bouten, moeren, en meer met zwarte "aanslag"

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Het viel me gister op toen ik het achterwiel los had, dat een hoop moeren en bouten en zelfs de tandwielen een zwartige aanslag hebben, nee het is geen kettingvet of rotzooi... Want met schoonmaken krijg ik het niet weg, lijkt wel op corrosie, heb al geprobeerd het eraf te schuren maar niet met veel succes(soms wel soms niet). Denk ook dat het eraf schuren meer kwaad als goed doet(krassen en als het roest is komt het sneller terug)...

Iemand enig idee wat dit is en eventueel hoe dit te voorkomen- en of verwijderen is?
Ik rijd wel het hele jaar door.
het ziet er ongeveer zo uit bij het voorwiel...
XynEEGp.png
 
Het verzinkingslaagje is minimaal, dus schuren is inderdaad niet handig.
Zelfs met polijsten is de beschermingslaag er snel af weet ik uit ervaring.
Dus vervangen voor RVS/Titanium bouten. :)





Of je kan iedere rit je motor helemaal nalopen en alles lichtjes in de S100 of vaseline zetten? ;) :+
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook de bouten (opnieuw) laten verzinken. RVS en titanium gedragen zich beide anders qua rekken dan een gewone stalen bout en kan in de praktijk voor problemen zorgen (loslopende bouten, schroefdraad eruit trekken, etc).
 
gewoon rijden met die motor, als je het hele jaar door rijd gebeurt dit nou eenmaal. vervang alsjeblieft niet de bouten die in alu zitten voor RVS dit rot heel snel vast, ook is RVS niet sterker dan wat er nu in zit, mocht je het dus mooi willen hebben koop je of originele nieuwe of je laat ze verzinken.
 
Bedankt voor de reacties
gewoon rijden met die motor, als je het hele jaar door rijd gebeurt dit nou eenmaal. vervang alsjeblieft niet de bouten die in alu zitten voor RVS dit rot heel snel vast, ook is RVS niet sterker dan wat er nu in zit, mocht je het dus mooi willen hebben koop je of originele nieuwe of je laat ze verzinken.

Heb inmiddels al gezocht om ze te verzinken, vervangen voor RVS o.i.d was überhaupt geen optie, sinds het ook op de bouten die aan de as gelast zijn, zit. Was me meer te doen dat ik ze voor de volgende winter wel opnieuw geplate heb zodat het er weer netjes uit ziet, nieuwe zink plating kost niet veel voor de paar plaatjes e.d. die er zo uit zien, en is toch wel even weer netter en beter tegen e.v.t roesten. :)
 
Laatst bewerkt:
gewoon rijden met die motor, als je het hele jaar door rijd gebeurt dit nou eenmaal. vervang alsjeblieft niet de bouten die in alu zitten voor RVS dit rot heel snel vast, ook is RVS niet sterker dan wat er nu in zit, mocht je het dus mooi willen hebben koop je of originele nieuwe of je laat ze verzinken.
Ik heb titanium gemonteerd dit jaar, zit goed vast, en met een isolatiemiddel rot het ook niet vast.
Überhaupt moet je motor niet de kans krijgen om het vast te laten rotten. Die bouten haal je toch wel vaker los dan ééns in de tien jaar? ;)
Overigens wordt titanium vaker toegepast, ook door stickertuners :+ , en is het geen uitzondering.
 
Je kan ook de bouten (opnieuw) laten verzinken. RVS en titanium gedragen zich beide anders qua rekken dan een gewone stalen bout en kan in de praktijk voor problemen zorgen (loslopende bouten, schroefdraad eruit trekken, etc).

Zodra ik een boutje losmaak op een van mijn motoren dan vervang ik het direct voor een RVS variant. Dan wordt het nooit meer lelijk en met een likje Loctite gaat de bout ook nooit loslopen of vast rotten. Het enige nadeel is dat ik ze wel dien te verhitten als ik ze weer los wil krijgen :p. Titanium zou nog mooier zijn alleen is dat wat aan de prijs.
 
Laatst bewerkt:
Zodra ik een boutje losmaak op een van mijn motoren dan vervang ik het direct voor een RVS variant. Dan wordt het nooit meer lelijk en met een likje Loctite gaat de bout ook nooit loslopen of vast rotten. Het enige nadeel is dat ik ze wel dien te verhitten als ik ze weer los wil krijgen :p. Titanium zou nog mooier zijn alleen is dat wat aan de prijs.~[/quote]

Welke loc-tite gebruik je ?
 
Ik heb titanium gemonteerd dit jaar, zit goed vast, en met een isolatiemiddel rot het ook niet vast.
Überhaupt moet je motor niet de kans krijgen om het vast te laten rotten. Die bouten haal je toch wel vaker los dan ééns in de tien jaar? ;)
Overigens wordt titanium vaker toegepast, ook door stickertuners :+ , en is het geen uitzondering.

Als titanium vast rot dan kan die complete fiets van mij over 10 jaar niet meer uit elkaar.
 
Het verzinkingslaagje is minimaal, dus schuren is inderdaad niet handig.
Zelfs met polijsten is de beschermingslaag er snel af weet ik uit ervaring.
Dus vervangen voor RVS/Titanium bouten. :)

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/TL1000R/TL1000R%20Black/DSC_0210.jpg"]afbeelding~][/URL]

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/TL1000R/TL1000R%20Black/DSC_0215.jpg"]afbeelding~][/URL]

Of je kan iedere rit je motor helemaal nalopen en alles lichtjes in de S100 of vaseline zetten? ;) :+

Dat zijn verekkes mooie bouten.. :Y waar komen die vandaan :?
 
Dat zijn verekkes mooie bouten.. :Y waar komen die vandaan :?
Niet de goedkoopste wellicht, maar de afwerking is gewoon 100%.
Ik heb ze laten checken bij de machinefabriek van mijn oude werkgever.
En die waren ook onder de indruk. :Y

zjwhsd on eBay

Ik heb in dezelfde periode ook elders achterwielmoeren gekocht, maar die ga ik niet gebruiken. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan