Ride Report: Cols, Kiezel, Kamperen

Day 7

Vandaag een iets bpeknopter verslag, want het is heerlijk weer en ik ga de assietta doen vandaag.....


......Het moest er toch van komen, die vermalijde parpaillon 😊 gisteren rond 11 uur vertrokken vanaf de camping richting la condamine-châtelard. De leuke route daar naartoe, is over de col de vars, dus zo gezegd zo gedaan. Ik vind de col de vars het minst spannende neefje van de col-familie. Weet niet zo goed waarom. Misschien komt het door dat weinig charmante ski dorp halverwege.

Anyways, na de afdaling kom ik al snel terecht in la condamine. Als je goed zoekt, zie je een klein bordje staan waarop de tunnel al staat aangegeven. Ik sla rechtsaf en rijd ongeveer 10 km tot aan de eerste onverharde gedeeltes.

De col begint met een relatief simpel grindpad, en gaat dan vanaf de vallei over in het betere en ruwere werk. En potverdrie, die vallei is ook weer mooi zeg.

Al snel bevind ik me op een slinger aan haarspelden met soms flinke rotsen / keien. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik me steeds meer op mijn gemak voel met de 990. Na een kwartiertje ongeveer is hij plotseling daar. De befaamde tunnel. Janken is een groot woord, maar het doet me wel wat zodra ik die tunnel zie. Je rijdt daar toch in je eentje naartoe, ik heb er veel over gelezen, youtube etc, en plotseling sta je daar dan zelf.

Bovenop tref ik een groep hele aardige italianen, we kletsen een tijdje, en willen met me op de foto, want hollanda is fantastico!!! We wisselen zowaar email adressen uit, want ze sturen me wat fotos op die ze gemaakt hebben. Hoe gaaf!

De tunnel dan: letterlijk tot aan het achtertandwiel in de blubber. Met veel geweld worstel ik me er doorheen. Ik heb het gered en met een big smile ga ik aan de andere kant nogmaals met ze op de foto.

De terugweg kan ik aan niks anders denken dan dat ik heb het gered. Van die plensbuien merk ik dus niet al te veel..... 😊

Ik zal vanavond wat meer fotos proberen te posten.

Gr!

[afbeelding]

Mooi weer! Wij hebben de pas een weekje eerder gereden, de gravel vond ik wel mee vallen je kon met een lekker tempo omhoog. We spraken een Nederlander op de fiets, die in een dorpje vlakbij een huisje heeft. Hij vertelde dat er vooral vanaf dit jaar door de gemeentes erg veel aandacht is besteed aan de pas, de wegen zijn vrij aardig schoongeveegd, er ligt alleen nog maar klein grind en normale luxe wagens kunnen nu ook de pas nemen, jammer voor ons avonturisten.

En inderdaad als je eenmaal voor de tunnel staat valt er een soort last van je schouders, net als bij Fort Jafferau en meerdere locaties!
Schitterende omgeving daar, jammer dat je de Sommelier niet hebt kunnen beklimmen!
 
Haha...wat een verhaal weer.... ik sla de Parpaillon toch maar vrolijk over met GSA en bepakking. Ik geloof het wel, en dan vooral de tunnel.

Jouw verhaal lees ik echter met smaak. Leuk hoor... beetje mee leunstoelreizen. Ik kan daar echt van genieten. Nog een beetje meer bloed zweet en tranen en het wordt een echte kraker/tranentrekker.. :9~~


Dank je, ik zal proberen er nog wat meer emotie in te gooien😊 Is het voeldoende emotie als ik je vertel dat ik dit midden in de nacht schrijf, omdat ik die slaapmat van heel veel euros vervloek en wederom wakker lig? Ik zal morgen eens op het garantiebewijs kijken, daar moet vast iets opstaan als "hernia gegarandeerd inclusief!" 😂😂😂

De parpaillon met bepakking zouik je niet Aanraden. Alles is te doen, maar het maakt het er niet leuker op. Vraag me ook af wat die zware koffers en die klappen dan op den duur met je subframe doen etc. gewoon de koffers en tent lekker in het dal laten, kun je ook gelijk bij terugkomst aan de spa geel zonder eerst weer alles te moeten opzetten 😊✌🏻✌🏻✌🏻
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, ik niet, Zot had ergens gezegd dat een aantal passen nog met een pan european te doen waren met bridgstone bt20's.
aan de hand van welk beeldmateriaal dat was bedacht heb ik helaas niet gezien.

Gaaf dat het gelukt is :Y , beter een lawine dan sneeuw toch.
Mooie foto, die rookmachine is wel wat overbodig hoor, dat heb jij niet nodig ;) :+

Ah, nu snap ik het 😊


En die lawine, het was vlak onder de top. Dus goede reden om volgend jaar nog een keer terug te gaan. Zette me wel aan het denken: zou zo een rotslawine er rekening mee houden dat hij zichzelf activeert op het moment dat er geen mensen aanwezig zijn? 😉

Je moet er niet aan denken....
 
Mooi weer! Wij hebben de pas een weekje eerder gereden, de gravel vond ik wel mee vallen je kon met een lekker tempo omhoog. We spraken een Nederlander op de fiets, die in een dorpje vlakbij een huisje heeft. Hij vertelde dat er vooral vanaf dit jaar door de gemeentes erg veel aandacht is besteed aan de pas, de wegen zijn vrij aardig schoongeveegd, er ligt alleen nog maar klein grind en normale luxe wagens kunnen nu ook de pas nemen, jammer voor ons avonturisten.

En inderdaad als je eenmaal voor de tunnel staat valt er een soort last van je schouders, net als bij Fort Jafferau en meerdere locaties!
Schitterende omgeving daar, jammer dat je de Sommelier niet hebt kunnen beklimmen!

Ik ben vanuit condamine omhoog gegaan, en richting embrun naar beneden. De afdaling was beduidend makkelijker (lees: minder uitdagend qua rotsen etc.). Dus kan wel kloppen wat je zegt.

Als je de uitdaging zoekt om boven te komen, dan zou ik zeker vanaf condamine starten. En niet vanuit embrun omhoog. Dat is de easy way, en zou eigenlijk niet goedgerekend mogen worden 😂
 
Hierbij nog een paar mooie plaatjes:

Een prachtig vergezicht vanaf de col de vars richting risoul:

full


Mijn bagagerol heeft een klein gaatje opgelopen kwam ik tot de ontdekking. Alle gereedschap kunnen afspoelen en maar eens laten drogen 😉

full


Een heel gaaf vergezicht vanaf de assietta, in de verte sestrière.....

full
 
De parpaillon met bepakking zouik je niet Aanraden. Alles is te doen, maar het maakt het er niet leuker op. Vraag me ook af wat die zware koffers en die klappen dan op den duur met je subframe doen etc. gewoon de koffers en tent lekker in het dal laten, kun je ook gelijk bij terugkomst aan de spa geel zonder eerst weer alles te moeten opzetten 😊✌🏻✌🏻✌🏻

Koffers zitten er sowieso op.. daar ontkomen we niet aan. Maar... we kamperen niet, we rijden van A naar B naar C etc etc.. het is een grote lus die ik heb gemaakt met zoveel mogelijk bochten, uitdaging en lol. Ook onverhard heb ik erin zitten. Maar daarvan ga ik er nog wel wat uitslopen omdat het totaal aantal kilometers nu tegen het onhaalbare aan zit. Ik heb er al weer zin in! Eerst nog regulier vanakantie vieren en in september "en route"!


PS.. jawohl... wat kan je daar stinkend van balen als je veel geld uitgeeft voor een slaapmat en dat het ding vervolgens gewoonweg niet functioneel is. Good luck! Een alternatief gaat er denk ik niet komen toch?
 
Top verhaal, vorig jaar ook veel in die regio rondgereden, en twee weken terug nog de Sommeiller aangedaan, dus erg herkenbaar allemaal.

Mooi weer! Wij hebben de pas een weekje eerder gereden, de gravel vond ik wel mee vallen je kon met een lekker tempo omhoog. We spraken een Nederlander op de fiets, die in een dorpje vlakbij een huisje heeft. Hij vertelde dat er vooral vanaf dit jaar door de gemeentes erg veel aandacht is besteed aan de pas, de wegen zijn vrij aardig schoongeveegd, er ligt alleen nog maar klein grind en normale luxe wagens kunnen nu ook de pas nemen, jammer voor ons avonturisten.

Vorig jaar dat ik er was hadden ze het pad aan beide kanten van de tunnel ook al voor het grootste gedeelte strakgetrokken, dus of dat nou iets van de laatste tijd is weet ik niet. Sneeuw in de winter neemt een hoop troep mee naar beneden, en als je daar niks aan doet is het pad volgens mij binnen een paar jaar onbegaanbaar. Enig onderhoud is dus altijd wel noodzakelijk als je het open wil houden.

Het is wel een hele mooie route, ik heb vorig jaar vlak bij Condamine op de camping gestaan, dus ik heb er een mooi rondje van gemaakt. Eerst de Parpaillon, rondje over de Col de Valbelle (ook onverhard)en daarna over de Parpaillon weer terug. Van beide kanten vond ik de beklimming niet moeilijk, maar vanaf Condamine is het wel veel mooier.
 
Koffers zitten er sowieso op.. daar ontkomen we niet aan. Maar... we kamperen niet, we rijden van A naar B naar C etc etc.. het is een grote lus die ik heb gemaakt met zoveel mogelijk bochten, uitdaging en lol. Ook onverhard heb ik erin zitten. Maar daarvan ga ik er nog wel wat uitslopen omdat het totaal aantal kilometers nu tegen het onhaalbare aan zit. Ik heb er al weer zin in! Eerst nog regulier vanakantie vieren en in september "en route"!


PS.. jawohl... wat kan je daar stinkend van balen als je veel geld uitgeeft voor een slaapmat en dat het ding vervolgens gewoonweg niet functioneel is. Good luck! Een alternatief gaat er denk ik niet komen toch?

Nee, ik ga de rit even uitzitten / uitslapen, en dan mag iemand hem van me overnemen 😊
 
Goede Morgen King-of-fries,

Als je een MyAdventure.bike tracer kan krijgen (testversie) krijg je een set stickers met een Q-code die direct naar je route-pagina gaat, bv zoiets

Maar: Heerlijke trip heb je daar.. Blijven Schrijven!

Dit ga ik thuis eens uitzoeken, dank voor de tip!
 
Day 8 / 9

Gisteren de assietta gereden. Van iedereen hoor je dat het daar heel druk is. Ik heb in totaal op dat traject van 40 km maximaal 20 personen van vlees en bloed gezien. En 1x een man in een zwart gewaad met een zeis in zijn hand. Maar die heb ik gewoon genegeerd en verder geen aandacht aan geschonken 😊

De assietta is absoluut goed te doen. Ik zou zelfs durven beweren met duo passagier. Maar dat mogen anderen voor me uitzoeken. Ik rij nooit met passagier. Hier en daar een paar krappe haarspelden, maar in vergelijking met de sommeiller en jafferau, kinderspel. Maar desalniettemin leuk, en zelfs een beetje vermoeiend vanwege de lengte. Goed blijven opletten want een fout zit in een klein hoekje. Tel de heen- en terugreis van en naar briancon erbij op, en er staan toch alweer gauw 150 km op de klok. Bij terugkomst een tot op dat moment voor mij onbekend flesje bier gedronken van het merk fischer (zoals gisteren al aangegeven). Het zal vanaf nu altijd in mijn geheugen gegrift staan (of moet ik zeggen: het heeft wat geheugen bij me weg genomen?).

Vanochtend heb ik besloten het plan iets om te gooien en naar le bourg d'oisan te rijden. Dat is slechts 70 km vanaf briancon, dus ik maak eerst een lusje van 80 km door gelijk vanuit briancon de col d'izoard op te rijden. Potjandrie, ik heb een nieuwe favoriet. Technisch mooie bochten, prima asfalt. Schitterende vergezichten. Bovenop tref ik een duits stel waar ik een uur mee sta te kletsen. Voordat ik het weet is het alweer 14 uur. De donkere wolken pakken zich tevens samen boven de col, dus ik (en die duitsers ook) stap weer op en zak af richting risoul. Van daaruit gaat het weer noordwaarts richting briancon.

Ik merk dat ik mijn kennis van de franse taal moet gaan bijspijkeren. Kennlijk staat "briancon" voor "regen / stortbuien"? Ik dacht altijd dat "het regent" door onze franse vrienden werd uitgesproken als "il pleut". Maar goed, ik zal het thuis eens checken. Vlak voor briancon word ik in ieder geval binnen 3 minuten nat tot op den onderbroek. Gelukkig een ouwe (die zitten het lekkerst), want die nieuwe die geven wellicht nog kleur af en dat verpest dan mijn motorbroek 😉.

Bij een tankstation trek ik de regenvoering aan, en rij maar door. Na tien minuten houdt het echter op met (hard) regenen. Vanuit briancon rijd ik richting de col du lautaret. Het is een circuit bijna. Heerlijke lange doordraaiers met aan de linker zijde uitzicht op een tweetal gave gletschers. Geen straf wederom! Ik begin trek te krijgen en besluit bovenop een bordje spaghetti te nemen. Pure brandstof, en kan niks verkeerd gaan qua bereiding. De galibier (die begint bovenop de lautaret) laat ik voorbij gaan voor nu. Die komt nog aan de beurt als ik over een paar dagen huiswaarts ga. Dus afgedaald, en een camping gezocht in bourg d'oisans. Camping la piscine, nostalgie voor me. Het is soort van de "thuiscamping" van mijn vader die een fanatiek hobby wielrenner was / is. Plan voor de komende 2-3 dagen ligt nog open. Beetje relaxen en wellicht nog 1 of 2 rondjes maken met wat offroad. Tevens hoorde ik dat er de komende 2 dagen een triathlon is hier op de alp. Dus genoeg te zien. Ik merk namelijk dat ik aan het einde van de ritten echt moe begin te worden. Denk dat het een combi is van veel rijden, slecht slapen door dat matje, en wat dies meer zei..... 😉

Maar nu eerst een pilsje in café le paris! (Kenners weten wat ik bedoel).

Tot morgen, gr!

full

full

full

full
 
Ontzettend gave story en beelden :) Het offroaden bevalt dus goed zo de eerste keer?

Dank je, is ook leuk om te doen, dat "bloggen". Zeker ook vanwege de leuke reacties van iedereen!

Offroad bevalt echt super, heb er een nieuwe verslaving bij. Had nooit gedacht dat die ktm dit soort terrein aankon. Hij gaat werkelijk overal overheen. Die gaat de stal niet verlaten! 😊👍🏻
 
heb je genoeg data/mogelijkheden om te zoeken voor een winkel met een fatsoenlijk matje ?
lijkt me toch geen onmogelijkheid daar.
weet je het merk en type soms? extra lucht erbij blazen kan soms al een hoop schelen hoor.

verder top om te zien en te lezen hoor :Y
 
Ik ontdekte vandaag pas je topic, Patatkoning, maar man wat ben ik jaloers op jou reis :-)
Hopelijk kan ik snel jou reis nadoen met mijn KTM :-)

Heb wel nog een vraag... Waar was het teiltje nu voor??? (heeft het iets te maken met de hoeveelheid bier, want tja succes moet je belonen :-) )
 
Mooie trip en leuk verslag Snackman ;)

De Assietta is niet de meest ingewikkelde berg, echter zodra het gaat regenen wordt het één groot glibber parcours. Tijdens de 500 trip afgelopen oktober, reden we half in de modder en half in de sneeuw en werd dus zelfs de Assietta een bijna onneembare vesting met een zware allroad.
Zo kwam de helft ook niet de Parpaillon op omdat sneeuw niet te doen is zonder noppen. De tunnel zat toen dicht, maar toch een hoop lol gehad.

Komend jaar gaan we weer met de brikken allroadtoer die kant op en na jouw verhaal gelezen te hebben kan ik niet wachten.

:]
 
heb je genoeg data/mogelijkheden om te zoeken voor een winkel met een fatsoenlijk matje ?
lijkt me toch geen onmogelijkheid daar.
weet je het merk en type soms? extra lucht erbij blazen kan soms al een hoop schelen hoor.

verder top om te zien en te lezen hoor :Y

Ik heb vandaag een rustdag, dus idd voldoende tijd om hier in het dorp eens rond te neuzen met een doel. Merk en type zal ik straks eens voor je kijken.
 
Ik ontdekte vandaag pas je topic, Patatkoning, maar man wat ben ik jaloers op jou reis :-)
Hopelijk kan ik snel jou reis nadoen met mijn KTM :-)

Heb wel nog een vraag... Waar was het teiltje nu voor??? (heeft het iets te maken met de hoeveelheid bier, want tja succes moet je belonen :-) )

In het dorp kwam ik gisteren nog 2 mooie adventures tegen. Beide met "enduro ombouw" aan de achterzijde. Geeft een sportief kontje!

full



Teiltje, daar mik ik water in, en een zak ijsblokken vd supermarkt. Na 20 minuten zijn de gele rakkers ijs en ijs koud 😊 Veel plezier met je eigen trip binnenkort!
 
Mooie trip en leuk verslag Snackman ;)

De Assietta is niet de meest ingewikkelde berg, echter zodra het gaat regenen wordt het één groot glibber parcours. Tijdens de 500 trip afgelopen oktober, reden we half in de modder en half in de sneeuw en werd dus zelfs de Assietta een bijna onneembare vesting met een zware allroad.
Zo kwam de helft ook niet de Parpaillon op omdat sneeuw niet te doen is zonder noppen. De tunnel zat toen dicht, maar toch een hoop lol gehad.

Komend jaar gaan we weer met de brikken allroadtoer die kant op en na jouw verhaal gelezen te hebben kan ik niet wachten.

:]

Thanks! En ja, assietta schijnt nat een grote glijbaan te worden. Is het met heidenau k60 dan niet te doen?
 
Jawel, de Heidie's hebben redelijk grip. Met TrailAttacks was het een gedoe, daar had ik niet veel mee te vertellen.
 
Bedankt weer voor de gave foto's en je enthousiaste verhalen.

Ik krijg steeds meer zin in de toer die ik ga doen.

En oh ja, bedankt voor de bandenupdate! :}
 
Bedankt weer voor de gave foto's en je enthousiaste verhalen.

Ik krijg steeds meer zin in de toer die ik ga doen.

En oh ja, bedankt voor de bandenupdate! :}

Ze hebben nu 1900 km gehad. Grove schatting:

- 1400 km asfalt met bepakking. Waarvan 400 km snelweg.
- 500 km zonder bepakking. Waarvan 200 offroad.

Heb ze met name op de snelweg, en het eerste gedeelte van de reis flink gespaard. Vanaf nu keer ik langzaam huiswaarts, dus ik denk dat ze het wel gaan redden.

Zometeen eerst maar eens de alp d'huez naar boven voor een bak koffie (gasflesje van mijn high tech msr pocket rocket is leeg 😊). Dan via de col de sarenne naar beneden, en bij het dorpje besse, afbuigen naar links voor een klein stukje off road. Kan ik vanmiddag altijd nog aan het zwembad gaan liggen, niet waar?! 😜

full

full
 
Overigens, mooi om te zien dat niet alleen wij motor rijders materiaal-freaks zijn. Die wielrenners kunnen er ook wat van....

Ik zit hier in mijn stoeltje rustig te kijken hoe bij elke tent het materiaal een uur lang in orde wordt gemaakt. Wielen erin, bandjes pompen. Benen insmeren. Etc.

hopelijk stappen ze voor het middag uur op de fiets?
😊
 
Dan via de col de sarenne naar beneden, en bij het dorpje besse, afbuigen naar links voor een klein stukje off road. Kan ik vanmiddag altijd nog aan het zwembad gaan liggen, niet waar?! 😜

[afbeelding]
[afbeelding]

Vorig jaar zijn Mutzz en ik daar geweest... daar ligt een mooi stuk gravel. En... de Sarenne zelf is ook prachtig. *D
Over een aantal weken zitten we ook weer in die regio.. Sarenne deze keer niet, maar weer wat anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan