Tips & trics voor het vervangen van ketting + tandwielen?

Daniel0416

MF veteraan
16 dec 2008
1.016
0
Drunen
Zo , gisteren besloten om de zzr 600 die ik als project had gekocht , voorlopig zelf te gaan rijden.

Daarom heb ik vandaag een nieuwe DID kettingset besteld en een nieuwe 12 delige kettingpons set aangezien het totaal bedrag dan nog altijd lager was dan de set te laten vervangen bij een dealer/motorzaak.

Nu is het vervangen van de tandwielen een koud kunstje , en de ketting ponzen lijkt me ook geen hogere wiskunde. Maar ik doe het wel graag in 1 x goed.

Dus iemand nog tips of trics , dingen waar ik even op moet letten?

Bvd
 
Hallo.

Tof om te horen dat je zelf een gooi doet naar het sleutelen :)
Het enigste wat me direct te binnenschiet is het goed spannen van de ketting, als de ketting te strak staat gaat dat problemen geven! te los is ook niet gewenst maar iets minder erg.

Heb je een werkplaatshandboek? die zijn altijd ontzettend handig ongeacht wat je gaat doen aan de motor.

Het enigste waar ik nog aan kan denken waar ik ooit problemen mee heb gehad met het wisselen van de tandwielen en ketting is dat het voortandwiel wel eens heel erg vast kan zitten, nu heb ik zelf goed luchtgereedschap waardoor dat bijna nooit geen problemen meer geeft maar als je dat niet hebt moet je daarop voorbereid zijn.

Groeten en succes ermee.
 
Moer van het voorste tandwiel losdraaien als de ketting er nog om zit, dan kan je hem tegenhouden door op de rem te trappen of een balkje tussen je wiel en achterbrug te steken.
 
Controleer de kettinggeleider op de achterbrug op slijtage, als ie (bijna) door is; vervangen.

Indien het voortandwiel met een moer + borgplaatje gemonteerd zit, gebruik een nieuw borgplaatje.

Indien loctite voorgeschreven wordt (waar dan ook mbt je eindaandrijving), gebruik loctite. Op vet/vuilvrij draad dus.

Zet de boel vast met een momentsleutel.

Controleer het tandwieldragerlager vóór je die achteras loshaalt op speling, vervangen als er speling op zit.

Controleer in het WPHB hoeveel schakels de ketting hoort te hebben en kort hem indien nodig in. Nooit korter maken dan het voorgeschreven aantal schakels, gezien je je wielbasis dan gaat verkorten (mocht het al passen) en dat kan hele nare consequenties hebben voor het weggedrag en de algehele stabiliteit.
 
Controleer de kettinggeleider op de achterbrug op slijtage, als ie (bijna) door is; vervangen.

Indien het voortandwiel met een moer + borgplaatje gemonteerd zit, gebruik een nieuw borgplaatje.

Indien loctite voorgeschreven wordt (waar dan ook mbt je eindaandrijving), gebruik loctite. Op vet/vuilvrij draad dus.

Zet de boel vast met een momentsleutel.

Controleer het tandwieldragerlager vóór je die achteras loshaalt op speling, vervangen als er speling op zit.

Controleer in het WPHB hoeveel schakels de ketting hoort te hebben en kort hem indien nodig in. Nooit korter maken dan het voorgeschreven aantal schakels, gezien je je wielbasis dan gaat verkorten (mocht het al passen) en dat kan hele nare consequenties hebben voor het weggedrag en de algehele stabiliteit.

Allemaal top tips idd. Met als aanvulling: zorg dat je de schakel niet TE vast "ponst". Eerst het plaatje erover heen persen, voel even of de schakel nog beweegt. Dan de stiftjes "splitten".

Let wel, je moet flink wat kracht zetten tijdens het ponsen. Gaat helaas niet met een momentsleutel. Op gevoel.

Succes!
 
What they said! Oja en achteras nadien goed recht zetten, streepjes op de achterbrug zijn niet altijd accuraat. Na het vast zetten ketting spanning nog eens controleren. Spanning kan oplopen als de motor inveert, maar daar hoort het wphb rekening mee te houden.
 
Allemaal top tips idd. Met als aanvulling: zorg dat je de schakel niet TE vast "ponst". Eerst het plaatje erover heen persen, voel even of de schakel nog beweegt. Dan de stiftjes "splitten".

Let wel, je moet flink wat kracht zetten tijdens het ponsen. Gaat helaas niet met een momentsleutel. Op gevoel.

Succes!
Bij het aanpersen vd schakel, meet ik meerdere malen tussentijds.
Ik meet in hoeverre de schakels in lijn staan met de 'vaste' schakels, ik kijk hoe het zit en voel de beweging in de sluitschakel.
Klinkt langdradig, maar het kost niet veel tijd. Liever goed, voordat t vast zit :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heren ,

Bedankt voor alle tips. Vandaag zijn alle spullen binnen gekomen. Oude ketting en tandwielen had ik er al af. De rest is allemaal al gecontroleerd en in orde.

Nu eerst even een bord macaroni naar binnen schuiven en de handel eens gaan monteren.

Keep you all posten.
 
Bij het aanpersen vd schakel, meet ik meerdere malen tussentijds.
Ik meet in hoeverre de schakels in lijn staan met de 'vaste' schakels, ik kijk hoe het zit en voel de beweging in de sluitschakel.
Klinkt langdradig, maar het kost niet veel tijd. Liever goed, voordat t vast zit :Y

Ik meet altijd een willekeurige andere schakel met een schuifmaat. Schuifmaat blokkeer ik op de maat van de gemeten schakel, en zodra ik hem net op de klinkschakel kan schuiven weet ik dat ie ver genoeg zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan