Nieuwe ketting nodig?

Clauwke

Rookie
13 sep 2015
21
2
Hallo,

Toen ik deze voormiddag aan het rijden was en afremde voor een kruising hoorde ik een raar ratelend geluid van bij men achterwiel komen, en kreeg ook geen aandrijving meer. Motor aan de kant gezet, eens gekeken, en gezien dat mijn ketting naast mijn tandwiel lag vanachter. Dan heb ik mijn motor maar wat veiliger gezet en de ketting er na wat gepruts weer op gelegd en rustig naar huis gereden. Ik zie eigenlijk geen verschil met mijn ketting, alle schakels zijn nog goed. En hij hangt ook niet meer of minder dan eerst. NU vraag ik mij wel af of het veilig is om er nog mee te rijden of dat er beter een nieuwe op moet? Wou mijn dealer bellen maar die is blijkbaar niet open vandaag, dus ik dacht dat er misschien hier mensen zijn die mij wat info kunnen geven. Ik rijd met een nc700x.
 
Het enige echte kettingwiel.

Molen_De_Prins_van_Oranje,_Bredevoort_Ten_Have-klep_tandheugel_kettingwiel_(4).jpg
 
Als je geen middenbok onder je motor hebt hangen is dat heel handig.
Om je ketting te smeren en bij te regelen is het wel erg handig als je het wiel kan ronddraaien.

Zeker voor het afstellen van de ketting speling heeft een paddock stand wel een voordeel ten opzichte van een middenbok.

Zet je hem op de middenbok, "hangt" je wiel op zijn laagst mogelijke punt, gevolg meer speling op de ketting.

Gebruik je de paddock stand, drukt de motorfiets zichzelf nog steeds in de achterveer zoals hij dat zou doen als hij op de geond zou staan. De ketting speling is dus zoals hij normaal is, en maakt het afstellen preciezer.

Iemand met ervaring kan een ketting bij regelen op de middenbok, en kan aanvoelen hoeveel meer speling je nodig moet houden om er voor te zorgen dat je je ketting niet 100% opspant bij het overrijden van een verkeersdrempel. Iemand die alles nog moet leren moet dat allemaal nog weten in te schatten. En dat verschilt ook van merk/type tot merk/tipe.
Ja, jij en ik begrijpen wel dat een paddock handig kan zijn. :')

Was meer een vraag voor TS, als deze niet ziet dat zijn kettingspeling anderhalve meter is gaat een paddock zijn gebrek aan inzicht/techniek echt niet oplossen..
 
Deze discussie kan beter gevoerd worden in het eerder door mij gelinkte topic :Y

Maar die site die jij aanhaalt, drukt gewoon zijn eigen mening door.
Hij spreekt zichzelf tegen, want hij verkoopt TANDWIELEN voor motor kettingen.

Het is dan ook heel simpel. Een tandwiel is een wiel met tanden. Een kettingwiel een wiel dat aangedreven wordt door een ketting, of er aandrijvingskracht aan doorgeeft. Een wiel kan dus best beide gelijk zijn, wat bij een motor duidelijk het geval is.
Iemand die een website heeft maar geen idee heeft van grammatica neem ik sowieso niet echt serieus.
 
Ja, jij en ik begrijpen wel dat een paddock handig kan zijn. :')

Was meer een vraag voor TS, als deze niet ziet dat zijn kettingspeling anderhalve meter is gaat een paddock zijn gebrek aan inzicht/techniek echt niet oplossen..

Nu vraag ik mij eigenlijk af waarom je het nodig vindt alles wat ik zeg in vraag te trekken?
Enkel om mijn gebrek aan kennis te benadrukken? ik besef namelijk al eventjes dat dat ontbreekt momenteel. Voor de rest heb ik nog geen constructief bericht van jou gezien hier.

Edit: afbreken is misschien beter verwoord dan in vraag trekken.
 
Laatst bewerkt:
Nu vraag ik mij eigenlijk af waarom je het nodig vindt alles wat ik zeg in vraag te trekken?
Enkel om mijn gebrek aan kennis te benadrukken? ik besef namelijk al eventjes dat dat ontbreekt momenteel. Voor de rest heb ik nog geen constructief bericht van jou gezien hier.

Edit: afbreken is misschien beter verwoord dan in vraag trekken.
Beste tip heb ik je allang gegeven. Ga even naar iemand toe die verstand heeft van motoren. Dat je je eigen topic niet leest kan ik weinig aan doen.

Je mag ook wel naar mij komen hoor, wil je best wel helpen.
 
Laatst bewerkt:
Nu vraag ik mij eigenlijk af waarom je het nodig vindt alles wat ik zeg in vraag te trekken?
Enkel om mijn gebrek aan kennis te benadrukken? ik besef namelijk al eventjes dat dat ontbreekt momenteel. Voor de rest heb ik nog geen constructief bericht van jou gezien hier.

Edit: afbreken is misschien beter verwoord dan in vraag trekken.
Misschien probeert hij je er zo zelf over te laten denken. Ik geloof niet in simpel doem wat er geschreven wordt. het is beter om proberen te begrijpen waarom iets zo is.
Zo is bijvoorbeeld de kettingspeling het kleinst wanneer de motor zo ver ingeveerd is dat de achteras, voorkettingwiel en swingarm-as in lijn staan. Het best zoek je het strakste punt op wanneer je het achterwiel draait. Dan stel je de speling af de ketting nergens strak ligt maar net iets speling heeft.
Omdat het niet makkelijk is de motor zo ver in te veren heeft de fabrikant gekeken wat de speling is wanneer de motor weer gewoon op zijn veren rust. Deze speling staat in je manual.
 
Beste tip heb ik je allang gegeven. Ga even naar iemand toe die verstand heeft van motoren.

Daarmee geef je dus aan dat je er zelf ook geen verstand van hebt? Of heb ik het nu verkeerd begrepen?

Waarschijnlijk had de TS dat al lang gedaan als hij zo iemand kende. Daarbij lijkt het haast wel alsof TS iets bij wil leren. Fora schijnen daar een handig hulpmiddel voor te zijn, vandaar dat hij hier waarschijnlijk informatie probeert in te winnen. Dat er dan al eens gelachen word neemt hij er voor lief bij, maakt hij echt geen probleem van, maar blijven doorbomen op zijn onkunde word op een gegeven moment wel een beetje vervelend voor hem. Dat geeft hij ook duidelijk aan met zijn laatste reactie. Het zou dus mooi zijn van alle deskundigen hier om hem met wijze raad te helpen, dat heeft hij nu wel verdiend vind ik.
 
Beste tip heb ik je allang gegeven. Ga even naar iemand toe die verstand heeft van motoren. Dat je je eigen topic niet leest kan ik weinig aan doen.

Wie zegt dat ik het niet lees? Jammer genoeg zijn de personen die het makkelijkste bereikbaar zijn voor mij hier op dit forum. Omdat zoals ik al zei niemand in mijn omgeving motor rijd en mijn dealer niet reageert. Wees gerust ik heb al de info doorgelezen. Maar ik kan maar komende dinsdag beginnen sleutelen door omstandigheden met gereedschap en de plaats waar mijn motor gestald is.

Nu vraag ik mij eigenlijk af waarom je het nodig vindt alles wat ik zeg in vraag te trekken?
Enkel om mijn gebrek aan kennis te benadrukken? ik besef namelijk al eventjes dat dat ontbreekt momenteel. Voor de rest heb ik nog geen constructief bericht van jou gezien hier.

Edit: afbreken is misschien beter verwoord dan in vraag trekken.
Misschien probeert hij je er zo zelf over te laten denken. Ik geloof niet in simpel doem wat er geschreven wordt. het is beter om proberen te begrijpen waarom iets zo is.
Zo is bijvoorbeeld de kettingspeling het kleinst wanneer de motor zo ver ingeveerd is dat de achteras, voorkettingwiel en swingarm-as in lijn staan. Het best zoek je het strakste punt op wanneer je het achterwiel draait. Dan stel je de speling af de ketting nergens strak ligt maar net iets speling heeft.
Omdat het niet makkelijk is de motor zo ver in te veren heeft de fabrikant gekeken wat de speling is wanneer de motor weer gewoon op zijn veren rust. Deze speling staat in je manual.

Dat kan ik zeker begrijpen, maar om de één of andere reden krijg ik een denigrerend gevoel van zijn berichten. Kan natuurlijk ook compleet aan mij liggen, dat is dan ook een nadeel aan geschreven communicatie.
 
Daarmee geef je dus aan dat je er zelf ook geen verstand van hebt? Of heb ik het nu verkeerd begrepen?

Waarschijnlijk had de TS dat al lang gedaan als hij zo iemand kende. Daarbij lijkt het haast wel alsof TS iets bij wil leren. Fora schijnen daar een handig hulpmiddel voor te zijn, vandaar dat hij hier waarschijnlijk informatie probeert in te winnen. Dat er dan al eens gelachen word neemt hij er voor lief bij, maakt hij echt geen probleem van, maar blijven doorbomen op zijn onkunde word op een gegeven moment wel een beetje vervelend voor hem. Dat geeft hij ook duidelijk aan met zijn laatste reactie. Het zou dus mooi zijn van alle deskundigen hier om hem met wijze raad te helpen, dat heeft hij nu wel verdiend vind ik.
Heb mijn bericht aangepast..
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je ketting voor 99% versleten was toen jij hem kocht en die laatste 1% gaat erg snel. Als ik zie hoever je wiel al naar achter staat (kan hij nog wel iets naar achter?)denk ik dat er niets anders op zit dan de kettingset te laten vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan