Stuiter aan voorzijde

memolican

MF'er
16 jul 2014
141
1
Beste mensen,

Recentelijk heb ik een aantal onderdelen aan mijn ZX6R vervangen of laten vervangen:
- voorvork keerringband lekkage bdz: deze heb ik zelf gedemonteerd en gebracht naar de motorgarage waarbij zij de lekkage hebben gemaakt. Ik heb de voorvork er zelf weer erop gezet adhv Haynes met juiste krachten.
- remblokken bdz (zelf)
- voorband: bij de garage
Na vervanging begon de motor aan de voorkant in de verticale richting te hobbelen bij een snelheid van 50-60 km/h. Het valt in principe wel mee hoe erg hij hobbelt, maar ik merk wel een voorheen verschil (meer kan ik er niet van maken). Ik ben naar verscheidene motorzaken geweest voor een opinie. De motorzaken vertelden mij dat het waarschijnlijk een fout in de band zit. Mij werd er toen geadviseerd om de band op te pompen tot 4 bar en dan paar dagen te laten staan. Dit was zonder succes, want de hobbel bleef bestaan. Vervolgens ben ik terug gegaan naar de bandendealer en die heeft mij verteld, na een testrit op mijn motor, dat het aan de ketting en tandwielen lag. Volgens hem zat er iets teveel speling in, waardoor mijn motor aan de voorkant hobbelt. Dit kon hij opmaken uit hoe de motor hobbelt en op welke snelheid hij hobbelt. Hij vond het wel een subtiele hobbel.
Mijn vraag aan jullie is dan:
- wat kan er aan de hand zijn?
- wat is het meest waarschijnlijk?
De voorvorken staan op gelijke hoogte en ook op gelijke ''spanning?''. Volgens monteurs lag het niet aan de voorvork.
Graag hoor ik van jullie.

mvg
 
Heel simpel even een ander (desnoods gebruikt) bandje laten monteren en even proefrijden. Het mag voor de test rustig een 120/70-17 bandje zijn, dat maakt niet veel uit.
Is het gehobbel dan weg, dan weet je genoeg.
Dan moet je het alleen nog uitvechten tussen bandenleverancier en bandenmontagebedrijf. En als ik je een tip mag geven: laat ze de volgende keer dynamisch balanceren. Als jij zegt dat het wiel perfect stilstaat bij balanceren is dat dus statisch gebalanceerd.
 
Had precies hetzelfde symptoom. Bij mij bleek de voorband niet juist gemonteerd te zijn; de band had niet overal dezelfde afstand tot de velg. Als je dit ook hebt kan je proberen de band leeg te laten lopen en weer op te pompen. Of opnieuw monteren. Succes i.i.g.!
 
Terug
Bovenaan Onderaan