Aan/uit effect verhelpen

theo024

MF'er
25 apr 2015
89
0
Hallo allemaal,

Mijn Suzuki GSR 600 uit 2006 heeft de laatste tijd last van een aan/uit effect. Bij een constante snelheid met mijn gas vast valt het gas soms weg en bij een millimeter verschuiving van mijn gas gaat hij weer vol open. Heel vervelend om zo te rijden. Daarnaast is het geluid dat hij maakt af en foe harder. Ik denk zelf dus dat het een probleem in mijn injectie kan zijn of wellicht moet hij gewoon afgesteld worden.

Ik kwam hier op het forum vaak NIMA tegen als advies, echter is dit 200 km van mij vandaan (woon in Nijmegen). Zijn er nog meer motor zaken die meer verstand hebben van dit soort afstellingen met wellicht een rollenbank zodat het effect makkelijk te herkennen is?

Het probleem was er van de een op de andere dag. Eerst dacht ik dat het vervangen van mijn stuur effect heeft gehad maar ik krijg het probleem niet weg met het verstellen van mijn gaskabel.

Ik heb nog steeds garantie bij de zaak waar ik hem heb gekocht, maar weet niet of dit binnen de garantie valt. Dit ga ik nog navragen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of een motor zaak kunnen adviseren.

Bedankt alvast.
 
Mijn motor heeft een tijdlang slecht gelopen. Achteraf was het vrij simpel op te lossen.
inlaatrubbers vervangen, temp sensor in mn luchtbox was kapot en bobines waren ook niet goed :p
Dat is allemaal gedaan en loopt weer als een tierelier ;)
Kijk ook ff naar bougies (daar begint men eigenlijk altijd mee wanneer de moto niet goed loopt)
 
Ze hebben er ALLEMAAL last van. Ook ik en nog 5 andere gasten die ik ken met een GSX-R. K5, K6, K7, K8.

Op internet (gsx-r forums) zeggen ze dat je je TPS moet afstellen. Dit zou dus gedaan kunnen worden door je motor op dealer modus te zetten en vervolgens de TPS sensor op je dashboard kan uitlezen. Je ziet dan 1 streep die 3 posities kan aannemen. Boven, midden of laag.
Ze zeggen dus dat je je TPS op de bovenste streep moet hebben staan.

Die sukkels van suzuki hebben ervoor gezorgd dat als er niet genoeg gas wordt gegeven waardoor de motor gaan decceleren dat die denkt om te kappen met de inspuiting. De TPS hoger zetten zorgt ervoor dat hij niet meer zo snel geneigd is om je gas dicht te gooien terwijl je de hendel nog niet tot rust is gekomen.

Ga niet beginnen met dingen te vervangen of extra kastjes te plaatsen zoals TRE meuk. Dat verhelpt dit probleem niet.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om het zelf te fixen maar ook ik heb er dagelijks last van. De ene keer gaat het goed en de andere keer kan ik geen constante snelheid aanhouden. Quickfix (eigen risico!) contact uit en weer aan. Dan gaat het weer eventjes goed.

Zoekwoorden om te googlen: Herky jerky throttle
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is kan ik je ecu reflashen en de decelleration fuel cut uitschakelen.
Kost je ongeveer 250 euro + een aansluitkabeltje wat in de ECU blijft zitten.
En nee, daar kun je niet even op blijven wachten.. sorry.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben een stuk wijzer geworden. Aanstaande dinsdag heb ik een afspraak bij de garage. Hoop dat ze dan iets kunnen vinden. Ik zal ze aangeven dat het wellicht aan de TPS kan liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan