Nieuwe ketting nodig?

Clauwke

Rookie
13 sep 2015
21
2
Hallo,

Toen ik deze voormiddag aan het rijden was en afremde voor een kruising hoorde ik een raar ratelend geluid van bij men achterwiel komen, en kreeg ook geen aandrijving meer. Motor aan de kant gezet, eens gekeken, en gezien dat mijn ketting naast mijn tandwiel lag vanachter. Dan heb ik mijn motor maar wat veiliger gezet en de ketting er na wat gepruts weer op gelegd en rustig naar huis gereden. Ik zie eigenlijk geen verschil met mijn ketting, alle schakels zijn nog goed. En hij hangt ook niet meer of minder dan eerst. NU vraag ik mij wel af of het veilig is om er nog mee te rijden of dat er beter een nieuwe op moet? Wou mijn dealer bellen maar die is blijkbaar niet open vandaag, dus ik dacht dat er misschien hier mensen zijn die mij wat info kunnen geven. Ik rijd met een nc700x.
 
Hallo,

Toen ik deze voormiddag aan het rijden was en afremde voor een kruising hoorde ik een raar ratelend geluid van bij men achterwiel komen, en kreeg ook geen aandrijving meer. Motor aan de kant gezet, eens gekeken, en gezien dat mijn ketting naast mijn tandwiel lag vanachter. Dan heb ik mijn motor maar wat veiliger gezet en de ketting er na wat gepruts weer op gelegd en rustig naar huis gereden. Ik zie eigenlijk geen verschil met mijn ketting, alle schakels zijn nog goed. En hij hangt ook niet meer of minder dan eerst. NU vraag ik mij wel af of het veilig is om er nog mee te rijden of dat er beter een nieuwe op moet? Wou mijn dealer bellen maar die is blijkbaar niet open vandaag, dus ik dacht dat er misschien hier mensen zijn die mij wat info kunnen geven. Ik rijd met een nc700x.
Zeker weten dat het wiel er goed recht in staat?
 
de kettingen die nieuw op deze type motoren zijn geleverd staan niet bekend om hun lange levensduur.
als je over de 15000 km heen zit zou je toch eens naar een nieuwe set moeten gaan kijken.

overigens zijn er wel meerdere topics hier met foto's van behoorlijk versleten kettingwielen.
kan je eens kijken of daar wat vergelijkingsmateriaal in staat.

overigens gebeurt het bij een trapfiets nog wel eens, maar bij een motorfiets, dat de ketting er afloopt....

hoort niet, laten we het zo zeggen :)
 
Heb paar foto's genomen.


full


full



Het is ook men eerste motor en leer er nog iedere dag over bij. Heb hem sinds begin maart tweedehands gekocht aan 18k km's, heeft nog een beurt gehad aan 24k 2 maand geleden en nu staan er 26k km's op.

Als ik in het midden van de ketting langs onder trek beweegt hij +-2mm. Maar ik kan hem ook +-2mm opzij trekken aan het tandwiel wat niet mag denk ik? Ook is er mij nu een verkleuring opgevallen bij sommige schakels.

full


Heb ook nul ervaring met kettingen, dus als ik iets dom zeg/doe just say so :+
 
Je moet de ketting niet alleen naar beneden trekken, maar op en neer bewegen. Dan zie je pas hoeveel speling er op zit.

Screenshot2014-02-16145702_zps1f505800.png


images



Als ik jouw foto's vergroot vallen me een paar dingen op:
A) Hangt jouw ketting behoorlijk door, en is ie roestig.
B) De tanden van jouw kettingwiel zijn wat krom, en dit duid ook op slijtage.
C) Op het stickertje bij de achteras (foto 1) staat de spanner nog op het punt waar de ketting nog nieuw zou zijn.

Conclusie; je kan de ketting op de goede spanning zetten. Maar ik denk dat je beter nieuw spul er op kan (laten) zetten.


Enne, beter onderhoud in het vervolg. Kettingen houden van een schoonmaak beurtje en vettigheid. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ketting raakt de grond net niet..
Je zou eigenlijk een nieuw topic moeten aanmaken "Help, ik doe geen donder aan onderhoud en toch klopt er iets niet, hoe kan dit ?"
 
Laatst bewerkt:
Als ik de foto's bekijk lijkt me dat de houdbaarheidsdatum al (ver) is overschreden.

Op foto 1 kan je zien dat ketting bovenaan los gaat staan van het tandwiel. Maw lijkt flink opgerekt.

Op foto 2 lijkt de ketting op het oog (veel) te slap te staan.
nb Kettingspeling testen als je op de motor zit. Door inveren kan kett.spanning heel anders worden.

Op foto 3 is mijn indruk dat de ketting (te) roestig is en zeker niet meer fris.

Al met al denk ik dat een nwe ketting-tandwiel-set geen verkeerde investering is.
 
Laatst bewerkt:
Ketting raakt de grond net niet..
Je zou eigenlijk een nieuw topic moeten aanmaken "Help, ik doe geen donder aan onderhoud en toch klopt er iets niet, hoe kan dit ?"

Dan vermoed ik dat jij me kan zeggen wat ik verkeerd doe?
Smeren doe ik nochtans achter iedere tankbeurt +-300km of als ik door hevige regen gereden heb.
Spannen heb ik nooit gedaan, daar kan je nog een punt hebben. Wat zou jij nog meer doen?
 
Dan vermoed ik dat jij me kan zeggen wat ik verkeerd doe?
Smeren doe ik nochtans achter iedere tankbeurt +-300km of als ik door hevige regen gereden heb.
Spannen heb ik nooit gedaan, daar kan je nog een punt hebben. Wat zou jij nog meer doen?
Even iemand opzoeken die weet hoe je een motor moet onderhouden, zo moet je iig niet verder rijden om te voorkomen dat die ketting dalijk in je been zit.
 
Even iemand opzoeken die weet hoe je een motor moet onderhouden, zo moet je iig niet verder rijden om te voorkomen dat die ketting dalijk in je been zit.

Dat was ook de reden dat ik vroeg wat je nog meer zou doen, aangezien ik niemand in de omgeving heb die motor rijd en ik gewoon men ketting smeer zoals er voorgeschreven is, anyway.

Bedankt voor de info iedereen.
 
Dat was ook de reden dat ik vroeg wat je nog meer zou doen, aangezien ik niemand in de omgeving heb die motor rijd en ik gewoon men ketting smeer zoals er voorgeschreven is, anyway.

Bedankt voor de info iedereen.


Dat een ketting ondanks regelmatig smeren er zo uitziet klopt niet. Waar smeer je mee? WD40 wat hier op M-F vaak voorbij komt is geen smeermiddel.
 
Dan vermoed ik dat jij me kan zeggen wat ik verkeerd doe?
Smeren doe ik nochtans achter iedere tankbeurt +-300km of als ik door hevige regen gereden heb.
Spannen heb ik nooit gedaan, daar kan je nog een punt hebben. Wat zou jij nog meer doen?


Regelmatig smeren doe je, *met het juiste product?*
( schoonmaken, zijn de meningen over verdeeld )

Check regelmatig de staat van je ketting ( spanning ) , slecht smeren en een verkeerde spanning
vermoorden je ketting. ( en je tandwielen.. en jezelf als het misgaat )

Ook zal je motor met juiste spanning een stuk lekkerder rijden trouwens.



Gezien de foto's ..
Nieuw setje ( tandwielen en ketting )
Goed op spanning zetten, en regelmatig checken.

Een klusje die prima zelf te doen is trouwens.
 
Zal toch ook wel slecht geschakeld hebben met zo'n losse ketting.
Ik zou zeggen heel snel een nieuwe erop. Je hebt geluk dat je niet gevallen bent.
Als dat ding ergens vast tussen je wiel slaat of afbreekt....
 
Regelmatig smeren doe je, *met het juiste product?*
( schoonmaken, zijn de meningen over verdeeld )

Check regelmatig de staat van je ketting ( spanning ) , slecht smeren en een verkeerde spanning
vermoorden je ketting. ( en je tandwielen.. en jezelf als het misgaat )

Ook zal je motor met juiste spanning een stuk lekkerder rijden trouwens.



Gezien de foto's ..
Nieuw setje ( tandwielen en ketting )
Goed op spanning zetten, en regelmatig checken.

Een klusje die prima zelf te doen is trouwens.
Ik lees vier keer ''spanning'' maar waarom een ketting gespannen moet worden is me nooit duidelijk geworden, een ketting is geen veer en ook geen elastiek. Ketting moet je stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan