Vraag over schakel van de ketting

ritjard

Die hard MF'er
4 aug 2015
559
0
omgeving utrecht
Beste technische motorforum leden,
Ik heb een vraag over mijn ketting. Op de foto is een schakel te zien die er anders uitziet dan alle andere schakels. Is dit de hoofdschakel of hoe dit ook heet? Is dit dan een vaste ketting(fabriek) of is deze zelf vast gemaakt.
Hopelijk is mijn bericht te begrijpen.

Ps vinden jullie de ketting te vuil van de buitenkant?

Bedankt alvast:)

full
 
In mijn instructieboekje staat het volgende over de originele ketting: de ketting is van het eindloze type, zonder breekschakel, voor maximale sterkte.

Wat is het verschil tussen een eindloze en een met wel een eind? :+
Is een sluitschakel hetzelfde als een breekschakel?

Mooi dat de ketting niet vies gevonden wordt:)
 
En wat kan je aan een stroeve schakel doen? Behalve een nieuwe ketting er om leggen. En is een stroeve schakel te voorkomen, zoja hoe dan?

Goed in het vet houden zodat er geen vuil en vocht tussen kan komen.

Een kettingset is een slijtage onderdeel, deze set is aan het bijna eind van zijn loopbaan.

Overigens een ketting zonder sluitschakel is een eindeloze ketting.
Dergelijke kettingen kun je er niet zo makkelijk omleggen, veelal moet de achterbrug gedemonteerd worden om de ketting om het voorste tandwiel te leggen.

Jouw ketting heeft een sluitschakel en was dus geen eindeloze.
 
Goed in het vet houden zodat er geen vuil en vocht tussen kan komen.

Een kettingset is een slijtage onderdeel, deze set is aan het bijna eind van zijn loopbaan.

Overigens een ketting zonder sluitschakel is een eindeloze ketting.
Dergelijke kettingen kun je er niet zo makkelijk omleggen, veelal moet de achterbrug gedemonteerd worden om de ketting om het voorste tandwiel te leggen.

Jouw ketting heeft een sluitschakel en was dus geen eindeloze.

bedankt voor de tip over de stroeve schakel. (ik spuit de ketting bijna altijd in binnen 500 kilometer, dit maar vaker doen dan)?
Volgens mijn boekje zou inderdaad de achterbrug eraf moeten om de eindeloze ketting te monteren.

Zit er nou veel verschil tussen een eindeloze ketting en een geklonken ketting (losse schakels)? Ik zie hier namelijk ook tegenstrijdig berichten over.


Van een vraag over een schakel naar het vervangen van een kettingset _O-
 
bedankt voor de tip over de stroeve schakel. (ik spuit de ketting bijna altijd in binnen 500 kilometer, dit maar vaker doen dan)?
Volgens mijn boekje zou inderdaad de achterbrug eraf moeten om de eindeloze ketting te monteren.

Zit er nou veel verschil tussen een eindeloze ketting en een geklonken ketting (losse schakels)? Ik zie hier namelijk ook tegenstrijdig berichten over.


Van een vraag over een schakel naar het vervangen van een kettingset _O-
Je kettingset is idd aan vervanging toe.
En das niks raars, het slijt gewoon.
Goed bijhouden scheelt, zo te lezen besteed je daar aandacht aan.

Je kunt de set gewoon voor een versie met klinkschakel laten vervangen. De motorzaak weet hoe het goed gemonteerd moet worden.
 
Ik heb ook geen idee hoelang de set er al op zat. dit kan 1.000 geweest zijn maar ook 10.000 kilometer. Ik zal in ieder geval kijken of ik hem zelf zou kunnen vervangen (in andere woorden hulp vragen in het gsxf topic :$ ) en anders mag de dealer het doen.
Bedankt voor de reacties allen! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan