Accu probleem met Optimate 4

wolves

MF veteraan
28 jun 2008
4.521
8
CAL gemeente
Ik ben pas in het bezit van een "nieuwe motor" Honda VFR800FI. Nu had ik mijn
Optimate 4 aan de accu bevestigd, omdat ik het raar vond dat het rode lampje 7 blijft
branden dacht ik nieuwe accu kopen, na een nieuwe accu Motobatt gekocht te hebben
blijft het probleem bestaan, ook nu no.7 [ ernstig accu probleem ] blijft branden.De accu verwijderd en zowel bij de oude als nieuwe Motobatt accu geeft Optimate nu groen aan.
Misschien dat de VFR stroom blijft verbuiken? Zit wel een klokje in, bij andere motoren
heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt. Ben benieuwd naar de oorzaak.
 
Ik ben pas in het bezit van een "nieuwe motor" Honda VFR800FI. Nu had ik mijn
Optimate 4 aan de accu bevestigd, omdat ik het raar vond dat het rode lampje 7 blijft
branden dacht ik nieuwe accu kopen, na een nieuwe accu Motobatt gekocht te hebben
blijft het probleem bestaan, ook nu no.7 [ ernstig accu probleem ] blijft branden.De accu verwijderd en zowel bij de oude als nieuwe Motobatt accu geeft Optimate nu groen aan.
Misschien dat de VFR stroom blijft verbuiken? Zit wel een klokje in, bij andere motoren
heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt. Ben benieuwd naar de oorzaak.

Optimate stuk?
 
Niet meer zelf zoeken maar wegbrengen , als een massakabel al te technisch is :N


Hm hoe verklaar je dan dat de accu in de motor prima functioneerd ook na een week, is vol en laadt via de spanningsregelaar prima bij. Slechte massa verbinding zal leiden tot
meer problemen. Moet een andere reden zijn, lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Nou ja nieuw 1999, vorige eigenaar heeft hem 17 jaar gehad, nooit een probleem had een Ctek lader en herkend dit probleem niet, mogelijk dat de Ctek lader anders werkt. Anders verwijder ik in de Optimate het rode no7 lampje. :) Morgen eerst maar met een ampere
meter meten of er een lekstroom loopt.
 
Wat is nummer 7? Heb boekje niet bij de hand :9
Is dat de accu tester?

Enige wat die doet is voltage meten. Dus als die rood is meet die minder als 12 volt.

Ik denk aan massakabel omdat jij zegt dat die groen is als je accu uit je motor haalt. Schijnbaar trekt iets hem leeg. Maar om een accu van 12,5 volt naar 12 volt te halen door alleen aan te sluiten moet je wel een aardige verbruiker hebben.. Heb je ook geen 12 volt aansluiting die niet meer helemaal waterdicht is?
 
:)
Wat is nummer 7? Heb boekje niet bij de hand :9
Is dat de accu tester?

Enige wat die doet is voltage meten. Dus als die rood is meet die minder als 12 volt.

Ik denk aan massakabel omdat jij zegt dat die groen is als je accu uit je motor haalt. Schijnbaar trekt iets hem leeg. Maar om een accu van 12,5 volt naar 12 volt te halen door alleen aan te sluiten moet je wel een aardige verbruiker hebben.. Heb je ook geen 12 volt aansluiting die niet meer helemaal waterdicht is?


Klopt, no 7 rode lampje betekend ernstig probleem accu behoud niet de spanning na
het laden. Nu 2 dagen geen lader gebruikt te hebben start de motor prima, dus toch de
accu niet leeg. Optimate is goed, staat al dagen groen op een reserve accu. Wat jij zegt
ga ik doen, rechtstreeks de lader op de accu. En Zot hoe bedoel je, kan moeilijk
min en plus omwisselen :)
 
Hm hoe verklaar je dan dat de accu in de motor prima functioneerd ook na een week, is vol en laadt via de spanningsregelaar prima bij. Slechte massa verbinding zal leiden tot
meer problemen. Moet een andere reden zijn, lijkt mij.
Kunnen meerdere verklaringen voor zijn maar als je al niet weet wat aarde/massa is kan je er beter vanaf blijven en heeft het weinig nut om verder mee te denken.
 
:)Klopt, no 7 rode lampje betekend ernstig probleem accu behoud niet de spanning na
het laden. Nu 2 dagen geen lader gebruikt te hebben start de motor prima, dus toch de
accu niet leeg. Optimate is goed, staat al dagen groen op een reserve accu. Wat jij zegt
ga ik doen, rechtstreeks de lader op de accu. En Zot hoe bedoel je, kan moeilijk
min en plus omwisselen :)

Had je de optimate ook al wen keer aan de accu van de motor gehangen terwijl deze niet aangesloten zit op de motor? (Uit een eerdere post lijkt het van wel, maar aangezien je het nu over wen reserve accu hebt twijfel ik daarover)

Dat je motor nu nog prima start zegt niet zo veel, je kan beter even de accuspanning meten om te kijken of deze alweer iets ontladen is.

Het kan natuurlijk zomaar zijn dat de motor de accu wel langzaam leegtrekt en dat de motor met starten daar nog geen problemen mee heeft, maar dat de optimate bij een veel kleinere afname van de accuspanning al aangeeft dat het niet in orde is.
 
Daarop inhakend : Waarom zou je in de zomermaanden je motor aan de Optimate hangen? Staat je motor zo lang niets te doen, dat je bang bent dat hij het niet meer zal doen? Ben net 6 weken weggeweest en mijn motor echt niet aan de Optimate (heb ook een type 4) gehangen. Er zit ook een klokkie in en een zumo 550 voet. Maar na die 6 weken start hij gewoon gelijk bij de eerste keer. Dus wat gebeurt er als je je motor 1 week of 2 weken (misschien zelfs wel 3) niet gebruikt en niet aan de Optimate hebt hangen? Dan weet je gelijk of je een lekstroom hebt en je accu wordt ontladen.
 
Daarop inhakend : Waarom zou je in de zomermaanden je motor aan de Optimate hangen? Staat je motor zo lang niets te doen, dat je bang bent dat hij het niet meer zal doen? Ben net 6 weken weggeweest en mijn motor echt niet aan de Optimate (heb ook een type 4) gehangen. Er zit ook een klokkie in en een zumo 550 voet. Maar na die 6 weken start hij gewoon gelijk bij de eerste keer. Dus wat gebeurt er als je je motor 1 week of 2 weken (misschien zelfs wel 3) niet gebruikt en niet aan de Optimate hebt hangen? Dan weet je gelijk of je een lekstroom hebt en je accu wordt ontladen.

Dat gaat niet op bij elke motor.
 
Postaldude jij had het bij het rechte eind " Rechtstreeks op de accuklemmen geeft de lader nu een mooi groen lampje. Dus idd de externe stekker die naast de motor bengelde, heeft aan de binnenzijde een witte aanslag op de twee pennen. Deze vervangen door een nieuwe Optimate kabel
en alles werkt weer naar behoren. En Beekberger ik denk
ook zeker dat een accu in goede conditie, lang zonder een lader kan. Alleen als je tweedehands een motor koopt, moet je maar afwachten hoe oud de accu is en hoe de staat is. Nu weet ik tenminste wel zeker dat met mijn nieuwe Motobatt alles in orde is. Iedereen bedankt voor het meedenken.
 
Mooi dat je het gevonden hebt!

@Beekberger.
ik heb hiervoor een Fireblade uit 2008 gehad. Die heeft een kleine accu en een startmotor die bijna volledige capaciteit vraagt. Als ik die 2 week liet staan zonder druppellader kon ik hem niet meer elektronisch starten. Tegenwoordig moet het allemaal zo licht mogelijk met helaas nadelige gevolgen.
 
Mooi dat je het gevonden hebt!

@Beekberger.
ik heb hiervoor een Fireblade uit 2008 gehad. Die heeft een kleine accu en een startmotor die bijna volledige capaciteit vraagt. Als ik die 2 week liet staan zonder druppellader kon ik hem niet meer elektronisch starten. Tegenwoordig moet het allemaal zo licht mogelijk met helaas nadelige gevolgen.


6Ah denk ik? idd net voldoende om te starten, dit is nu mijn 2e Motobatt 10Ah over deze kan ik nog niet veel zeggen, maar de andere die met de verkoop van mijn Busa is meegegaan was nog altijd erg goed, ook een hoge startcapaciteit. Ben erg tevreden over Motobatt, maar goed daar zijn al genoeg topics over.
 
Het klokje in de LCD gebruikt zo weinig stroom daar kan het niet aan liggen.
Bij een VFR Fi is de spanningsregelaar een berucht onderdeel dat stuk gaat waardoor, als je er niet tijdig bij bent, ook de accu om zeep helpt.

Kijk even op het forum van VFROC.
 
Oeps, officieel moet er bij mij een 19 Ah in en ik heb een 22 Ah Motobatt gemonteerd.
Bekend euvel van mijn fiets is een ABS storing als de accupower bij het starten aan de lage kant is. Vandaar de overkill. Die houdt het wel even vol, erg tevreden over Motobatt.
 
Oeps, officieel moet er bij mij een 19 Ah in en ik heb een 22 Ah Motobatt gemonteerd.
Bekend euvel van mijn fiets is een ABS storing als de accupower bij het starten aan de lage kant is. Vandaar de overkill. Die houdt het wel even vol, erg tevreden over Motobatt.
Idd een dingetje bij die bmw.
Goede accu met veel power werkt wel :Y
 
Postaldude jij had het bij het rechte eind " Rechtstreeks op de accuklemmen geeft de lader nu een mooi groen lampje. Dus idd de externe stekker die naast de motor bengelde, heeft aan de binnenzijde een witte aanslag op de twee pennen. Deze vervangen door een nieuwe Optimate kabel
en alles werkt weer naar behoren. En Beekberger ik denk
ook zeker dat een accu in goede conditie, lang zonder een lader kan. Alleen als je tweedehands een motor koopt, moet je maar afwachten hoe oud de accu is en hoe de staat is. Nu weet ik tenminste wel zeker dat met mijn nieuwe Motobatt alles in orde is. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Goed gevonden.

Dank voor terugkoppeling.
 
Het klokje in de LCD gebruikt zo weinig stroom daar kan het niet aan liggen.
Bij een VFR Fi is de spanningsregelaar een berucht onderdeel dat stuk gaat waardoor, als je er niet tijdig bij bent, ook de accu om zeep helpt.

Kijk even op het forum van VFROC.


Probleem opgelost, er zit al een nieuw type SP in met koelribben + PC ventilator.
Maar toch bedankt voor je reactie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan