Honda XL600R Start en loopt slecht

Jansen101

Rookie
11 jul 2016
5
0
Goeiedag Motor-forum gebruikers,

Ik heb een Honda XL600R uit 1983 met een kickstart. Toen ik hem een paar maanden geleden kocht startte deze al heel slecht (d.w.z. na enorm veel te kicken). Daarom na wat rondvragen en lezen de stator vervangen door een nieuwe van eBay. Ook gelijk de kleppen gesteld en nieuwe olie en filters erin gedaan. De Honda startte nu met 1 goeie kick! Dit bleef die uitstekend doen tot een paar weken terug.

Tijdens een lange rit, de motor was warmer dan ooit, begon die op een gegeven moment in elke bocht te stotteren. Aanvankelijk dacht ik benzine op, maar er zat net iets minder dan 1/4e in. Even de benzine slang eraf getrokken en hier kwam een goede straal benzine uit. Hij was echter niet meer te starten. Dus maar bijgetankt en na helemaal afgekoeld te zijn nog lang geprobeerd maar zonder succes. Even het luchtfilter gecheckt en deze was losgeraakt en lag dus helemaal scheef in de airbox. Hier zou het dus mee te maken kunnen hebben.

Hij staat weer thuis en probeer af en toe weer te starten, na heel veel kicken en stationair op een veel te hoge afstelling start die wel en blijft die even lopen op meer dan 2500 rpm, maar valt vanzelf uit, of door een beetje gas te geven valt die uit. De vonk is ook lang niet zo helder meer als dat deze was direct na het vervangen van de stator. Het lijkt wel alsof de nieuwe stator gewoon weer kapot is gegaan..

Nu is mijn vraag natuurlijk wat het probleem is?! En zou het de CDI kunnen zijn? Ik heb deze doorgemeten a.d.h.v. het werkplaats handboek maar de helft van de waardes geven bij mij 0 aan op de multimeter, terwijl er toch een getal zou moeten verschijnen...

Ik kom op dit moment niet veel verder aangezien ik niet meer weet wat ik nu moet.. Hopelijk kan hier iemand mij verder helpen?
 
Ja goed punt! Met het vervangen van de stator heb ik de kleine onderdelen van de carburateurs vervangen met zo'n carb kit van eBay.

Misschien dat die nu weer verstopt zit i.v.m. losgekomen filter, maar zou dat verschil in vonk kunnen verklaren?

Aanvulling: Er zit een nieuwe bougie in.
 
Nee heb ze vanmiddag er daarom toch maar voor de zekerheid uitgehaald en begonnen met opnieuw schoonmaken. Ben alleen nog niet echt wat 'verkeerds' tegengekomen...
 
Eerste waaraan ik denk ik valse lucht. Dat starten en meteen 2500rpm lopen en uitvallen bij gasgeven duidt op te arm lopen van de motor. Aangezien je al aan je carburateur ben bezig geweest zou dat best kunnen. Controleer het gehele inlaattraject op lekkages.losse slangen of scheuren. Kost niks en makkelijk te doen
 
Ben zelf ook bezig met een XL600R welke een lange tijd heft stilgestaan.
Heb nu de carbs ultrasoon laten reinigen, carbs helemaal uit elkaar geweest en weer helemaal als nieuw.
Bleek wel een miniscuul gaatje in vacuumrubber te zitten.

Deze man haalt je gehele carbs uit elkaar, vervangt alle pakkingen e.d., maar controleert ook alles.
Weet je in ieder geval dat daar het probleem niet meer zit.

Ik moet zelf nog eerst vacuumrubber vervangen voordat ik alles uit kan testen hoor.
full
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf ook bezig met een XL600R welke een lange tijd heft stilgestaan.
Heb nu de carbs ultrasoon laten reinigen, carbs helemaal uit elkaar geweest en weer helemaal als nieuw.
Bleek wel een miniscuul gaatje in vacuumrubber te zitten.

Deze man haalt je gehele carbs uit elkaar, vervangt alle pakkingen e.d., maar controleert ook alles.
Weet je in ieder geval dat daar het probleem niet meer zit.

Ik moet zelf nog eerst vacuumrubber vervangen voordat ik alles uit kan testen hoor.
[afbeelding]
Oh, ik zie het al, deze zitten verkeerd om.
 
Ben zelf ook bezig met een XL600R welke een lange tijd heft stilgestaan.
Heb nu de carbs ultrasoon laten reinigen, carbs helemaal uit elkaar geweest en weer helemaal als nieuw.
Bleek wel een miniscuul gaatje in vacuumrubber te zitten.

Deze man haalt je gehele carbs uit elkaar, vervangt alle pakkingen e.d., maar controleert ook alles.
Weet je in ieder geval dat daar het probleem niet meer zit.

Ik moet zelf nog eerst vacuumrubber vervangen voordat ik alles uit kan testen hoor.
[afbeelding]


woon je in australie?
 
Is er nog een goede manier de hele carburateur te checken op valse lucht? heb er met remreiniger op gespoten maar merk geen verschil op in lopen.

Aanduwen heeft niet veel zin. Ik krijg hem misschien met moeite aan, maar dan komt het ergste nog en dat is dat die uitvalt bij gas geven.

Verder heb ik de stator weer doorgemeten en deze geeft een weerstand van boven de 1000 waar het tot zo'n 300 zou moeten zijn (werkplaatshandboek). Een andere voltmeter geeft een 1 aan..
 
Terug
Bovenaan Onderaan