er niet bijkomen. En t hoeft t maar 2 maanden uit te houden, niet voor altijd.

Wel typerend dat jullie alleen hier komen om kritiek te leveren ipv TS proberen verder te helpen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al jaren een lampschakelaartje van de gamma onder mijn zadel zitten voor de sigaretten plug. Wel met zekering ervoor. Gebeurt niks mee. Waterdichte schakelaar is wel mooier natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan